Przejdź do treści

Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy

Kobieta na treningu z hantelkami
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Trening siłowy wzbudza wiele wątpliwości, szczególnie wśród kobiet kobiet, które chcą rozpocząć swoją przygodę z siłownią. O rozmowę w ramach cyklu HZ kontra mity poprosiliśmy trenera personalnego, dietetyka Marcina Dobrzenieckiego, który wielokrotnie w swojej pracy zderza się z powielanymi mitami. Dlaczego kobiety czują taką niechęć do treningu siłowego? 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Marcin Dobrzeniecki
trener personalny

Trening siłowy powoduje szybki przyrost mięśni i masywną sylwetkę przypominającą kulturystów

Marcin Dobrzeniecki: Jest to możliwe wyłącznie w przypadku wysokiego poziomu testosteronu, który występuje u mężczyzn, co oznacza, że kobietom nie grozi muskularna sylwetka. Mięśnie nabiorą kształtów, ujędrnią się, ale nie zaczną się rozrastać.

Trening siłowy nie jest skuteczny przy odchudzaniu się

Jest to najlepsza forma podkręcenia metabolizmu, co również może skutkować spadkiem tkanki tłuszczowej. Procesy, które są za to odpowiedzialne nie spalają tkanki tłuszczowej podczas samej aktywności, zaczynają działać dopiero po nim i utrzymują się do 32h.

Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Jeśli ciało boli, to oznacza, że mięśnie rosną

Pojęcie „ciało boli” można odnieść do wielu powodów występowania bólu. Dzień, dwa dni po treningu organizm zaczyna odczuwać efekt tzw. „zakwasów”. To nic innego jak mikrouszkodzenia, które powodują rozrost mięśnia, ujędrnienie. Jest to zupełnie normalny element przygody z treningiem.  Przy regularnej aktywności efekt ten jest o wiele słabszy.

„Ciało boli” można odnieść również do bólu występującego nie tylko podczas treningu, jak również po nim. Nie zawsze jest to kwestia mięśni, dlatego zalecana jest konsultacja z doświadczonym fizjoterapeutą i doświadczonym trenerem personalnym w celu zlokalizowania przyczyny i jej eliminacji.

Czy pas do treningu jest niezbędny?

Jest niezbędny, jeżeli chcemy być zauważalni na siłowni. Należy wiedzieć, że pasy treningowe osłabiają gorset mięśniowy, a także wyłączają pracę niektórych istotnych mięśni podczas wykonywania ciężkich ćwiczeń. Trenując rekreacyjnie dla zdrowia pas nie jest niezbędny. Profesjonaliści stosują je w konkretnym celu, ale stopień zaawansowania ich treningu jest o wiele wyższy.

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Odżywka białkowa, „przedtreningówa” i spalacz tłuszczu to „must have” udanego treningu

Jest to mit. Podczas treningu jedyną niezbędną rzeczą jest systematyczność, odpowiednio ułożony plan treningowy i cierpliwość. Trzeba pamiętać o odpowiednim odżywianiu, bo to od tego zależy jaki efekt uzyskamy. Owszem, u osób ćwiczących zwiększa się zapotrzebowanie na białko, ale nie oznacza to konieczności zażywania odżywki białkowej, jeżeli odpowiednią ilość dostarczymy z pożywienia.

Zobacz także: Białko na śniadanie – sprawniejsze odchudzanie?

Jako „przedtreningówka” równie dobrze zadziała kawa wypita na około 1h przed treningiem, a spalacze tłuszczu zostawmy osobom, które szykują się na scenę sylwetkową. Bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej przed dłuższy okres czasu nie jest zdrowy dla organizmu, zaburza jego prawidłowe działanie, zaburza także gospodarkę hormonalną kobiet.

Przy zrezygnowaniu z treningu siłowego, mięśnie zamieniają się w tłuszcz

Nic bardziej mylnego. Po zrezygnowaniu z treningu metabolizm zwalnia, jesteśmy wtedy bardziej podatni na tycie, co za tym idzie nabraniu tkanki tłuszczowej. Mięśnie, które nie są trenowane, zmniejszają swoją objętość. Powiedzenie, że mięśnie zamieniają się w tłuszcz, nie jest poprawne.

Trening siłowy powoduje zmiany hormonalne, np. utratę okresu

Jest to błędne myślenie, ponieważ dobrze zaplanowany trening siłowy może poprawić wyniki badań. Najczęstszym powodem utracenia okresu jest zbyt ciężki trening połączony ze zbyt dużym deficytem kalorycznym przez zbyt długi okres czasu. Kolejną rzeczą, która powoduje utratę okresu, jest ograniczenie spożywania zdrowych tłuszczy, które w głównej mierze są odpowiedzialne za poprawne działanie gospodarki hormonalnej.

Po treningu siłowym zawsze trzeba wykonać cardio

Nie trzeba, nie ma konieczności ćwiczeń cardio, takich jak: bieganie, chodzenie na wzniesieniu, orbitrek, po treningu siłowym. Wszystko zależy od celu treningowego oraz preferencji. Pamiętajmy, trening rekreacyjny ma sprawiać przede wszystkim radość.

Trening siłowy jest tylko dla osób bardzo dobrze wysportowanych i dobrej kondycji

Każdy od czegoś zaczynał, jeżeli nie zacznie się regularnych treningów, to nie nabierze się kondycji. Trening siłowy jest dla osób bardzo dobrze wysportowanych – jest to wymówka i częste usprawiedliwienie.

Trening siłowy jest niebezpieczny i kolizyjny

Trening siłowy jest niebezpieczny i kolizyjny, jeśli wykonywany jest w sposób błędny i nieprzemyślany. To samo dotyczy biegania, które w zależności od powierzchni, warunków, obuwia, również może powodować kolizje. Odpowiednio dobrany trening sam w sobie jest dobrym sposobem na zdrowe, pełne wigoru ciało i estetyczną sylwetkę. Dodatkowo, wzrasta pewność siebie oraz świadomość własnego ciała.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem i dla osób z nadwagą

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

poranek po

„Gdybym tak mogła cofnąć czas…” Co zrobić, jeśli zaliczyłaś seks z niewłaściwych powodów albo z niewłaściwym facetem?

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Reborn / Karolina Jonderko / World Press Photo

„Przynajmniej nigdy wam nie umrze”. Karolina Jonderko i Basia Smolińska wyjaśniają, co dają kobietom lalki reborn

dziewczyna z psem

„Żeby pieniądze nie służyły kupowaniu spokoju sumienia”. Bartek Gardoliński o tym, czy można źle pomagać

„Wiem, że moi podopieczni na mnie czekają i to daje mi siłę do pokonania wszelkich barier” – mówi pracownica socjalna Renata Orłowska, która jeździ na wózku inwalidzkim

Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?

Marta Frej/ Archiwum prywatne

Marta Frej: Żyjemy w kraju, który oficjalnie nienawidzi kobiet. I nie jest to sytuacja, gdy chce mi się rozśmieszać ludzi

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce. „Nasi politycy nie podejmują w tym kierunku żadnych działań”

Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Alicja Sekret

Alicja Sekret: Chodzi o to, by chorzy „uczyli” siebie nawzajem, że mimo danej przypadłości mogą i mają pełne prawo żyć tak, jak tego pragną

Dr Ewa Kuchowicz: W starym budownictwie paprocie o wiele lepiej rosną niż w nowych blokach. Coś im niespecjalnie służy, a rośliny potrafią być wrażliwe, dużo bardziej wrażliwe niż my

wakacje, pandemia

„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski

Barbara Jurkowska: Niepełnosprawne dziewczynki są nauczone, że wokół ich ciała różni ludzie robią różne rzeczy. Nie zawsze te rzeczy są zgodne z tym, co one chcą

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Joga hormonalna – sposób na równowagę