Przejdź do treści

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy
Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy. Hamish Duncan/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
Kobieta
„To nie jest twój obowiązek, by składać życzenia ojcu z okazji Dnia Ojca, który jest nieobecny, przemocowy, toksyczyny” – tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Przygotowanie do nart to coś, o czym absolutnie nie należy zapominać. Jeśli wybierasz się w tym sezonie na narty lub deskę, koniecznie pamiętaj o regularnych ćwiczeniach fizycznych na kilka miesięcy przed wyjazdem. Powodem większości kontuzji na stokach jest nie tylko brawura, lecz także brak odpowiedniego przygotowania fizycznego do nart. Skorzystaj z naszego treningu!

Dlaczego przygotowanie do nart jest ważne?

Narty czy snowboard bez konkretnego przygotowania to niemal pewne kontuzje. Odpowiednie przygotowanie fizyczno-kondycyjne umożliwi nam łatwiejsze osiągnięcie perfekcyjnej techniki jazdy, jak i wydłuży czas przez który możemy szaleć na śniegu (a nie zsuwać się asekuracyjnie po stoku już po godzinie intensywnej jazdy). Największym problemem są tzw. „narciarze sezonowi”, którzy przez cały rok nic nie ćwiczą, a co gorsza prowadzą głównie siedzący tryb życia. Przygotowanie do nart to pierwsza rzecz, o której powinni pomyśleć planując wyjazd – odpowiedni trening nie tylko zmniejszy ryzyko urazów, ale zapewni też większe bezpieczeństwo nam oraz innym osobom przebywającym na stoku.

Stoki narciarskie zaczynają być naśnieżane w drugiej połowie grudnia, więc najlepszym momentem na rozpoczęcie treningu będzie październik. Im później zabierzemy się za ćwiczenia, tym mniejsza szansa, że zdążymy prawidłowo wytrenować mięśnie i stawy. Jeśli wiesz, że nie wystarczy ci motywacji na samodzielne wykonywanie ćwiczeń, zapisz się na zajęcia z trenerem personalnym, który przygotuje ci trening dostosowany do twoich potrzeb. Jeśli takie zajęcia nie wchodzą w grę, nic straconego. Pomożemy ci w przygotowaniach, prezentując jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia.

Jak przygotować się fizycznie na narty?

Trening przed jazdą na nartach powinien być prosty i skuteczny. Ma za zadanie przygotowywać kompleksowo wszystkie grupy mięśniowe na większy wysiłek, poprawiać wydolność, kondycję oraz wytrzymałość. Wykonywany regularnie odpowiednio wcześniej przed wyjazdem, uchroni cię przed kontuzjami i sprawi, że nie dasz się wykluczyć z zimowego szusowania. Trochę cierpliwości i samozaparcia – i możesz bezpiecznie ruszać na stok!

W treningu przed wyjazdem na narty najważniejszą partią ciała są mięśnie nóg i pasa biodrowego. Istotną rolę pełni także staw skokowy, kolanowy, i biodrowy. Pierwszym i nieodłącznym elementem każdego treningu jest rozgrzewka. Poświęćmy na nią 10-15 minut. Jeśli jesteśmy na siłowni, możemy skorzystać z takich urządzeń jak: rower stacjonarny, steper lub orbitrek. Możemy też wykonać kilkuminutowy trucht w miejscu. Następnie wykonajmy wymachy nóg, przysiady, krążenie ramion, bioder i kolan oraz wyskoki i przeskoki. Kolejne ćwiczenia powinny wzmacniać mięśnie nóg – do tego najbardziej odpowiedni jest trening wytrzymałościowo-siłowy.

Przygotowanie do nart – ćwiczenia

Oto treningowy niezbędnik dla wszystkich szanujących się narciarzy i snowboardzistów. Z filmiku dowiesz się, jak wykonać m.in:

  • przysiad z unoszeniem ramion w górę
  • przeskoki z naprzemienną pracą ramion
  • przysiad z przyciąganiem gumy fitness
  • przeskoki boczne

Bibliografia:

[1] S. Tasz, „Ćwiczenia narciarskie dla początkujących i średniozaawansowanych”, 2010.

[2] K. Drzymała, „Narty. Poradnik bez kantów”, Wydawnictwo Helion, 2012.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?