Przejdź do treści

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Trening biegowy wytrzymałościowy
Trening biegowy wytrzymałościowy. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz
Kontuzja, stres, ból pleców, słaba wydolność oddechowa? Jest na to jedna odpowiedź – basen
Mama Chemik: „Nie łącz octu z sodą. To błąd!”
Prześwietliła dziecięce ubranka dla dziewczynek i chłopców. „Nie uwierzycie, jak okropne to jest” – podsumowała
Aborcja bez względu na stan cywilny. Mieszkanki Indii mówią o przełomie

Trening biegowy nie dla każdego jest czystą przyjemnością. Trudny może być zwłaszcza dla początkujących. Jeśli czujecie, że daleko wam do walki o życiówkę na tym dystansie – postawcie na solidne przygotowanie. W artykule prezentujemy kilka wskazówek, które pomogą zwiększyć wytrzymałość biegową. Dla osób, których priorytetem jest nie bicie rekordów, a pozbycie się kilku zbędnych kilogramów, na koniec podamy garść informacji o tym, jak biegać, żeby schudnąć.

Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Z treningiem biegowym jest trochę jak z treningiem w innych sportach – trzeba mieć jakiś plan. Bez niego trudno podnosić sobie poprzeczkę i poprawiać wyniki. Dobry biegowy plan treningowy to nie tylko lepsze wyniki, ale także większa motywacja do dalszej pracy. Wielu z was startuje w biegach na 5 km i często walczy z życiówkami, jednak nie zawsze udaje się je pobić. Żeby to zmienić, proponuję wprowadzić trening biegowy wytrzymałościowy.

Zacznijmy od tego, co to jest wytrzymałość. W podręcznikach przeczytacie, że jest to zdolność do prowadzenia wysiłku fizycznego z określoną intensywnością, bez znacznego obniżenia jego skuteczności, oraz utrzymanie odporności na zmęczenie.  Mówiąc prościej – przez cały dystans 5 km (kto startuje ten wie, że jest to szybki i bardzo męczący dystans) możecie utrzymać swoje stałe, szybkie tempo biegu, a co ważniejsze – jesteście w stanie zwiększać je z każdym pokonanym kilometrem.

Taki trening nad wytrzymałością warto budować interwałami biegowymi. Na początek zacznijcie je stosować jeden raz w tygodniu. Są to treningi mocno obciążające organizm, dlatego też stopniowo zwiększajcie ich częstotliwość. Dodatkowym atutem będzie wprowadzenie w treningu biegowym oddzielnej serii podbiegów, które oprócz wytrzymałości rozwijają także siłę biegową.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trening biegowy wytrzymałościowy – plan

Jak biegać, żeby zwiększyć wytrzymałość? Oto przykładowy plan treningu biegowego wytrzymałościowego dla osób średnio zaawansowanych na 5 tygodni:

  •  8×30 sekund w tempie na 85-90% swoich możliwości (1 sesja w tygodniu);
  •  8×40 sekund w tempie na 85-90% swoich możliwości (pierwsza sesja w II tygodniu);
  •  6x200m podbiegi z 90-sekundowym odpoczynkiem w formie truchtu (druga sesja w II tygodniu);
  • 6x300m podbiegi z 90-sekundowym odpoczynkiem w formie truchtu (pierwsza sesja w III tygodniu);
  • 5x200m + 5x400m w tempie na 85-90% swoich możliwości plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (druga sesja w III tygodniu);
  • 10x400m w docelowym tempie na 5km plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (pierwsza sesja w IV tygodniu);
  • 5x800m w docelowym tempie na 5km plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (druga sesja w IV tygodniu);
  • 5x1km w docelowym tempie na 5km plus 2-minutowy odpoczynek w formie truchtu (pierwsza sesja w V tygodniu);
  • 5x1km w docelowym tempie na 5km plus 1-minutowy odpoczynek w formie truchtu (druga sesja w V tygodniu);

Jak biegać, żeby schudnąć?

Podstawą dla obniżenia masy ciała jest ujemny bilans kaloryczny: musimy zużywać więcej kalorii niż spożywamy. Trening biegowy jest bardzo dobrym sposobem na to, żeby schudnąć, ponieważ stanowi rodzaj aktywności fizycznej spalający relatywnie dużo energii (osoba o masie ciała 70 kg w ciągu 30-minutowego treningu biegowego wykorzystuje około 300 kcal). Jak i ile biegać, żeby schudnąć? 

  • trening biegowy dla początkujących, którzy chcą schudnąć powinien trwać około 30 minut,
  • w treningu biegowym uwzględnij około 5 minutową rozgrzewkę (np. w postaci szybkiego marszu połączonego z rozciąganiem),
  • przez ostatnie 5 minut stopniowo zmniejszaj intensywność treningu przechodząc do marszu, zrób też kilka ćwiczeń rozciągających,
  • trening biegowy wykonuj 3-4 razy w tygodniu,

Spróbuj urozmaicić swój trening elementami, takimi jak podbiegi czy interwały, które pozwolą podnieść jego intensywność. Możesz w tym celu skorzystać z opisanego powyżej planu treningu biegowego wytrzymałościowego. Badania pokazują, że trening biegowy interwałowy powoduje zwiększone zużywanie energii przez organizm nie tylko w trakcie, ale także po ćwiczeniach, co dodatkowo pomaga w utrzymaniu ujemnego bilansu kalorycznego.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Co daje bieganie? Efekty biegania mogą cię zaskoczyć

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

„Uroda nie jest celem i sensem mojego życia”- Joanna Koroniewska odpowiada na złośliwy komentarz internautki

Callanetics – ćwiczenia odchudzające i ich efekty. Poznaj ćwiczenia, które nie męczą

Body shape – odchudzający trening fitness. Przykłady ćwiczeń, efekty

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Jak bezpiecznie biegać zimą? Sprawdź, zanim zaczniesz trening

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Magdalena Gorzkowska himalaistka

„K2 pokazało swoją władzę nad człowiekiem. Będąc tam, zdawałam sobie sprawę, że jeden krok za dużo może kosztować życie” – mówi Magdalena Gorzkowska, himalaistka

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×