Przejdź do treści

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela
Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Yogilates, zwany też yogalatesem łączy znaną od tysięcy lat wschodnią tradycję jogi z odkryciami żyjącego w XX w. nowojorczyka Josepha Pilatesa. Zyskuje fanów na całym świecie, możesz go ćwiczyć także w Polsce. O tym, dlaczego warto, opowiadają Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk, pionierki yogilatesu w Warszawie.

 

Amerykański ojciec, australijska matka

Metoda powstawała równolegle w Stanach Zjednoczonych i Australii. Jej amerykański ojciec Jonathan Urla nazwał ją yogilates, zaś australijska matka Louise Solomon – yogalates. Mimo odmiennych nazw obie dyscypliny są podobne. Opierają się na pracy z oddechem, skupieniu, budowaniu siły i elastyczności ciała, jak również wzmacnianiu mięśni głębokich brzucha. Innymi słowy, na wszystkim tym, co stanowi esencję jogi i pilatesu.

Centrum, czyli brzuch

W yogilatesie najważniejszy jest brzuch. To centrum naszego organizmu. Nie dość, że znajduje się w nim większość naszych narządów, jest on także naszym emocjonalnym mózgiem. Silne mięśnie głębokie brzucha są zaś najlepszym gorsetem wzmacniającym nasz przeciążony nieustannym siedzeniem kręgosłup. Dają nam też większą siłę podczas wykonywania codziennych zadań, a także ćwiczeń, np. asan. I to właśnie dlatego joga i pilates tak dobrze ze sobą współgrają.

– Jedno poprawia jakość drugiego – tłumaczy Dominika Kojro. – Ćwiczenia pilatesowe wzmacniają mięśnie głębokie brzucha, a przez to ułatwiają wykonywanie bardziej wymagających asan oraz dają lekkość w płynnych przejściach typu powitania słońca. Wszelkie wyskoki czy pozycje równoważne wychodzą dużo lepiej, gdy mocno wciągamy brzuch – dodaje.

– Joga z kolei uczy koncentracji na wnętrzu, a także dysponuje całym bogactwem asan, wzmacniających, rozciągających, rozwijających zmysł równowagi – mówi Karolina Kucharczyk. W obu dyscyplinach ważny jest też prawidłowy oddech. Różnica? – W jodze (zwłaszcza jej dynamicznej odmianie, ashtandze) oddychamy przez nos. W pilatesie wdech bierzemy przez nos, a wydychamy przez usta – wyjaśnia Dominika. Dzięki temu dodatkowo aktywujemy mięśnie brzucha.

Nie przeglądaj się w lustrze!

Jak wyglądają zajęcia? Zazwyczaj na początku wykonuje się znane z jogi pozycje stojące budujące równowagę oraz stabilność i angażujące mięśnie całego ciała. Potem przychodzi czas na pozycje siedzące i leżące, które mają za zadanie wzmacniać mięśnie brzucha. Te pozycje zapożyczone są z pilatesu. Całość zakończona jest relaksem, czyli znaną i lubianą przez wszystkich ćwiczących jogę pozycją trupa. Podczas zajęć mamy okazję nie tylko wzmacniać ciało, ale też skupić się na własnym wnętrzu. Na sali nie ma luster. Nie porównujemy się ani do nauczyciela, ani do ćwiczących na macie obok.

– Taki etap przychodzi mniej więcej po trzech miesiącach regularnej praktyki – tłumaczy Karolina. – Znamy już pozycje, wiemy, jak ustawić ciało, i możemy skoncentrować uwagę do wnętrza. Tym samym zajęcia stają się także medytacją w ruchu, idealną, by wyciszyć umysł po gonitwie codziennego dnia – wyjaśnia.

Wzmocnienie i wysmuklenie

Yogilates nie tylko wzmacnia mięśnie głębokie brzucha i pozwala uzyskać równowagę wewnętrzną. Pięknie wysmukla ciało, więc polubią go ci, którym zależy na zgrabnej sylwetce. To także idealna metoda dla tych, którzy chcieliby poćwiczyć jogę, ale nie odpowiada im jej duchowy wymiar, oraz dla tych, którzy nie mogą ćwiczyć ze względów zdrowotnych. W yogilatesie nie ma miejsca na mocne wygięcia czy skręty, wybrane asany należą do tych najłagodniejszych, a przez to całkowicie bezpiecznych. Dzięki temu to świetny relaks dla osób z przeciążonym kręgosłupem, np. od ciągłej pracy przed komputerem. Yogilates to uniwersalna technika, która gwarantuje zdrowe, silne ciało, spokojny umysł, a przy okazji świetną sylwetkę.

 


Dominika Kojro – trenerka metody Pilatesa. Skończyła kurs Open Mind Pilates I i szkolenie trenerskie u Anny Podsiedlik-Ciebiera (Personal Pilates). Przygodę z jogą zaczęła od metody Iyengara. Potem odkryła Ashtangę.

Karolina Kucharczyk – do metody Pilatesa doprowadziła ją joga, a do jogi taniec i fitness. Z jogą spotkała się po raz pierwszy dziewięć lat temu. Jej pierwszą nauczycielką była Sarah Hallett w Wielkiej Brytanii. Kurs nauczycielski metody Pilates Mat Work I, II, III oraz Pilates Senior ukończyła w Body Balanced Pilates School.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku