Przejdź do treści

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Siłownia – maszyny czy wolne ciężary? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej
Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy
Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy
„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Wchodząc na siłownię, oprócz maszyn z pewnością zauważycie również sztangi, hantle czy odważniki kettlebells. Wiele osób jednak wciąż omija stanowiska z wolnymi ciężarami i wybiera maszyny. Czy aby słusznie? Porównajmy te dwa rodzaje treningów.

Trening na maszynach

Jest idealnym rozwiązaniem na początku przygody z treningiem siłowym, zarówno dla nowicjusza, jak i dla osoby przechodzącej okres rehabilitacji lub starszej. Głównym powodem tego jest bezpieczeństwo pracy (nie musisz się martwić, że robisz coś nieprawidłowo), dokładne izolowanie konkretnych ruchów lub partii mięśniowych, wymuszone utrzymanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń (to maszyna „układa” wasze ciało) oraz brak obaw, że coś upadnie na twarz. Poza tym zawsze możecie bez asekuracji drugiej osoby dodawać obciążenie. Maszyny są także proste w obsłudze. Opis ćwiczeń znajduje się zwykle na doklejonym na maszynie obrazku.

Podsumowując: trening siłowy na maszynach jest prosty, bezpieczny i pomoże podnieść ogólną sprawność, samopoczucie oraz harmonijnie rozwinie sylwetkę. A zatem jakie korzyści przyniesie nam trening na wolnych ciężarach (sztangi, hantle)?

kobieta podczas joggingu

Trening na wolnych ciężarach

Przede wszystkim aktywizuje do pracy więcej mięśni, nie tylko tych powierzchownych, ale także głębokich, które spełniają funkcję stabilizacyjną stawów. Tu naprawdę pracuje całe ciało, zwłaszcza core, czyli środek i jednocześnie centrum dowodzenia naszego ciała. Poza tym podczas pracy ze sztangą czy z odważnikiem cały czas trzeba trzymać równowagę, pracować nad koordynacją oraz czuciem własnego ciała. Efektem tego jest zaangażowanie do pracy w 100 proc. określonego mięśnia lub grupy mięśniowej. Innymi słowy – ciało lepiej i efektywniej rozwija się podczas ćwiczeń. Wszystko to sprawia, że trening na wolnych ciężarach ma duży wpływ na układ nerwowy (oznacza to także szybszy przyrost siły).

A teraz jeszcze ważniejsza informacja – ćwiczenia ze sztangą doskonale wpływają na funkcjonalność (angażują do pracy duże grupy mięśniowe, które naśladują codzienne ruchy, np. martwy ciągpodnoszenie przedmiotu z ziemi, wyciskanie sztangi nad głowę – wieszanie firanek lub ściąganie przedmiotu z górnej półki).

Dla nowicjuszy plusem jest to, że maszyna pilnuje ich bezpieczeństwa, wyznaczając tor ruchu. Minusem tego jest jednak ograniczony w sztuczny sposób zakres ruchu (utrwala to przykurcze i nawyki ruchowe oraz zmniejsza mobilność ruchu). Przy wolnych ciężarach to my wyznaczamy tor ruchu, w pełni rozwijając swoją mobilność. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku należy perfekcyjnie opanować technikę wykonywania ćwiczeń, w czym z pewnością pomoże instruktor lub trener.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku