Przejdź do treści

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Kobieta z kwiatami na czole
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska/ Pexels, fot. Cottonbro
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła
Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!
„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska
Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie
II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji psycholożka Anna Cyklińska wymieniła, w jaki sposób powinniśmy zadbać o swoją psychikę. „Dla jednych to psychoterapia, dla innych to znajdowanie równowagi w życiu, małe rzeczy i rytuały” – pisze ekspertka znana w mediach społecznościowych jako „Psychoedu”.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Dbamy o swoje zdrowie fizyczne. Kiedy nas coś boli, idziemy do lekarza. Identycznie powinniśmy traktować choroby psychiczne. Kryzys zdrowia psychicznego może dotyczyć każdego, niezależnie od wieku. Sytuacji, które mogą wpłynąć na nasze zdrowie, jest wiele. Dla każdego może to być coś innego, dlatego o własną psychikę powinniśmy dbać codziennie. Przypomnijmy sobie o tym szczególnie 10 października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który ustawiony został w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego.

W mojej bańce, każdy dzień jest jest dniem zdrowia psychicznego. Dlatego ten post jest czymś w rodzaju „friendly reminder” (przyjazna przypominajka) o tym, jak może wyglądać dbanie o zdrowie psychiczne.

Dla jednych to psychoterapia, dla innych to znajdowanie równowagi w życiu, małe rzeczy i rytuały. To wszystko jest ok! – wyjaśnia psycholożka.

Dziewczyna stoi i trzyma się za ramię. Obok bukiet kwiatów

Jak na co dzień dbać o zdrowie psychiczne?

Na to, jak czujemy się psychicznie, wpływa każdy dzień. Nasze dni bowiem budowane są przez ciąg zdarzeń, które wywołują w nas przeróżne emocje, zarówno pozytywne, jak i negatywne. To, które doznania przeważą, w dużej mierze zależą od nas samych. Warto więc zaprzyjaźnić się ze sobą i zadbać o swój komfort psychiczny. Pozostawianie własnego zdrowia w rękach długotrwałego stresu może przynieść przykre konsekwencje. Anna Cyklińska wylicza, o czym powinniśmy pamiętać w trosce o własne zdrowie psychiczne.

Jak może wyglądać dbanie o zdrowie psychiczne?

  • dawanie sobie prawa do przeżywania emocji,
  • asertywne wyrażanie uczuć,
  • korzystanie z psychoterapii,
  • respektowanie swoich granic,
  • świadomość swoich potrzeb,
  • dbanie o relacje,
  • uczenie się łagodności i czułości do siebie
  • yoga, maindfulnes, trening oddechowy,
  • dawanie sobie prawa do odpoczynku,
  • edukacja o zaburzeniach psychicznych,
  • aktywność fizyczna i dbanie o ciało,
  • odpowiednia suplementacja,
  • rozwijanie w sobie akceptacji,
  • korzystanie z urlopu,
  • praktyka wdzięczności,
  • skupianie się na procesie nie na sukcesie

– wymienia Anna Cyklińska.

Psycholożka apeluje także, aby zrobić dzisiaj coś miłego tylko dla siebie. „Samotnie lub z bliskimi. Poleńcie się albo zmęczcie. Z czułością, łagodnością i bez oceniania” – dodaje ekspertka.

Psychoedu, czyli Anna Cyklińska

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej konto ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie obserwuje je prawie 26 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie Twój Psycholog.

View this post on Instagram

Wszystkiego najzdrowszego psychicznie! Tutaj, w mojej bańce, każdy dzień jest jest dniem zdrowia psychicznego. Dlatego ten post jest czymś w rodzaju „friendly reminder” (przyjazna przypominajka) o tym, jak może wyglądać dbanie o zdrowie psychiczne. Dla jednych to psychoterapia, dla innych to znajdowanie równowagi w życiu, małe rzeczy i rytuały. To wszystko jest ok! Jeśli miałabym zadać Wam na dzisiaj pracę domową to zróbcie dla siebie coś miłego. Samotnie lub z bliskimi. Poleńcie się, albo zmęczcie. Z czułością, łagodnością i bez oceniania! Ściskam! Ilustracja: @kolvsz #światowydzieńzdrowiapsychicznego #zdrowiepsychicznejestważne #zdrowiepsychiczne #emocje #psychologia #czułość #uważność

A post shared by Anna Cyklińska (@psychoedu_) on

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Przemek Kleniewski

Przemek Kleniewski: Odpowiadają wprost, że nie widzą już sensu istnienia, że nic ich nie cieszy, porzucili dawne pasje

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

„Wiem, że moi podopieczni na mnie czekają i to daje mi siłę do pokonania wszelkich barier” – mówi pracownica socjalna Renata Orłowska, która jeździ na wózku inwalidzkim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Glenn Close: Izolacja jest naprawdę niebezpieczna. Musimy pamiętać, jak bardzo jesteśmy połączeni z innymi

Mila Ochocka, hortiterapeutka: Potrzebujemy poczuć deszcz na skórze, zobaczyć, jak reagujemy, gdy nie jest nam do końca komfortowo

„Zdarza się, że pacjent opisuje objawy, które nie pasują do żadnej z chorób” – mówi dr n. med. Ewa Kempisty-Jeznach

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio' czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?