Przejdź do treści

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

istockphoto.com
istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Już nie tylko cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy otyłość są w grupie chorób cywilizacyjnych. Do niechlubnej listy psychologowie dołączyli także wypalenie zawodowe. Zaczyna się niewinnie – od zadań do wykonania, które piętrzą się na biurkach czy skrzynkach e-mailowych. A potem dochodzi do tego stres, niewyspanie i lęk przed porannym budzikiem. Z wypaleniem zawodowym nie poradzimy sobie sami.

Wypalenie zawodowe, czyli co?

To nowy problem społeczny, który dotyczy zawodowego funkcjonowania człowieka. „To stan, który rozwija się powoli, przez dłuższy okres przeżywania długotrwałego stresu i angażowania całej energii życiowej i który w końcowym efekcie wywiera negatywny wpływ na motywację, przekonania i zachowanie” – pisał o nim już w 1974 r. H.I. Freudenberg, amerykański psycholog.

Wypalenie zawodowe łączy się ze stresem, wyczerpaniem emocjonalnym oraz pracą ponad siły. Najczęściej pojawia się u lekarzy, psychologów i nauczycieli.

– Wypalenie zawodowe to z jednej strony niechęć do pracy, brak sił, poczucie wyczerpania, a z drugiej sytuacja, w której nie chcemy zwolnić ani odpuścić, bo przecież „kto jak nie my” wykona tę pracę. Nie chcemy pokazać słabości i w ten sposób wpadamy w błędne koło. W tym miejscu warto podkreślić, że wypalenie zawodowe nie dotyczy osób przemęczonych, które mimo wysiłku czerpią z pracy przyjemność i satysfakcję. Problem zaczyna się w momencie, gdy praca zaczyna nas przerastać i mocno obciążać psychicznie i fizycznie – mówi mgr Paulina Mikołajczyk, psycholożka z Centrum Medycznego Damiana.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Zdrowie umysłu
Naturell Ashwagandha, 60 tabletek
18,15 zł
Zdrowie umysłu
Miralo, Suplement diety wspomagający odporność na stres, 20 kapsułek
20,99 zł

Objawy wypalenia zawodowego

Pierwszy etap wypalenia zawodowego dotyczy wyczerpania emocjonalnego. Osoba odczuwa nadmierne zmęczenie. Wie, że na więcej nie może sobie już pozwolić. Następny etap to tzw. stadium depersonalizacji i cynizmu. Chory dystansuje się do swoich koleżanek i kolegów z pracy.

Ostatni etap to poczucie braku osobistych osiągnięć i kompetencji związanych z pracą. W efekcie osoba określa siebie w samych negatywach. Ma zaniżone poczucie własnej wartości.

Są też objawy ogólne. Mowa tutaj o chronicznym zmęczeniu, bezsenności, lęku, braku chęci do pracy, utracie apetytu (bądź wprost przeciwnie – o objadaniu się). Osoba skarży się też na dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jest apatyczna i wycofana.

kobieta w pracy wieczorem

Co możesz zrobić?

Walczyć. A oto kilka rad polecanych przez specjalistów:

  • Staraj się zachować równowagę pomiędzy rodziną, a pracą. Wygospodaruj sobie więc czas na wyjście ze znajomymi na miasto czy na godzinny trening na siłowni.
  • Zadbaj o kondycję, regularny wysiłek fizyczny to nie tylko sposób na szczupłą sylwetkę, ale też metoda radzenia sobie ze stresem. Na pewno słyszałaś o endorfinach – hormonach szczęścia, które wprawiają w dobry nastrój…
  • Staraj się wysypiać! Dobrej jakości sen to podstawa regeneracji naszego ciała. Przed położeniem się do łóżka, przewietrz pokój, wyłącz telefon, nie oglądaj telewizji. Niebieskie światło emitowane z tych urządzeń utrudniają zasypianie.
  • Odpuść! Nie musisz robić wszystkiego sama. Nie warto też zostawać po godzinach, gdy jedyne o czym myślisz to relaks z książką. Obowiązki nie uciekną. Równie dobrze możesz wykonać je następnego dnia.
  • Ciesz się z zaplanowanego urlopu. Wypoczniesz tylko wtedy, gdy przed wyjazdem dokończysz wszystkie sprawy i ustalisz plan działania podczas twojej nieobecności.

– Jeśli nasza praca przestaje sprawiać nam przyjemność, a my sami czujemy się nieszczęśliwi, wyczerpani i przepracowani – nie duśmy tego problemu w sobie. Czasem dobrze jest się zwierzyć zaufanej osobie, która patrząc z perspektywy będzie mogła nas wesprzeć, wysłuchać i zwrócić uwagę, że prawdopodobnie w danej chwili praca ma na nas negatywny wpływ. Inną, wartą rozważenia opcją jest rozmowa z psychologiem, który pomoże nam uporać się z problemem, ustalić swoje cele i granice, dzięki czemu praca nie będzie dla nas tak przytłaczająca – wyjaśnia psycholożka.

Materiał powstał we współpracy z Centrum Medycznym Damiana.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

×