Przejdź do treści

Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy

Kobieta na treningu z hantelkami
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
15 tys. zł kary odszkodowania za zakażenie w pracy i testy raz w tygodniu dla niezaszczepionych. Nowy projekt covidowy
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Trening siłowy wzbudza wiele wątpliwości, szczególnie wśród kobiet kobiet, które chcą rozpocząć swoją przygodę z siłownią. O rozmowę w ramach cyklu HZ kontra mity poprosiliśmy trenera personalnego, dietetyka Marcina Dobrzenieckiego, który wielokrotnie w swojej pracy zderza się z powielanymi mitami. Dlaczego kobiety czują taką niechęć do treningu siłowego? 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Marcin Dobrzeniecki
trener personalny

Trening siłowy powoduje szybki przyrost mięśni i masywną sylwetkę przypominającą kulturystów

Marcin Dobrzeniecki: Jest to możliwe wyłącznie w przypadku wysokiego poziomu testosteronu, który występuje u mężczyzn, co oznacza, że kobietom nie grozi muskularna sylwetka. Mięśnie nabiorą kształtów, ujędrnią się, ale nie zaczną się rozrastać.

Trening siłowy nie jest skuteczny przy odchudzaniu się

Jest to najlepsza forma podkręcenia metabolizmu, co również może skutkować spadkiem tkanki tłuszczowej. Procesy, które są za to odpowiedzialne nie spalają tkanki tłuszczowej podczas samej aktywności, zaczynają działać dopiero po nim i utrzymują się do 32h.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Jeśli ciało boli, to oznacza, że mięśnie rosną

Pojęcie „ciało boli” można odnieść do wielu powodów występowania bólu. Dzień, dwa dni po treningu organizm zaczyna odczuwać efekt tzw. „zakwasów”. To nic innego jak mikrouszkodzenia, które powodują rozrost mięśnia, ujędrnienie. Jest to zupełnie normalny element przygody z treningiem.  Przy regularnej aktywności efekt ten jest o wiele słabszy.

„Ciało boli” można odnieść również do bólu występującego nie tylko podczas treningu, jak również po nim. Nie zawsze jest to kwestia mięśni, dlatego zalecana jest konsultacja z doświadczonym fizjoterapeutą i doświadczonym trenerem personalnym w celu zlokalizowania przyczyny i jej eliminacji.

Czy pas do treningu jest niezbędny?

Jest niezbędny, jeżeli chcemy być zauważalni na siłowni. Należy wiedzieć, że pasy treningowe osłabiają gorset mięśniowy, a także wyłączają pracę niektórych istotnych mięśni podczas wykonywania ciężkich ćwiczeń. Trenując rekreacyjnie dla zdrowia pas nie jest niezbędny. Profesjonaliści stosują je w konkretnym celu, ale stopień zaawansowania ich treningu jest o wiele wyższy.

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Odżywka białkowa, „przedtreningówa” i spalacz tłuszczu to „must have” udanego treningu

Jest to mit. Podczas treningu jedyną niezbędną rzeczą jest systematyczność, odpowiednio ułożony plan treningowy i cierpliwość. Trzeba pamiętać o odpowiednim odżywianiu, bo to od tego zależy jaki efekt uzyskamy. Owszem, u osób ćwiczących zwiększa się zapotrzebowanie na białko, ale nie oznacza to konieczności zażywania odżywki białkowej, jeżeli odpowiednią ilość dostarczymy z pożywienia.

Zobacz także: Białko na śniadanie – sprawniejsze odchudzanie?

Jako „przedtreningówka” równie dobrze zadziała kawa wypita na około 1h przed treningiem, a spalacze tłuszczu zostawmy osobom, które szykują się na scenę sylwetkową. Bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej przed dłuższy okres czasu nie jest zdrowy dla organizmu, zaburza jego prawidłowe działanie, zaburza także gospodarkę hormonalną kobiet.

Przy zrezygnowaniu z treningu siłowego, mięśnie zamieniają się w tłuszcz

Nic bardziej mylnego. Po zrezygnowaniu z treningu metabolizm zwalnia, jesteśmy wtedy bardziej podatni na tycie, co za tym idzie nabraniu tkanki tłuszczowej. Mięśnie, które nie są trenowane, zmniejszają swoją objętość. Powiedzenie, że mięśnie zamieniają się w tłuszcz, nie jest poprawne.

Trening siłowy powoduje zmiany hormonalne, np. utratę okresu

Jest to błędne myślenie, ponieważ dobrze zaplanowany trening siłowy może poprawić wyniki badań. Najczęstszym powodem utracenia okresu jest zbyt ciężki trening połączony ze zbyt dużym deficytem kalorycznym przez zbyt długi okres czasu. Kolejną rzeczą, która powoduje utratę okresu, jest ograniczenie spożywania zdrowych tłuszczy, które w głównej mierze są odpowiedzialne za poprawne działanie gospodarki hormonalnej.

Po treningu siłowym zawsze trzeba wykonać cardio

Nie trzeba, nie ma konieczności ćwiczeń cardio, takich jak: bieganie, chodzenie na wzniesieniu, orbitrek, po treningu siłowym. Wszystko zależy od celu treningowego oraz preferencji. Pamiętajmy, trening rekreacyjny ma sprawiać przede wszystkim radość.

Trening siłowy jest tylko dla osób bardzo dobrze wysportowanych i dobrej kondycji

Każdy od czegoś zaczynał, jeżeli nie zacznie się regularnych treningów, to nie nabierze się kondycji. Trening siłowy jest dla osób bardzo dobrze wysportowanych – jest to wymówka i częste usprawiedliwienie.

Trening siłowy jest niebezpieczny i kolizyjny

Trening siłowy jest niebezpieczny i kolizyjny, jeśli wykonywany jest w sposób błędny i nieprzemyślany. To samo dotyczy biegania, które w zależności od powierzchni, warunków, obuwia, również może powodować kolizje. Odpowiednio dobrany trening sam w sobie jest dobrym sposobem na zdrowe, pełne wigoru ciało i estetyczną sylwetkę. Dodatkowo, wzrasta pewność siebie oraz świadomość własnego ciała.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

HELLO PIONIERKI: Jak Alina Margolis-Edelman sprawiła, że w Salwadorze mnóstwo dziewczynek nosiło jej imię

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„Miałam potrzebę reinterpretacji tej patriarchalnej skamieliny, jaką były kalendarze z 'gołymi babami’”. O kalendarzu Dobre Ciało mówi Kamila Raczyńska-Chomyn

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

„Każda chwila życia może być początkiem czegoś wspaniałego”. O dojrzałych związkach mówi prof. Katarzyna Popiołek, psycholog społeczny

„Zimą ziemia odpoczywa. Tak samo jest z naszym organizmem i jego energią” – mówi Maria Nowak-Szabat, nauczycielka ajurwedy

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

Wilhelmina Iwanowska

HELLO PIONIERKI: Jak Wilhelmina Iwanowska patrzyła w górę, by udowodnić, że wszechświat jest dwa razy większy, niż sądzono

„To nie jest prawda, że wszystkie drzwi zostały już otwarte i że nie warto otwierać nowych. Każdy człowiek, który się rodzi, ma szansę zrobić coś po swojemu” – mówi dziennikarka Katarzyna Stoparczyk

Kobieta siedzi na parapecie przy oknie

Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Marta Daraszkiewicz-Kalupa, psychoedukatorka /fot. archiwum prywatne

„Trauma pokoleniowa to dług, który zaciągnęli nasi przodkowie. Jeśli go nie spłacimy, przekażemy go kolejnym pokoleniom” – mówi Marta Daraszkiewicz-Kalupa

Kobieta rozmawia przez telefon

Ratownik medyczny o niepotrzebnym wzywaniu pogotowia: „Przerażają mnie sytuacje, kiedy ktoś ma zawał, udar i nie ma wolnej karetki”

Czy GMO to faktycznie samo zło? Odpowiada biotechnolog Dawid Polak

Czy GMO to faktycznie samo zło? Odpowiada biotechnolog Dawid Polak

Hello My Hero. Dorota Kaczmarek: „Depresja to nie jest przeziębienie, które możemy zbagatelizować i napić się soku z cebuli. To choroba, która odbiera ludziom życie”

Wyrzucając słoiki, odkręcasz nakrętki? Kasia Wagrowska wyjaśnia, dlaczego to duży błąd

Wyrzucając słoiki, odkręcasz nakrętki? Kasia Wągrowska wyjaśnia, dlaczego to duży błąd

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

×