Przejdź do treści

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

najlepsza pora dnia
Dane Wetton/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
Kobieta
„To nie jest twój obowiązek, by składać życzenia ojcu z okazji Dnia Ojca, który jest nieobecny, przemocowy, toksyczyny” – tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Rano, w południe czy wieczorem – kiedy zaplanować siłownię, rozciąganie lub inny zdrowy zwyczaj, aby nie tylko prędzej wszedł nam w krew, ale i dawał więcej satysfakcji? Jest na to odpowiedź. A wiele zależy od pewnego hormonu.

Niektórzy z nas zdrowie odkładają na wieczór. Przed spaniem fundujemy sobie basen albo bieganie. Jednak jeśli chcemy być bardziej zmotywowani i mieć większe szanse na utrzymanie zdrowego nawyku, to lepiej wybrać inną porę dnia. Jeśli to możliwe, warto przełożyć zdrowe plany na poranek. Dlaczego? Kortyzol – oto odpowiedź. Wiemy już, że „hormon stresu” odgrywa dużą rolę w uczeniu się i pamięci, szczególnie w zakresie tworzenia nowych nawyków. Wcześniejsze badania pokazały, że manipulując poziomem kortyzolu, możemy wpływać na uczenie się nowych zachowań. Naukowcy pod kierunkiem prof. Marion Fournier z Francji (z Université de Nice Sophia Antipolis) powiązali jego poziom w ciągu dnia z powstawaniem nawyku.

 

Kobieta ćwiczy

Francuzi obserwowali 48 studentów przez 90 dni – polecono im wykonywanie ćwiczeń na rozciąganie pleców. Połowa robiła to rano, a pozostali wieczorem. Badani odpowiadali przez aplikację na smartfonach na pytania dotyczące m.in. ich motywacji, a próbki śliny posłużyły do sprawdzenia poziomu hormonu. Eksperyment dowiódł, że osoby, które rozciągały się rano, szybciej nabrały wprawy i zadanie było dla nich łatwiejsze niż u osób rozciągających się wieczorami. Według naukowców odpowiedzialny za to jest fakt, że stężenie kortyzolu najwyższe jest właśnie rankiem. W ciągu dnia jego poziom w organizmie naturalnie się zmienia. Zdaniem badaczy rano w ogóle postrzegamy wiele zadań jako bardziej satysfakcjonujące i prostsze do wykonania niż wieczorem. Warto dodać, że waga ciała, palenie papierosów i antykoncepcja mogą wpływać na poziom kortyzolu i zaburzać naszą zdolność do przyswajania nowych zadań.

 

Hormony hormonami, ale ważna jest też powtarzalność. Dobrze jest przykleić sobie kartkę-przypominajkę na lustrze albo umieścić na stole inną wskazówkę o tym, że np. mamy wypić rano szklankę wody czy zrobić parominutowe rozciąganie. Jest jeszcze inny warunek naukowo potwierdzony – odpowiednio długi czas. Według specjalistów pod kierunkiem Philippa Lally z Cancer Research UK Health Behaviour Research Centre, ukształtowanie się nowego przyzwyczajenia zajmuje nam średnio 66 dni. Nie poddawajmy się więc zawczasu!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup