Przejdź do treści

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?) Milan Popovic/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy
15 tys. zł kary odszkodowania za zakażenie w pracy i testy raz w tygodniu. Nowy projekt covidowy
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

Medytacja to doskonały sposób na to, aby skupić się na swoim wewnętrznym “ja” i znaleźć chwilę spokoju w niespokojnych czasach. Szczególnie teraz, kiedy mamy do czynienia z pandemią COVID-19, chwila wyciszenia może okazać się zbawienna dla naszej psychiki i dobrego samopoczucia.

Medytacja może być dobrym nawykiem dla każdego. Nie wymaga przygotowania fizycznego, jest dobra dla ludzi w każdym wieku, do medytacji nie jest potrzebny profesjonalny sprzęt. Wystarczy znaleźć chwilkę czasu i można cieszyć się jej pozytywnym wpływem. Nigdy wcześniej nie próbowałaś medytacji? Nic straconego! Podpowiemy ci, jak zacząć i jak wytrwać.

Zalety medytacji

Zacznijmy od tego czym jest medytacja? Termin “medytacja” wywodzi się o łacińskich słów “meditatio”, co oznacza rozważanie, namysł i zagłębianie się w myślach. Praktyki medytacyjne polegają na ćwiczeniu umysłu i wprowadzeniu go w spokojny stan ukojenia i spokoju. Medytacja ma bardzo długą historię, jest praktykowana od czasów antycznych. Obecnie stosowana jest jako terapia różnych problemów i narzędzie do poznawania samych siebie.

Stosowanie technik medytacyjnych przynosi wiele pozytywnych zmian w naszym życiu. Jakie są największe zalety medytacji?

  • Uwolnienie umysłu od myśli – medytacja jest doskonałym sposobem na wyciszenie się i znalezienie ukojenia. Wyciszenie myśli wpływa nie tylko na komfort psychiczny, ale także na fizyczne aspekty naszego ciała. Podczas medytacji obniża się ciśnienie krwi, zmniejsza tętno i dolegliwości bólowe zanikają;
  • Relaks – osoby, które regularnie medytują, relaksują się w ten sposób i są mniej podatne na stresowe sytuacje;
  • Podczas medytacji wydziela się serotonina w mózgu, co sprawia, że czujemy się bardziej szczęśliwi i spełnieni;
  • Tworzenie się nowych połączeń w mózgu – podczas medytacji nasz umysł jest wyciszony, ale mózg pracuje i tworzy sieć nowych połączeń. Regularna medytacja wpływa na empatię, umiejętność radzenia sobie ze stresem, poprawia pamięć i koncentrację.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Trzy kroki do regularnej medytacji

Do tego, aby zacząć i regularnie praktykować medytację, wystarczą tylko trzy kroki!

  1. Wybierz czas na medytację

Medytacja polega na pewnej rutynie i powtarzalności. Pierwszym krokiem do jej regularnego prowadzenia jest wybranie czasu na medytację i trzymanie się go. Nie ma znaczenia, czy będziesz to robić wcześnie rano, po obiedzie czy w nocy, kiedy domownicy już pójdą spać. Wybierz dogodną dla ciebie godzinę i codziennie zaczynaj medytację w tym samym czasie. Dzięki temu szybko wejdzie ci to w nawyk.

  1. Zacznij od małych kroków

Nie musisz od razu wykonywać długich, medytacyjnych sesji. Na początek wystarczy poświęcić kilka minut po prostu na to, aby usiąść w spokoju i wsłuchiwać się w siebie. Nawet jeśli jesteś zabiegana i masz masę obowiązków, możesz znaleźć pięć czy dziesięć minut dla siebie. Z czasem zaczniesz odczuwać korzyści płynące z medytacji i łatwiej będzie ci zorganizować więcej czasu dla siebie.

  1. Wybierz wygodną pozycję

Nie musisz siadać po turecku, jeśli ta pozycja nie jest dla ciebie komfortowa. Nie każdy jest w stanie w niej siedzieć dłużej niż przez chwilę, szczególnie jeśli twoje ciało nie jest elastyczne. Tak naprawdę nie musisz nawet siedzieć – medytować można także podczas powolnego spaceru w parku czy wykonywania ćwiczeń rozciągających.

Kobieta mindfulness

Co może ci przeszkadzać w medytacji?

Rozpoczęcie medytacji nie jest trudne, ale jak zachować ciągłość i nie rezygnować z niej zbyt szybko? Przede wszystkim musisz wybrać jeden styl medytacji, który będziesz praktykować. Wybierz taką metodę, która najbardziej ci odpowiada – nie bój się ich wypróbować, aby zobaczyć, która jest ci najbliższa. Szczególnie na początku warto mieć ciche, spokojne miejsce, gdzie możesz praktykować medytację bez zakłóceń. Nie przestawaj sesji nawet wtedy, kiedy nie możesz “wyłączyć się”. To zupełnie normalne, że na początku medytacja nie przebiega w całkowitym skupieniu, z czasem jednak będzie lepiej.

Medytacja może przydać się każdemu, więc nie czekaj i sprawdź sama, jak wpływa na ciebie!

 

Źródło: LiveStrong

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Michał Niewęgłowski /fot. archiwum prywatne

„Nie ma znaczenia, czy jest poniedziałek, czy czwartek, jeśli sam ze sobą dobrze się czuję” – przekonuje Michał Niewęgłowski, nauczyciel medytacji

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Masaż ajurwedyjski – co to jest, rodzaje, cena

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×