Przejdź do treści

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska
Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę
Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”
Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Chcesz naprawdę wypocząć? By nawet krótki wyjazd zrelaksował twoje ciało i mózg, musisz dać im odpocząć od większości stresujących je na co dzień bodźców. Jak to zrobić? Najlepiej uciekając na łono przyrody – i jak najdalej od jakiegokolwiek zasięgu.

Wakacje bez elektorniki – czy to możliwe?

Rozejrzyj się i policz, ile sprzętów elektronicznych widzisz wokół siebie. Smartfon, laptop, komputer, telewizor i jeszcze tablet? Kiedy ostatnio z nich nie korzystałaś? Czy pamiętasz dzień, w którym nie towarzyszyły ci Google, Facebook, Gmail czy Instagram? Kiedy nie oglądałaś telewizji i ani jednego filmiku na Youtube? Kiedy byłaś w ciszy sama z własnymi myślami? Z badań naukowców z University of Virginia, którzy obserwowali 700 osób chwilowo pozbawionych urządzeń elektronicznych, wynika, że bycie sam na sam ze sobą stawało się dla uczestników eksperymentu nieprzyjemne już po 6-15 minutach. Jeśli twój mózg, nakręcany przez cały dzień nadmiarem bodźców, podobnie reaguje na chwilę spokoju, oznacza to, że być może pora już na cyfrowy detoks. To znana na Zachodzie i coraz popularniejsza w Polsce forma wakacji od elektroniki, która czyści umysł z nadmiaru informacji i przywraca nas naturalnemu rytmowi życia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Dziecko offline

Odcięcie od Niagary elektronicznych bodźców – powiadomień, wiadomości i nowych wpisów w social mediach jest w dzisiejszym świecie drogocennym komfortem. W Stanach Zjednoczonych popularne są obozy pod hasłem „Digital Detox” (z ang. cyfrowy detoks), na początku których ich uczestnicy oddają wszystkie elektroniczne gadżety i odpoczywają offline, usiłując pokonać coś, co zyskało już nazwę FOMO (z ang. fear of missing out). Czyli lęk przed utratą ważnej informacji i byciem poza nurtem bieżących wydarzeń, od którego odcinamy się, przestając śledzić media internetowe. W Polsce takie obozy można na razie zafundować głównie swoim latoroślom.

Jak alarmują psychologowie, dzieci i młodzież spędzają zdecydowanie zbyt dużo czasu online – w Stanach 96 proc. dzieci w wieku 0-4 lata używa już urządzeń elektronicznych, a 75 proc. posiada własne. Tyle samo nastolatków ma swój telefon komórkowy, a większość z nich jest aktywna codziennie na pięciu różnych portalach społecznościowych (Pew Research Center, dane z 2015 r.). Z badań wynika, 14-17-latkowie potrafią wysłać ponad 100 wiadomości tekstowych dziennie. Według psychologów zbyt intensywne korzystanie  z mediów elektronicznych w ciągu dnia odbija się na ich jakości snu i generuje problemy z zaśnięciem, kłopoty z koncentracją i dokończeniem rozpoczętej pracy, a także trudności w mierzeniu się ze stresem. Rozwiązaniem mogą być wakacje bez elektroniki, na przykład dziecięce i młodzieżowe Campy, organizowane m.in. w bazie surfingowej na Półwyspie Helskim i w bazie rowerowej na Bornholmie. Ich uczestnicy mogą korzystać z telefonów przez dwa dni w tygodniu w porze obiadu, przez pozostały czas aparaty są zdeponowane w sejfie. Podczas całego obozu nie wolno korzystać z żadnego sprzętu elektronicznego, więc laptopy, tablety, iPody, czytniki, PSP, aparaty fotograficzne, i zegarki z internetem lepiej zostawić w domu.

dziewczyna trzyma telefon w ręku

 

Dorosły poza zasięgiem

Dlaczego warto, żebyś i ty zrobiła sobie wakacyjny cyfrowy detoks? Choćby dlatego, że spędzanie zbyt długiego czasu przed ekranami komputera czy telefonu powoduje kłopoty z odcinkiem szyjnym kręgosłupa. Naukowcy z amerykańskiego New York Spine Surgery and Rehabilitation Medicine obliczyli, że zaglądamy do smartfona przez 2-4 godziny dziennie, co oznacza, że w efekcie utrzymywania w tym czasie pozycji z pochyloną głową fundujemy kręgosłupowi do 1400 godzin dodatkowego nacisku rocznie (a nawet przy najmniejszym pochyleniu głowy nacisk na kręgi szyjne jest dwukrotnie większy niż gdy stoimy prosto. Przy nachyleniu głowy pod kątem 60 stopni nacisk na kark jest równy 27 kilogramom!). Zbyt częste zanurzenie w wirtualnym świecie skutkuje także zespołem cieśni nadgarstka, problemami ze wzrokiem, kłopotami ze snem. Także i z pamięcią, zaśmieconą gigabajtami niepotrzebnych danych. Uważasz, że powyższa wyliczanka cię nie dotyczy? To zmierz się z realem bez wirtualnego wsparcia.

Na początek posiedź godzinę w całkowitej ciszy, sam ze swoimi myślami. Zobacz, jak wiruje twój umysł, rozpędzony jak małpa na lodowisku, żądający coraz to nowych bodźców. Spróbuj poszukać czegoś głębiej – uczuć, które chowają się za kłębiącymi się myślami. Nieustanne tkwienie online jest według psychologów częstym mechanizmem ucieczki – buszując po plotkarskich portalach, uciekamy od niewygodnych emocji, które są sygnałami, że coś w naszym życiu szwankuje, domaga się zmiany. Spróbuj wytrzymać offline dłużej, zrób sobie weekend bez elektroniki.

Już trzy dni wiele zmieniają, jak dowodzi eksperyment przeprowadzony przez firmę Kovert, która zatrudniła neurologów do badań wysokich szczeblem menadżerów wywiezionych na marokańską pustynię, gdzie żyli nie korzystając ze współczesnych technologii. Po trzech dniach bez dostępu do sieci badani podczas rozmów zaczęli patrzeć sobie w oczy (wcześniej wzrok uciekał im w dół, w kierunku nieistniejących telefonów), „otworzyło” się im ciało – ramiona odsunęły się w tył, szyja się wyprostowała. Rozmowy przestały być wymianą informacji, poruszano w nich ciekawsze i bardziej twórcze tematy, a uczestnicy zapamiętywali z nich znacznie więcej szczegółów niż wcześniej, bo byli w pełni skoncentrowani na kontakcie z drugą osobą. Lepiej spali i więcej myśleli o swoim życiu, tym co chcą w nim osiągnąć.

Czy nie brzmi to jak przepis na cudowne wakacje? Nie musisz jechać na pustynię, wystarczy domek na łonie przyrody czy wypad pod namiot – pod warunkiem, że elektronika zostaje w domu. Dla osób szukających skupienia ciekawą ofertą są odosobnienia prowadzone w klasztorach czy domach rekolekcyjnych, a dla pragnących zorganizowanego detoksu od wirtualnego świata wyjazdy, gdzie jedną z reguł jest zakaz posiadania telefonów, update’owania statusów i wrzucania zdjęć do sieci.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Michał Niewęgłowski /fot. archiwum prywatne

„Nie ma znaczenia, czy jest poniedziałek, czy czwartek, jeśli sam ze sobą dobrze się czuję” – przekonuje Michał Niewęgłowski, nauczyciel medytacji

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków

Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Masaż ajurwedyjski – co to jest, rodzaje, cena

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Spa dla Mam – miejsce wytchnienia dla matek dzieci z niepełnosprawnościami. „Mogą poczuć się zrelaksowane i zadbane”

Najpopularniejsze

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×