Przejdź do treści

Zespół martwego pośladka. Jak powstaje i jak go rozpoznać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Zdjęcie kobiecych pośladków w jeansach. Kobieta trzyma w ręku kwiat
Syndrom martwego pośladka. Jak powstaje i jak go rozpoznać? Wyjaśnia fizjoterapeutka/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Brak aktywności fizycznej i siedząca praca mogą prowadzić do zespołu martwego pośladka. Być może sama nazwa tej przypadłości brzmi zabawnie, ale sam problem już zabawny nie jest. Nie czujesz mięśni pośladków podczas ćwiczeń lub nie możesz ich napiąć? Prawdopodobnie to właśnie amnezja pośladkowa. Czym dokładnie jest i skąd się bierze? Wyjaśnia fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk. 

Zespół martwego pośladka grozi i tobie!

Zespół martwego pośladka, zwany inaczej amnezją pośladkową może dotyczyć każdej z nas. Mało się ruszasz, w pracy spędzasz 8 godzin za biurkiem, a po pracy przesiadasz się do auta? To właśnie główne przyczyny problemów z pośladkami. W konsekwencji mogą prowadzić do innych nieprawidłowości, takich jak bóle pleców czy kolan. Dlaczego pośladki są tak ważne dla naszego organizmu?

Pośladki odpowiadają za postawę ciała, chód, stabilizują miednicę. Umożliwiają poprawne wykonanie ćwiczeń. Mają również znaczenie dla stóp. Zatem sprawdź, czy potrafisz je napiąć – ostrzega fizjoterapeutka.

Przyczyny zespołu martwego pośladka

Przyczyną jest przede wszystkim brak aktywności fizycznej. Jak zaznacza Mikołajczyk, nieużywany mięsień zanika. Na kształt pośladków wpływ mają tkanka tłuszczowa oraz mięśnie pośladkowe: wielki, średni i mały. Jeśli przez większość czasu siedzisz, mięśnie te są nieaktywne, aż w końcu zapominają, jak pracować.

Kiedy spędzasz średnio 8 godzin w pozycji siedzącej, potem jeszcze jeździsz autem, to twój pośladek jest stale w rozciągniętej, nieaktywnej pozycji. Kiedy jest niewydolny, pojawiają się dolegliwości bólowe kolan, kręgosłupa

– tłumaczy specjalistka.

Kobieta w stroju sportowym

Zespół martwego pośladka – jak go rozpoznać?

Zespół martwego pośladka powstaje wtedy, kiedy mięsień pośladkowy średni zaczyna pracować niewłaściwie. Na syndrom ten nakłada się kilka charakterystycznych cech.

Jak rozpoznać syndrom martwego pośladka?

Zespół martwego pośladka jest to problem, który polega na braku umiejętności napięcia tego mięśnia (w różnym stopniu jego zakresu ruchu).

Kiedy ktoś robi ćwiczenia dedykowane tej partii mięśniowej, nie czuje pieczenia ani bólu. Za to może odczuwać ból w okolicy tyłu uda.

Potrafi napiąć mięsień tylko w jednej pozycji – kiedy stoi prosto albo noga jest wyprostowana w biodrze (pozycja, w której przyczepy mięśnia są najbardziej skrócone )

– wyjaśnia ekspertka.

Magdalena Mikołajczyk

Magdalena Mikołajczyk – kim jest?

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. „Na co dzień pomagam osobom aktywnym fizycznie ćwiczyć świadomie, bez zbędnych kontuzji” – tak opisuje samą siebie.

Jej profil na Instagramie @rehab.fizjo obserwuje ponad 1,6 tys. osób. Chętnie dzieli się tam wiedzą zdobytą zarówno na studiach, jak i podczas pracy w zawodzie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na pośladki

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

kobieta w ciąży wykonuje ćwiczenia

Ćwiczenia na jędrne uda w ciąży – jak je wykonywać?

kobieta wykonuje ćwiczenia z piłką

Ćwiczenia z piłką na uda i pośladki – jak je wykonywać?

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

kobieta ćwiczy rozciąganie

Ćwiczenia na biodra – jak je poszerzyć, co na ból bioder?

kobieta ćwiczy na macie

Jędrny tyłek – ćwiczenia. Od czego zacząć, jaką aktywność wybrać?

Bądź prawdziwa! / fot. Facebook - z.mobilizuj się z Martą

„Te dupy są prawdziwe. Te dupy są w różnym wieku. Te dupy nie mają na sobie grama Photoshopa”. Tak instruktorka fitness walczy z kompleksami. A nam się to bardzo podoba!

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Ćwiczenia na pośladki – od A do Z

Ćwiczenia na jędrne pośladki. Zestaw ćwiczeń od A do Z od Kasi Bigos

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem i dla osób z nadwagą

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

poranek po

„Gdybym tak mogła cofnąć czas…” Co zrobić, jeśli zaliczyłaś seks z niewłaściwych powodów albo z niewłaściwym facetem?

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Reborn / Karolina Jonderko / World Press Photo

„Przynajmniej nigdy wam nie umrze”. Karolina Jonderko i Basia Smolińska wyjaśniają, co dają kobietom lalki reborn

dziewczyna z psem

„Żeby pieniądze nie służyły kupowaniu spokoju sumienia”. Bartek Gardoliński o tym, czy można źle pomagać

„Wiem, że moi podopieczni na mnie czekają i to daje mi siłę do pokonania wszelkich barier” – mówi pracownica socjalna Renata Orłowska, która jeździ na wózku inwalidzkim

Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki