Przejdź do treści

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?
Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Czy w przyszłości po stresującym dniu będziemy sobie aplikowali wirtualną wycieczkę do lasu? Szwedzcy badacze twierdzą, że to działa. Może nam to pomóc przetrwać czas kwarantanny, kiedy musimy siedzieć w domu a lasy są zamknięte.

 

Rzeczywistość wirtualna coraz częściej w naszym życiu

Rzeczywistość wirtualna wykreowana przez komputery może pewnego dnia zastąpić nam prawdziwą, przynajmniej w niektórych sytuacjach. Już dziś jest coraz częściej wykorzystywana w szkoleniach personelu medycznego czy wojskowego. Naukowcy ze Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego zapragnęli przekonać się, czy wirtualny las mógłby pomóc ludziom cierpiącym na te schorzenia psychiczne, u podłoża których leży silny stres. Przy okazji postanowili sprawdzić, na ile istotne w kontakcie z naturą są jej odgłosy.

W eksperymencie, który opracowali Matilda van den Bosch i Patrik Grahn, wzięło udział 30 osób, najzupełniej zdrowych. Najpierw postanowiono wywołać u nich silne napięcie emocjonalne. W tym celu posłużono się jednym z najskuteczniejszych ostatnio narzędzi – testem TSST (ang. Trier Social Stress Test), który trwa kwadrans i polega na przygotowaniu (5 minut) i publicznym przedstawieniu (5 minut) prezentacji na zadany temat oraz rozwiązywaniu zadania matematycznego (5 minut). W czasie gdy delikwent pocił się przed kilkuosobowym audytorium, aparatura mierzyła rytm bicia jego serca i aktywność mózgu. Natychmiast po zakończeniu testu pobrano mu też próbkę śliny, by określić poziom kortyzolu – hormonu stresowego.

Następnie zestresowanym ludziom zmieniano scenerię. W sali, w której się znajdowali, włączano sprzęt multimedialny i informatyczny służący kreowaniu rzeczywistości wirtualnej. Nie wszystkich jednak potraktowano tak samo. Pierwsza dziesiątka uczestników eksperymentu po założeniu specjalnych okularów 3D mogła się przenieść do lasu, przez który biegła ścieżka prowadząca do strumienia. Pomieszczenie wypełniło się też kojącymi dźwiękami – ptasimi trelami oraz szumem liści na wietrze. Seans trwał 40 minut. Drugiej dziesiątce uczestników pokazano dokładnie te same obrazy, ale poskąpiono im wrażeń akustycznych. Natomiast trzecia dziesiątka, określana jako kontrolna, mogła sobie popatrzeć tylko na zwykłe zdjęcia lasu wyświetlane na ścianach. Jej też naukowcy nie puścili odgłosów przyrody.

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Co pokazuje badanie?

Podsumowano wyniki. Okazało się, że jedynie osoby z pierwszej grupy uspokoiły się i zrelaksowały. Poziom stresu szybko u nich spadł. Tymczasem w dwóch pozostałych grupach nic takiego nie zaszło. Zarówno nieruchome fotografie lasu, jak i trójwymiarowa projekcja, ale z wyłączonym dźwiękiem, nie podziałały jak balsam na zszargane nerwy. Najgorsze wrażenia z eksperymentu zachowali, co ciekawe, delikwenci z drugiej grupy. W ankietach pisali, że choć las był bardzo realistyczny, to panująca w nim cisza raczej niepokoiła, niż łagodziła stres. Niektórzy twierdzili, że czuli się jak w thrillerze.

– Nasze relacje z naturą zachodzą równolegle na wielu poziomach. Kiedy wchodzimy do lasu, podświadomie oczekujemy, że usłyszymy także jego odgłosy. Kompletna cisza wytrąca nas z równowagi, burzy tę harmonię. To pokazuje, jak ważny wpływ na jakość naszego kontaktu z naturą ma zmysł słuchu – komentuje Grahn.

Wyniki badań zamierza zastosować w pracach nad wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (leśnej, w tym przypadku) do leczenia stresu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Deficyt przyrody – choroba cywilizacyjna naszych dzieci

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Marta Jermaczek-Sitak: Żyjemy w coraz większym stresie, chaosie, lęku i próbujemy sobie z nim poradzić, „porządkując” przyrodę

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą