Przejdź do treści

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Wiele osób do odpoczynku potrzebuje mocnych doznań i wysokiego poziomu adrenaliny. Tacy ludzie niekoniecznie zaspokoją swoje potrzeby w agroturystycznej kwaterze na Podlasiu. – Nie zmusisz żółwia do galopu, ale i kolibra do tego, żeby wolniej machał skrzydłami, bo ani jeden, ani drugi nie przeżyje – mówi dla Hello Zdrowie psycholog Edmund Mrozowski.

Jolanta Pawnik: Coraz więcej nam wolno, obostrzenia sanitarne są luzowane, a jednak Barbados, Tajlandia, nawet spora część Hiszpanii, wszystkie te wymarzone wakacyjne destynacje, często nie tylko wymarzone, ale nawet zapłacone, stały się dla nas nieosiągalne. Jak to zaakceptować i nie mieć żalu, że coś nas omija?

Edmund Mrozowski: Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Dlaczego mam nie mieć żalu? Ależ powinienem mieć żal! Powinienem wkurzyć się, zdenerwować i pomstować. Im głębiej, żywiej i naturalniej będziemy to przeżywać, tym lepiej dla zdrowia.

Problemem będzie, jeśli ten etap nie wystąpi. Problem będzie także, jeśli etap żalu będzie trwał permanentnie. Dojrzały człowiek poradzi sobie z taką stratą, bo przecież w swoim życiu radzi sobie z gorszymi problemami.

Czasami trzeba przepracować lata małżeństwa, żeby zaakceptować swoją odmienność, jakieś traumy, ale znacznie częściej masz w życiu do czynienia z sytuacją, że coś ci strzeli w kolanie albo masz nagły skurcz. Co wtedy robisz? Zatrzymasz się, chwilę postoisz, poczekasz, aż trochę przejdzie i idziesz dalej. Im więcej będziesz biadolić, tym będzie bardziej bolało, a ty będziesz stać w miejscu. Takie zoologiczne porównanie, ale dobrze oddaje sprawę – gdyby kot przeżywał każde swoje niepowodzenia w polowaniu na myszy, szybko zdechłby z głodu.

A ja mam wrażenie, że sytuacja z pandemią sprawiła, że w życiu wielu z nas pojawiła się pustka i przekonanie, że życie gdzieś nam umyka, że już go w wielu aspektach nie dogonimy.

Człowiek jest istotą społeczną, żyje w grupie. Można tę jego grupę różnie zdefiniować, ale zawsze jest to kilka osób związanych ze sobą. Sytuacja przymusowej izolacji nie jest dla niego naturalna. Przebywanie ze sobą nie ma tylko wymiaru rozmowy, to zaangażowanie wszystkich zmysłów, jakimi się posługujemy. To zapach, smak, dotyk. Jak to „wyciągnąć” będąc tylko w kontakcie z mediów społecznościowych? Nie da rady.

Koronawirus w Polsce. Rekordowa liczba potwierdzonych przypadków zakażeń

To rodzaj deprywacji sensorycznej. Kompletne odizolowanie od bodźców zewnętrznych może doprowadzić do odmiennych stanów świadomości, a potocznie nawet do szaleństwa. Wiosną zostaliśmy zmuszeni do przebywania w jednym zamkniętym środowisku, skazani na te same „zestawy śniadaniowo-obiadowo-kolacyjne”, poddani tym samym bodźcom, tylko inaczej podanym. Kto to wytrzyma? Te same „gęby”, mówiąc po Gombrowiczowsku. Te same straszne wiadomości w strasznej telewizji. Do niedawna nie było wolno nawet biegać! Bez ruchu, ćwiczeń nie jest możliwe pozbycie się nie tylko złogów tłuszczowych, ale i złogów skumulowanej złej energii. Nie ma jak jej wymienić. To, co nas spotkało, nie mogło prowadzić do niczego innego, jak do poczucia straty i pustki.

Wygląda na to, że rzeczywistość pandemii będzie naszą codziennością jeszcze przez dłuższy czas. Na nic zda się przeczekiwanie tego czasu. Jak zaakceptować nową sytuację i zracjonalizować sobie życie z ograniczeniami?

