Przejdź do treści

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?) Milan Popovic/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Medytacja to doskonały sposób na to, aby skupić się na swoim wewnętrznym “ja” i znaleźć chwilę spokoju w niespokojnych czasach. Szczególnie teraz, kiedy mamy do czynienia z pandemią COVID-19, chwila wyciszenia może okazać się zbawienna dla naszej psychiki i dobrego samopoczucia.

Medytacja może być dobrym nawykiem dla każdego. Nie wymaga przygotowania fizycznego, jest dobra dla ludzi w każdym wieku, do medytacji nie jest potrzebny profesjonalny sprzęt. Wystarczy znaleźć chwilkę czasu i można cieszyć się jej pozytywnym wpływem. Nigdy wcześniej nie próbowałaś medytacji? Nic straconego! Podpowiemy ci, jak zacząć i jak wytrwać.

Zalety medytacji

Zacznijmy od tego czym jest medytacja? Termin “medytacja” wywodzi się o łacińskich słów “meditatio”, co oznacza rozważanie, namysł i zagłębianie się w myślach. Praktyki medytacyjne polegają na ćwiczeniu umysłu i wprowadzeniu go w spokojny stan ukojenia i spokoju. Medytacja ma bardzo długą historię, jest praktykowana od czasów antycznych. Obecnie stosowana jest jako terapia różnych problemów i narzędzie do poznawania samych siebie.

Stosowanie technik medytacyjnych przynosi wiele pozytywnych zmian w naszym życiu. Jakie są największe zalety medytacji?

  • Uwolnienie umysłu od myśli – medytacja jest doskonałym sposobem na wyciszenie się i znalezienie ukojenia. Wyciszenie myśli wpływa nie tylko na komfort psychiczny, ale także na fizyczne aspekty naszego ciała. Podczas medytacji obniża się ciśnienie krwi, zmniejsza tętno i dolegliwości bólowe zanikają;
  • Relaks – osoby, które regularnie medytują, relaksują się w ten sposób i są mniej podatne na stresowe sytuacje;
  • Podczas medytacji wydziela się serotonina w mózgu, co sprawia, że czujemy się bardziej szczęśliwi i spełnieni;
  • Tworzenie się nowych połączeń w mózgu – podczas medytacji nasz umysł jest wyciszony, ale mózg pracuje i tworzy sieć nowych połączeń. Regularna medytacja wpływa na empatię, umiejętność radzenia sobie ze stresem, poprawia pamięć i koncentrację.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Trzy kroki do regularnej medytacji

Do tego, aby zacząć i regularnie praktykować medytację, wystarczą tylko trzy kroki!

  1. Wybierz czas na medytację

Medytacja polega na pewnej rutynie i powtarzalności. Pierwszym krokiem do jej regularnego prowadzenia jest wybranie czasu na medytację i trzymanie się go. Nie ma znaczenia, czy będziesz to robić wcześnie rano, po obiedzie czy w nocy, kiedy domownicy już pójdą spać. Wybierz dogodną dla ciebie godzinę i codziennie zaczynaj medytację w tym samym czasie. Dzięki temu szybko wejdzie ci to w nawyk.

  1. Zacznij od małych kroków

Nie musisz od razu wykonywać długich, medytacyjnych sesji. Na początek wystarczy poświęcić kilka minut po prostu na to, aby usiąść w spokoju i wsłuchiwać się w siebie. Nawet jeśli jesteś zabiegana i masz masę obowiązków, możesz znaleźć pięć czy dziesięć minut dla siebie. Z czasem zaczniesz odczuwać korzyści płynące z medytacji i łatwiej będzie ci zorganizować więcej czasu dla siebie.

  1. Wybierz wygodną pozycję

Nie musisz siadać po turecku, jeśli ta pozycja nie jest dla ciebie komfortowa. Nie każdy jest w stanie w niej siedzieć dłużej niż przez chwilę, szczególnie jeśli twoje ciało nie jest elastyczne. Tak naprawdę nie musisz nawet siedzieć – medytować można także podczas powolnego spaceru w parku czy wykonywania ćwiczeń rozciągających.

Kobieta mindfulness

Co może ci przeszkadzać w medytacji?

Rozpoczęcie medytacji nie jest trudne, ale jak zachować ciągłość i nie rezygnować z niej zbyt szybko? Przede wszystkim musisz wybrać jeden styl medytacji, który będziesz praktykować. Wybierz taką metodę, która najbardziej ci odpowiada – nie bój się ich wypróbować, aby zobaczyć, która jest ci najbliższa. Szczególnie na początku warto mieć ciche, spokojne miejsce, gdzie możesz praktykować medytację bez zakłóceń. Nie przestawaj sesji nawet wtedy, kiedy nie możesz “wyłączyć się”. To zupełnie normalne, że na początku medytacja nie przebiega w całkowitym skupieniu, z czasem jednak będzie lepiej.

Medytacja może przydać się każdemu, więc nie czekaj i sprawdź sama, jak wpływa na ciebie!

 

Źródło: LiveStrong

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Rytuały na lepsze samopoczucie, czyli 7 pomysłów, jak o siebie zadbać

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu "tu i teraz"

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu „tu i teraz”

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany weekendowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×