Przejdź do treści

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Siłownia – maszyny czy wolne ciężary? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska
Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę
Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”
Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Wchodząc na siłownię, oprócz maszyn z pewnością zauważycie również sztangi, hantle czy odważniki kettlebells. Wiele osób jednak wciąż omija stanowiska z wolnymi ciężarami i wybiera maszyny. Czy aby słusznie? Porównajmy te dwa rodzaje treningów.

Trening na maszynach

Jest idealnym rozwiązaniem na początku przygody z treningiem siłowym, zarówno dla nowicjusza, jak i dla osoby przechodzącej okres rehabilitacji lub starszej. Głównym powodem tego jest bezpieczeństwo pracy (nie musisz się martwić, że robisz coś nieprawidłowo), dokładne izolowanie konkretnych ruchów lub partii mięśniowych, wymuszone utrzymanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń (to maszyna „układa” wasze ciało) oraz brak obaw, że coś upadnie na twarz. Poza tym zawsze możecie bez asekuracji drugiej osoby dodawać obciążenie. Maszyny są także proste w obsłudze. Opis ćwiczeń znajduje się zwykle na doklejonym na maszynie obrazku.

Podsumowując: trening siłowy na maszynach jest prosty, bezpieczny i pomoże podnieść ogólną sprawność, samopoczucie oraz harmonijnie rozwinie sylwetkę. A zatem jakie korzyści przyniesie nam trening na wolnych ciężarach (sztangi, hantle)?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

kobieta podczas joggingu

Trening na wolnych ciężarach

Przede wszystkim aktywizuje do pracy więcej mięśni, nie tylko tych powierzchownych, ale także głębokich, które spełniają funkcję stabilizacyjną stawów. Tu naprawdę pracuje całe ciało, zwłaszcza core, czyli środek i jednocześnie centrum dowodzenia naszego ciała. Poza tym podczas pracy ze sztangą czy z odważnikiem cały czas trzeba trzymać równowagę, pracować nad koordynacją oraz czuciem własnego ciała. Efektem tego jest zaangażowanie do pracy w 100 proc. określonego mięśnia lub grupy mięśniowej. Innymi słowy – ciało lepiej i efektywniej rozwija się podczas ćwiczeń. Wszystko to sprawia, że trening na wolnych ciężarach ma duży wpływ na układ nerwowy (oznacza to także szybszy przyrost siły).

A teraz jeszcze ważniejsza informacja – ćwiczenia ze sztangą doskonale wpływają na funkcjonalność (angażują do pracy duże grupy mięśniowe, które naśladują codzienne ruchy, np. martwy ciągpodnoszenie przedmiotu z ziemi, wyciskanie sztangi nad głowę – wieszanie firanek lub ściąganie przedmiotu z górnej półki).

Dla nowicjuszy plusem jest to, że maszyna pilnuje ich bezpieczeństwa, wyznaczając tor ruchu. Minusem tego jest jednak ograniczony w sztuczny sposób zakres ruchu (utrwala to przykurcze i nawyki ruchowe oraz zmniejsza mobilność ruchu). Przy wolnych ciężarach to my wyznaczamy tor ruchu, w pełni rozwijając swoją mobilność. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku należy perfekcyjnie opanować technikę wykonywania ćwiczeń, w czym z pewnością pomoże instruktor lub trener.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku [WIDEO]

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Najpopularniejsze

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×