Przejdź do treści

Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy

Kobieta na treningu z hantelkami
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Trening siłowy wzbudza wiele wątpliwości, szczególnie wśród kobiet kobiet, które chcą rozpocząć swoją przygodę z siłownią. O rozmowę w ramach cyklu HZ kontra mity poprosiliśmy trenera personalnego, dietetyka Marcina Dobrzenieckiego, który wielokrotnie w swojej pracy zderza się z powielanymi mitami. Dlaczego kobiety czują taką niechęć do treningu siłowego? 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Marcin Dobrzeniecki
trener personalny

Trening siłowy powoduje szybki przyrost mięśni i masywną sylwetkę przypominającą kulturystów

Marcin Dobrzeniecki: Jest to możliwe wyłącznie w przypadku wysokiego poziomu testosteronu, który występuje u mężczyzn, co oznacza, że kobietom nie grozi muskularna sylwetka. Mięśnie nabiorą kształtów, ujędrnią się, ale nie zaczną się rozrastać.

Trening siłowy nie jest skuteczny przy odchudzaniu się

Jest to najlepsza forma podkręcenia metabolizmu, co również może skutkować spadkiem tkanki tłuszczowej. Procesy, które są za to odpowiedzialne nie spalają tkanki tłuszczowej podczas samej aktywności, zaczynają działać dopiero po nim i utrzymują się do 32h.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Jeśli ciało boli, to oznacza, że mięśnie rosną

Pojęcie „ciało boli” można odnieść do wielu powodów występowania bólu. Dzień, dwa dni po treningu organizm zaczyna odczuwać efekt tzw. „zakwasów”. To nic innego jak mikrouszkodzenia, które powodują rozrost mięśnia, ujędrnienie. Jest to zupełnie normalny element przygody z treningiem.  Przy regularnej aktywności efekt ten jest o wiele słabszy.

„Ciało boli” można odnieść również do bólu występującego nie tylko podczas treningu, jak również po nim. Nie zawsze jest to kwestia mięśni, dlatego zalecana jest konsultacja z doświadczonym fizjoterapeutą i doświadczonym trenerem personalnym w celu zlokalizowania przyczyny i jej eliminacji.

Czy pas do treningu jest niezbędny?

Jest niezbędny, jeżeli chcemy być zauważalni na siłowni. Należy wiedzieć, że pasy treningowe osłabiają gorset mięśniowy, a także wyłączają pracę niektórych istotnych mięśni podczas wykonywania ciężkich ćwiczeń. Trenując rekreacyjnie dla zdrowia pas nie jest niezbędny. Profesjonaliści stosują je w konkretnym celu, ale stopień zaawansowania ich treningu jest o wiele wyższy.

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Odżywka białkowa, „przedtreningówa” i spalacz tłuszczu to „must have” udanego treningu

Jest to mit. Podczas treningu jedyną niezbędną rzeczą jest systematyczność, odpowiednio ułożony plan treningowy i cierpliwość. Trzeba pamiętać o odpowiednim odżywianiu, bo to od tego zależy jaki efekt uzyskamy. Owszem, u osób ćwiczących zwiększa się zapotrzebowanie na białko, ale nie oznacza to konieczności zażywania odżywki białkowej, jeżeli odpowiednią ilość dostarczymy z pożywienia.

Zobacz także: Białko na śniadanie – sprawniejsze odchudzanie?

Jako „przedtreningówka” równie dobrze zadziała kawa wypita na około 1h przed treningiem, a spalacze tłuszczu zostawmy osobom, które szykują się na scenę sylwetkową. Bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej przed dłuższy okres czasu nie jest zdrowy dla organizmu, zaburza jego prawidłowe działanie, zaburza także gospodarkę hormonalną kobiet.

Przy zrezygnowaniu z treningu siłowego, mięśnie zamieniają się w tłuszcz

Nic bardziej mylnego. Po zrezygnowaniu z treningu metabolizm zwalnia, jesteśmy wtedy bardziej podatni na tycie, co za tym idzie nabraniu tkanki tłuszczowej. Mięśnie, które nie są trenowane, zmniejszają swoją objętość. Powiedzenie, że mięśnie zamieniają się w tłuszcz, nie jest poprawne.

Trening siłowy powoduje zmiany hormonalne, np. utratę okresu

Jest to błędne myślenie, ponieważ dobrze zaplanowany trening siłowy może poprawić wyniki badań. Najczęstszym powodem utracenia okresu jest zbyt ciężki trening połączony ze zbyt dużym deficytem kalorycznym przez zbyt długi okres czasu. Kolejną rzeczą, która powoduje utratę okresu, jest ograniczenie spożywania zdrowych tłuszczy, które w głównej mierze są odpowiedzialne za poprawne działanie gospodarki hormonalnej.

Po treningu siłowym zawsze trzeba wykonać cardio

Nie trzeba, nie ma konieczności ćwiczeń cardio, takich jak: bieganie, chodzenie na wzniesieniu, orbitrek, po treningu siłowym. Wszystko zależy od celu treningowego oraz preferencji. Pamiętajmy, trening rekreacyjny ma sprawiać przede wszystkim radość.

Trening siłowy jest tylko dla osób bardzo dobrze wysportowanych i dobrej kondycji

Każdy od czegoś zaczynał, jeżeli nie zacznie się regularnych treningów, to nie nabierze się kondycji. Trening siłowy jest dla osób bardzo dobrze wysportowanych – jest to wymówka i częste usprawiedliwienie.

Trening siłowy jest niebezpieczny i kolizyjny

Trening siłowy jest niebezpieczny i kolizyjny, jeśli wykonywany jest w sposób błędny i nieprzemyślany. To samo dotyczy biegania, które w zależności od powierzchni, warunków, obuwia, również może powodować kolizje. Odpowiednio dobrany trening sam w sobie jest dobrym sposobem na zdrowe, pełne wigoru ciało i estetyczną sylwetkę. Dodatkowo, wzrasta pewność siebie oraz świadomość własnego ciała.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Lekarz

Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Kobieta trzyma w ręce kubek kawy

Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej

Pacjentka je zupę

Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”

Dziewczynka gra w klasy na ulicy

„Potrzebujemy więcej zieleni. To nie jest już kwestia estetyki, a najlepszy sposób na ochronę przed katastrofalnymi skutkami upałów” – apeluje ekoaktywistka Paulina Górska

Sejm odrzucił projekt liberalizujący przepisy aborcyjne. "Politycy prawicy znów pokazali jaki mają stosunek do praw kobiet"

Sejm odrzucił projekt liberalizujący przepisy aborcyjne. Niektórzy politycy „znów pokazali, jaki mają stosunek do praw kobiet”

Lubisz kawę na wynos z kawiarni? Chemiczka wyjaśnia, dlaczego lepiej pić ja we własnym kubku

Lubisz kawę na wynos z kawiarni? Chemiczka wyjaśnia, dlaczego lepiej pić ją we własnym kubku

Henryka Krzywonos-Strycharska

Henryka Krzywonos-Strycharska odpowiada kolegom z Sejmu: „To nie moda tylko rak”

Kobieta na plaży

Kurort wprowadza kary za sikanie do morza. Mandaty wyższe niż koszt wakacji!

Jak wyczyścić pralkę? / istock

Jak wyczyścić pralkę? Mama Chemik ma kilka cennych rad

22 proc. kobiet z niepełnosprawnością nigdy nie było u ginekologa. "Brak otwartości często jest bardziej wykluczający niż bariery architektoniczne"

22 proc. kobiet z niepełnosprawnością nigdy nie było u ginekologa. „Brak otwartości często jest bardziej wykluczający niż bariery architektoniczne”

Julia Pankiewicz /fot. OZZL Mazowsze

Julia Pankiewicz została Koordynatorką ds. Praw Kobiet i Walki z Dyskryminacją z ramienia mazowieckiego OZZL. Zamiast gratulacji usłyszała krytykę

Katastrofalna sytuacja w Mariupolu / gettyimages

W Mariupolu chirurdzy codziennie wykonują kilka amputacji nóg chorym na cukrzycę

Polki i Polacy chcą liberalizacji prawa aborcyjnego. Tak wynika z najnowszego sondażu

Polki i Polacy chcą liberalizacji prawa aborcyjnego. Tak wynika z najnowszego sondażu

Krawcowa nie jest już 'żoną krawca’, a szefowa 'żoną szefa’”. Martyna F. Zachorska broni sędziny i innych feminatywów

Zbadali, dlaczego młodzi nie chcą żyć. Na pierwszym miejscu brak wsparcia rodziców

Jennifer Lopez zaśpiewała wspólnie ze swoim dzieckiem. Przedstawiła je zaimkami neutralnymi płciowo

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×