Przejdź do treści

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię? Sergi Dolcet Escrig/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Odpowiednio dobrane buty do ćwiczeń pozwalają na przeprowadzenie bezpiecznego treningu. Obecnie w sklepach są setki modeli, które przeznaczone są do uprawiania sportu. Jednak tak naprawdę jest różnica pomiędzy butami do biegania, tymi na siłownię oraz na fitness. Chociaż ładny design zachęca do skorzystania z nich i wykonania treningu, to jednak funkcjonalność jest ważniejsza. Jak wybrać odpowiednie buty do fitnessu? Czytaj dalej.

Rodzaje obuwia sportowego a ustawienie stopy

Każda aktywność fizyczna wymaga innego rodzaju obuwia. Chociaż w sklepach są dostępne modele uniwersalne, to jednak lepiej sprawdzą się one na co dzień niż do regularnych treningów. Dodatkowo coraz więcej modeli uwzględnia rodzaje ustawienia stopy. Te zaś wyróżniamy 3: stopa supinująca, pronująca oraz neutralna.

Stopa supinująca charakteryzuje się tym, że kostka przechyla się bardziej na zewnątrz, w pronacji z kolei do wewnątrz. Stopa neutralna to taka, gdzie kostka ustawiona jest równo. Jeśli przyjrzysz się oznaczeniom na pudełkach od butów zauważysz, że jest na nich informacja, dla którego rodzaju stopy dany model będzie najlepszy. Dzięki temu zyskasz odpowiednie wsparcie i zapobiegniesz dodatkowym bólom.

W sklepach z obuwiem znajdziesz buty na siłownię, buty do fitnessu oraz buty do biegania. Czym się od siebie różnią?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Buty na fitness – czym się cechują?

Buty na fitness wbrew pozorom nie przydają się wyłącznie do zajęć grupowych. To ogólna nazwa, która uwzględnia wykonywanie różnych rodzajów aktywności. Cechują się przede wszystkim wyższym zapiętkiem, który stabilizuję kostkę i zapobiega ewentualnym kontuzjom. Do tego mają podeszwę z bieżnikiem, który pełni rolę antypoślizgową. Zapobiegają upadkom i dobrze stabilizują ciało podczas nagłej zmiany ruchu. Dlatego nigdy nie zakładaj na fitness zwykłych trampek. Ten rodzaj obuwia ma gładką podeszwę, która ślizga się po podłodze.

Dodatkowo buty do fitnessu muszą być wykonane z przewiewnych materiałów, które pozwalają stopie oddychać. Brak odpowiedniej cyrkulacji powietrza może powodować szybsze męczenie się stóp. Ważna jest też podeszwa amortyzująca, która chroni stawy przed mikrowstrząsami powstającymi podczas podskoków. W końcu wszystkie pajacyki, burpeesy czy ćwiczenia ze skakanką czynią z nich buty do skakania.

Ten rodzaj obuwia ma bardzo szeroki wybór. Buty fitness damskie mają większą gamę kolorystyczną do wyboru niż wzory męskie. Nie oznacza to jednak, że panowie nie mają z czego wybierać.

Kobieta skacze na skakance

Jak wybrać buty na siłownię?

Trening na siłowni różni się od zajęć fitness. Jest on bardziej statyczny, ale z kolei wykorzystuje duże ciężary. Dlatego tutaj też są potrzebne odpowiednie buty. Siłownia to miejsce, gdzie przyczepność jest równie ważna, dlatego buty na siłownię również muszą mieć bieżnik.

Buty na siłownię męskie i damskie mają także podwyższoną podeszwę przy pięcie. Pozwala to na bardziej prezencyjne wykonywanie takich ćwiczeń jak przysiady ze sztangą. Odpowiednio ustawiają stopę, zmniejszając przy tym nacisk na stawy kolanowe. Cholewka, tak jak i zapiętek, powinny być sztywne. Często spotykamy buty na siłownię damskie wykonane z dzianiny, ale one zupełnie nie zapewniają stopie odpowiedniego wsparcia i jej nie usztywniają, co jest niezwykle istotne przy treningu siłowym.

Dlaczego buty do biegania nie nadają się na siłownię?

Największy wybór obuwia sportowego jest pośród butów do biegania. O ile jeszcze można zrozumieć ich wykorzystanie podczas fitnessu (zwiększona amortyzacja, odpowiedni bieżnik), o tyle korzystanie z nich podczas treningu na siłowni jest błędem. Dlaczego?

Buty do biegania – jak sama nazwa wskazuje – służą do biegania. Mają zwiększać komfort stopy poprzez odpowiednie jej okrycie. Bardzo często cholewka wykonana jest z miękkich materiałów, zaś buty na siłownię powinny być sztywne. Dodatkowo buty biegowe nie dają odpowiedniego wsparcia stopy na boki, gdyż są dostosowane do prostego ruchu stopy: przetaczanie od palców do pięt. Dodatkowo mają też grubszą podeszwę i miękką wkładkę, która minimalizuje wstrząsy.

Kiedy wymienić buty na nowe?

Odpowiednie buty treningowe damskie czy męskie mają swoją cenę. Jest to często wydatek rzędu kilkuset złotych. Jednak jeśli odpowiednio dobierzesz buty, to będzie to dobry wydatek, a obuwie posłuży Ci długi czas. Pamiętaj, że buty się zużywają. Dlatego jeśli zauważysz, że buty straciły przyczepność albo podeszwa się odkleja, oznacza to konieczność ich wymiany. Dzięki temu zapewnisz sobie bezpieczny trening, który nie będzie okraszony bólem stopy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Beta alanina – co to, jak działa, jak ją brać i czy warto?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×