Przejdź do treści

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

najlepsza pora dnia
Dane Wetton/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Rano, w południe czy wieczorem – kiedy zaplanować siłownię, rozciąganie lub inny zdrowy zwyczaj, aby nie tylko prędzej wszedł nam w krew, ale i dawał więcej satysfakcji? Jest na to odpowiedź. A wiele zależy od pewnego hormonu.

Niektórzy z nas zdrowie odkładają na wieczór. Przed spaniem fundujemy sobie basen albo bieganie. Jednak jeśli chcemy być bardziej zmotywowani i mieć większe szanse na utrzymanie zdrowego nawyku, to lepiej wybrać inną porę dnia. Jeśli to możliwe, warto przełożyć zdrowe plany na poranek. Dlaczego? Kortyzol – oto odpowiedź. Wiemy już, że „hormon stresu” odgrywa dużą rolę w uczeniu się i pamięci, szczególnie w zakresie tworzenia nowych nawyków. Wcześniejsze badania pokazały, że manipulując poziomem kortyzolu, możemy wpływać na uczenie się nowych zachowań. Naukowcy pod kierunkiem prof. Marion Fournier z Francji (z Université de Nice Sophia Antipolis) powiązali jego poziom w ciągu dnia z powstawaniem nawyku.

 

Kobieta ćwiczy

Francuzi obserwowali 48 studentów przez 90 dni – polecono im wykonywanie ćwiczeń na rozciąganie pleców. Połowa robiła to rano, a pozostali wieczorem. Badani odpowiadali przez aplikację na smartfonach na pytania dotyczące m.in. ich motywacji, a próbki śliny posłużyły do sprawdzenia poziomu hormonu. Eksperyment dowiódł, że osoby, które rozciągały się rano, szybciej nabrały wprawy i zadanie było dla nich łatwiejsze niż u osób rozciągających się wieczorami. Według naukowców odpowiedzialny za to jest fakt, że stężenie kortyzolu najwyższe jest właśnie rankiem. W ciągu dnia jego poziom w organizmie naturalnie się zmienia. Zdaniem badaczy rano w ogóle postrzegamy wiele zadań jako bardziej satysfakcjonujące i prostsze do wykonania niż wieczorem. Warto dodać, że waga ciała, palenie papierosów i antykoncepcja mogą wpływać na poziom kortyzolu i zaburzać naszą zdolność do przyswajania nowych zadań.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Hormony hormonami, ale ważna jest też powtarzalność. Dobrze jest przykleić sobie kartkę-przypominajkę na lustrze albo umieścić na stole inną wskazówkę o tym, że np. mamy wypić rano szklankę wody czy zrobić parominutowe rozciąganie. Jest jeszcze inny warunek naukowo potwierdzony – odpowiednio długi czas. Według specjalistów pod kierunkiem Philippa Lally z Cancer Research UK Health Behaviour Research Centre, ukształtowanie się nowego przyzwyczajenia zajmuje nam średnio 66 dni. Nie poddawajmy się więc zawczasu!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×