Przejdź do treści

Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Tai chi - czym jest? / istock
Tai chi - czym jest? / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Tai chi to pochodząca z Chin forma sztuk walki wzmacniająca siłę i elastyczność górnych i dolnych partii ciała. Ten system ćwiczeń wspiera funkcjonowanie nie tylko naszego ciała, ale i umysłu. To właśnie dlatego treningi tai chi są coraz popularniejsze, również w naszym kraju. Co daje tai chi? I czy każdy może zacząć trenować?

Tai chi – co to jest?

Tai chi to ćwiczenia, które opierają się na precyzji ruchów przy odpowiednim tempie ich wykonywania. Swoje początki miała w Chinach jako „tai chi chuan”, czyli „chiński boks cieni”.

Trening tai chi polega na powolnych, płynnych ruchach połączonych z głębokimi oddechami, które rozluźniają ćwiczącego. Nie jest to wyczerpujący trening.

Tai chi wpływa także kojąco na nasz umysł. Dzięki ćwiczeniom osoba racjonalniej myśli i staje się rozsądniejsza w swoich działaniach. Niektórzy uważają, że tai chi przypomina ćwiczenia rozciągające. I tak w rzeczywistości jest. Trening tej chińskiej sztuki to powolne ruchy połączone z medytowaniem.

Tai chi – co daje?

Treningi tai chi pozytywnie wpływają na sylwetkę i umysł. Badania nad tą sztuką walki jasno pokazują, że trenujący tai chi są bardziej zrelaksowani i zdrowsi. Zamiast skupiać się na świecie zewnętrznym, całą swoją energię koncentrują na swoim środku, zwanym „energią Qi”.

Co jeszcze daje tai chi? Regularne treningi niwelują bóle reumatyczne czy bóle kręgosłupa. Tai chi wspiera też organizm zmagający się z chorobami krążenia. Specjaliści pracujący nad tematem tai chi zauważyli także, że chińskie ćwiczenia rozciągające szybko niwelują różnego rodzaju bóle.

Mistrzowie tai chi sądzą, że poprzez trening można osiągnąć „elastyczność dziecka, siłę drwala i umysł mędrca”.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Gimnastyka słowiańska

Jak ćwiczyć tai chi?

Ćwiczenia tai chi możemy podzielić na te bardziej relaksacyjne, medytacyjne oraz na intensywniejsze, które przypominają sztuki walki. Do grupy ćwiczeń tai chi zaliczamy też pozycje statyczne, w których wytrzymujemy bez ruchu.

Trening poprzedzony jest rozgrzewką. Najczęściej są to ćwiczenia rozciągające i wzmacniające sylwetkę. To łatwe ruchy dla każdego: robienie okrążeń barkami czy kręcenie głową, które pomagają rozluźnić mięśnie i stawy oraz skupić się na oddechu i ciele.

Dla wywodzącego się z Chin tai chi chuan typowe są sekwencje, do których zalicza się:

  • ćwiczenia podstawowe,
  • formy bez broni,
  • formy z bronią,
  • ćwiczenia z partnerem, tzw. pchające dłonie, czyli trening bojowy.

Trening tai chi dla początkujących

Tai chi może trenować każdy z nas. Oto przykłady ćwiczeń dla początkujących:

  • zhan zhuang, czyli stanie jak słup. Na początku nauki tai chi wszyscy jesteśmy jak dzieci, które dopiero uczą się chodzić. Często się wywracamy i jesteśmy niepewni. Właśnie dlatego w trenowaniu przez początkujących najważniejsze jest stanie w bezruchu.
  • chan si gong, czyli krążenie jedną ręką w miejscu, inaczej nazywane też ćwiczeniami rozwijania jedwabnego kokonu. To ćwiczenie ma nauczyć podstawowego sposobu poruszania się.
  • chan si gong z krokami – tutaj zapoznajemy się z zasadą równoważenia górnej i dolnej połowy ciała podczas wykonywania poszczególnych kroków.
  • chan si gong z krążeniem dwoma rękami w miejscu – to najczęściej występująca forma ruchu w stylu chen.
  • chan si gong z krążeniem dwoma rękami z krokami – dzięki temu ćwiczeniu stajemy się bardziej stabilni.
  • chan si gong z krokami w tył – to kontynuowanie kroków z wcześniejszego ćwiczenia, tyle że ze zmianą kierunku.
  • krążenie rąk lekkich jak chmury – jedno z najczęstszych form ruchu w popularnych stylach tai chi.
  • trzy kroki w przód – to ćwiczenie dopełnia trening, wzmacniając dodatkowo kondycję.
  • kroki w tył z przekręcaniem ramion – częsta forma we wszystkich stylach tai chi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Chcesz mieć zdrowego czworonoga? Tym go nie karm!

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×