Przejdź do treści

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne
Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej
Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”
„Potrzebujemy więcej zieleni. To nie jest już kwestia estetyki, a najlepszy sposób na ochronę przed katastrofalnymi skutkami upałów” – apeluje ekoaktywistka Paulina Górska

Zakupowy szał, wielogodzinne gotowanie w kuchni, kłopotliwe pytania przy świątecznym stole i presja na bycie radosnym i szczęśliwym. Boże Narodzenie dla wielu osób jest przykrym przymusem. I tak naprawdę nie ma w tym nic dziwnego. – Większość z nas nie lubi świąt. Nie chcemy się do tego przyznawać, ale tak właśnie jest – mówi psycholożka, Joanna Grabowska-Osypiuk

Gorączkowe przygotowania do świąt Bożego Narodzenia w niektórych domach startują już kilka tygodni wcześniej. Zaczyna się od listy prezentów oraz niekończącego chodzenia po sklepach i szperania w internecie w poszukiwaniu idealnego prezentu dla bliskich. Potem gruntowne porządki, ubieranie choinki (znów trzeba dokupić bombki, bo się potłukły), gotowanie (barszcz, a może grzybowa?) i zaciśnięcie zębów przed spotkaniem z ciotką, która co roku pyta, kiedy w końcu pojawi się potomek… A na końcu orientujemy się, że święta tak naprawdę nie przynoszą nam radości, a wręcz przeciwnie – generują stres, a czasem i smutek.

Święta to czas wzmożonego stresu

Brytyjski portal Telegraph.co.uk, powołując się na dane Stress Management Society, pisał, że jedna na dwadzieścia osób uważa święta za bardziej stresujące od włamania, a ponad połowa wypija alkohol przed świątecznym obiadem, by poradzić sobie ze stresem.

W okresie świątecznym gabinety psychologiczne przeżywają oblężenie. Większość z nas nie lubi świąt. Nie chcemy się do tego przyznawać, ale tak właśnie jest – mówi wprost psycholożka Joanna Grabowska-Osypiuk. – Dla niektórych to okres ogromnego wysiłku, którego nikt za bardzo nie docenia. Dla innych to czas, kiedy musimy udawać, że wszystko jest super, a praktycznie nie ma takiej rodziny, gdzie rzeczywiście tak jest – dodaje.

Amerykański instytut Pew Research Center zapytał w 2013 r. mieszkańców USA o to, co najbardziej denerwuje ich w świętach. 33 proc. respondentów nie lubi komercyjnego i materialnego charakteru Bożego Narodzenia, 22 proc. nie przepada za tym, że są zbyt drogie, a co dziesiąty nie znosi tłumów w sklepach. Na dalszych miejscach wskazywano m.in. pojawiające się zbyt wcześnie dekoracje świąteczne, gorączkowe przygotowania, korki i konieczność brania udziału w religijnych uroczystościach.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Święta to czas udawania

Święta są momentem, kiedy jesteśmy niejako zmuszeni do rozmów z członkami dalszej i bliższej rodziny. Jesteśmy porównywani z rodzeństwem lub kuzynostwem, wypytuje się nas o sukcesy i porażki, o plany na najbliższy rok. To w święta dochodzi do podsumowań i przykrych wspomnień, jeśli pierwszy raz przy stole zabrakło kogoś, kto w minionym roku odszedł.

Świąteczny okres uwydatnia wszystkie nasze niepowodzenia, konflikty. Często wywołuje ogromny smutek, bo mamy zakodowane w głowach piękne obrazki z amerykańskich filmów i wszystko, co od tego obrazka odbiega, wywołuje poczucie życiowej porażki – tłumaczy Joanna Grabowska-Osypiuk.

Ankieta przeprowadzona w latach 80. na 420 studentach Chicago i okolic przez Petera O. Perettiego wykazała, że w kontekście świąt często pojawia się uczucie samotności, lęku i bezradności. Peretti doszedł do następującego wniosku: powodem takich wyników było przekonanie studentów, że wszyscy inni spędzają święta w miłej atmosferze wśród kochających bliskich, co przecież nie zawsze jest zgodne z rzeczywistością.

Jak sobie poradzić?

Żyjemy jednak w takiej kulturze, w której rodzinne święta są niemalże koniecznością. Wielu osobom zwyczajnie trudno się tak po prostu wyłamać.

– Można oczywiście zagryźć zęby i przetrwać, ale to zazwyczaj kończy się jeszcze większą niechęcią do świąt i własnej rodziny – mówi psycholożka.

Dla dobrego samopoczucia możemy postawić na swoim.

–­ Pamiętajmy, że nie musimy spędzać świąt z rodziną. To nie żaden nakaz. Wspólne świętowanie ma wynikać ze wspólnej potrzeby. Jeśli ktoś w danym momencie życia czuje inaczej, nie powinien się tym zamartwiać, tylko spróbować żyć w zgodzie ze sobą, np. wyjechać, zwiedzić coś, na co do tej pory nie było czasu – radzi Joanna Grabowska-Osypiuk.

Jeśli nie jesteśmy gotowi na tak radykalne odcięcie się od tradycji, możemy chociaż w niewielkim stopniu zminimalizować ryzyko świątecznego „doła” i wprowadzić w swoim świętowaniu zmiany. Morgan Griffin na portalu WebMd.com radzi, by postawić granice. Możemy to zrobić chociażby poprzez pozostanie w rodzinnym domu podczas świąt przez jeden, dwa dni, a nie trzy lub cztery, jak było dotychczas.

wigilia

Jeśli nie chcemy siedzieć przy wigilijnym stole do późnych godzin nocnych i wysłuchiwać wciąż tych samych historii, możemy przecież położyć się wcześniej lub pójść na wieczorny spacer. Jeśli nie czujemy takiej potrzeby, nie musimy też iść na pasterkę. Bliscy mogą co prawda być niezadowoleni lub wręcz oburzeni naszym zachowaniem, ale przecież każdy ma prawo do własnej decyzji, nawet w taki dzień jak Wigilia.

Brytyjska służba zdrowia (National Health Service) przekonuje na swoich stronach internetowych, że w walce z bożonarodzeniowym stresem pomaga planowanie obowiązków i sprawiedliwe dzielenie ich pomiędzy członków rodziny. Święta są w efekcie mniej pracochłonne, a stają się okazją do współpracy. „Nie zmuszaj się godzinami do niewolniczej pracy i do poczucia, że ludzie cię wykorzystują” – radzą eksperci NHS. Zachęcają też do przedyskutowania planu spędzenia świąt z innymi członkami rodziny, co pozwoli na uwzględnienie elementów, które zadowolą wszystkich.

Warto zastanowić się nad tym, o co tak naprawdę chodzi w bożonarodzeniowym szaleństwie. Celem powinno być to, by spędzić w spokoju czas z tymi, których naprawdę kochamy i dla których w ciągu roku nie mamy zbyt wiele czasu. Nasze święta nie muszą być jak z reklamy – kolorowe, wesołe, bogate i błyszczące. Powinny być takie, jakie chcemy, żeby były. A jeśli nie chcemy ich wcale – to także jest jak najbardziej w porządku.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Co zrobić z resztkami po świętach? Podpowiada Sylwia Majcher

Co zrobić z resztkami po świętach? Podpowiada Sylwia Majcher

Dr Agnieszka Kwiatkowska: W Polsce rosną skrajne bieguny, polaryzacja społeczna może mieć znacznie poważniejsze skutki niż pandemia

Dr Agnieszka Kwiatkowska: W Polsce rosną skrajne bieguny, polaryzacja społeczna może mieć znacznie poważniejsze skutki niż pandemia

Rozmowy przy świątecznym stole / istock

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy świątecznym stole. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

„Nie ma czystego altruizmu. Coś sobie po prostu tym pomaganiem kompensujemy” – mówi Kasia Nicewicz, która od kilku lat rozdaje bezdomnym herbatę i ciepłe posiłki

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×