Przejdź do treści

Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym

Kobiety na zajęciach fitness
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Coraz cieplej, dlatego wiele osób decyduje się na powrót do aktywności fizycznej lub rozpoczęcie przygody z siłownią. Wiele osób zakłada, że zajęcia fitness to najlepsza opcja na start. Jednak w tym sporcie także nietrudno o kontuzje. Jak ich uniknąć? Porozmawialiśmy z fizjoterapeutką Moniką Gajdzińską i trenerem personalnym Cezarym Kawińskim. 

Zajęcia fitness, choć mogłoby się wydawać inaczej, nie są dla każdego. Tak, jak każda inna aktywność fizyczna może powodować urazy i kontuzje. Instruktor nie zawsze ma możliwość sprawdzić predyspozycji i ewentualnych błędów u każdego uczestnika zajęć, zwłaszcza gdy liczba osób na sali bywa dwucyfrowa.

Najczęstszymi przyczynami urazów w treningu fitness są: brak rozgrzewki, niedostosowanie obciążenia, wada postawy, zły dobór i nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń.

Czym jest kontuzja?

Kontuzją nazywamy mechaniczny uraz jakiejś części ciała, powodując jej częściową, bądź pełną niesprawność. Może dotyczyć narządów, mięśni, stawów, nerwów. Powoduje dolegliwości bólowe, które przeszkadzają nam w codziennym funkcjonowaniu, a także w trakcie treningu lub innej aktywności fizycznej.

Fitness okiem fizjoterapeuty

Nie trzeba wychodzić ani z domu, ani na siłownię, aby nabawić się kontuzji. Czasem wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru. To osoby, które zaczynają treningi, nie konsultując się ze specjalistami. Nie mając świadomości i wiedzy, które ćwiczenia są dla nich odpowiednie, a których powinny unikać, są narażone na niebezpieczne urazy. Każde ciało jest uwarunkowane indywidualnie i posiada różne predyspozycje genetyczne, dlatego dla jednej osoby dane ćwiczenie będzie dobre, a dla drugiej szkodliwe.

Przykładowo, wykonując ćwiczenie: unoszenie nóg góra-dół, chcąc w ten sposób aktywować mięśnie brzucha, duża część osób poczuje ból w odcinku lędźwiowym. Ciało działa w sposób całościowy, napina się nie tylko ta parcia mięśni, o którą potencjalnie nam chodzi, dlatego bardzo ważna jest kontrola techniki wykonywania ćwiczeń.

powiedziała fizjoterapeutka Monika Gajdzińska w rozmowie z HelloZdrowie
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Jaka jest zatem rada dla osób początkujących, zarówno na siłowni, jak i na macie w mieszkaniu? 

Fizjoterapeutka Monika Gajdzińska: Przede wszystkim konsultacja ze specjalistą, może być to fizjoterapeuta lub trener personalny, którego również należy wybrać na podstawie doświadczenia, wiedzy, opinii. Nie sięgajmy po porady przypadkowych osób, które bez obejrzenia nas stwierdzą, co jest dla nas odpowiednie. Jeśli decydujemy się na trening domowy z ulubioną trenerką fitness, upewnijmy się najpierw, czy jest to dla nas bezpieczne i czy wykonujemy ćwiczenia w sposób prawidłowy. Każde takie ćwiczenie powinno zostać zweryfikowane technicznie pod okiem osoby kompetentnej.

Czasem, aby doszło do kontuzji, wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru

Fitness okiem trenera personalnego

Urszula Gruszka: Czy grupowe zajęcia fitness to odpowiedni start dla osoby początkującej?

Trener personalny Cezary Kawiński: Zajęcia grupowe nie są dobre dla początkujących, ponieważ rozpoczynając aktywność fizyczną, większość osób nie potrafi wykonywać ćwiczeń w sposób prawidłowy. Wówczas w łatwy sposób można zrobić sobie krzywdę, zwłaszcza wtedy, gdy wykonujemy ćwiczenia pod presją grupy. Instruktor prowadzący zajęcia dla kilku lub kilkunastu osób nie jest w stanie poświęcić każdej z nich indywidualnego czasu na poprawę techniki lub skontrolowania poprawności wykonywanych ćwiczeń.

Jeśli jednak osoba decyduje się na taką formę aktywności, na co powinna zwrócić ona uwagę?

Przede wszystkim na doświadczenie instruktora, częstotliwość, ilość osób w grupie, poziom, i co ważne, podejście trenera do zajęć. Jeśli ktoś ma pewne dolegliwości lub kobieta jest w ciąży, obowiązkowo powinna o tym poinformować instruktora.

 

Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną.

Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja

Jednak nie zniechęcaj się! Regularna aktywność fizyczna jest ważna, dlatego skonsultuj się z osobą kompetentną, jaka forma aktywności jest dla ciebie najlepsza. Nie bez powodu mówi się: „sport to zdrowie”, ale ten odpowiednio dopasowany. Dlatego zanim wskoczysz na step lub uruchomisz filmik fitnessowej guru, zweryfikuj, czy dane ćwiczenia umiesz wykonać w prawidłowy sposób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać