Przejdź do treści

Core stability – wzmacniaj centrum

Core stability - wzmacniaj centrum!
Mocny core/fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Core – to słowo klucz w każdej aktywności fizycznej, ale także w życiu codziennym. Co oznacza? Mocne mięsnie brzucha, pośladków i grzbietu wraz z mięśniami głębokimi. Od wzmocnienia centrum powinniśmy zaczynać przygodę z każdym sportem.

Nie wiem, jaką dyscyplinę trenujecie i czy trenujecie w ogóle. Nie wiem, kim jesteście i czym zajmujecie się na co dzień, ale mam wam coś do przekazania. I tego komunikatu jestem absolutnie pewna. Budujcie w życiu solidne fundamenty. W każdym życia aspekcie. Dziś opowiem o tych, które dotyczą naszego ciała.

Dzisiejsze problemy ze zdrowiem, kręgosłupem, stawami, nerwobólami itd. nie są spowodowane jedynie pracą siedzącą i brakiem ruchu. Sportowcy i osoby aktywne także borykają się z wieloma problemami. A to kolano, a to strzeliło coś w barku, innym razem ból pleców nie daje żyć. Czy wiecie, skąd biorą się takie problemy? Jedną z najczęstszych przyczyn jest niewielkie zaangażowanie do pracy centrum naszego ciała. Chodzi o tzw. „core”, którego wzmocnienie powinno być priorytetem i pierwszą rzeczą, za którą powinniśmy się zabierać. Radzę to każdemu, kto uprawia sport zawodowo oraz amatorsko lub dopiero rozważa rozpoczęcie aktywności. Radzę to również tym, którzy nie lubią ćwiczyć i nie mają zamiaru. Zacznijcie świadomie podchodzić do sprawy. Słabe centrum to główny winowajca większości naszych bólów.

Zwykle kiedy boli nas noga, przyczyn szukamy dokładnie w tym miejscu, w którym boli. Podczas gdy przyczyna prawie zawsze tkwi gdzie indziej, a ból np. w plecach jest jedynie skutkiem. No więc o co chodzi z tym centrum? Człowiek z silnymi mięśniami środkowej sekcji ciała jest generalnie całkiem silny (i mądry w dodatku). Pavel Tsatsouline w swojej książce pt. „Siła dla ludu”, pisze:
„Wasilij Aleksiejew, rosyjski bóg sztangi, którego „Sports Illustrated” obwołał kilkadziesiąt lat temu najsilniejszym człowiekiem na świecie, bardzo przykładał się do trenowania mieśni brzucha, uważając je za słabe ogniwo, które decyduje o sprawności każdego człowieka. Reporterowi „Los Angeles Times” powiedział: „sztangista potrzebuje tak silnych mięśni brzucha, żeby mogły zatrzymać wystrzeloną kulę, ale nie drukuj tego. Ktoś mógłby jeszcze spróbować”. I miał rację, bo o ile większość pracy wynikającej z ćwiczeń o niskiej intensywności jest wykonywana przez kończyny, o tyle, gdy obciążenie jest znaczne, pokaźną część pracy przejmują mięśnie rdzenia. „Kluczem do podnoszenia dużych ciężarów jest siła dolnego odcinka pleców oraz brzucha”. Jednak dokładnie to samo jest kluczem do zachowania przez zdrowia i dobrej kondycji kręgsłupa oraz stawów przez długie lata, nawet wtedy, gdy nie ćwiczycie. Bo mięśnie brzucha wzmagają siłę innych mięśni. Ich intensywne spięcie uruchamia wysyłanie impulsów nerwowych do innych mięśni, co rozpoczyna reakcję łańcuchową. Brzuch to jedna sprawa, drugą jest aktywacja mięśni pośladkowych, które rownież uważa się za część naszego centrum. Każdego dnia podczas treningu widzę, ile osób nie aktywuje do pracy tej partii. Wystarczy, że zobaczę ich przysiad. Konsekwencje? Przeciążenia stawów, zwłaszcza kolanowych (ale nie tylko), ból pleców, brak siły i równowagi. Można by wiele wymieniać.

Wniosek? Wzmacniajmy brzuch, wykonując liczne ćwiczenia w podporze, robiąc różne wersje planków, ćwiczeń typu superman czy hollow body. I angażujmy do pracy, nawet podczas zwykłego chodu, mięśnie pośladków. Uwierzcie mi na słowo – jeszcze mi za to podziękujecie!

Zobacz też: Mobilność – postaw dobre fundamenty

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Jak zbudować mięśnie? Co jest istotne? Trening siłowy/Unsplash

Jak zbudować mięśnie? Dieta, trening siłowy i regeneracja

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 najlepszych ćwiczeń na brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch – porady, technika, trening

Kobieta ćwiczy z hula hop

Jak kręcić hula hop? Najlepiej wcale! Ostrzega Pani Fizjotrener

6 Weidera to gwarantowana wygrana w walce o płaski, ładnie wyrzeźbiony brzuch? Obalamy mity

6 Weidera – co to jest, efekty, opinie. Czy A6W działa na wszystkich?

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Brzuszki na piłce – pilates z piłką dla każdego

Brzuszki szkodzą / unsplash

Robienie brzuszków szkodzi! Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego to najgorsza opcja na wzmocnienie mięśni brzucha

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Czy w ciąży można robić brzuszki? Ćwiczenia zakazane w ciąży

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Brzuszki na szóstkę. Sprawdź, jak wzmacniać mięśnie brzucha, by były silne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

7 produktów, za które pokochają cię mięśnie

Nowe sposoby na mocny core

Jak wykorzystać kółka gimnastyczne?

Jak zbudować siłę?

Jak zaplanować trening siłowy? 4 wskazówki od Kasi Bigos i Andrzeja Bogdała, zawodowych trenerów

Super Core – zadbaj o mocne centrum

Obudź w sobie siłacza

Obudź w sobie siłacza

Spięcia na piłce

Spięcia na piłce

Złota zasada spalania tłuszczu

Złota zasada spalania tłuszczu

Czy trenuję za słabo?

Czy trenuję za słabo?

mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha mają swoje zasady

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność