Przejdź do treści

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę!  Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Spinning to jedna z nowszych form zajęć fitness, która pozwala spalić setki kalorii, a do tego znacznie poprawić wydolność organizmu. Jest odpowiednia dla osób średniozaawansowanych treningowo, ponieważ wymaga siły. Jest też bezpieczna dla osób, które zmagają się z chorobami stawów kolanowych lub wracają do treningów po urazach. Poznaj wszystkie korzyści, jakie przynosi spinning i dowiedz się jaki rower stacjonarny kupić, aby trenować spinning w domu.

Co to jest spinning? 

Spinning to rodzaj zajęć grupowych, które odbywają się na rowerach stacjonarnych. Jednak nie są to klasyczne urządzenia, które znajdziesz na każdej siłowni. Rower spinningowy posiada znacznie więcej funkcji niż jego podstawowa wersja. Można w nim ustawić opór podczas pedałowania, prędkość, a także pozycję siodełka nie tylko w pionie, ale i poziomie – dzięki temu wszystkie ustawienia roweru możesz dopasować indywidualnie. 

Spinning to rodzaj treningu interwałowego, czyli treningu o zmiennym stopniu intensywności. Tak jak każdy rodzaj zajęć grupowych czy indywidualnych składa się z rozgrzewki, treningu właściwego oraz rozciągania. W drugiej część tempo ćwiczeń jest zmienne, co pozwala uzyskać lepsze efekty oraz zwiększyć spalanie kalorii. Jest to rodzaj treningu aerobowego, który jest doskonały nie tylko w celu zredukowania tkanki tłuszczowej, lecz także poprawy kondycji. 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Podczas zajęć przyjmuje się różne pozycje, które sprawiają, że pracuje wiele grup mięśniowych. Niektóre z ćwiczeń wykonujesz na stojąco, inne w maksymalnym pochyleniu. Twoje nogi są cały czas w ruchu. Założeniem treningu jest odwzorowanie na sali fitness jazdy w terenie na nierównym podłożu. Dlatego też często zmienia się stopień nachylenia roweru czy też opór. To zajęcia dla osób średniozaawansowanych. Możesz nie mieć doświadczenia w tym rodzaju zajęć, ale warto, abyś wcześniej trenowała, by ciało było przygotowane na tak duży wysiłek. Bardzo często też dochodzi się prawie do maksymalnego poziomu tętna, dlatego też konieczne jest kontrolowanie go za pomocą specjalnych pulsometrów.

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Korzyści ze spinningu 

Spinning przynosi wiele korzyści dla twojej formy oraz zdrowia. Oto najważniejsze: 

  • poprawa kondycji fizycznej, 
  • redukcja tkanki tłuszczowej, 
  • zwiększenie pojemności płuc, 
  • zwiększenie pułapu tlenowego, 
  • regulacja ciśnienia tętniczego, 
  • wzmocnienie mięśni, 
  • wzmocnienie stawów kolanowych, 
  • poprawa pracy układu krążeniowo-oddechowego. 

Treningowy strój spinningowy, czyli jak się ubrać

Podczas zajęć spinningu dochodzi do częstych zmian pozycji. Dlatego też strój sportowy powinien być odpowiednio dobrany. Zarówno spodnie, jak i koszulka, powinny być dopasowane, dzięki czemu nogawki nie wkręcą się w pedały lub w łańcuch, a koszulka nie będzie się plątać wokół rąk i tułowia. Najlepsze na ten rodzaj zajęć są kolarki, czyli legginsy, które sięgają do kolan. Są przylegające, ale doskonale przepuszczają powietrze, co zapewnia komfort podczas treningu. 

Jeśli zaś chodzi o buty, te również nie są bez znaczenia. Aby zapewnić sobie maksymalny komfort oraz bezpieczeństwo treningu, wybierz buty spd. To specjalny rodzaj butów przeznaczony do pedałów zatrzaskowych, które znajdziesz właśnie w rowerach do spinningu. Specjalna konstrukcja umożliwia spięcie buta z pedałem, co zwiększa efektywność pedałowania i przynosi więcej korzyści z treningu. Dodatkowo zyskujesz pewność, że podczas szybkiego pedałowania noga nie spadnie z pedału, co w terenie mogłoby się skończyć kontuzją. 

Na trening spinningu zawsze zabieraj ze sobą butelkę wody lub napoju izotonicznego, co pozwoli ci na regularne nawadnianie organizmu. 

Spinning w domu 

Ostatni czas nauczył nas ćwiczeń w domu. Jeśli wolisz trenować w domu, to zapewne zastanawiasz się, jaki rower spinningowy powinnaś kupić. 

Oferta rowerów spinningowych jest coraz bardziej rozbudowana. Od klasycznego roweru stacjonarnego odróżnia go lepsza konstrukcja, inny kształt kierownicy, pedały zatrzaskowe oraz większa liczba wgranych programów treningowych. To przekłada się na cenę, bo jest ona większa. Rower spinningowy możesz kupić już za 1000 zł, ale są i modele kosztujące nawet kilka tysięcy.

Najdroższe modele najczęściej trafiają do klubów fitness, ponieważ są to rowery o bardzo mocnej konstrukcji, które muszą być przystosowane do dużej eksploatacji. Dodatkowo muszą mieć znacznie więcej opcji pozwalających na regulację i dopasowanie roweru do osoby ćwiczącej. Jeśli tylko ty zamierzasz korzystać z urządzenia, to możesz pozwolić sobie na tańszy model, który ma mniejszy zakres regulacji. Nie musi być też dostosowany do większej eksploatacji, bo nawet ćwicząc na nim codziennie, nie będzie to poziom zużycia jak w klubie fitness.

Gdy już nabędziesz sprzęt, pozostaje pytanie: jak ćwiczyć na rowerze stacjonarnym do spinningu? Oczywiście regularnie. Jeśli nie masz żadnego doświadczenia, warto abyś udała się najpierw na zajęcia grupowe lub poprosiła o trening indywidualny w domu. Możesz najpierw korzystać z wgranych programów treningowych, które są odpowiednie dla różnych poziomów wytrenowania, a następnie ćwiczyć w formie interwału we własnym tempie. Zawsze zaczynaj od najniższych poziomów oporu, a potem stopniowo przechodź do większych. 

Niektóre rowery spinningowe wyposażone są w ekrany, na których można odtwarzać zajęcia z instruktorem. Dzięki temu poczujesz się tak, jakbyś była na zajęciach grupowych.

Dziewczyna jedzie na rowerze

Spinning a urazy kolan 

Zajęcia spinningu są odpowiednie dla osób, które zmagają się z chorobami stawów kolanowych lub wracają do trenowania po kontuzjach. Tak jak klasyczny rower stacjonarny, tak i rower do spinningu pozwala na odciążenie stawów kolanowych i wzmocnienie ich. Jest też odpowiedni dla osób, które ze względu na choroby kręgosłupa nie mogą biegać. Rower spinningowy nie wytwarza żadnych mikrowstrząsów, dzięki czemu kości, stawy i kręgosłup są całkowicie bezpieczne.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Siedź spokojnie! Proste ćwiczenia na ból pośladków, dzięki którym zapomnisz o bólu 

Odstające łopatki – jak pozbyć się tego problemu u dorosłych i dzieci? 

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

Hip dip – 4 ćwiczenia, dzięki którym wypracujesz wcięcie w biodrach

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Ćwiczenia kształtujące gibkość – jak je wykonywać, by były skuteczne?

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

6 ćwiczeń na płaski brzuch na siłowni. Jaka dieta wzmocni efekt?

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×