Przejdź do treści

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

Spóźnianie się do pracy / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Uciekł” ci autobus? Cały dzień jesteś w niedoczasie? Każdemu z nas zdarza się opóźnienie. Życie w ciągłym biegu zmusza nas do szybkich reakcji. Zdążyć na pociąg czy zjeść śniadanie? Wyspać się czy dobudzać się kawą przez kilka kolejnych godzin? To dylematy, z którymi zderzamy się prawie codziennie. – Lepiej być kilka minut wcześniej, by spokojnie ściągnąć płaszcz, poprawić fryzurę i na starcie zrobić dobre pierwsze wrażenie, radzi Marlena Momot, ekspertka od „wow” wrażenia.

Jedną z zasad kultury osobistej jest punktualność. Świadczy o szacunku do osoby, wobec której mamy zobowiązanie, a przyjście spóźnionym na spotkanie nie jest w dobrym smaku. Znając zasady tzw. dobrego wychowania, opóźnienia zdarzają się większości z nas na porządku dziennym. Czy jest to kwestia złej organizacji czasu, czy weszło nam to w nawyk?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Nicole Radomska

Dobra organizacja dnia przewiduje czas na pracę, odpoczynek, sen. Są to podstawowe filary funkcjonowania, które pozwalają na zaspokojenie potrzeb i samorealizację. Spóźniając się naruszamy plan lub obowiązki, których realizacja jest umieszczona w pewnym przedziale czasu. Punktualność bez wątpienia jest cechą osób kulturalnych, które dbają o dobry wizerunek.

„Kto pierwszy, ten lepszy”

Przybycie na czas jest etykietą osób, które z szacunkiem odnoszą się do czasu drugiej osoby. W wielu codziennych sytuacjach punktualność nie tylko jest „plusowaniem”, ale również może okazać się kluczowa. Odprawa na lotnisku, pociąg na spotkanie, kolacja biznesowa, spektakl w teatrze. Minuty opóźnienia mogą sprawić, że przybycie w zaplanowane miejsce, nie ma już większego znaczenia. W wielu branżach działa również reguła „kto pierwszy, ten lepszy”, dlatego aby nie pozwolić sobie na przegapienie czegoś ważnego, zaleca się bycie nie tylko o czasie, ale kilka minut przed zaplanowaną godziną.

Czasem jednak, mimo dobrych chęci, zdarzają się sytuacje losowe, które są nie do przewidzenia. Co wówczas należy zrobić? Jeśli wiesz, że opóźnienie będzie wynosić kilka minut, poinformuj o tym osobę, która nas oczekuje. Do przyjaciółki lub kolegi możemy wysłać SMS. W sytuacjach bardziej formalnych, np. spotkanie biznesowe – zadzwoń, z góry przepraszając za spóźnienie.

Czy wiesz dlaczego Steve Jobs zawsze chodził w jeansach i czarnym golfie? Bo nie chciał tracić czasu na podejmowanie decyzji: „Co dziś na siebie założę?”. Rano najdłużej zajmuje nam wybieranie ubrań, prasowanie czy pakowanie torebki. A gdyby tak te wszystkie czynności zrobić dzień wcześniej, gdy nie jesteśmy zaspani i łatwiej nam się myśli?
Kolejną wskazówką jest dobry plan. Zazwyczaj na spotkanie spóźniają się ci, którzy mieli najbliżej. Dlaczego? Bo stwierdzili, że na pewno zdążą - w końcu mają tak blisko. Pewnie zauważyłaś, że gdy trzeba dalej dojechać, staramy się sprawdzić godzinę odjazdu tramwaju czy zakorkowanie miasta, by zaplanować, o której godzinie należy wyjść. Jest plan i jest realizacja. Staraj się zawsze dać sobie bufor na niezaplanowane sytuacje. Lepiej być kilka minut wcześniej, by spokojnie ściągnąć płaszcz, poprawić fryzurę i na starcie zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Radzi Marlena Momot z firmy Autokreacja w rozmowie z Hello Zdrowie
Dziewczyny pracujące w domu

Rady dla spóźnialskich

Jeśli spóźnienia zdarzają ci się na porządku dziennym i „weszło ci to w krew”, wiedz, że to przyzwyczajenie, które można zniwelować. Eksperci twierdzą, że zły nawyk, najlepiej zastąpić dobrym. Jednym z nich może być planowanie. Może odbywać się to z tygodniowym lub dziennym wyprzedzeniem, a polega na uszeregowaniu i podzieleniu dnia na godziny, zgodnie z harmonogramem pracy. Jest to indywidualna preferencja, sposobu wygospodarowania dnia. Jednak ten sposób pozwoli na uświadomieniu sobie tego, co jest do zrobienia i jak dużo czasu potrzebujemy na jego zrealizowanie. Wystarczy kartka i długopis, do dzieła!

Budzik, alarm, przypomnienie

Znowu zaspałaś na uczelnię lub do pracy? Ustaw budzik w takiej odległości, która zmusi cię do wstania. W ten sposób postawienie kilku kroków zmobilizuje cię do porannych rytuałów, nie planując kolejnej kilkuminutowej drzemki. Zaplanuj drogę, analizując warunki pogodowe oraz środek komunikacji. To nauczy cię przewidywania, które sprawdzi się na wielu aspektach twojego życia. Idąc pieszo, ta sama odległość drogi zostanie przebyta w innym czasie, jeśli zamiast adidasów założysz szpilki, lub spadł śnieg, przez co powierzchnia drogi może być śliska.

Jeśli natomiast ustawiasz powiadomienia w ciągu dnia, które będą przypominać o ważnej wizycie lub spotkaniu, ustaw godzinę w taki sposób, aby mieć czas na przygotowanie się lub dotarcie na miejsce.

Poznaj źródło problemu

Zastanów się, jakie uczucie wywołuje czekanie na osobę, która spóźnia się na spotkanie z tobą. W konsekwencji nie zdążysz zjeść obiadu przed kolejnymi obowiązkami. Nikt tego nie lubi, dlatego mając w nawyku spóźnianie się, przypomnij sobie sytuacje, w których kogoś punktualność zawiodła. To powinno zmobilizować cię do bycia wcześniej, niż za późno.

Dobre wygospodarowanie czasu i mobilizacja są kluczowe w kwestii organizacji dnia. Aby zrealizować swoje plany, ważna jest dyscyplina i słowność. Jeśli chcemy, aby inni z szacunkiem traktowali twój czas, pamiętaj aby również respektować go drugiej osoby.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak działać i pracować efektywnie, by nie przesadzić i nie stać się więźniem własnych celów, radzi psycholog Monika Romanowska: „Do tego trzeba uruchomić swój wewnętrzny barometr”

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

"Nie możesz tego nosić. To zbyt odkrywające i rozpraszające" - usłyszała od pracodawcy. Internauci stają w obronie dziewczyny / screen TikTok

„Nie możesz tego nosić. To zbyt odkrywające i rozpraszające” – usłyszała od pracodawcy. Internauci stają w obronie dziewczyny

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Andrzej Tucholski: Życia nie da się sensownie przeżyć, ciągle robiąc coś wbrew swojej naturze

Łukasz Krasoń: „Każdy z nas ma jakąś niepełnosprawność, tylko po niektórych bardziej to widać. Bo czy nierealizowanie swoich marzeń to nie jest dysfunkcja?”

Praca zdalna po pandemii / unsplash

Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej. Zmiany w Kodeksie pracy po pandemii koronawirusa

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Science Zen / mat. pras.

Czas na realne zmiany. Trudna sytuacja młodych doktorantów w Polsce

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

Izabela Kula

Izabela Kula: Wiele osób uważa, że marzenia są po to, żeby marzyć. To błędne myślenie [WIDEO]

Motywacjo, gdzie jesteś!? Co zrobić, by odnaleźć w sobie chęci do działania?

Kobieta na siłowni

Czego nie chce słyszeć osoba, która zaczyna ćwiczyć? Marta Stoberska o krzywdzących zdaniach

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

×