Przejdź do treści

Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Tai chi - czym jest? / istock
Tai chi - czym jest? / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Dziewczyna stojąca na ulicy
„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym
„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?
joga yoga
Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!
Nie wypada? A właśnie że wypada!

Tai chi to pochodząca z Chin forma sztuk walki wzmacniająca siłę i elastyczność górnych i dolnych partii ciała. Ten system ćwiczeń wspiera funkcjonowanie nie tylko naszego ciała, ale i umysłu. To właśnie dlatego treningi tai chi są coraz popularniejsze, również w naszym kraju. Co daje tai chi? I czy każdy może zacząć trenować?

Tai chi – co to jest?

Tai chi to ćwiczenia, które opierają się na precyzji ruchów przy odpowiednim tempie ich wykonywania. Swoje początki miała w Chinach jako „tai chi chuan”, czyli „chiński boks cieni”.

Trening tai chi polega na powolnych, płynnych ruchach połączonych z głębokimi oddechami, które rozluźniają ćwiczącego. Nie jest to wyczerpujący trening.

Tai chi wpływa także kojąco na nasz umysł. Dzięki ćwiczeniom osoba racjonalniej myśli i staje się rozsądniejsza w swoich działaniach. Niektórzy uważają, że tai chi przypomina ćwiczenia rozciągające. I tak w rzeczywistości jest. Trening tej chińskiej sztuki to powolne ruchy połączone z medytowaniem.

Tai chi – co daje?

Treningi tai chi pozytywnie wpływają na sylwetkę i umysł. Badania nad tą sztuką walki jasno pokazują, że trenujący tai chi są bardziej zrelaksowani i zdrowsi. Zamiast skupiać się na świecie zewnętrznym, całą swoją energię koncentrują na swoim środku, zwanym „energią Qi”.

Co jeszcze daje tai chi? Regularne treningi niwelują bóle reumatyczne czy bóle kręgosłupa. Tai chi wspiera też organizm zmagający się z chorobami krążenia. Specjaliści pracujący nad tematem tai chi zauważyli także, że chińskie ćwiczenia rozciągające szybko niwelują różnego rodzaju bóle.

Mistrzowie tai chi sądzą, że poprzez trening można osiągnąć „elastyczność dziecka, siłę drwala i umysł mędrca”.

Gimnastyka słowiańska

Jak ćwiczyć tai chi?

Ćwiczenia tai chi możemy podzielić na te bardziej relaksacyjne, medytacyjne oraz na intensywniejsze, które przypominają sztuki walki. Do grupy ćwiczeń tai chi zaliczamy też pozycje statyczne, w których wytrzymujemy bez ruchu.

Trening poprzedzony jest rozgrzewką. Najczęściej są to ćwiczenia rozciągające i wzmacniające sylwetkę. To łatwe ruchy dla każdego: robienie okrążeń barkami czy kręcenie głową, które pomagają rozluźnić mięśnie i stawy oraz skupić się na oddechu i ciele.

Dla wywodzącego się z Chin tai chi chuan typowe są sekwencje, do których zalicza się:

  • ćwiczenia podstawowe,
  • formy bez broni,
  • formy z bronią,
  • ćwiczenia z partnerem, tzw. pchające dłonie, czyli trening bojowy.

Trening tai chi dla początkujących

Tai chi może trenować każdy z nas. Oto przykłady ćwiczeń dla początkujących:

  • zhan zhuang, czyli stanie jak słup. Na początku nauki tai chi wszyscy jesteśmy jak dzieci, które dopiero uczą się chodzić. Często się wywracamy i jesteśmy niepewni. Właśnie dlatego w trenowaniu przez początkujących najważniejsze jest stanie w bezruchu.
  • chan si gong, czyli krążenie jedną ręką w miejscu, inaczej nazywane też ćwiczeniami rozwijania jedwabnego kokonu. To ćwiczenie ma nauczyć podstawowego sposobu poruszania się.
  • chan si gong z krokami – tutaj zapoznajemy się z zasadą równoważenia górnej i dolnej połowy ciała podczas wykonywania poszczególnych kroków.
  • chan si gong z krążeniem dwoma rękami w miejscu – to najczęściej występująca forma ruchu w stylu chen.
  • chan si gong z krążeniem dwoma rękami z krokami – dzięki temu ćwiczeniu stajemy się bardziej stabilni.
  • chan si gong z krokami w tył – to kontynuowanie kroków z wcześniejszego ćwiczenia, tyle że ze zmianą kierunku.
  • krążenie rąk lekkich jak chmury – jedno z najczęstszych form ruchu w popularnych stylach tai chi.
  • trzy kroki w przód – to ćwiczenie dopełnia trening, wzmacniając dodatkowo kondycję.
  • kroki w tył z przekręcaniem ramion – częsta forma we wszystkich stylach tai chi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?