Przejdź do treści

10 zasad bezpiecznego opalania

10 zasad bezpiecznego opalania
10 zasad zdrowego opalania - niezbędnik urlopowy. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Rzeczy, na których jest najwięcej brudu
6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”

Z opalaniem jest tak: każdy wie, że jest szkodliwe, a jednak większość z nas nie wyobraża sobie bez niego wakacji. Wrócić z urlopu bladym jak ściana? Nigdy! Dlatego właśnie mamy dla was 10 zasad zdrowego opalania – da się tak!

1. Wyrzuć przeterminowane kosmetyki

Zaledwie 1 proc. promieni słonecznych to szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe (UV). Ale to wystarczy, by uszkodzić naszą skórę i zwiększyć ryzyko raka. Skuteczną ochroną są oczywiście kosmetyki z filtrem UV. Te, które kupiliśmy rok temu, nadają się wyłącznie do kosza. Pod wpływem czynników zewnętrznych utraciły one już swoje ochronne właściwości. Co roku powinniśmy zaopatrzyć się w nowe kremy z filtrem.

2. Krem z filtrem dobierz do typu skóry

Na plażę zabierasz jeden krem z filtrem dla całej rodziny? Na pewno to lepsza opcja, niż nie wziąć żadnego. Jednak pamiętaj, że każdy z nas ma inny typ skóry. Dla dzieci przeznaczone są kremy z SPF 50, najlepiej wodoodporne. Osoby o jasnej karnacji również powinny smarować się kremem z faktorem SPF 50, zaś te, które opalają się na brązowo i rzadko przypominają rumianego raka, mogą zacząć od SPF 30 lub 40, a później zejść na niższy stopień ochrony (np. SPF 20).

3. Nie żałuj sobie kremów

Nie wystarczy psiknąć na rękę ilość kremu wielkości orzeszka i nanieść na ciało w trakcie opalania. Przede wszystkim musimy to zrobić wcześniej, jakieś 20‒30 minut przed ekspozycją na słońce, bo tyle czasu trwa aktywacja ochronnych składników. Nieprawdą jest, że gdy używamy kremu wodoodpornego, po wyjściu z wody nie musimy się już smarować. Należy za każdym razem nanosić go na skórę, a jeśli się nie kąpiemy, to czynność trzeba powtarzać co 2 godziny. Ach! I rada dla chowających się w cieniu – wy również potrzebujecie odpowiedniej ochrony. Promieniowanie UV odbija się od różnych powierzchni, np. wody i piasku, dlatego dociera także do cieniolubnych… Przeczytajcie koniecznie, gdzie najczęściej zapominamy się posmarować.

4. Opalaj się w bezpiecznych godzinach

Niebezpieczne godziny to oczywiście te, w których na słonecznych plażach jest nas najwięcej, czyli między 11.00 a 15.00. Wówczas promieniowanie jest najbardziej szkodliwe. Oczywiście nie przekonamy nikogo, kto chce się opalać, żeby wtedy nie wychodził z domu. Ale koniecznie trzeba wówczas używać kremu z wysokim filtrem i obowiązkowo nakrycia głowy.

5. Koniecznie chroń głowę

Przed promieniowaniem najlepiej chronią kapelusze zakrywające uszy, kark i twarz, wykonane z jasnych materiałów. Kapelusze słomiane, które są luźno plecione, nadają się co najwyżej na popołudniowy spacer na łąkę. Czapki z daszkiem nie zasłaniają karku i uszu, więc też nie są najlepszym rozwiązaniem chroniącym przed promieniami UV.

6. Uważaj na składniki fotouczulające

Posmarowałeś się kremem, leżałeś na słońcu w „bezpiecznych” godzinach, a skórę i tak masz czerwoną jak rak? Taki scenariusz jest możliwy. Może to być wina tego, co jemy i pijemy. Część składników ma właściwości fotouczulające. Należą do nich niektóre leki antydepresyjne, antykoncepcyjne i przeciwcukrzycowe. Poza tym rośliny, takie jak dziurawiec, melisa czy nawet seler. Unikaj ich, jeśli planujesz plażowanie!

7. Marchewkowa ochrona przed słońcem

Przed opalaniem powinieneś dostarczyć swojemu organizmowi beta-karoten (obecny w marchwi, pomidorach, brzoskwiniach, papryce, szpinaku, brokułach, sałacie) ‒ niszczy wolne rodniki, czyli zapobiega uszkodzeniom skóry oraz poprawia jej odporność na promieniowanie. Witaminy E i C także poprawią stan skóry przed urlopem.

8. Pij jak najwięcej wody

Gdy za oknem upał, potrzebujesz jeszcze więcej wody niż zwykle. Odwodnienie nie tylko utrudnia regenerację skóry, ale też zwiększa ryzyko udaru słonecznego. W związku z tym, że się pocimy, tracimy wyjątkowo dużo płynów. Powinniśmy dostarczyć sobie dziennie nawet 4 litry wody!

9. Wybierz się do dermatologa

Zanim rozpoczniesz opalanie, odwiedź dermatologa. Po obejrzeniu znamion i pieprzyków na skórze lekarz określi, które wymagają całkowitego zakrycia przed promieniowaniem. Jeśli znamiona wyglądają mocno podejrzanie, dermatolog może polecić usunięcie ich przez chirurga. Jeśli masz pieprzyki, sprawdź tutaj, czy powinny cię zaniepokoić.

10. Po opalaniu

Ukojenie po opalaniu przyniosą preparaty z pantenolem, witaminami E i A, aloesem, mentolem oraz alantoiną i lanoliną. Dzięki nim skóra będzie lepiej nawilżona i łatwiej się zregeneruje. Więcej sposobów na złagodzenie oparzeń słonecznych znajdziecie tutaj.

Opalać się można, ale z rozsądkiem. Udanego plażowania!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Kobieta na basenie

Co zyskasz, jeśli nie spalisz się tego lata?

Uważaj na słońce w samochodzie

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Kobieta

Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Mężczyzna siedzi przy komputerze z dziećmi

WHO: liczenie na to, że pandemia skończy się w 2021 roku jest nierealistyczne

Benjamin Netanjahu

Premier Izraela Benjamin Netanjahu w zabawnym spocie walczy z fake newsami na temat szczepionek przeciw COVID-19

Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje

Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Olga Kamińska

Co decyduje o tym, z kim się wiążemy? Tłumaczy neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Kogo należy wyprosić z sypialni, żeby nas seks był udany?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Seks? W każdym wieku!

Seks? W każdym wieku!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Paulina Porizkova: Muszę powstrzymywać się od myślenia, że jestem po dacie przydatności, bo czuję, że mój czas jest właśnie teraz!

Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!

„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem