Przejdź do treści

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Kobieta z kwiatami na czole
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska/ Pexels, fot. Cottonbro
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz
Kobieta
5 błędów, które popełniasz przed 10 rano
Seks? W każdym wieku!
Seks? W każdym wieku!
Kobieta trenuje jogę
„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc
Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji psycholożka Anna Cyklińska wymieniła, w jaki sposób powinniśmy zadbać o swoją psychikę. „Dla jednych to psychoterapia, dla innych to znajdowanie równowagi w życiu, małe rzeczy i rytuały” – pisze ekspertka znana w mediach społecznościowych jako „Psychoedu”.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Dbamy o swoje zdrowie fizyczne. Kiedy nas coś boli, idziemy do lekarza. Identycznie powinniśmy traktować choroby psychiczne. Kryzys zdrowia psychicznego może dotyczyć każdego, niezależnie od wieku. Sytuacji, które mogą wpłynąć na nasze zdrowie, jest wiele. Dla każdego może to być coś innego, dlatego o własną psychikę powinniśmy dbać codziennie. Przypomnijmy sobie o tym szczególnie 10 października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który ustawiony został w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego.

W mojej bańce, każdy dzień jest jest dniem zdrowia psychicznego. Dlatego ten post jest czymś w rodzaju „friendly reminder” (przyjazna przypominajka) o tym, jak może wyglądać dbanie o zdrowie psychiczne.

Dla jednych to psychoterapia, dla innych to znajdowanie równowagi w życiu, małe rzeczy i rytuały. To wszystko jest ok! – wyjaśnia psycholożka.

Dziewczyna stoi i trzyma się za ramię. Obok bukiet kwiatów

Jak na co dzień dbać o zdrowie psychiczne?

Na to, jak czujemy się psychicznie, wpływa każdy dzień. Nasze dni bowiem budowane są przez ciąg zdarzeń, które wywołują w nas przeróżne emocje, zarówno pozytywne, jak i negatywne. To, które doznania przeważą, w dużej mierze zależą od nas samych. Warto więc zaprzyjaźnić się ze sobą i zadbać o swój komfort psychiczny. Pozostawianie własnego zdrowia w rękach długotrwałego stresu może przynieść przykre konsekwencje. Anna Cyklińska wylicza, o czym powinniśmy pamiętać w trosce o własne zdrowie psychiczne.

Jak może wyglądać dbanie o zdrowie psychiczne?

  • dawanie sobie prawa do przeżywania emocji,
  • asertywne wyrażanie uczuć,
  • korzystanie z psychoterapii,
  • respektowanie swoich granic,
  • świadomość swoich potrzeb,
  • dbanie o relacje,
  • uczenie się łagodności i czułości do siebie
  • yoga, maindfulnes, trening oddechowy,
  • dawanie sobie prawa do odpoczynku,
  • edukacja o zaburzeniach psychicznych,
  • aktywność fizyczna i dbanie o ciało,
  • odpowiednia suplementacja,
  • rozwijanie w sobie akceptacji,
  • korzystanie z urlopu,
  • praktyka wdzięczności,
  • skupianie się na procesie nie na sukcesie

– wymienia Anna Cyklińska.

Psycholożka apeluje także, aby zrobić dzisiaj coś miłego tylko dla siebie. „Samotnie lub z bliskimi. Poleńcie się albo zmęczcie. Z czułością, łagodnością i bez oceniania” – dodaje ekspertka.

Psychoedu, czyli Anna Cyklińska

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej konto ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie obserwuje je prawie 26 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie Twój Psycholog.

View this post on Instagram

Wszystkiego najzdrowszego psychicznie! Tutaj, w mojej bańce, każdy dzień jest jest dniem zdrowia psychicznego. Dlatego ten post jest czymś w rodzaju „friendly reminder” (przyjazna przypominajka) o tym, jak może wyglądać dbanie o zdrowie psychiczne. Dla jednych to psychoterapia, dla innych to znajdowanie równowagi w życiu, małe rzeczy i rytuały. To wszystko jest ok! Jeśli miałabym zadać Wam na dzisiaj pracę domową to zróbcie dla siebie coś miłego. Samotnie lub z bliskimi. Poleńcie się, albo zmęczcie. Z czułością, łagodnością i bez oceniania! Ściskam! Ilustracja: @kolvsz #światowydzieńzdrowiapsychicznego #zdrowiepsychicznejestważne #zdrowiepsychiczne #emocje #psychologia #czułość #uważność

A post shared by Anna Cyklińska (@psychoedu_) on

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Anna Charko: Życie z chorobą jest jak wyprawa w Himalaje

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

Natalia Kwiatkowska, psycholożka / Archiwum prywatne

Natalia Kwiatkowska: Znajomość talentów pozwala żyć w zgodzie ze sobą. Przestajesz kopać się z koniem i wymagać od siebie czegoś, czego oczekiwał świat

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Protesty kobiet w Polsce, wyrok TK w sprawie aborcji

„Ogromny, przytłaczający ból”. Seksuolożka komentuje publikację wyroku TK w sprawie aborcji eugenicznej

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Julia Kramek

Minął 13. miesiąc, od kiedy Julia nie opuściła domu. „Nie chcę ryzykować życiem”

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

Rozmowy przy świątecznym stole / istock

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy stole wigilijnym. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

„Podczas Wigilii, rodzina Asi zapytała ją, kiedy wreszcie znajdzie sobie chłopaka. Asia od 4 lat ma dziewczynę”. Nie dla wszystkich święta są cudownym czasem

Emma Thompson: Czasem depresja jest demoniczna. Moja była ironicznie niemelodramatyczna

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Rodzina przy stole świątecznym

– Chociaż jako ludzie jesteśmy nieprawdopodobnie wręcz silni, to każdy ma w sobie taką kruchość, którą łatwo jest zniszczyć – mówi psycholożka i autorka „Zastanawiam się”

Prof. Izdebski: reklamy które przedstawiają Boże Narodzenie w „bajkowym świetle” będą wpływały źle na nastrój wielu z nas. Pokazują, czego będziemy pozbawieni

Prof. Izdebski: reklamy, które przedstawiają Boże Narodzenie w „bajkowym świetle”, będą wpływały źle na nastrój wielu z nas. Pokazują, czego będziemy pozbawieni

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia