Przejdź do treści

Siła eksplozywna – plus 100 punktów do kondycji

Siła eksplozywna - plus 100 punktów do kondycji
Siła eksplozywna, fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]
Prawy czy lewy? Pudełko z jednym butem – świetna kampania dla osób z niepełnosprawnością!
Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska
„Wiecie, dlaczego nasza skóra traci elastyczność, pojawiają się na niej rozstępy i cellulit?” – pyta swoje obserwatorki Ola Żebrowska i pokazuje całą prawdę o swoim brzuchu
4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

Siła eksplozywna jest nieodłącznym elementem przygotowania kondycyjnego w różnych dyscyplinach sportowych. Nie ważne czy jest to podnoszenie ciężarów, bieganie, jazda na rowerze, kopanie w piłkę czy sztuki walki. To część struktury treningu.

Siła jest to zdolność do pokonania oporu zewnętrznego lub przeciwdziałania mu kosztem wysiłku mięśniowego. Jest podstawową cechą motoryczną człowieka. Wpływa na szybkość ruchu, wytrzymałość oraz zręczność. Siła eksplozywna warunkuje wykonywanie dynamicznych ruchów, gwałtownych zwrotów ciała, skoków, kopnięć czy zmian kierunku ruchu i zatrzymań. Można ją kształtować poprzez trening plyometryczny. Wykorzystuje się w nim ruchy eksplozywne, co pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Wykonywanie tych ćwiczeń w formie obwodów treningowych prowadzi do zwiększenia wytrzymałości, siły mięśni oraz szybkości reakcji.

Na czym to polega?

Osiągnięcie maksymalnej siły przez nasze mięśnie zajmuje im około 0,5-0,7 sekundy. Ruchy i reakcje sportowców są szybsze. Kluczem do sukcesu jest więc wygenerowanie jak największej siły w jak najmniejszym czasie. Trening powinien być z początku prosty, a w miarę stopnia zaawansowania rozszerzany. Oznacza to przejście od zwykłych skoków z biegu, do skoków z miejsca, następnie od krótkich aż do głębokich z dołożeniem dodatkowego zewnętrznego obciążenia. Głębokie wybicia powinny być wykonywane dopiero wtedy, gdy posiadamy już niezbędną siłę, a nasze ciało jest dobrze rozwinięte.

Siła eksplozywna – przykładowe ćwiczenia:

1) Wskoki na podwyższenie

2) Wypchnięcie odważnika kettlebell w górę

3) „Slams ball” – uderzenie piłką o podłogę

4) Naprzemianstronne wskoki na podwyższenie

5) Pompki z odbiciem od piłki

Zaprezentowane ćwiczenia możesz ułożyć w obwód ćwiczebny. Na każdym stanowisku pracujesz 30 sekund do 1 minuty (w zależności od stopnia wytrenowania) po zakończonym obwodzie odpoczywasz 2 minuty i powtarzasz 2-3 razy.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

Jak wykorzystać kółka gimnastyczne?

Jak zbudować siłę?

Jak zaplanować trening siłowy? 4 wskazówki od Kasi Bigos i Andrzeja Bogdała, zawodowych trenerów

Obudź w sobie siłacza

Obudź w sobie siłacza

Kobieta guma

Kobieta guma

Czy trenuję za słabo?

Czy trenuję za słabo?

5-dniowy poświąteczny plan treningowy

5-dniowy poświąteczny plan treningowy

Core stability - wzmacniaj centrum!

Core stability – wzmacniaj centrum

Trening z workiem Power Bag

Trening z workiem Power Bag

Domowy trening siłowy - sztangielki

Domowy trening siłowy – sztangielki

BootCamp w klubie fitness

BootCamp w klubie fitness

Siłownia - co na początek?

Siłownia – co na początek?

Stawiam na sztangi!

Stawiam na sztangi!

Ćwiczenia z piłką lekarską

Ćwiczenia z piłką lekarską

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

„Na wierzchu zwykle jest wściekłość, oskarżenia i żądania. A pod spodem krucha potrzeba i lęk”. O emocjach w parze mówi Justyna Dworczyk

„Gruba jak świnia, to masz problem, by się przekręcić”, „Nie masz pojęcia, jak się rodzi”. Ginekolożka o przemocy na porodówkach

„Mogłam płakać ciszej, on tak chciał” Przemoc to nie tradycja! Centrum Praw Kobiet opublikowało nowy spot

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku