Przejdź do treści

Endorfiny a ćwiczenia. Jak długo trzeba trenować, aby mieć „dobrego kopa”?

Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada
Taniec - szaleństwo endorfin. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Endorfiny, potocznie określane mianem wewnętrznej morfiny, to związki chemiczne produkowane w mózgu i rdzeniu kręgowym. Wytwarzane są między innymi za pomocą aktywności fizycznej, śmiechu, czekolady i seksu. Czy mamy wpływ na ich produkcję?

Ruch to zdrowie i dobre samopoczucie

Błogi stan, który czujesz po bieganiu lub intensywnym wysiłku, jest jednym z głównych przyczyn, dlaczego ludzie stawiają trening na pierwszym miejscu. Ale jak intensywny lub długi musi być, aby dostać tzw. „dobrego kopa”?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

– Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Alina Matuszek, w sieci znana jako Alitness, miłośniczka zdrowego trybu życia, trenerka personalna, bloger. – Od niedawna doświadczam także „euforii biegacza”, na skutek niedotleniania organizmu spowodowanego biegiem długodystansowym. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

 

Bieganie, seks czy czekolada? – co wytwarza najwięcej endorfin?

Endorfiny są neurochemikaliami wytwarzanymi w przysadce mózgowej w odpowiedzi na stres i ból. Mówiąc prostszym językiem, one są jak naturalne środki przeciwbólowe. Oddziałują z receptorami opiatów w organizmie, co minimalizuje nasze doznania bólowe.
– Są produkowane na skutek nagłych zmian organizmu, wywołanych nie tylko poprzez aktywność fizyczną, ale także poprzez wychłodzenie organizmu, jedzenie czekolady, taniec czy seks – podkreśla dr Anna Krysiukiewicz-Fenger, endokrynolog. – Nie bez powodu powszechnie określa się je mianem „hormonów szczęścia”. Działają na nas euforyzująco. Co ciekawe, są produkowane w tych samych obszarach co hormony stresu, stąd gdy lęk lub stres opada, uwalniają się nagromadzone hormony szczęścia – dodaje.

Aktywność fizyczna postrzegana jest za najskuteczniejszą formę wytwarzania endorfin. Po godzinnym biegu lub długiej serii ćwiczeń, umysł przejmuje kontrolę nad ciałem, co zwiększa wytrzymałość i wydajność organizmu. Poziom wytwarzanych endorfin jest odczuwalny znacznie dłużej, niż po zjedzeniu czekolady. Dodatkowo aktywność fizyczna niesie za sobą znacznie więcej korzyści prozdrowotnych i niezależnie, którą formę wybierzesz, gwarantuje ona dobre samopoczucie.

Kobieta

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×