Warto bardziej zastanowić się nad zaakceptowaniem ograniczeń, bo co do racjonalizacji, to zawsze znajdziemy pomysł. Zaakceptowanie jest zdrowszą formą pogodzenia się z czymś. Pogodzenie się niesie ryzyko ukrywania negatywnych emocji. W wielu sytuacjach zmuszą nas do tego kurczące się zasoby finansowe. Warto zadawać sobie pytania nie tylko o to, dlaczego coś robię, ale i dlaczego czegoś nie robię, szukać korzyści z ograniczeń, bo one na pewno są. Dla ekologów, to będzie czystszy świat.

A dla tych, którzy spędzali dotąd wakacje z wysokim poziomem adrenaliny? Wiele osób jej potrzebuje i odpoczywa tylko w pełnej mocnych doznań atmosferze. Tacy ludzie niekoniecznie zaspokoją swoje potrzeby wypoczywania w agroturystycznej kwaterze na Podlasiu.

Wszystko zależy od temperamentu. Nie zmusisz żółwia do galopu, ale i kolibra do tego, żeby wolniej machał skrzydłami, bo ani jeden, ani drugi nie przeżyje. Poza tym mocnych wrażeń można doznać wszędzie.

Media donoszą, że w ostatnich miesiącach Polacy masowo wykupują noclegi w pochowanych w lasach na uboczu domkach z dala od ludzi, że do łask wracają domy po dziadkach na wsi, czy choćby działki w ogródkach pracowniczych. Czy to może być trwały trend, zobaczymy za kilka lat. Na pewno będzie tak się działo, kiedy będziemy bombardowani sprzecznymi informacjami na temat przebiegu pandemii. Może być i tak, że zanim koronawirus oddali się od nas na dobre, trend do ograniczania potrzeb wyjazdowych i poznawczych utrwali się, a wielu może nawet spodoba.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Myślisz, że pogodzimy się z samoograniczeniami i minimalizmem?

Nie wszyscy i nie wszędzie. Mówiąc obrazowo, teraz bardziej mi to przypomina pacjenta, który jest w szpitalu i przestał palić, ale zrobił to nie dlatego, że zmądrzał, ale dlatego, że mu fajki zabrali…

Pewnie w indywidualnych przypadkach potrafimy narzucić sobie te ograniczenia z wewnętrznym przekonaniem o ich wartości i wpływie na siebie. W większości jest to jednak raczej racjonalizowanie sytuacji bez głębszych przemyśleń. Myślenie, że ok., teraz nie mogę, ale kiedyś to sobie odbiję. Jeśli za samoograniczeniem nie ma samoświadomości, po co to robimy i chęci, żeby to zrobić, to zewnętrzne ograniczenia nic nie dadzą.

Jak się tego nauczyć? Jak znaleźć szczęście w małym?

No cóż, może i część z nas żyje tu i teraz, ale wielu innym pandemia uświadomiła kruchość świata i naszego w nim miejsca. Coraz więcej ludzi wie, że przyszłość to najbliższe minuty, na które mam wpływ.

Samoograniczanie się i zauważanie małych „rozkoszy” nie może polegać na katowaniu siebie taką koniecznością. Czy taka droga nam odpowiada, można łatwo sprawdzić, robiąc sobie mały trening uważności. Odpowiedz sobie na pytanie: Co słyszysz w tym momencie? Ile dźwięków potrafisz odróżnić i nazwać? A jutro o tej samej porze ile? Więcej czy mniej? Ty i ja spędziliśmy teraz na rozmowie kilkanaście minut. Było fajnie? Było. Zapamiętaj to.

 


Edmund Mrozowski – psycholog, coach, mentor i trener, autor comentryzmu –autorskiego systemu szkoleń motywacyjnych (www.comentre.pl).

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Mordercy, zaraziliście moją córkę!”. Medycy z pierwszej linii frontu o zachowaniach antyszczepionkowców /fot. Getty Images

„Mordercy, zaraziliście moją córkę!”. Medycy z pierwszej linii frontu o zachowaniach antyszczepionkowców

„Co piąta kobieta wciąż doświadcza przemocy położniczej. Czasami słowa lekarzy aż wstyd przytoczyć” – mówi prezeska Fundacji Rodzić po Ludzku

Dr Agnieszka Kwiatkowska: W Polsce rosną skrajne bieguny, polaryzacja społeczna może mieć znacznie poważniejsze skutki niż pandemia

Dr Agnieszka Kwiatkowska: W Polsce rosną skrajne bieguny, polaryzacja społeczna może mieć znacznie poważniejsze skutki niż pandemia

„Pusty talerz przestał być tylko symbolem. Stał się realnością, która boleśnie konfrontuje” – o świętach w czasach pandemii rozmawiają psychoterapeutki

Kobiety

Niewliczanie osób zaszczepionych na COVID-19 do limitu – jak teoria wygląda w praktyce? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober

„Polityka jest częstym tematem w naszych gabinetach”. O rzeczywistości po pandemii mówią Bogdan de Barbaro i Dominika Dudek

Kobieta w odzieży ochronnej

3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii

Szczepionki

„Szkoda, gdy słyszysz, że człowiek się nie zaszczepił, bo brat-dekarz mu odradzał” – pisze Pan Pielęgniarka

Lekarze w uniformach

WHO: Europa ponownie staje się epicentrum pandemii COVID-19

Nastolatka po szczepieniu

Włochy. Nastolatka wygrała w sądzie ze swoim ojcem, który sprzeciwiał się szczepieniom na COVID-19

Kolejki do szczepień w Austrii

„Panika sznyclowa” i długie kolejki do szczepień. Powód? Nowe obostrzenia sanitarne w Austrii

Dostali błędne skierowania na kwarantannę

Dostałaś skierowanie na kwarantannę? To może być błąd systemu. GIS przeprasza

Lukasz Sakowski, fot. archiwum prywatne

„W pseudonaukę częściej wierzą osoby wykształcone, z dużych miast. Gorzej wykształceni nie kontestują ugruntowanej wiedzy”. Z Łukaszem Sakowskim rozmawiamy o jego „Bioksiążce”

Lotnisko

Izrael. Pięcioletni zakaz wjazdu do kraju dla turystów z fałszywym paszportem szczepionkowym

Kobieta w sklepie

Sypią się mandaty za brak maseczek ochronnych! Ponad 2 tys. osób ukaranych w jeden dzień

Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie

Cmentarze 1 listopada - czy będą znów zamknięte?

Cmentarze 1 listopada znowu będą zamknięte? Jest komentarz ministra zdrowia Adama Niedzielskiego

Przez pandemię spadła oczekiwana długość życia, nawet o dwa lata. Tak źle nie było od II wojny światowej

Przez pandemię COVID-19 spadła średnia długość życia w USA i Europie. Jest najniższa od II wojny światowej

Polska na „czarnej liście” w Hiszpanii. Chodzi o ryzyko zarażenia koronawirusem

Polska na „czarnej liście” w Hiszpanii. Chodzi o ryzyko zarażenia koronawirusem

Kobieta siedzi na łóżku z laptopem

Uważaj na fałszywy SMS o nałożonej kwarantannie. Mazowiecki sanepid ostrzega: nie klikajcie w podany link!

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych. „Nie będziemy kontynuować planu wprowadzenia paszportów szczepionkowych”

Joe Biden ogłasza obowiązek szczepień dla pracowników

Joe Biden ogłasza obowiązek szczepień dla pracowników. „To nie jest sprawa wolności czy osobistego wyboru”

dr Beata Rajba, psycholożka, członkini Psychology Unit for Public Health w Dolnośląskiej Szkole Wyższej /fot. archiwum prywatne

„Nasze relacje po pandemii staną się lepsze jakościowo, bardziej autentyczne, nawet jeśli będzie ich mniej”. Z psycholożką Beatą Rajbą rozmawiamy o tym, jak zmieniły się nasze priorytety i kontakty z innymi ludźmi

Szczepionka

Jest plan na jesień. Rząd podał, od jakiej liczby chorych wróci podział na strefy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×