HelloZdrowie

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

iStock

Czujesz, że już tracisz moc? Zaczynasz ziewać, nie możesz się skupić, ciężko ci się myśli i podejmuje decyzje, nie masz siły… A to dopiero początek dnia! Oto 10 sprawdzonych sposobów na dodanie sobie energii.

Rusz się!

I to najlepiej na świeże powietrze. Wyjdź z biura i pospaceruj na zewnątrz szybkim krokiem kilka minut. Na koniec przystań i zrób parę głębokich oddechów przeponą. Większa dawka tlenu doda ci energii i poprawi samopoczucie.

Żuj miętową gumę

Nie  możesz pozwolić sobie na żucie gumy w pracy? Ssij miętowe cukierki. Tu chodzi o zapach. Jak twierdzą amerykańscy naukowcy z West Virginia’s Wheeling Jesuit University, aromat mięty pobudza oraz zwiększa energię fizyczną i psychiczną. Poza tym mięta pomaga się skoncentrować.

Samo żucie gumy, niekoniecznie miętowej, też działa pozytywnie, ponieważ poprawia sprawność naszej pamięci. Udowodnili to naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle w Anglii, badając dwie grupy uczestników. Badani żujący gumę osiągali w teście o 37 proc. lepsze wyniki niż ci, którzy rozwiązywali go bez żucia. Jak to możliwe? Ruchy żuchwy podczas żucia zwiększają przepływ krwi do mózgu, co poprawia jego utlenienie.

Jedz owoce leśne

Zwłaszcza latem, gdy mamy do wyboru tak wiele owoców w warzywniakach i na straganach, żal byłoby tego nie wykorzystać. Czerwone, niebieskie i fioletowe owoce leśne (maliny, jeżyny, borówki, porzeczki) zawierają dużo antocyjanów. To przeciwutleniacze, które mocno podkręcają poziom energii.

Postaw na węglowodany złożone

Ich źródłem są m.in. makarony i pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, a także rośliny strączkowe – groch, fasola, ciecierzyca, soczewica. Naukowcy z Uniwersytetu w Sydney w Australii udowodnili, że osoby jedzące posiłek z węglowodanów złożonych, dostarczają odpowiednią dawkę glukozy do mózgu i mają dużo energii. Badania Australijczyków wykazały również, że ludzie będący na diecie niskowęglowodanowej są w gorszym nastroju i częściej mają problemy z pamięcią niż ci, którzy regularnie przyjmują węglowodany złożone. Dzieje się tak dlatego, że organizm wolno je wchłania i dzięki temu cukier we krwi utrzymuje się na stałym poziomie.

Napij się wody

Wystarczy mały niedobór wody, żebyśmy mieli problemy z koncentracją. Ponad 70 proc. mózgu składa się z wody i to od niej zależy przewodzenie impulsów nerwowych, czyli jakość naszego myślenia. Jeśli nie możesz się skupić, może po prostu brakuje ci wody. Dobrze jest pić regularnie przez cały dzień małymi porcjami około 1,5‒2 litrów wody niegazowanej. Kiedy wpadasz w wir pracy, zapominasz o nawyku picia. Dobrym sposobem jest mieć zawsze przy sobie małą butelkę. Nawet gdy spotkanie służbowe się przeciągnie, woda będzie w zasięgu ręki.

Unikaj napojów energetycznych

Kuszą, bo prawie natychmiast dodają energii. Jednak napoje energetyczne, poza tym, że są zgubne dla sylwetki (są mocno słodzone cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym), krótko działają. Po wypiciu takiego napoju szybko przyjdzie ci zmierzyć się z deficytem energetycznym. W efekcie dopadnie cię jeszcze większe zmęczenie niż przed wypiciem napoju.

Schłodź pomieszczenie

Zbyt wysoka temperatura sprzyja letargowi i sennej atmosferze. W chłodniejszym pomieszczeniu ciało musi spalić więcej kalorii, pompować więcej krwi i ogólnie być bardziej aktywne i energiczne. Badania wykazały, że pracownicy są znacznie bardziej wydajni, gdy temperatura w biurze jest obniżona do 24 stopni latem i 22 zimą.

Zrób porządki

Ogarnij biurko i otaczającą cię przestrzeń. Łatwiej ci będzie zebrać myśli, jeśli nie będziesz marnować energii na rozpraszanie się tysiącami drobiazgów dookoła. Wypróbuj też, jak działa na ciebie obecność czerwonych przedmiotów. Naukowcy z Uniwersytetu w Rochester w Nowym Jorku twierdzą bowiem, że otaczanie się czerwonymi rzeczami potrafi skutecznie pobudzić nasz umysł, a przy okazji podkręcić pewność siebie.

Dostarcz sobie magnezu

Pijesz drugą kawę, a i tak dopada cię ospałość? Chwyć po magnezową przekąskę. Mogą to być orzechy, pestki dyni, słonecznika czy otręby. Magnez ma kluczowe znaczenie w procesie wytwarzania energii w organizmie. Koi nerwy, poprawia proces koncentracji i myślenia. Z kolei jego niedobór przejawia się poczuciem zmęczenia. Zbyt duże ilości kawy mogą wypłukiwać magnez z organizmu, więc jeśli pijesz kolejną małą czarną, by się pobudzić, sięgnij przy okazji po garść orzechów.

Napij się zielonej herbaty

Odpowiednio zaparzona zielona herbata stawia na nogi lepiej niż kawa. Jest źródłem teiny (czyli herbacianego odpowiednika kofeiny), która pobudza i korzystnie wpływa na koncentrację. Jednak trzeba wiedzieć, że takie działanie uzyskujemy tylko z pierwszego parzenia zielonej herbaty, trwającego nie dłużej niż 4‒5 minut. Kolejne napary mają działanie uspokajające i wyciszające.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Eko, bio, organic – brzmi chwytliwie, ale co to właściwie oznacza? Tłumaczy eko aktywistka Sylwia Majcher

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Żywność z kontenera to normalne jedzenie, choć jest na nim stygmat śmiecia” – mówi Marta Sapała

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Dlaczego jedzenie i seks to doskonałe połączenie? Wyjaśnia trenerka kreatywnego seksu Joanna Keszka [WIDEO]

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Domowe sposoby na mole spożywcze. Co zrobić, kiedy mole zalęgną się w kuchni?

Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania

Wiesz, jak dobrze korzystać z lodówki? Banalne pytanie? Okazuje się, że niekoniecznie

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

W lodówce czy w temperaturze pokojowej? Jak przechowywać owoce i warzywa, by zachowały świeżość?

Sylwia Majcher: statystyczna polska rodzina wyrzuca do kosza co roku jedzenie warte 2500 złotych

Przechowywanie żywności – jak robić to dobrze, aby dłużej utrzymać świeżość i nie wyrzucać jedzenia?

„Oprócz dbałości o to, by dieta była sycąca, zachęcam, by była smaczna i swobodna, a przy tym oczywiście skuteczna w osiąganiu celów” – mówi psycholog żywienia, dr Anna Januszewicz

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

5 zdrowych przekąsek potreningowych. Przygotujesz je w kilka minut, a zapewnią energię na długo

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie