Przejdź do treści

6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym

relaksująca się kobieta
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Wszyscy wokół kaszlą, kichają, narzekają na złe samopoczucie. Taki sezon – przeziębienie można złapać absolutnie wszędzie. W powietrzu aż roi się od wirusów i bakterii. Na szczęście jest sporo sposobów na to, aby chorobotwórcze mikroby trzymały się od nas z daleka. Im więcej tych sposobów wykorzystamy, tym będziemy bezpieczniejsi.

Przeziębienie odstraszą jagody

Na śniadanie w sezonie grypowym warto zjeść trochę jagód (mogą być suszone lub rozmrożone). Specjaliści z Oregon State University odkryli, że obecny w tych owocach pterostilben zwiększa odporność. Konkretnie pobudza on gen CAMP chroniący nas przed infekcjami. Jagody najlepiej dodać do naturalnego jogurtu. Ten produkt zawiera bowiem mnóstwo bakterii, które zasiedlą nasze jelita i tam będą nas chronić przed wnikaniem do organizmu chorobotwórczych wirusów i bakterii.

Przeziębienie nie lubi wina i… towarzystwa

Podobne działanie do jagód ma czerwone wino. Można więc wieczorem umówić się z kimś zdrowym i sympatycznym na kubek grzańca. Takie spotkanie przyda się nie tylko ze względu na wino. Badania wykazują bowiem, że także dobre relacje z innymi wzmacniają odporność. W jednym z eksperymentów wykazano, że studenci pierwszego roku, którzy czuli się osamotnieni, słabiej reagowali na szczepionkę przeciw grypie niż ci, którzy zdążyli nawiązać przyjaźnie!

Niestety, na jednym kubku grzańca trzeba będzie poprzestać, bo duże ilości alkoholu powodują, iż organizm musi walczyć z kacem i detoksykować wątrobę, zużywając siły potrzebne do walki z grypą czy przeziębieniem.

Dwie kobiety wznoszące toast winkiem

Przeziębienie przegrywa z miodem

Przyjemność z picia wina musi nam zastąpić przyjemność słodkich przekąsek. Wystarczą bowiem dwa słodzone napoje dziennie, aby osłabić system odpornościowy na tyle, by bakterie i wirusy wniknęły do organizmu. Zamiast cukru możemy jednak użyć wspierającego odporność miodu. Aby przeziębienie nie miało szans, miód musi być koniecznie naturalny, najlepiej pochodzący z pobliskiej, znanej pasieki (te z „krajów UE i spoza UE” mogą zawierać sporo trucizn, przede wszystkim wyjaławiających ochronną florę bakteryjną antybiotyków). Pamiętajmy, aby dodawać miód do ostudzonych napojów, inaczej ten dobroczynny produkt zamieni się w zwykły cukier.

Przeziębienie boi się witamin

W ciągu dnia nie zapominajmy o posiłkach zawierających chude produkty białkowe. Po pierwsze dlatego, że to właśnie z białka zbudowane są nasze przeciwciała. Po drugie, wiele takich produktów zawiera także inne związki wspierające odporność. Na przykład wołowina, fasola, soja, ostrygi i kraby zawierają cynk, jeden z najważniejszych pierwiastków broniących nas przed infekcjami. W okresie zachorowań na grypę szczególnie warto pamiętać także o pięciu porcjach warzyw i owoców dziennie. To w nich znajdziemy witaminy uszczelniające ściany komórek, a więc utrudniające wnikanie do nich patogenów. Jeśli dodajemy sok z cytryny do herbaty, poczekajmy, aż napój przestygnie – w zbyt wysokiej temperaturze cenna witamina C straci swoją moc. Jeżeli nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiedniej dawki witamin i mikroelementów, należy rozważyć przyjmowanie suplementów diety. W okresie, kiedy organizm intensywnie walczy z otaczającymi nas zewsząd mikrobami, zużywa bowiem znacznie więcej witamin i mikroelementów niż na co dzień. Za przyjmowaniem suplementów przemawiają także badania przeprowadzone w japońskich szkołach podstawowych. Naukowcy podawali części uczniów witaminę D, a innym placebo. Na grypę zachorowało dwa razy więcej dzieci z grupy otrzymującej placebo niż z grupy aktywnej.

dziewczyna je słodycze i popija je herbatką

Przeziębienie łapie leniwych

Przynajmniej część drogi do pracy pokonajmy na piechotę, wybierajmy schody zamiast windy, a najlepiej dwa–trzy razy w tygodniu chodźmy na fitness czy basen. Ruch to doskonała inwestycja – nie tylko wzmacnia odporność na wirusy grypy, ale także zmniejsza ryzyko zachorowania na zawał, osteoporozę czy raka. Jak to się dzieje, że sport chroni nas przed chorobami, do końca nie wiadomo. Istnieje kilka hipotez. Jedna z nich mówi o tym, że przyspieszony oddech podczas treningu aerobowego przyspiesza usuwanie mikrobów z płuc. Zgodnie z inną ćwiczenia przyspieszają tworzenie białych krwinek chroniących nas przed chorobami. Podczas treningu rośnie też temperatura ciała, co nie sprzyja rozwojowi bakterii i wirusów.

Przeziębienie omija zrelaksowanych

Oprócz sportu niezbędny jest relaks, bo przeziębienie częściej atakuje zestresowanych. Najlepsza jest medytacja, która, jak pokazują badania, zwiększa produkcję przeciwciał, a także aktywność lewej półkuli zawiadującej naszym systemem odpornościowym. Pamiętajmy, by zachować buddyjski spokój, gdy wykonujemy pracę za tych, którzy grupowo wybrali się na L4. Jeśli się bowiem zestresujemy, wytworzy się w nas groźny kortyzol uszkadzający przeciwciała. Na mp3 wrzucamy więc łagodne dźwięki szemrzącego strumienia, któremu akompaniują amazońskie ptaki. Dowiedziono, że słuchanie odgłosów natury przez pół godziny dziennie zwiększa wydzielanie immunoglobuliny A (IgA), która stoi na straży naszego zdrowia. Podobnie działa regularny, „umiarkowanie częsty” (cokolwiek naukowcy mieli na myśli) seks, więc starannie dbajmy o zdrowie partnera. Na weekend zaplanujmy oglądanie komedii. Zgodnie z badaniami samo spodziewanie się zabawnego wydarzenia obniża poziom stresu, zwiększając odporność.

Po dobrym seksie czas na dobry sen. Ale przedtem kolacja, która odstraszy przeziębienie – obficie przyprawiona przeciwwirusowym czosnkiem. To jedyna właściwa pora na takie menu. Spać musimy długo i regularnie. Badania przeprowadzone wśród studentów University of Chicago wykazały, że ci, którzy sześć nocy z rzędu spali tylko po cztery godziny, po szczepieniu przeciw grypie wytworzyli o połowę mniej przeciwciał niż ci, którzy się wysypiali.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 komplementów, które warto mówić sobie w łóżku

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

Dziewczyny z WIMIN świętują Dzień Mamy serią rozmów o macierzyństwie

kobieta patrzy w obiektyw

Jak skutecznie zajść w ciążę? Odpowiada psychoterapeuta

Anna Skura, WIMIN, OTOZ Animals

3 inicjatywy, które ratują nas w czasie kwarantanny. Też je pokochacie!

Dziewczyny z WIMIN wspierają zdrowie kobiet podczas #zostańwdomu

Joanna Mudrowska: Kobiecość? To takie fajne pudełko z bardzo różnymi czekoladkami

5 marek, które pokochałyśmy w 2019 roku

5 marek, które pokochałyśmy w 2019 roku

„Poród w PRL był jak przejście przez taśmociąg. Kobiety były odarte z intymności, zmuszane do rodzenia na leżąco”- mówi Irena Chołuj, położna z 55-letnim stażem

Pranamat, Wimin, KOPI - na co będziemy polowały w Black Friday?

Black Friday 2019: 5 marek, na które polujemy w Czarny Piątek

„Kobiety są o wiele bliżej”

„Partnerstwo w relacji z córką jest dla matki wielkim wyzwaniem. Podobnie jak i dla córki” – mówi socjolożka dr Elżbieta Korolczuk

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

kobieta

„Znalezienie endokrynologa, który nie mówił mi na dzień dobry «ma pani problem z hormonami, bo jest pani otyła», zamiast «jest pani otyła przez problemy z hormonami», zajęło mi dobrych parę lat” – mówi Paulina

„Przyjaźń jest wtedy, kiedy można sobie powiedzieć wszystko. Że można komuś wyrypać prawdę prosto w oczy, a nie tylko słodzić i rzucać lakoniczne «jakoś to będzie»”

palce w krwii

Dlaczego warto mówić o miesiączce? Polki podają 12 konkretnych powodów

Magda Jaskółka / Fot. Klaudia Kurek

„Radość mam wewnątrz siebie i dzięki temu mogę się z nią dzielić”. Magdalena Jaskółka o tym, co jest ważne w życiu każdej kobiety

kobieta jedząca babeczkę

„Jedzenie jest dla nas rozwiązaniem zarówno na okoliczność smutku, jak i radości. Tymczasem powinno służyć zaspokajaniu podstawowych potrzeb” – mówi Anna Sasin, psychodietetyk, autorka książki „Głodne emocje”

Mariola Madej

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

"Kaja Godek upodlona menstruacją"

„Kaja Godek upodlona menstruacją”. Hanna Lis i Pani Miesiączka zareagowały na wpis działaczki

Dzisiaj pierwszy Narodowy Dzień Okresu. Nie, niestety nie w Polsce. Organizują go Amerykanki. O co walczą?

Paulina Kitlas-Śliwińska: garsonki obok garniturów

dziewczyna w sportowym stroju

Kiedy sport osłabia odporność?

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność