Przejdź do treści

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!
Studentki i studenci
„Winny jest sprawca, nie spódnica, nie bluzka, nie alkohol, nie ofiara”. Magdalena Jutrzenka komentuje kontrowersyjne zalecenia Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji o comin-oucie. "Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku"
Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji po coming-oucie. „Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku”

„Najważniejsza jest szczerość” – każdy zna tę zasadę. Ale jak być szczerym i samemu sobie w ten sposób nie zaszkodzić? Oto kilka wskazówek.

Szczerość to jedyna pozytywna cecha, za którą ludzie nie będą cię lubić” – mówi popularne porzekadło. Jak wobec tego być szczerym i z tego powodu nie wydłużyć listy tych, którzy źle nam życzą? Oswajaj się ze szczerością stopniowo.

Zacznij od szczerych komplementów

Koleżanka świetnie wygląda. Ktoś z pracy sprawnie poradził sobie z zadaniem, które było dla niego nowe. Powiedz im to. Po prostu. Dla samego stwierdzenia faktu. Przecież ciebie to nic nie kosztuje. A ty możesz na tym skorzystać. Bo dla ciebie to świetny trening bycia szczerym.

Przykład? Stoisz w kolejce do kasy w supermarkecie. Przed tobą mężczyzna, który płacąc za zakupy, zaczyna narzekać, a o swoich pretensjach i żalach opowiada kasjerce. Ona słucha dokładnej relacji o zatłoczonym parkingu przed sklepem, o tym, że kolejki do kas są za długie, a winogrona za drogie, i do tego kiepski jest wybór pieczywa. Zauważasz, że kasjerka znosi to świetnie, profesjonalnie, z uśmiechem. Bez cienia zniecierpliwienia. „Brawo, ja w tej sytuacji już dawno straciłbym cierpliwość i przypomniał sobie wszystkie niecenzuralne słowa, jakie znam” – myślisz sobie. Mija chwila, kolejka przesuwa się dalej. Masz dwie możliwości: zapomnieć o tym, o czym pomyślałeś, lub powiedzieć kasjerce, że podobało ci się jej profesjonalne zachowanie. Dlaczego by nie zrobić tego drugiego? Przecież faktycznie tak pomyślałeś. To świetny trening szczerości.

„Mam być miły czy szczery?” – pytamy czasami. Mamy skłonność do stawiania znaku równości między szczerością a krytyką. Szczerością i byciem niemiłym. A przecież niemal codziennie ktoś lub coś zaskakuje nas pozytywnie: ktoś podwiózł nas do domu, ktoś przewidział problem, który pojawił się w pracy, ktoś nauczył się świetnie mówić po angielsku. Zauważyłeś to? Powiedz to tej osobie, nawet w cztery oczy – radzi psycholog Tomasz Wojtoń. – To może odmienić dzień nie tylko tej osoby, ale także twój. Bo odkryjesz, że ze szczerością można czuć się dobrze i lekko – dodaje. Trudniej zaczyna się robić, gdy szczerze trzeba powiedzieć o tym, że coś jest nie tak…

Szczera krytyka jest jak prezent

Twój kolega regularnie przerywa ci w połowie zdania. Znajomej od pół roku nie udało się przyjść na wasze spotkanie punktualnie. „Zwrócić im uwagę czy nie? Powiedzieć im, że mogliby coś poprawić w swoim zachowaniu?” – zastanawiasz się. Spróbuj opakować szczerą, krytyczną uwagę tak jak pakuje się prezent urodzinowy. Zapakuj ją w korzyść dla drugiej strony. Pokaż, że w ślad za twoją szczerością może iść zysk dla drugiej strony. „Gdybyś nie przerywał w czasie rozmowy, druga strona czułaby się lepiej i bardziej doceniona, bo byłaby wysłuchana. Może dzięki temu szef też patrzyłby na ciebie inaczej?” – można powiedzieć. Szczera uwaga? Jak najbardziej. Korzyść dla osoby, która to usłyszała? Też jest. W ten sposób pokazujesz, że zależy ci na drugiej stronie. Że mówisz szczerze w jakimś celu. Że przemyślałeś to. Co jeśli druga strona tego nie wykorzysta? Na to nie masz wpływu. Ty zrobiłeś swoje.

ciało kobiety z rozstępami

Mów szczerze, gdy jesteś pewny

Koleżanka z pracy pyta cię: „Jak myślisz, kto zgarnie nagrodę dla najlepszego pracownika?”. „Prawdę mówiąc, wydaje mi się, że ja na nią zasłużyłem” – odpowiadasz szczerze. Zapatrzony w siebie narcyz? Ktoś tak może o tobie pomyśleć. Ale przecież widziałeś swoje wyniki sprzedażowe, liczbę przygotowanych raportów i listę sukcesów z ostatnich miesięcy. Wiesz, od ilu lat pracujesz w swojej branży i jakie masz doświadczenie. Znasz swoją wartość. Po prostu. Jesteś jej pewny i ma to więcej wspólnego z analizą faktów niż megalomanią. Dlatego o tym mówisz. – To jest w porządku i odnosi się nie tylko do sukcesów – zauważa psycholog Tomasz Wojtoń. – Szczerze możemy mówić i przyznawać się sami przed sobą także do własnych niedociągnięć i tego, co powinniśmy poprawić. Gdy widzę w swoim gabinecie, że pacjent mówi wprost o tym, że ma z czymś problem: z nawiązywaniem relacji, z publicznymi występami, z asertywnością, wiem, że kwestią czasu jest odniesienie przez niego sukcesu. Zdanie sobie sprawy z własnych możliwości i niedociągnięć i szczere przyznanie się przed sobą do jednych i drugich bardzo wzmacnia. Bo w ten sposób zwiększa się wiedza o nas samych. Wiemy, na co nas stać – dodaje psycholog.

Mów szczerze o wątpliwościach

Dostałeś propozycję zmiany pracy. Zastanawiasz się, co zrobić. A gdyby tak pójść do aktualnego szefa i powiedzieć mu, że jest to dla ciebie kuszące? Ale wahasz się. Pokazać mu (szczerze!), że masz wątpliwości? Może zadziała to na ciebie jak zabranie kamienia z serca. Ktoś może pomóc rozwiązać ci problem, a ty zachowasz się uczciwie. Wykorzystasz szczerą rozmowę. – Psychologowie mówią o dwóch logikach zachowania: logice stosowności i logice konsekwencji. To teoria Jamesa G. Marcha i Johana P. Olsena – mówi psycholog. – Można byłoby powiedzieć, że zwrócenie komuś uwagi na jego niedociągnięcia jest niestosowne. Komuś będzie głupio. Ktoś poczuje się zażenowany. Ale w dłuższej perspektywie to może przynieść dobre konsekwencje. Szczerość zostanie doceniona. To jest wybór taktyki długofalowej – dodaje Tomasz Wojtoń.

Jeszcze jeden argument za szczerością? Dzięki badaniom neuropsychologicznym odkryto, że u osoby mijającej się z prawdą można zaobserwować zmiany fizjologiczne takie jak zmiana koloru tęczówki oka, przyspieszone bicie serca i podwyższone ciśnienie. Brzmi jak objawy albo czynniki zwiększające ryzyko poważnej choroby? No właśnie. Dodajmy do tego kortyzol, czyli hormon stresu, produkowany przez nasz organizm, gdy mijamy się z prawdą, czyli nie jesteśmy szczerzy. To kolejne powody, dla których warto pozwolić sobie na szczerość…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Katarzyna Glinka: Jestem WWO

Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą