Przejdź do treści

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

kobieta na hamaku
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Praca zdalna może wydawać się na dłuższą metę mało satysfakcjonująca, jednak taka forma pracy ma też spore zalety. Mniej stresu i większa oszczędność pieniędzy.

Trudno o wspólnego ducha walki, dobrą mobilizację i owocne burze mózgów, gdy współpracowników dzielą kilometry. Nie jest też tajemnicą, że osoby pracujące z domu – bez bezpośredniego, i często inspirującego kontaktu z innymi – uskarżają się częściej na gorsze samopoczucie psychiczne. Jednak, by dodać otuchy tym, którzy taką pracę wykonują, informujemy, że praca odludka w wielu aspektach ma przewagę nad siedzeniem w biurze od 9 do 17.

Pracujesz ciężej, ale jesteś szczęśliwsza

Halo, pracodawco! 39 proc. badanych uznało, że poświęca pracy więcej czasu i wysiłku, gdy swoje obowiązki wykonuje w domu, podczas gdy to samo stwierdziło 24 proc. osób pracujących w biurze – wskazują wyniki badania z New Technology Work and Employment. Ta sama analiza dowodzi też, że praca zdalna wiąże się z większą satysfakcją zawodową i generalnie podnosi poziom odczuwanego szczęścia. Tak więc 1:0 dla pracy z domu, choć trzeba przyznać, że trudniej „wyłączyć się” i zapomnieć o obowiązkach, gdy biuro mamy tuż za ścianą.

Mniej stresu

Pracując w swoich czterech ścianach, ponoć odczuwamy mniej stresu.

– Kiedy osoba zyskuje poczucie autonomii, znacząco zmniejsza się doznanie bezradności – uważa dr Ash Nadkarni, z Wydziału Psychiatrii Boston Medical Center w wywiadzie dla portalu FoxNews.

Z kolei badanie opublikowane w Journal of Health Economics dowiodło, że dojeżdżanie do i z pracy ma negatywny wpływ na zdrowie mentalne kobiet. Zwłaszcza tych, które mają w domu dzieci w wieku przedszkolnym. Nie ma się co dziwić – pracując z domu, po prostu łatwiej logistycznie zaplanować wiele spraw prywatnych. I tak też uważa ponad 80 proc. pracowników z badania Staples Advantage – ocenili, że osiągnęli lepszą równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym (work-life balance), kiedy pracowali na odległość.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Ochrona środowiska

Praca w domu redukuje ilość szkodliwych gazów w powietrzu. W sensie globalnym, możemy w ten sposób zmienić świat! I zapobiegać dziesiątkom tysięcy zgonów z powodu zanieczyszczenia powietrza rocznie  – sugeruje badanie naukowców z Oksfordu. Eksperci oszacowali, że produkowane przez samochody spaliny, głównie dwutlenek azotu, są odpowiedzialne za 10 tys. przedwczesnych zgonów rocznie. Możemy ewentualnie przesiąść się też na rower

Paulina Górska

Oszczędność pieniędzy

Wiadomo – praca w biurze wymaga. Wymaga i koleżeńskich wypadów na lunch czy kawę w przerwie, i lepszego ciucha na co dzień. Obiady na mieście i zakupy w przyfirmowym kiosku również kosztują niemało. Poza tym, gdy codziennie musimy zaprezentować się naszym kompanom w biurze, to wydajemy więcej także na kosmetyki. W domu, gdzie paradujemy jedynie przed kotem, piżama w zupełności wystarczy.

Mniej dolegliwości

Według szacunków 75-90% powodów wizyt w gabinecie lekarskim ma jedno główne źródło – stres. Dlatego pracując z domu, prawdopodobnie rzadziej zawitamy w przychodni. Stres nie tylko osłabia odporność, sprzyja również rozmaitym dolegliwościom, jak bóle kręgosłupa, karku czy głowy, a także problemom jelitowym. Poza tym, gdy pracujemy zdalnie, to jakoś tak wirusy wywołujące przeziębienia rzadziej do nas lgną – w końcu w domu mamy ograniczony kontakt z dużą grupą ludzi roznoszących zarazki. W mieszkaniu najwięcej mikrobów znajdziemy na pilocie od telewizora i telefonie komórkowym. W pracy? Jest ich pełno dosłownie wszędzie.

I rzecz jasna, praca zdalna to korzyści nie tylko dla pracownika. Raz, że pracownicy poza firmą są bardziej efektywni, a dwa – rachunki za utrzymanie biura mniej biją po kieszeni. A skoro odległość przestaje mieć znaczenie, to pracodawca może zatrudniać osoby o najwyższych kwalifikacjach, niezależnie od miejsca przebywania. Wiele wskazuje na to, że w bilansie strat i zysków, te drugie raczej przeważają, choć pewnie znajdzie się wśród nas wielu niewyobrażających sobie pracy z dala od ludzi, nawet jeśli niektórych wolałoby się nie oglądać.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Jak poprawić koncentrację, radzi psycholog / pexels

„Umiejętność koncentracji przekłada się nie tylko na pracę, ale i lepsze życie”. Sposoby na poprawę wydajności i zdolność skupienia podpowiada psycholog Cezary Skura

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

×