Przejdź do treści

Kontuzje rodzą się z bezmyślności

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Strach przed kontuzją zatrzymuje cię przed regularną aktywnością? Prawda jest brutalna. To nie sport jest szkodnikiem, jedynym winowajcom jesteś ty sam.

Nie ćwiczę, bo nabawię się kontuzji. Nie ćwiczę, bo mam problemy z kolanami. Jak często słyszysz lub wypowiadasz takie zdania? Mawia się, że sport to zdrowie, jednak dla wielu systematyczny trening skończył się urazami, które zostawiły po sobie ślad. Jak wygląda sprawa z punktu widzenia doświadczonego trenera? Oto 3 najbardziej klasyczne przypadki.

1. Siłownia

Załóżmy, że jesteś osobą, która woli trenować samodzielnie i dopiero zaczynasz swoją przygodę z aktywnością fizyczną. Masz motywację do pracy, energię do działania i myślisz sobie – albo grubo, albo wcale. W takich momentach nie zastanawiasz się nad tym, że mięśnie i stawy doznają w trakcie treningu szoku. To dla nich coś zupełnie nowego, coś, co mocno je obciąża. Do tego dochodzą brak doświadczenia, zła technika wykonywania ruchów, nieprawidłowe ułożenie ciała, brak rozluźnienia potreningowego. Wszystko to sprawia, że praca z dużym obciążeniem powoduje pierwsze dolegliwości bólowe. Zazwyczaj są to problemy ze stawami lub odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa. Lekceważąc takie sygnały, możesz doprowadzić ciało do poważnego urazu.

2. Bieganie

Bądźmy szczerzy – dziś połowa Polski chce biegać, startować w zawodach i zdobywać swoje pierwsze medale. To cudowne doświadczenie, jednak przygotowanie do tego typu wysiłku wcale nie jest proste i szybkie. Ty też lubisz mieć wszystko na wczoraj? W związku z tym szukasz gotowych planów treningowych, które być może w wielu przypadkach gwarantują  postęp, jednak nie są przeznaczone dla nowicjuszy. Biegasz 3–4 razy w tygodniu i nabijasz kolejne kilometry, bo tak trzeba, bo tak robią inni. Jednak po kilku tygodniach ciało kapituluje. Kolana lub stopy dają o sobie znać. Podczas kroku biegowego czujesz dyskomfort w biodrach oraz odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Potrzebujesz przerwy w treningu i frustrujesz się, bo przecież dopiero co zacząłeś. Nie daj się ponieść tym emocjom.

3. Crossfit

Słyszałeś o nim wszystko, co najgorsze. Crossfit działa destrukcyjnie na całe ciało. Być może to prawda, ale tylko jeśli trafisz na złego trenera albo złej grupy. Żaden doświadczony prowadzący nie zaproponuje skomplikowanych ćwiczeń i nie pozwoli pracować z dużym obciążeniem bez znajomości prawidłowej techniki. Chcesz zacząć trenować? Nie musisz od razu być jak Rich Froning. Po to są zajęcia dla początkujących! Nauka na plastikowej rurce zamiast ciężkiej sztangi ma sens i nie jest niczym wstydliwym. A jeśli chcesz szybkich efektów i nie interesuje cię praca nad fundamentami, bądź świadomy, że tym sposobem skracasz sobie karierę sportową.

Prawda jest brutalna. W większości przypadków sami doprowadzamy się do kontuzji. Brak dopasowanego planu treningowego, przetrenowanie, brak czasu na adaptację rujnują ciało.

Sport rekreacyjny jest bezpieczny, ale trzeba do niego odpowiednio podejść – robić małe kroczki i doceniać pierwsze sukcesy. Dodatkowo przed rozpoczęciem przygody z jakimkolwiek sportem, szczególnie wytrzymałościowym, warto się gruntownie przebadać.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

mężczyzna ćwiczy brzuszki

Ćwiczenia na brzuch na drążku – ćwiczenia na boki brzucha

Ćwiczenia na biceps - domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na biceps – domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Kobieta ćwiczy

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie

Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

Orteza stawu skokowego — zastosowanie, zalecenia, koszty

Orteza stawu skokowego – zastosowanie, zalecenia, koszty

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki