Przejdź do treści

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?) Milan Popovic/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Medytacja to doskonały sposób na to, aby skupić się na swoim wewnętrznym “ja” i znaleźć chwilę spokoju w niespokojnych czasach. Szczególnie teraz, kiedy mamy do czynienia z pandemią COVID-19, chwila wyciszenia może okazać się zbawienna dla naszej psychiki i dobrego samopoczucia.

Medytacja może być dobrym nawykiem dla każdego. Nie wymaga przygotowania fizycznego, jest dobra dla ludzi w każdym wieku, do medytacji nie jest potrzebny profesjonalny sprzęt. Wystarczy znaleźć chwilkę czasu i można cieszyć się jej pozytywnym wpływem. Nigdy wcześniej nie próbowałaś medytacji? Nic straconego! Podpowiemy ci, jak zacząć i jak wytrwać.

Zalety medytacji

Zacznijmy od tego czym jest medytacja? Termin “medytacja” wywodzi się o łacińskich słów “meditatio”, co oznacza rozważanie, namysł i zagłębianie się w myślach. Praktyki medytacyjne polegają na ćwiczeniu umysłu i wprowadzeniu go w spokojny stan ukojenia i spokoju. Medytacja ma bardzo długą historię, jest praktykowana od czasów antycznych. Obecnie stosowana jest jako terapia różnych problemów i narzędzie do poznawania samych siebie.

Stosowanie technik medytacyjnych przynosi wiele pozytywnych zmian w naszym życiu. Jakie są największe zalety medytacji?

  • Uwolnienie umysłu od myśli – medytacja jest doskonałym sposobem na wyciszenie się i znalezienie ukojenia. Wyciszenie myśli wpływa nie tylko na komfort psychiczny, ale także na fizyczne aspekty naszego ciała. Podczas medytacji obniża się ciśnienie krwi, zmniejsza tętno i dolegliwości bólowe zanikają;
  • Relaks – osoby, które regularnie medytują, relaksują się w ten sposób i są mniej podatne na stresowe sytuacje;
  • Podczas medytacji wydziela się serotonina w mózgu, co sprawia, że czujemy się bardziej szczęśliwi i spełnieni;
  • Tworzenie się nowych połączeń w mózgu – podczas medytacji nasz umysł jest wyciszony, ale mózg pracuje i tworzy sieć nowych połączeń. Regularna medytacja wpływa na empatię, umiejętność radzenia sobie ze stresem, poprawia pamięć i koncentrację.

Trzy kroki do regularnej medytacji

Do tego, aby zacząć i regularnie praktykować medytację, wystarczą tylko trzy kroki!

  1. Wybierz czas na medytację

Medytacja polega na pewnej rutynie i powtarzalności. Pierwszym krokiem do jej regularnego prowadzenia jest wybranie czasu na medytację i trzymanie się go. Nie ma znaczenia, czy będziesz to robić wcześnie rano, po obiedzie czy w nocy, kiedy domownicy już pójdą spać. Wybierz dogodną dla ciebie godzinę i codziennie zaczynaj medytację w tym samym czasie. Dzięki temu szybko wejdzie ci to w nawyk.

  1. Zacznij od małych kroków

Nie musisz od razu wykonywać długich, medytacyjnych sesji. Na początek wystarczy poświęcić kilka minut po prostu na to, aby usiąść w spokoju i wsłuchiwać się w siebie. Nawet jeśli jesteś zabiegana i masz masę obowiązków, możesz znaleźć pięć czy dziesięć minut dla siebie. Z czasem zaczniesz odczuwać korzyści płynące z medytacji i łatwiej będzie ci zorganizować więcej czasu dla siebie.

  1. Wybierz wygodną pozycję

Nie musisz siadać po turecku, jeśli ta pozycja nie jest dla ciebie komfortowa. Nie każdy jest w stanie w niej siedzieć dłużej niż przez chwilę, szczególnie jeśli twoje ciało nie jest elastyczne. Tak naprawdę nie musisz nawet siedzieć – medytować można także podczas powolnego spaceru w parku czy wykonywania ćwiczeń rozciągających.

Kobieta mindfulness

Co może ci przeszkadzać w medytacji?

Rozpoczęcie medytacji nie jest trudne, ale jak zachować ciągłość i nie rezygnować z niej zbyt szybko? Przede wszystkim musisz wybrać jeden styl medytacji, który będziesz praktykować. Wybierz taką metodę, która najbardziej ci odpowiada – nie bój się ich wypróbować, aby zobaczyć, która jest ci najbliższa. Szczególnie na początku warto mieć ciche, spokojne miejsce, gdzie możesz praktykować medytację bez zakłóceń. Nie przestawaj sesji nawet wtedy, kiedy nie możesz “wyłączyć się”. To zupełnie normalne, że na początku medytacja nie przebiega w całkowitym skupieniu, z czasem jednak będzie lepiej.

Medytacja może przydać się każdemu, więc nie czekaj i sprawdź sama, jak wpływa na ciebie!

 

Źródło: LiveStrong

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Masaż ajurwedyjski – co to jest, rodzaje, cena

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch