Przejdź do treści

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?
Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Czy w przyszłości po stresującym dniu będziemy sobie aplikowali wirtualną wycieczkę do lasu? Szwedzcy badacze twierdzą, że to działa. Może nam to pomóc przetrwać czas kwarantanny, kiedy musimy siedzieć w domu a lasy są zamknięte.

 

Rzeczywistość wirtualna coraz częściej w naszym życiu

Rzeczywistość wirtualna wykreowana przez komputery może pewnego dnia zastąpić nam prawdziwą, przynajmniej w niektórych sytuacjach. Już dziś jest coraz częściej wykorzystywana w szkoleniach personelu medycznego czy wojskowego. Naukowcy ze Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego zapragnęli przekonać się, czy wirtualny las mógłby pomóc ludziom cierpiącym na te schorzenia psychiczne, u podłoża których leży silny stres. Przy okazji postanowili sprawdzić, na ile istotne w kontakcie z naturą są jej odgłosy.

W eksperymencie, który opracowali Matilda van den Bosch i Patrik Grahn, wzięło udział 30 osób, najzupełniej zdrowych. Najpierw postanowiono wywołać u nich silne napięcie emocjonalne. W tym celu posłużono się jednym z najskuteczniejszych ostatnio narzędzi – testem TSST (ang. Trier Social Stress Test), który trwa kwadrans i polega na przygotowaniu (5 minut) i publicznym przedstawieniu (5 minut) prezentacji na zadany temat oraz rozwiązywaniu zadania matematycznego (5 minut). W czasie gdy delikwent pocił się przed kilkuosobowym audytorium, aparatura mierzyła rytm bicia jego serca i aktywność mózgu. Natychmiast po zakończeniu testu pobrano mu też próbkę śliny, by określić poziom kortyzolu – hormonu stresowego.

Następnie zestresowanym ludziom zmieniano scenerię. W sali, w której się znajdowali, włączano sprzęt multimedialny i informatyczny służący kreowaniu rzeczywistości wirtualnej. Nie wszystkich jednak potraktowano tak samo. Pierwsza dziesiątka uczestników eksperymentu po założeniu specjalnych okularów 3D mogła się przenieść do lasu, przez który biegła ścieżka prowadząca do strumienia. Pomieszczenie wypełniło się też kojącymi dźwiękami – ptasimi trelami oraz szumem liści na wietrze. Seans trwał 40 minut. Drugiej dziesiątce uczestników pokazano dokładnie te same obrazy, ale poskąpiono im wrażeń akustycznych. Natomiast trzecia dziesiątka, określana jako kontrolna, mogła sobie popatrzeć tylko na zwykłe zdjęcia lasu wyświetlane na ścianach. Jej też naukowcy nie puścili odgłosów przyrody.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
kobieta na siedząca na pniu drzewa

Co pokazuje badanie?

Podsumowano wyniki. Okazało się, że jedynie osoby z pierwszej grupy uspokoiły się i zrelaksowały. Poziom stresu szybko u nich spadł. Tymczasem w dwóch pozostałych grupach nic takiego nie zaszło. Zarówno nieruchome fotografie lasu, jak i trójwymiarowa projekcja, ale z wyłączonym dźwiękiem, nie podziałały jak balsam na zszargane nerwy. Najgorsze wrażenia z eksperymentu zachowali, co ciekawe, delikwenci z drugiej grupy. W ankietach pisali, że choć las był bardzo realistyczny, to panująca w nim cisza raczej niepokoiła, niż łagodziła stres. Niektórzy twierdzili, że czuli się jak w thrillerze.

– Nasze relacje z naturą zachodzą równolegle na wielu poziomach. Kiedy wchodzimy do lasu, podświadomie oczekujemy, że usłyszymy także jego odgłosy. Kompletna cisza wytrąca nas z równowagi, burzy tę harmonię. To pokazuje, jak ważny wpływ na jakość naszego kontaktu z naturą ma zmysł słuchu – komentuje Grahn.

Wyniki badań zamierza zastosować w pracach nad wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (leśnej, w tym przypadku) do leczenia stresu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta ćwiczy jogę

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Skąd takie wysokie temperatury w styczniu? Wyjaśniają Aleksandra i Piotr Stanisławscy

Skąd takie wysokie temperatury w styczniu i co to dla nas oznacza? Wyjaśniają autorzy profilu Crazy Nauka

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

Jak radzić sobie ze złością? Reakcje organizmu, choroby, leczenie i psychoterapia

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Odstresuj się na święta! Wyjaśniamy, jak to zrobić

Kobieta siedzi na plaży

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

„Jeżeli kryzys pojawia się niespodziewanie, to ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego jest duże” – mówi psycholog Monika Wróbel-Harmas

„Kiedy jakaś marka mówi, że jest ekologiczna, to najczęściej jest to frazes. Nic nie jest ekologiczne, poza samą naturą”. O tym, jak kapitalizm robi z nas eko-idiotów, mówi Janusz Mizerny

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Czy „depresja klimatyczna” istnieje? „Katastrofy pogodowe mogą poskutkować dużym kryzysem zdrowia psychicznego”

„Wierzono, że trzeba schować nożyk, bo grzyby się przed nim chowają”. O historii, tajemnicy i konsekwencjach narodowego grzybobrania

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

„Weekend w lesie wzmacnia układ odpornościowy na cały miesiąc. Przychodzisz i jesteś, a las cię wspiera” – mówi Maria Hawranek

„Takie historie dzieją się cały czas, tylko Odra jest na tyle dużą rzeką, że udało jej się przedrzeć do opinii publicznej” – mówi hydrolog i przyrodnik Piotr Bednarek

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

×