Przejdź do treści

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Trening biegowy wytrzymałościowy
Trening biegowy wytrzymałościowy. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Trening biegowy nie dla każdego jest czystą przyjemnością. Trudny może być zwłaszcza dla początkujących. Jeśli czujecie, że daleko wam do walki o życiówkę na tym dystansie – postawcie na solidne przygotowanie. W artykule prezentujemy kilka wskazówek, które pomogą zwiększyć wytrzymałość biegową. Dla osób, których priorytetem jest nie bicie rekordów, a pozbycie się kilku zbędnych kilogramów, na koniec podamy garść informacji o tym, jak biegać, żeby schudnąć.

Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Z treningiem biegowym jest trochę jak z treningiem w innych sportach – trzeba mieć jakiś plan. Bez niego trudno podnosić sobie poprzeczkę i poprawiać wyniki. Dobry biegowy plan treningowy to nie tylko lepsze wyniki, ale także większa motywacja do dalszej pracy. Wielu z was startuje w biegach na 5 km i często walczy z życiówkami, jednak nie zawsze udaje się je pobić. Żeby to zmienić, proponuję wprowadzić trening biegowy wytrzymałościowy.

Zacznijmy od tego, co to jest wytrzymałość. W podręcznikach przeczytacie, że jest to zdolność do prowadzenia wysiłku fizycznego z określoną intensywnością, bez znacznego obniżenia jego skuteczności, oraz utrzymanie odporności na zmęczenie.  Mówiąc prościej – przez cały dystans 5 km (kto startuje ten wie, że jest to szybki i bardzo męczący dystans) możecie utrzymać swoje stałe, szybkie tempo biegu, a co ważniejsze – jesteście w stanie zwiększać je z każdym pokonanym kilometrem.

Taki trening nad wytrzymałością warto budować interwałami biegowymi. Na początek zacznijcie je stosować jeden raz w tygodniu. Są to treningi mocno obciążające organizm, dlatego też stopniowo zwiększajcie ich częstotliwość. Dodatkowym atutem będzie wprowadzenie w treningu biegowym oddzielnej serii podbiegów, które oprócz wytrzymałości rozwijają także siłę biegową.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw suplementów, 30 saszetek
99,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Energia, Beauty
Naturell Witamina B Complex Vegan, 180 tabletek
79,99 zł
Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł

Trening biegowy wytrzymałościowy – plan

Jak biegać, żeby zwiększyć wytrzymałość? Oto przykładowy plan treningu biegowego wytrzymałościowego dla osób średnio zaawansowanych na 5 tygodni:

  •  8×30 sekund w tempie na 85-90% swoich możliwości (1 sesja w tygodniu);
  •  8×40 sekund w tempie na 85-90% swoich możliwości (pierwsza sesja w II tygodniu);
  •  6x200m podbiegi z 90-sekundowym odpoczynkiem w formie truchtu (druga sesja w II tygodniu);
  • 6x300m podbiegi z 90-sekundowym odpoczynkiem w formie truchtu (pierwsza sesja w III tygodniu);
  • 5x200m + 5x400m w tempie na 85-90% swoich możliwości plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (druga sesja w III tygodniu);
  • 10x400m w docelowym tempie na 5km plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (pierwsza sesja w IV tygodniu);
  • 5x800m w docelowym tempie na 5km plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (druga sesja w IV tygodniu);
  • 5x1km w docelowym tempie na 5km plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (pierwsza sesja w V tygodniu);
  • 5x1km w docelowym tempie na 5km plus 1-minutowy odpoczynek w formie truchtu (druga sesja w V tygodniu);

Jak biegać, żeby schudnąć?

Podstawą dla obniżenia masy ciała jest ujemny bilans kaloryczny: musimy zużywać więcej kalorii niż spożywamy. Trening biegowy jest bardzo dobrym sposobem na to, żeby schudnąć, ponieważ stanowi rodzaj aktywności fizycznej spalający relatywnie dużo energii (osoba o masie ciała 70 kg w ciągu 30-minutowego treningu biegowego wykorzystuje około 300 kcal). Jak i ile biegać, żeby schudnąć? 

  • trening biegowy dla początkujących, którzy chcą schudnąć powinien trwać około 30 minut,
  • w treningu biegowym uwzględnij około 5 minutową rozgrzewkę (np. w postaci szybkiego marszu połączonego z rozciąganiem),
  • przez ostatnie 5 minut stopniowo zmniejszaj intensywność treningu przechodząc do marszu, zrób też kilka ćwiczeń rozciągających,
  • trening biegowy wykonuj 3-4 razy w tygodniu,

Spróbuj urozmaicić swój trening elementami, takimi jak podbiegi czy interwały, które pozwolą podnieść jego intensywność. Możesz w tym celu skorzystać z opisanego powyżej planu treningu biegowego wytrzymałościowego. Badania pokazują, że trening biegowy interwałowy powoduje zwiększone zużywanie energii przez organizm nie tylko w trakcie, ale także po ćwiczeniach, co dodatkowo pomaga w utrzymaniu ujemnego bilansu kalorycznego.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  / istock

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

Canicross – biegaj, ale z psem! Dlaczego warto?

Kobieta

Ćwiczenia w domu – jaki trening w domu wybrać?

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Co daje bieganie? Efekty biegania mogą cię zaskoczyć

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

„Uroda nie jest celem i sensem mojego życia”- Joanna Koroniewska odpowiada na złośliwy komentarz internautki

Callanetics – ćwiczenia odchudzające i ich efekty. Poznaj ćwiczenia, które nie męczą

Body shape – odchudzający trening fitness. Przykłady ćwiczeń, efekty

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Jak bezpiecznie biegać zimą? Sprawdź, zanim zaczniesz trening

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Najpopularniejsze

×