Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór
„Wciąż jestem tym, kim byłem” to poruszająca kampania Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Za pomocą trzech animacji uświadamia, z jakimi problemami zmagają się dzieci chore na nowotwór i te, które wracają do codzienności po zakończeniu leczenia onkologicznego. Kampanię wsparli Agata Buzek, Jerzy Stuhr i Cyber Marian, użyczając swoich głosów.
Ruszyła kampania, która za pomocą trzech krótkich animacji opowiada historie dzieci chorych na nowotwór. Przedstawia obawy i troski tych, które wracają do szkoły po długiej przerwie i zderzają się z reakcją rówieśników. To trudne, bo większość z nas nie potrafi rozmawiać o nowotworze, zwłaszcza z dziećmi. W sposób szczególny zwrócono uwagę na emocje i odczucia bohaterów, podkreślając rolę relacji z rówieśnikami.
– Zamysł był taki, aby te filmiki spowodowały, że zaczniemy rozmawiać z dziećmi na trudne tematy. Powrót dzieci do szkoły po wielu miesiącach nieobecności jest zderzeniem się z problemami, których nie doświadczyły w trakcie leczenia choroby nowotworowej. Pojawiają się obawy, jak te dzieci odnajdą się w grupie rówieśniczej, bo terapia bardzo zmienia, powiedziała w rozmowie z Hello Zdrowie Emilia Kotarska z Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. — Fundacja chciała stworzyć coś, co spowoduje, że na temat choroby będzie się rozmawiać, a filmiki są uniwersalne i nie dają gotowych odpowiedzi, bo na problemy emocjonalne nie ma jasnych i jednakowych odpowiedzi, każdy reaguje inaczej, dodała.
”Powrót dzieci do szkoły po wielu miesiącach nieobecności jest zderzeniem się z problemami, których nie doświadczyły w trakcie leczenia choroby nowotworowej. Pojawiają się obawy, jak te dzieci odnajdą się w grupie rówieśniczej, bo terapia bardzo zmienia”
„Wciąż jestem tym, kim byłam”
"Tylko jedna osoba znała moją tajemnicę, moja najlepsza przyjaciółka. Kiedy jej potrzebowałam, była. Mówiłam jej o tym, czego się boję, jakie to dla mnie trudne i nie wiem czy sobie poradzę, a ona słuchała, była przy mnie. Czułam, że mnie rozumie i mogę jej zaufać. Jej wsparcie dawało mi siłę, której potrzebowałam. Wciąż jestem tym, kim byłam"
To jedna z trzech historii, w której w główną bohaterkę wcieliła się Agata Buzek. W czasie kilkudziesięciu sekund i za sprawą kilku prostych słów udało się wyrazić to, czego potrzebuje chore dziecko. Jest to wsparcie osób bliskich i przyjaciół, powierzenie im swojego strachu i obaw. To szukanie oparcia w tych, którzy niezależnie od choroby, są przy nas.
Rozwiń
Myślałem, że nikt nie przyjdzie
Historia Wojtka mówi mówi o strachu, lęku przed społecznym wykluczeniem. Poczucie wyobcowania to jedna z emocji, która towarzyszy dzieciom chorym, zarówno w trakcie i po leczeniu onkologicznym. Głosu bohaterowi użyczył Jerzy Stuhr, który należy do grona ambasadorów kampanii.
"Rodzice namawiali mnie, abym zorganizował urodziny. Na początku nie chciałem. Myślałem, że nikt nie przyjdzie, przecież od tygodni nie miałem kontaktu z ludźmi ze szkoły i byłem przekonany, że się mnie boją. Tymczasem na urodzinach zjawiła się cała moja klasa, dostałem mnóstwo książek i zabawek, ale i tak najważniejsza dla mnie była obecność znajomych z klasy, którzy w moim towarzystwie zachowywali się normalnie, tak jak kiedyś. Wciąż jestem tym, kim byłem"
Rozwiń
On nie wiedział, jak się zachować
Wiele osób nie wie, jak rozmawiać z osobą chorą, jak okazać wsparcie i pomoc. „Wszystko będzie dobrze”, „jak się czujesz”, „trzymaj się” – to najczęściej można usłyszeć, a nie zawsze okazuje się wystarczające. Dlatego wiele osób woli unikać kontaktów z osobą chorą, niż poruszać niekomfortowy temat. Bohater o imieniu Jan mówi głosem Cyber Mariana. To chłopiec, który spotka się z niezrozumieniem.
"Pamiętam szczególnie jeden dzień. Poszedłem wtedy na spacer, czułem się jakbym był zupełnie zdrowy. Do czasu. Z naprzeciwka szedł mój kolega z ławki, pomachałem mu, chciałam pogadać a on wbił wzrok w ziemię i poszedł w inną stronę. Teraz już wiem, że to wynikało ze strachu, on nie wiedział, jak się zachować. Bał się, wtedy bardzo mnie to zabolało. Wciąż jestem tym, kim byłem"
Rozwiń
Kampania „Wciąż jestem tym, kim byłem” za pomocą prostych słów ukazuje problemy emocjonalne chorych dzieci i troski związane z powrotem do szkoły, do grona rówieśników. Animacje mają pomagać nauczycielom w edukowaniu uczniów. O tym, co czują osoby chore, o ich obawach, wątpliwościach.
– Animacje zostały stworzone, aby służyły np. nauczycielom w rozmowie z dziećmi. Chcielibyśmy doprowadzić do sytuacji, że w szkołach, np. podczas lekcji wychowawczych, zostaną zapoczątkowane rozmowy na temat emocji, jakie towarzyszą dzieciom chorym onkologicznie, powiedziała w rozmowie z Hello Zdrowie Emilia Kotarska z Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową.
Zobacz także
„Kobiety powinny cieszyć się seksem i zapewnić sobie jak najwięcej satysfakcji”. Nowa kampania #Vulvalution edukuje i uświadamia
„Jakby lekarz chciał mi powiedzieć, że jestem za młoda na raka”. Ania Domiańczyk o życiu z rakiem
„Mamy dość litowania się nad sprawcami przemocy”. Kampania „Alfabet Zgody. Bo tylko TAK znaczy TAK” w walce z cyberprzemocą
Polecamy
Rośnie liczba zachorowań na raka głowy i szyi. „Czynniki często idą w parze z niskim statusem materialnym”
Marek Raczkowski ma nowotwór. „Koszty leczenia i operacji, której potrzebuję, są tak wysokie, że przekraczają moje dochody”
„Rak prostaty to bat na twardzieli. Jak się spojrzy na PESEL-e, to dotyka ludzi, którzy łzy nie uronią, tacy panowie świata, tak wychowani. A tutaj, proszę, zwyczajne badanie”
Nie żyje 24-letnia influencerka Bella Bradford. Na jej profilu pojawiło się pośmiertne pożegnanie
się ten artykuł?