Przejdź do treści

10 niezdrowych wieczornych nawyków

10 niezdrowych wieczornych nawyków Matthew Brodeur/Unsplah
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Oglądanie filmów na laptopie w łóżku, sączenie wina przed snem, jedzenie późno ostro przyprawionej kolacji… Wieczorami powinniśmy szczególnie uważać na nasze nawyki. Zobacz, czy nie działasz wbrew sobie i swojemu organizmowi.

Po całym dniu wracasz z pracy czy uczelni. Uff, nareszcie w domu! Jesz kolację, robisz sobie herbatę albo nalewasz kieliszek wina, przeglądasz Facebooka albo wskakujesz do łóżka z laptopem i odpalasz ulubiony serial. Pewnie masz takie swoje wieczorne rytuały, czynności, które na stałe wpisały się do twojego codziennego harmonogramu. Warto bliżej im się przyjrzeć, bo niektóre z nich mogą poważnie szkodzić twojemu zdrowiu. Czas na przegląd wieczornych nawyków… i być może zmianę niektórych z nich.

Wpatrywanie się w smartfona

Liczne badania potwierdzają: używanie elektrycznych urządzeń typu smartfon czy tablet albo wpatrywanie się w monitor laptopa przed snem źle wpływa na zasypianie i jakość snu. Dr Robert Rosenberg, autor książki „Sleep Soundly Every Night, Feel Fantastic Every Day”, radzi, aby unikać jakiegokolwiek światła emitowanego przez urządzenia przynajmniej na godzinę, a najlepiej dwie przed snem. – Niebieskie światło, jakie daje ekran komputera, smartfona, tabletu czy telewizora, uniemożliwia produkcję melatoniny, która sprawia, że organizm staje się senny – tłumaczy. Niebieskie światło jest sygnałem dla organizmu, że trwa dzień.

Smatrfon

Bostońscy badacze z Brigham & Women’s Hospital przeprowadzili eksperyment: badani przez pięć wieczorów czytali relaksujące teksty na tabletach, potem przez kolejnych pięć wieczorów czytali te same treści, ale na papierze. Naukowcy analizowali ich zasypianie i jakość snu. Efekty? Po czytaniu z monitora emitującego światło ludzie trudniej zasypiali, a podczas snu na krócej osiągali fazę REM. Przez to następnego dnia trudniej im było wstać i byli niewyspani. Jeśli nie wyobrażasz sobie, żeby przed zaśnięciem nie poczytać trochę czegoś na iPadzie czy poprzeglądać internetu przed snem, chociaż trzymaj urządzenie ponad 30 cm od twarzy i zmniejsz jasność ekranu. Są też specjalne aplikacje na telefony i tablety, które dostosowują kolor ekranu do pory dnia.

Picie przed snem alkoholu

Procenty działają zwodniczo, ponieważ po dwóch kieliszkach wina po kolacji możesz się poczuć zrelaksowany i senny, więc będziesz przekonany, że lepiej ci się śpi na lekkim rauszu. Jest zupełnie inaczej! Alkohol być może ułatwia zasypianie, ale obniża jakość snu. – Gdy organizm zaczyna metabolizować alkohol, zaburza się faza REM snu. A jest ona najbardziej regenerująca i niezbędna do tego, żebyśmy odpowiednio wypoczęli – tłumaczy dr Robert Rosenberg, badacz snu. Zaburzenia fazy REM dosyć szybko przełożą się na twoją kondycję – obudzisz się zmęczony i będziesz mieć kłopoty ze skupieniem się i koncentracją w ciągu dnia. Poza tym alkohol ma działanie moczopędne, co zmusi cię do wstania w środku nocy do toalety. Taki zakłócany i przerywany sen nie wpływa dobrze na organizm. Jest jeszcze coś – stałe picie tuż przed zaśnięciem powoduje, że zanikają usypiające właściwości alkoholu, a te szkodliwe trwają lub się wzmagają. Nie wierzysz nam? Zrób swój minieksperyment. Nie pij alkoholu co najmniej pięć dni z rzędu. Już po trzeciej dobie powinieneś zauważyć rano różnicę – obudzisz się bardziej rześki i łatwiej wstaniesz.

Łykanie leków

Jeśli na co dzień przyjmujesz jakieś leki lub suplementy, a jednocześnie miewasz problemy z zasypianiem, zapytaj swojego lekarza, czy pora dnia ma znaczenie przy twoich tabletkach. Działanie uboczne może być niewielkie, ale niektóre leki potrafią wpływać pobudzająco na organizm nawet kilka godzin po ich zażyciu. Na przykład leki przeciwdepresyjne mogą bezpośrednio wpływać na sen, a niektóre przeciwbólowe zakłócić pracę żołądka i spowodować trudniejsze zasypianie. Z drugiej strony są takie leki, na przykład na ciśnienie krwi, które należy brać przed snem, bo wtedy działają najlepiej. Dlatego warto, żebyś się skonsultował ze swoim lekarzem. Uważaj też, jeśli łykasz jakieś tabletki odchudzające – zwykle zawierają duże dawki kofeiny, więc przyjmowanie ich przed snem, to proszenie się o zarwaną noc.

Jedzenie czekolady

Po pierwsze, dostarczanie sobie zbędnych kalorii wieczorem, właśnie wtedy, gdy metabolizm organizmu zwalnia, nie jest najrozsądniejsze, jeśli zależy ci na utrzymaniu sylwetki w ryzach. (Chcesz sobie pozwolić na coś słodkiego? To lepiej zjedz to w pierwszej połowie dnia – wtedy jest szansa, że dodatkowe kalorie po prostu spalisz). Po drugie, czekolada zawiera kofeinę – najwięcej gorzka czekolada o wysokiej zawartości kakao, bo w 100 g ma 70 mg kofeiny. Dla porównania 100 g mlecznej czekolady to już tylko 20 mg kofeiny, przy czym mleczna czekolada niestety wartościowa już nie jest. Ale to nie wszystko. Czekolada zawiera też pobudzającą teobrominę (jej źródłem są ziarna kakao), która pobudza czynność serca i może wywołać bezsenność.

Palenie papierosów

Negatywnych efektów palenia papierosów jest cała masa i można by je długo wymieniać, ale tym razem chcemy się skupić na jednym – palenie zakłóca sen. To dlatego, że nikotyna jest stymulantem, więc szczególnie źle, gdy palisz na krótko przed zaśnięciem. Jeśli więc masz kłopoty z zasypianiem, a nie jesteś w stanie rzucić nałogu, na razie odpuść sobie przynajmniej tego ostatniego dymka przed snem. Nikotyna może też spowodować, że rano obudzisz się wcześniej niż normalnie. Podobnie źle działają e-papierosy. Może pora jednak zmierzyć się na poważnie z tym tematem?

Tłuste i ostre jedzenie

Żebyś ty mógł się wyspać, twój układ pokarmowy też musi mieć szansę odpocząć. A nie będzie tak, jeśli późno wieczorem zaserwujesz mu dużą porcję jedzenia. Jeżeli do tego będzie ono ostro i mocno przyprawione, masz gwarancję wzdęć i wywołasz refluks. A w takich warunkach przecież ciężko jest zdrowo i mocno zasnąć. Ostre jedzenie podwyższa temperaturę ciała, co nie wpływa dobrze na zasypianie, bo przed snem nasz organizm raczej ją obniża. Poza tym nasz metabolizm pod wieczór zwalnia. Dlatego kolacja powinna być lekka. Tłuste dania są ciężkostrawne, będą długo zalegać w żołądku, a układ pokarmowy, zamiast odpoczywać, będzie pracować. To ujemnie wpływa na funkcjonowanie naszego zegara biologicznego. Wieczorem unikaj też w nadmiarze takich warzyw jak kapusta, bakłażan, rośliny strączkowe, brokuły czy kalafior – powodują wzdęcia. Ostatni (powinien to być najmniejszy z całego dnia) posiłek najlepiej zjedz 2–3 godziny przed snem. Na pewno poczujesz różnicę i lepiej się wyśpisz.

Za dużo herbaty

Czarna, czerwona, zielona czy biała – wszystkie zawierają kofeinę, która działa na organizm stymulująco i pobudzająco. Jeśli trudno ci zrezygnować z wieczornej filiżanki (lub dwóch) swojej ulubionej herbaty, zrób tak: zalej herbatę wodą i przełóż do drugiego kubka torebkę, po czym zalej ją ponownie. Najwięcej kofeiny oddawane jest z wywaru na początku, podczas namiękania torebki. Z kolei jeśli pijesz zieloną herbatę, dopilnuj, żeby przed snem nie pić jej pierwszego naparu, tylko drugi lub trzeci – mają one właściwości uspokajające, podczas gdy pierwszy pobudza.

Podkręcanie ogrzewania

Jesteś zmarzluchem? Musisz wiedzieć, że klimat w sypialni rządzi się swoimi zasadami. Jeśli chodzi o idealną temperaturę, w której dobrze się czujemy, to każdy ma inne preferencje. Jednak lekarze radzą, żeby spać w pomieszczeniu, w którym temperatura wynosi 17–21 st. C. Lepiej śpimy, gdy jest chłodniej, chłodniej, niż nam się zdaje. – Temperatura naszego ciała spada w trakcie nocy, dlatego w chłodnym pomieszczeniu organizmowi jest lepiej. Aby sen był głęboki i spokojny, temperatura ciała powinna spadać aż do godzin wczesnoporannych. W celu zapewnienia właściwej termoregulacji podczas snu koniecznie trzeba przed snem porządnie wywietrzyć sypialnię – radzi dr hab. n. med. Adam Wichniak z Ośrodka Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Zwierzak w łóżku

Badania naukowców z uniwersytetu w Kansas dowodzą, że 63 proc. osób, które dzieli łóżko ze swoim zwierzakiem, gorzej śpi. Wytłumaczenie jest takie – pies się kręci i w ten sposób cię budzi i wybija ze snu. Rozważyć należy też aspekt sierści zwierzęcej, która może podrażniać i wywoływać reakcje alergiczne – przez co może ci się gorzej oddychać. No tak, zasady zasadami, ale… Wiemy, ciężko. No cóż, to akurat może się nie udać. Chyba że masz wyrozumiałego psa/kota, bo to zwykle one decydują…

Roztrząsanie problemów

Ten punkt może wydaje się oczywisty, ale często o tym zapominamy. Nie planuj w łóżku kolejnego dnia, nie układaj planu pójścia po podwyżkę do szefa, nie rozpamiętuj problemów mijającej doby – to wszystko lepiej zrobić wcześniej. Masz coś do przemyślenia, musisz poukładać coś sobie w głowie? Nie rób tego tuż przed snem. To samo dotyczy trudnych rozmów czy kłopotliwych telefonów. To nie są rzeczy, którymi warto zajmować się późnym wieczorem. Tylko się zestresujesz i nie będziesz mógł zasnąć.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Mity na temat kaca. Zobacz, czego nie robić, by nie pogorszyć swojego stanu

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

7 mitów o alkoholu

Piwko po treningu. Czy wysiłek i alkohol to dobre połączenie?

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!