Przejdź do treści

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Kobieta w namiocie na plaży
Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!/Zdjęcie: Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Chcesz naprawdę wypocząć? By nawet krótki wyjazd zrelaksował twoje ciało i mózg, musisz dać im odpocząć od większości stresujących je na co dzień bodźców. Jak to zrobić? Najlepiej uciekając na łono przyrody – i jak najdalej od jakiegokolwiek zasięgu.

Wakacje bez elektorniki – czy to możliwe?

Rozejrzyj się i policz, ile sprzętów elektronicznych widzisz wokół siebie. Smartfon, laptop, komputer, telewizor i jeszcze tablet? Kiedy ostatnio z nich nie korzystałaś? Czy pamiętasz dzień, w którym nie towarzyszyły ci Google, Facebook, Gmail czy Instagram? Kiedy nie oglądałaś telewizji i ani jednego filmiku na Youtube? Kiedy byłaś w ciszy sama z własnymi myślami? Z badań naukowców z University of Virginia, którzy obserwowali 700 osób chwilowo pozbawionych urządzeń elektronicznych, wynika, że bycie sam na sam ze sobą stawało się dla uczestników eksperymentu nieprzyjemne już po 6-15 minutach. Jeśli twój mózg, nakręcany przez cały dzień nadmiarem bodźców, podobnie reaguje na chwilę spokoju, oznacza to, że być może pora już na cyfrowy detoks. To znana na Zachodzie i coraz popularniejsza w Polsce forma wakacji od elektroniki, która czyści umysł z nadmiaru informacji i przywraca nas naturalnemu rytmowi życia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Dziecko offline

Odcięcie od Niagary elektronicznych bodźców – powiadomień, wiadomości i nowych wpisów w social mediach jest w dzisiejszym świecie drogocennym komfortem. W Stanach Zjednoczonych popularne są obozy pod hasłem „Digital Detox” (z ang. cyfrowy detoks), na początku których ich uczestnicy oddają wszystkie elektroniczne gadżety i odpoczywają offline, usiłując pokonać coś, co zyskało już nazwę FOMO (z ang. fear of missing out). Czyli lęk przed utratą ważnej informacji i byciem poza nurtem bieżących wydarzeń, od którego odcinamy się, przestając śledzić media internetowe. W Polsce takie obozy można na razie zafundować głównie swoim latoroślom.

Jak alarmują psychologowie, dzieci i młodzież spędzają zdecydowanie zbyt dużo czasu online – w Stanach 96 proc. dzieci w wieku 0-4 lata używa już urządzeń elektronicznych, a 75 proc. posiada własne. Tyle samo nastolatków ma swój telefon komórkowy, a większość z nich jest aktywna codziennie na pięciu różnych portalach społecznościowych (Pew Research Center, dane z 2015 r.). Z badań wynika, 14-17-latkowie potrafią wysłać ponad 100 wiadomości tekstowych dziennie. Według psychologów zbyt intensywne korzystanie  z mediów elektronicznych w ciągu dnia odbija się na ich jakości snu i generuje problemy z zaśnięciem, kłopoty z koncentracją i dokończeniem rozpoczętej pracy, a także trudności w mierzeniu się ze stresem. Rozwiązaniem mogą być wakacje bez elektroniki, na przykład dziecięce i młodzieżowe Campy, organizowane m.in. w bazie surfingowej na Półwyspie Helskim i w bazie rowerowej na Bornholmie. Ich uczestnicy mogą korzystać z telefonów przez dwa dni w tygodniu w porze obiadu, przez pozostały czas aparaty są zdeponowane w sejfie. Podczas całego obozu nie wolno korzystać z żadnego sprzętu elektronicznego, więc laptopy, tablety, iPody, czytniki, PSP, aparaty fotograficzne, i zegarki z internetem lepiej zostawić w domu.

dziewczyna trzyma telefon w ręku

Dorosły poza zasięgiem

Dlaczego warto, żebyś i ty zrobiła sobie wakacyjny cyfrowy detoks? Choćby dlatego, że spędzanie zbyt długiego czasu przed ekranami komputera czy telefonu powoduje kłopoty z odcinkiem szyjnym kręgosłupa. Naukowcy z amerykańskiego New York Spine Surgery and Rehabilitation Medicine obliczyli, że zaglądamy do smartfona przez 2-4 godziny dziennie, co oznacza, że w efekcie utrzymywania w tym czasie pozycji z pochyloną głową fundujemy kręgosłupowi do 1400 godzin dodatkowego nacisku rocznie (a nawet przy najmniejszym pochyleniu głowy nacisk na kręgi szyjne jest dwukrotnie większy niż gdy stoimy prosto. Przy nachyleniu głowy pod kątem 60 stopni nacisk na kark jest równy 27 kilogramom!). Zbyt częste zanurzenie w wirtualnym świecie skutkuje także zespołem cieśni nadgarstka, problemami ze wzrokiem, kłopotami ze snem. Także i z pamięcią, zaśmieconą gigabajtami niepotrzebnych danych. Uważasz, że powyższa wyliczanka cię nie dotyczy? To zmierz się z realem bez wirtualnego wsparcia.

Na początek posiedź godzinę w całkowitej ciszy, sam ze swoimi myślami. Zobacz, jak wiruje twój umysł, rozpędzony jak małpa na lodowisku, żądający coraz to nowych bodźców. Spróbuj poszukać czegoś głębiej – uczuć, które chowają się za kłębiącymi się myślami. Nieustanne tkwienie online jest według psychologów częstym mechanizmem ucieczki – buszując po plotkarskich portalach, uciekamy od niewygodnych emocji, które są sygnałami, że coś w naszym życiu szwankuje, domaga się zmiany. Spróbuj wytrzymać offline dłużej, zrób sobie weekend bez elektroniki.

Już trzy dni wiele zmieniają, jak dowodzi eksperyment przeprowadzony przez firmę Kovert, która zatrudniła neurologów do badań wysokich szczeblem menadżerów wywiezionych na marokańską pustynię, gdzie żyli nie korzystając ze współczesnych technologii. Po trzech dniach bez dostępu do sieci badani podczas rozmów zaczęli patrzeć sobie w oczy (wcześniej wzrok uciekał im w dół, w kierunku nieistniejących telefonów), „otworzyło” się im ciało – ramiona odsunęły się w tył, szyja się wyprostowała. Rozmowy przestały być wymianą informacji, poruszano w nich ciekawsze i bardziej twórcze tematy, a uczestnicy zapamiętywali z nich znacznie więcej szczegółów niż wcześniej, bo byli w pełni skoncentrowani na kontakcie z drugą osobą. Lepiej spali i więcej myśleli o swoim życiu, tym co chcą w nim osiągnąć.

Czy nie brzmi to jak przepis na cudowne wakacje? Nie musisz jechać na pustynię, wystarczy domek na łonie przyrody czy wypad pod namiot – pod warunkiem, że elektronika zostaje w domu. Dla osób szukających skupienia ciekawą ofertą są odosobnienia prowadzone w klasztorach czy domach rekolekcyjnych, a dla pragnących zorganizowanego detoksu od wirtualnego świata wyjazdy, gdzie jedną z reguł jest zakaz posiadania telefonów, update’owania statusów i wrzucania zdjęć do sieci.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Kobieta leży na łóżku

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

„Wierzono, że trzeba schować nożyk, bo grzyby się przed nim chowają”. O historii, tajemnicy i konsekwencjach narodowego grzybobrania

Symbol emancypacji kobiet, walki o wolność i… technika rehabilitacji. Skąd się wziął światowy szał na jazdę na wrotkach?

Druskienniki – tu kuracjusze byli widownią romansu marszałka Piłsudskiego, a do dziś w środku puszczy bije „źródło piękności”

Inowrocław – gdyby nie tamtejsza solanka, nie byłoby jednego z polskich królów, a kuracjusze musieliby jeździć do Karlovych Varów

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Busko-Zdrój na Ponidziu – tam słońce świeci 300 dni w roku, a kuracjusze kąpią się w piwie i śpiewają piosenki o Bukowinie

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Jak „Bełkotka” zaprowadziła Iwonicz-Zdrój do pierwszej ligi europejskich uzdrowisk i tytułu „księcia wód jodowych”

Nie chcesz, żeby dopadł cię pourlopowy blues? Przeczytaj rady psycholożki Joanny Gutral / unsplash

Nie chcesz, żeby dopadł cię pourlopowy blues? Przeczytaj rady psycholożki Joanny Gutral

Duszniki-Zdrój – tam leczył się młody Feliks Mendelssohn, a Fryderyk Chopin dał pierwszy międzynarodowy koncert

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Nałęczów – letnia stolica Polski słynąca z twórczej atmosfery i leczniczych źródeł doskonałych na serce i depresję

kobieta w łóżku

Szkoda ci czasu na sen? Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Zaleszczyki – tam słońce nie parzyło, ale opalało, a kuracjuszy leczono napojami z winogron

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Dyskoteka

„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach

Jak Zakopane stało się polskim Davos i centrum leczenia gruźlicy, oferując kuracje żentycą, olejami i powietrzem

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

×