Przejdź do treści

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela
Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zostały ci resztki ryżu z obiadu? Elwira Rogoda podpowiada, jak je wykorzystać
Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości
„Wrócimy do Ukrainy, ponieważ nie ma nic lepszego niż dom” – podkreśla Ołena Zełenska w poruszającym poście
Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów
Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Yogilates, zwany też yogalatesem łączy znaną od tysięcy lat wschodnią tradycję jogi z odkryciami żyjącego w XX w. nowojorczyka Josepha Pilatesa. Zyskuje fanów na całym świecie, możesz go ćwiczyć także w Polsce. O tym, dlaczego warto, opowiadają Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk, pionierki yogilatesu w Warszawie.

 

Amerykański ojciec, australijska matka

Metoda powstawała równolegle w Stanach Zjednoczonych i Australii. Jej amerykański ojciec Jonathan Urla nazwał ją yogilates, zaś australijska matka Louise Solomon – yogalates. Mimo odmiennych nazw obie dyscypliny są podobne. Opierają się na pracy z oddechem, skupieniu, budowaniu siły i elastyczności ciała, jak również wzmacnianiu mięśni głębokich brzucha. Innymi słowy, na wszystkim tym, co stanowi esencję jogi i pilatesu.

Centrum, czyli brzuch

W yogilatesie najważniejszy jest brzuch. To centrum naszego organizmu. Nie dość, że znajduje się w nim większość naszych narządów, jest on także naszym emocjonalnym mózgiem. Silne mięśnie głębokie brzucha są zaś najlepszym gorsetem wzmacniającym nasz przeciążony nieustannym siedzeniem kręgosłup. Dają nam też większą siłę podczas wykonywania codziennych zadań, a także ćwiczeń, np. asan. I to właśnie dlatego joga i pilates tak dobrze ze sobą współgrają.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

– Jedno poprawia jakość drugiego – tłumaczy Dominika Kojro. – Ćwiczenia pilatesowe wzmacniają mięśnie głębokie brzucha, a przez to ułatwiają wykonywanie bardziej wymagających asan oraz dają lekkość w płynnych przejściach typu powitania słońca. Wszelkie wyskoki czy pozycje równoważne wychodzą dużo lepiej, gdy mocno wciągamy brzuch – dodaje.

– Joga z kolei uczy koncentracji na wnętrzu, a także dysponuje całym bogactwem asan, wzmacniających, rozciągających, rozwijających zmysł równowagi – mówi Karolina Kucharczyk. W obu dyscyplinach ważny jest też prawidłowy oddech. Różnica? – W jodze (zwłaszcza jej dynamicznej odmianie, ashtandze) oddychamy przez nos. W pilatesie wdech bierzemy przez nos, a wydychamy przez usta – wyjaśnia Dominika. Dzięki temu dodatkowo aktywujemy mięśnie brzucha.

Nie przeglądaj się w lustrze!

Jak wyglądają zajęcia? Zazwyczaj na początku wykonuje się znane z jogi pozycje stojące budujące równowagę oraz stabilność i angażujące mięśnie całego ciała. Potem przychodzi czas na pozycje siedzące i leżące, które mają za zadanie wzmacniać mięśnie brzucha. Te pozycje zapożyczone są z pilatesu. Całość zakończona jest relaksem, czyli znaną i lubianą przez wszystkich ćwiczących jogę pozycją trupa. Podczas zajęć mamy okazję nie tylko wzmacniać ciało, ale też skupić się na własnym wnętrzu. Na sali nie ma luster. Nie porównujemy się ani do nauczyciela, ani do ćwiczących na macie obok.

– Taki etap przychodzi mniej więcej po trzech miesiącach regularnej praktyki – tłumaczy Karolina. – Znamy już pozycje, wiemy, jak ustawić ciało, i możemy skoncentrować uwagę do wnętrza. Tym samym zajęcia stają się także medytacją w ruchu, idealną, by wyciszyć umysł po gonitwie codziennego dnia – wyjaśnia.

Wzmocnienie i wysmuklenie

Yogilates nie tylko wzmacnia mięśnie głębokie brzucha i pozwala uzyskać równowagę wewnętrzną. Pięknie wysmukla ciało, więc polubią go ci, którym zależy na zgrabnej sylwetce. To także idealna metoda dla tych, którzy chcieliby poćwiczyć jogę, ale nie odpowiada im jej duchowy wymiar, oraz dla tych, którzy nie mogą ćwiczyć ze względów zdrowotnych. W yogilatesie nie ma miejsca na mocne wygięcia czy skręty, wybrane asany należą do tych najłagodniejszych, a przez to całkowicie bezpiecznych. Dzięki temu to świetny relaks dla osób z przeciążonym kręgosłupem, np. od ciągłej pracy przed komputerem. Yogilates to uniwersalna technika, która gwarantuje zdrowe, silne ciało, spokojny umysł, a przy okazji świetną sylwetkę.

 


Dominika Kojro – trenerka metody Pilatesa. Skończyła kurs Open Mind Pilates I i szkolenie trenerskie u Anny Podsiedlik-Ciebiera (Personal Pilates). Przygodę z jogą zaczęła od metody Iyengara. Potem odkryła Ashtangę.

Karolina Kucharczyk – do metody Pilatesa doprowadziła ją joga, a do jogi taniec i fitness. Z jogą spotkała się po raz pierwszy dziewięć lat temu. Jej pierwszą nauczycielką była Sarah Hallett w Wielkiej Brytanii. Kurs nauczycielski metody Pilates Mat Work I, II, III oraz Pilates Senior ukończyła w Body Balanced Pilates School.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

6 Weidera to gwarantowana wygrana w walce o płaski, ładnie wyrzeźbiony brzuch? Obalamy mity

6 Weidera – co to jest, efekty, opinie. Czy A6W działa na wszystkich?

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×