Przejdź do treści

Co daje bieganie? Efekty biegania mogą cię zaskoczyć

Co daje bieganie? Sprawdź efekty biegania, które Cię zaskoczą  Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Postanowiłaś zacząć biegać? To super, bo ta aktywność fizyczna jest dla każdego, nie wymaga żadnego sprzętu ani specjalistycznej wiedzy. Wymaga za to czasu i dobrego nastawienia. Bieganie to również dobry sposób na odchudzanie oraz poprawę stanu zdrowia. Sprawdź poniżej, jakie jeszcze efekty biegania zobaczysz, gdy będziesz mu poświęcać odpowiednią ilość czasu. Dowiedz się też jak biegać, żeby schudnąć. 

 

Co daje bieganie?

Treningi biegowe przynoszą wiele korzyści zdrowotnych – zarówno w kontekście fizycznym, jak i psychicznym: 

  • wzmacniają kości i stawy,
  • regulują ciśnienie tętnicze,
  • poprawiają pracę układu krążeniowo-oddechowego,
  • poprawiają kondycję,
  • pomagają w odchudzaniu,
  • poprawiają nastrój,
  • pomagają w zwalczaniu depresji oraz zaburzeń lękowych,
  • wyzwalają endorfiny,
  • pomagają zredukować tkankę tłuszczową.

Dużą zaletą biegania jest możliwość wykonywania treningu w dowolnym miejscu. Możesz biegać w plenerze lub na siłowni. Jeśli robisz to na zewnątrz, dobrze jest trenować na miękkiej nawierzchni (boiska, las, park), zaś na siłowni możesz wybierać pomiędzy dwoma urządzeniami. Ale co jest lepsze: orbitrek czy bieżnia? 

Na bieżni możesz ustawić zarówno tempo, jak i kąt nachylenia, co będzie bardziej przypominać bieganie w plenerze. Z kolei ćwiczenia na orbitreku pomogą ci nauczyć się prawidłowej pracy rąk podczas biegu. Dlatego orbitrek będzie dobry na początek. Gdy już wypracujesz lepszą kondycję, możesz przenieść się na bieżnię. Ta pozwoli podnieść poprzeczkę treningową wyżej oraz przeprowadzić biegowe treningi interwałowe. Na bieżni zmiana tempa jest łatwiejsza niż na orbitreku. Jest to też dobry sposób na wstęp do biegania w terenie. 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Bieganie – wady i zalety miejskich ścieżek

Bieganie a odchudzanie

Bieganie należy do ćwiczeń kardio, które słyną ze swoich właściwości odchudzających. Te ćwiczenia tlenowe skutecznie spalają tkankę tłuszczową. Jednocześnie też, jeżeli to jedyna aktywność, jaką praktykujesz, nie przyczyniają się do rozwoju tkanki mięśniowej. Dlatego też odpowiedź na pytanie: „czy bieganie odchudza?” zawsze będzie twierdząca. 

Informacja: tkanka tłuszczowa waży mniej niż tkanka mięśniowa, ale za to jest większa. Dlatego też podczas odchudzania możesz nie widzieć różnicy w swojej wadze, za to widzisz ją w rozmiarze ubrań i mniejszych obwodach. 

Pamiętaj jednak, że efekty odchudzania zobaczysz tylko wtedy, jeśli będziesz dbała o właściwą podaż kalorii. Nawet biegając codziennie, nie schudniesz, jeśli będziesz spożywać więcej kalorii niż potrzebujesz. Jeśli zaś dbasz o dietę i weszłaś na redukcję (lub co najmniej zero kaloryczne), to teraz pozostaje tylko pytanie: jak biegać, żeby schudnąć? 

Metody biegania a odchudzanie

Możesz biegać rekreacyjnie, w jednym tempie, klasyczną metodą. Ale możesz też wykonać interwały. Bieganie w ich rytmie nie tylko przyspiesza odchudzanie, ale też znacznie poprawia wydolność organizmu i sprawność fizyczną. 

Ćwiczenia interwałowe to ćwiczenia wykonywane na przemian w zmiennym tempie. W przypadku treningu na siłowni mogłoby to być przeplatanie ćwiczeń typu cardio ćwiczeniami wzmacniającymi. W bieganiu interwały będą polegać na bieganiu raz szybciej, raz wolniej w określonym czasie.  

Przykład: przez 1 minutę biegniesz truchtem, by potem przez kolejną minutę wykonywać sprint.  

Oczywiście interwał można dostosowywać do własnych umiejętności. Jesteś osobą początkującą? W takim razie przez minutę truchtaj, a potem przez minutę spaceruj. Z każdym kolejnym treningiem możesz zwiększać tempo. 

Efekty biegania – ile biegać, żeby schudnąć?

Każdy trening, który wspomaga odchudzanie, powinien być przeprowadzany regularnie. Tak samo jest z bieganiem. W takim razie, ile razy w tygodniu biegać? Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem przeznacz na to 2-3 dni w tygodniu. Osoby zaawansowane treningowo mogą trenować nawet 5 dni w tygodniu. 

Uwaga: bieganie codzienne może ci zaszkodzić. Każda aktywność fizyczna powinna być przerywana dniami bez treningu. To czas, gdy ciało regeneruje się i pozwala na uzyskanie lepszych efektów. 

Każdy trening biegowy może wyglądać inaczej. Możesz założyć, że np. biegasz 3 razy w tygodniu przez godzinę lub, że pokonujesz za każdym razem 3 km. I te 3 km jednego dnia możesz przebiec w 30 minut, a innego dnia w 45 minut. Im więcej czasu w tygodniu poświęconemu bieganiu, tym szybciej zobaczysz efekty odchudzania. 

Już po tygodniu biegania twój nastrój się poprawi. Zwiększy się też poziom motywacji. Zauważysz, że masz więcej siły, a kondycja jest lepsza. Jeśli stosujesz dietę redukcyjną po tygodniu zauważysz pierwszy spadek wagi. Z każdym kolejnym treningiem będziesz odnotowywać postępy. Po miesiącu będziesz biegać szybciej i dalej. Jeśli wykonasz badania kontrolne przekonasz się, że zmniejszył się poziom złego cholesterolu w organizmie. Efekty pozytywnie cię zaskoczą i pozwolą utrzymać motywację do sięgania po więcej. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Klaudia Halejcio zapowiedziała walkę ze "zbędnymi kilogramami", prezentując nienaganną sylwetkę .Internauci nie zostawili na niej suchej nitki

Klaudia Halejcio zapowiedziała walkę ze „zbędnymi kilogramami”, prezentując nienaganną sylwetkę. „To żart?” – pytają internauci

Jak szybciej biegać? 7 prostych sposobów, dzięki którym zwiększysz tempo

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 zalet niskich temperatur

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

"Osoby poddawane od najmłodszych lat dietom odchudzającym łączy pewien syndrom" - pisze Agata Głyda

„Osoby poddawane od najmłodszych lat dietom odchudzającym łączy pewien syndrom. Bardzo cierpią, lecz nikt o tym nie wie” – pisze Agata Głyda

Canicross – biegaj, ale z psem! Dlaczego warto?

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Aleksandra Dyjewska: "Zamiast pytać, co będzie kiedy przytyjesz, zapytaj, co będzie jeśli nigdy nie wyzdrowiejesz"

Aleksandra Dejewska: „Zamiast pytać, co będzie, kiedy przytyjesz, zapytaj, co będzie, jeśli nigdy nie wyzdrowiejesz”

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Kinga Rusin: Nie da się schudnąć, w zdrowy sposób, 15 kg w tydzień! To niemożliwe bez narażenia swojego zdrowia czy nawet życia

Kinga Rusin ostrzega przed oszustami! „Nie da się schudnąć, w zdrowy sposób, 15 kg w tydzień! To niemożliwe bez narażenia swojego zdrowia czy nawet życia”

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Jak wchodzenie po schodach może zastąpić trening na siłowni?

"Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę". TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria's Secret piosenkę, którą powinni usłyszeć wszyscy

„Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę”. TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria’s Secret

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

„Uroda nie jest celem i sensem mojego życia”- Joanna Koroniewska odpowiada na złośliwy komentarz internautki

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

×