Przejdź do treści

Anna Cyklińska, psycholożka: Złość to jedna z tych emocji, na które kultura i społeczeństwo nie dają przyzwolenia

Złość - dlaczego nie warto jej tłumić? / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii

Z czym kojarzy ci się złość? Najprawdopodobniej z agresją, przemocą, karą za złe zachowanie. „A do tego mama mówiła, że ‚złość piękności szkodzi’. Ale czy komuś kiedykolwiek udało się w ogóle nie gniewać?” – pyta Anna Cyklińska, psycholożka prowadząca na Instagramie profil „Psychoedu”. Ostatni post ekspertki nawiązuje właśnie do złości.

Tłumienie złości

Jak działa na nas tłumienie złości? Jak wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska, można to zobrazować na przykładzie robienia kimchi w szklanym słoiku. Wyobraź sobie, że dokładasz kapusty zanurzonej w pikantnych przyprawach do pojemnika, a każda kolejna porcja to sytuacja lub osoba, która nas złości. Nakładasz tej mikstury aż po same brzegi, ubijając, ile się da. A potem zakręcasz słoik i zostawiasz go na kilka dni.

„W wirze spraw zapominamy o naszym fermentującym eksperymencie. Mija tydzień, może dwa (a dla kimchi w szczelnym, napełnionym po brzegi słoiku to już za długo), aż w końcu przychodzi dzień, w którym nawet niewielka sytuacja sprawi, że tej zgromadzonej złości jest już za dużo. Gromadzą się gazy, które nie mają ujścia, słoik pęka, a piekąca, czerwona kapusta pokrywa całą kuchnię.

Co można było zrobić żeby zapobiec eksplozji? Zostawić trochę miejsca w słoiku, aby gazy miały możliwość przemieszczać się. Po kilku dniach schować słoik do lodówki, aby zatrzymać dalszą fermentację. Codziennie odkręcać słoik, aby dać ujście fermentującym bąbelkom. Zamontować taką specjalną zakrętkę, która reguluje gazy w słoiku” – wyjaśnia Anna Cyklińska.

Patrycja Juszkat

Jak tłumaczy psycholożka, tak samo jak ze słoikiem z kimchi, jest ze złością.

„Przestrzeń w słoiku to obserwowanie swoich zasobów, możliwości. Lodówka to ochłonięcie po kłótni. Odkręcanie słoika to jak dawanie ujścia emocjom w małych sytuacjach, komunikowanie ich, a nie tłumienie. A ta specjalna zakrętka to psychoterapia” – dodaje Anna Cyklińska.

Jak radzić sobie ze złością?

Ekspertka w swoim poście na Instagramie podaje także kilka przykładów na to, jak radzić sobie ze złością:

  1. Rozpoznawaj pierwsze oznaki złości: odczucia z ciała, oznaki, że tracisz panowanie nad sobą.
  2. Weryfikuj trafność gniewnych myśli. Rozważ, w jaki sposób odczytujesz intencje otoczenia. Sporządzaj zapisy myśli.
  3. Rób sobie przerwy. Możesz wycofać się z sytuacji, w której emocje biorą nad tobą górę. Daj sobie czas na odetchnienie, aby nabrać do sytuacji nowej perspektywy.
  4. Trenuj asertywność. Wyrażaj swoje emocje i potrzeby bezpośrednio, ale z szacunkiem dla drugiego człowieka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Złość to jedna z tych emocji, na które kultura i społeczeństwo nie dają przyzwolenia. Kojarzy się z agresją, przemocą, karą za złe zachowanie, a do tego mama mówiła, że „złość piękności szkodzi”. Ale czy komuś kiedykolwiek udało się w ogóle nie gniewać? Tłumienie emocji złości można zobrazować na przykładzie robienia kimchi w szklanym słoiku. Wyobraźcie sobie, że dokładamy kapusty zanurzonej w pikantnych przyprawach do pojemnika, a każda kolejna porcja to sytuacja lub osoba, która nas złości. Nakładamy tej mikstury aż po same brzegi, ubijając ile się da. A potem zakręcamy słoik i zostawiamy go na kilka dni. W wirze spraw zapominamy o naszym fermentującym eksperymencie. Mija tydzień, może dwa (a dla kimchi w szczelnym, napełnionym po brzegi słoiku to już za długo), aż w końcu przychodzi dzień, w którym nawet niewielka sytuacja sprawi, że tej zgromadzonej złości jest już za dużo. Gromadzą się gazy, które nie mają ujścia, słoik pęka, a piekąca, czerwona kapusta pokrywa całą kuchnię. Co można było zrobić żeby zapobiec eksplozji? Zostawić trochę miejsca w słoiku, aby gazy miały możliwość przemieszczać się. Po kilku dniach schować słoik do lodówki, aby zatrzymać dalszą fermentację. Codziennie odkręcać słoik aby dać ujście fermentującym bąbelkom. Zamontować taką specjalną zakrętkę, która reguluje gazy w słoiku. I tak samo ze złością – przestrzeń w słoiku to obserwowanie swoich zasobów, możliwości. Lodówka to ochłonięcie po kłótni. Odkręcanie słoika to jak dawanie ujścia emocjom w małych sytuacjach, komunikowanie ich, a nie tłumienie. A ta specjalna zakrętka to psychoterapia. Mam nadzieję, że moja kulinarna metafora do Was przemawia! Dajcie znać, co sądzicie o złości. Jak sobie radzicie z gniewnymi uczuciami? Za ilustrację dziękuję @zofia.cham.illu #złość #emocje #psychologia #zdrowiepsychiczne #gniew #psychoedukacja

Post udostępniony przez Anna Cyklińska (@psychoedu_)

Anna Cyklińska, czyli Psychoedu

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej konto ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie śledzą je niemal 22 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie twojpsycholog.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

dwie kobiety na plaży

Emocje – czym są, funkcje emocji, jak sobie z nimi radzić

Natalia Kwiatkowska, psycholożka / Archiwum prywatne

Natalia Kwiatkowska: Znajomość talentów pozwala żyć w zgodzie ze sobą. Przestajesz kopać się z koniem i wymagać od siebie czegoś, czego oczekiwał świat

Protesty kobiet w Polsce, wyrok TK w sprawie aborcji

„Ogromny, przytłaczający ból”. Seksuolożka komentuje publikację wyroku TK w sprawie aborcji eugenicznej

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Julia Kramek

Minął 13. miesiąc, od kiedy Julia nie opuściła domu. „Nie chcę ryzykować życiem”

szczęśliwa para na łące

Uwolnij pozytywne emocje. Autentyczność to odważny krok, który może odmienić życie

Rozmowy przy świątecznym stole / istock

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy stole wigilijnym. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

„Podczas Wigilii, rodzina Asi zapytała ją, kiedy wreszcie znajdzie sobie chłopaka. Asia od 4 lat ma dziewczynę”. Nie dla wszystkich święta są cudownym czasem

Emma Thompson: Czasem depresja jest demoniczna. Moja była ironicznie niemelodramatyczna

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Rodzina przy stole świątecznym

– Chociaż jako ludzie jesteśmy nieprawdopodobnie wręcz silni, to każdy ma w sobie taką kruchość, którą łatwo jest zniszczyć – mówi psycholożka i autorka „Zastanawiam się”

Prof. Izdebski: reklamy które przedstawiają Boże Narodzenie w „bajkowym świetle” będą wpływały źle na nastrój wielu z nas. Pokazują, czego będziemy pozbawieni

Prof. Izdebski: reklamy, które przedstawiają Boże Narodzenie w „bajkowym świetle”, będą wpływały źle na nastrój wielu z nas. Pokazują, czego będziemy pozbawieni

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

Miłość w czasach pandemii. Jak sobie radzić, gdy oboje partnerzy pracują z domu?

Patrycja Juszkat

„Dzieci nie potrafią się skupić, kiedy stoi nad nimi krytykujący je rodzic”. Jak złość i kłótnie rodziców wpływają na dzieci? Tłumaczy mediatorka Patrycja Juszkat

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

Znasz to uczucie, kiedy oblewa cię fala wstydu? Psycholożka Anna Cyklińska wyjaśnia, jak możesz pracować z tą emocją

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu