Przejdź do treści

3 razy NIE dla leżenia na plaży. To się po prostu nie opłaca!

trzy dziewczyny na plaży
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Leżenie na plaży plackiem to istna harówka! Wszyscy zwolennicy tego typu wypoczynku pewnie nieraz zaznali zmęczenia i senności, gdy wieczorem wracali rozgrzaną promenadą do wakacyjnego lokum. Taki urlop będzie być może niezłym pomysłem dla kogoś, kto w pracy używa siły swoich mięśni, a nie umysłu. W innym przypadku racjonalny i świadomy wypoczynek ma niewiele wspólnego z plażowym lenistwem. Zdecydowanie warto znaleźć złoty środek pomiędzy aktywnym i biernym wypoczynkiem. Dlaczego?

Bezruch drastycznie zmniejsza siłę mięśniową

Jeżeli przez cały rok dbasz o formę, w wolnym czasie uprawiasz sport i startujesz w zawodach, dwutygodniowy bezruch może przynieść radykalne pogorszenie formy. Duńscy naukowcy wykazali, że wystarczy 14 dni znaczącego spadku aktywności, by siła mięśniowa u młodych ludzi zmniejszyła się o jedną trzecią, co odpowiada postarzeniu się o 40–50 lat. U dorosłych wskaźnik ten oscylował w granicy 25 procent.

Wraz z wiekiem objętość mięśni maleje. Na nogę młodego mężczyzny przypada średnio 1 kg więcej masy mięśniowej niż u starszego człowieka. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kopenhaskiego polegało na unieruchomieniu jednej nogi grupie mężczyzn w różnym przedziale wiekowym na dwa tygodnie. Okazało się, że młodzi tracili 485 g masy, natomiast starsi 250 g. Wszyscy odczuli również ogólny spadek formy fizycznej.

Dlatego warto zadbać o to, żeby wypoczynek na plaży nie ograniczał się tylko do leżenia. Siatkówka plażowa? Spacer wzdłuż brzegu? A może jogging brzegiem morza o wschodzie lub zachodzie słońca?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Plażowe lenistwo po prostu męczy

Znacie to uczucie rozleniwienia i zmęczenia, gdy przez przypadek śpicie zbyt długo? Inny przykład – leniwa niedziela na kanapie. Skutki: ból głowy, ospałość, maksymalne rozleniwienie, brak energii. To samo odczuwamy po całodniowym leżeniu na plaży. Powodem jest spowolnienie pracy wszystkich układów. A przecież wakacyjny czas chcemy przeżywać w dobrej formie i w świetnym nastroju.

Gwarantem udanego i efektywnego wypoczynku jest zmiana. Znaczy to tyle, że jeżeli pracujesz fizycznie, idealny będzie bierny odpoczynek z książką w ręku, a do tego umiarkowany wysiłek fizyczny od czasu do czasu. Osoby prowadzące siedzący tryb życia, aby dobrze wypocząć, powinny aktywnie spędzać wolny czas, a dopiero potem wypoczywać. Nie chodzi tu bynajmniej o katowanie całej rodziny wielogodzinnym marszem lub dalekimi wycieczkami rowerowymi. Wystarczy spędzać czas w ruchu: pływać, zwiedzać, spacerować, grać w piłkę. Nie ma nic lepszego niż lekkie zmęczenie skutkujące ogromnym przypływem endorfin. A potem chwila na leżaku – czemu nie?

Różnorodność jest dobra dla dzieci

Jeżeli wasze pociechy funkcjonują według regularnie powtarzającego się planu dnia, warto pomyśleć nad urozmaiceniem wakacji. Różnorodność w obrębie aktywności ma naprawdę duży wpływ na psychikę dzieci. Te, które wiele przeżywają, poznają nowe rzeczy i się ich uczą, mają większą zdolność do wyznaczania sobie własnych celów oraz realizowania ich bez zachęty rodziców. Dodatkowo, według naukowców z University of Colorado Boulder, takie dzieci mają lepiej rozwinięte funkcje kognitywne, co znaczy, że lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, wykonywaniem określonych zadań, planowaniem i zapamiętywaniem. A to przyda się już we wrześniu!

Najłatwiejszym sposobem na wykreowanie takich warunków jest podróżowanie, zwiedzanie, poznawanie nowych kultur i obyczajów. Miesięczna podróż naprawdę może przynieść więcej korzyści niż cały rok spędzony w szkolnej ławce.

Z tych powodów dobrze jest pomyśleć nad urozmaiceniem wakacji. Naprawdę warto ruszyć się z miejsca! Pierwszym krokiem jest kupienie mapy i przewodnika. Nawet nad polskim morzem jest co zwiedzać i warto zabrać rowery. Dysponujemy bowiem świetną ścieżką rowerową wzdłuż całego wybrzeża. A możliwości aktywnego wypoczynku na południu Europy są niemal nieskończone…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu /fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu

Kobieta ćwiczy jogę

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

ile powinien trwać urlop

Ile powinien trwać urlop? Sprawdź, co poleca psycholog

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Jak „ojciec Sopotu” walczył z przesądem, że kąpiele w morzu zagrażają życiu, i stworzył pierwsze uzdrowisko nad Bałtykiem

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Kobieta

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholożka Anita Kruszewska

Leki w samolocie – czy w bagażu podręcznym można mieć leki?

10 rzeczy, których nie warto robić w wakacje

Jak rabczańskie wziewalnie pomagały leczyć dzieci, a Rabka stała się najważniejszym sanatorium dziecięcym w Polsce

Jak zepsuć sobie urlop?

Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!

Jak cztery miedziane wanny dały początek uzdrowiskowej historii Ciechocinka, zwanego najtańszym biurem matrymonialnym i wypoczynkowym przedmieściem Warszawy

Kobieta i mężczyzna leżą na plaży

Seks w upały. Jak ostudzić temperaturę, by atmosfera w łóżku pozostała gorąca?

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Kobieta na plaży

Kurort wprowadza kary za sikanie do morza. Mandaty wyższe niż koszt wakacji!

chłopak i dziewczyna w lesie

„Nie zmieniajmy na siłę partnera, tak samo jak nie chcemy, aby to on zmieniał nas”. Jak poradzić sobie z kryzysem w związku podczas wakacji?

Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

Kobieta

Plaga tajemniczych ukłuć w europejskich klubach nocnych i dyskotekach. Ofiary mają zawroty głowy i tracą przytomność

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

×