3 min.
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić

W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić / iStock
Najnowsze
04.03.2021
6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu
03.03.2021
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
03.03.2021
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
03.03.2021
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
02.03.2021
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Mnóstwo krwi? Naga kobieta? A może wulgaryzmy? Takie pomysły mogą się nasunąć, gdy dowiadujemy się, że reklama tamponów została wycofana z emisji po 84 skargach. Trzy razy pudło. Prawdziwy powód jest co najmniej zaskakujący. I pokazuje, jak wiele jeszcze jest do zrobienia w temacie przełamywania tabu menstruacyjnego.
Czemu reklama tamponów zniknęła?
– Powiedzcie mi, ile z was kiedykolwiek czuło swój tampon? – pyta prezenterka w reklamie tamponów Tampax, rozglądając się po widowni. Po tym, jak kobieta zasiadająca na przeciwko niej, na kanapie w studiu telewizyjnym, podniosła rękę, prowadząca mówi:
– Nie powinnaś. To może oznaczać, że twój tampon nie jest włożony wystarczająco głęboko. – Musicie go tam wcisnąć, dziewczyny! – podkreśla zwracając się do kobiet na widowni.
Brzmi jak całkiem sensowna porada. Szczególnie dla dziewczyn, które dopiero zaczynają menstruować i używać tamponów. A jednak 84 osoby uznały reklamę za „gorszącą” i irlandzki odpowiednik naszej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (The Advertising Standards Authority of Ireland) zadecydował, że nie może być ona dłużej emitowana.
Poniżanie, a może… edukowanie?
Co ciekawe, większość skarg pochodziło nie od mężczyzn, a kobiet. Chodziło m.in. o to, że według nich reklama zawiera aluzje seksualne, które są nieodpowiednie dla dzieci. Ale też wiele z nich podkreślało, że spot jest „poniżający” dla kobiet, bo sugeruje, że nie potrafią używać tamponów i czytać instrukcji. Co na to Proctor & Gamble, który jest producentem marki Tampax?
Podkreśla, że to miała być z założenia „zabawna reklama”, ale z ważnym przekazem.
„Wierzymy w przełamanie tabu wokół okresu poprzez uświadamianie kobiet, informację i edukację. Ta reklama została stworzona po to, żeby odpowiedzieć na pytanie, które często zadają sobie nasze konsumentki. I po to, żeby edukować je, jak właściwie używać naszego produktu – prostymi słowami, bez ogródek” – pisze Proctor & Gamble na Twitterze.
We believe in normalising the conversation around periods through awareness and education. This ad was designed to address a common usage question and to educate how to use our product correctly in a straight-talking way, but we appreciate that it isn’t for everyone 💙
— Tampax (@Tampax) July 31, 2020
Założenie było dobre, niestety wciąż wiele osób nie jest gotowych na to, żeby otwarcie rozmawiać o menstruacji. Także w Polsce. A mówić głośno trzeba nie tylko o samym okresie, ale też o problemie ubóstwa menstruacyjnego. Jego skala jest naprawdę duża!
Hej, dziewczyny
Według badań przeprowadzonych w naszym kraju przez firmę P&G 1 na 6 uczennic opuściła kiedyś zajęcia w szkole z powodu braku dostępu do środków higienicznych.
„Takie sytuacje mogą prowadzić do kłopotów z nauką, a co za tym idzie do zmniejszenia szans dziewczynek na osiągnięcie ich życiowych celów” – podkreślają założycielki Akcji Menstruacja – fundacji, która walczy z ubóstwem menstruacyjnym i tabu wokół tematu okresu.
W nowym roku szkolnym dziewczyny z Akcji Menstruacja startują z projektem „Hej, dziewczyny”. W ramach tej akcji chcą stworzyć w polskich szkołach „punkty pomocy okresowej”. Będą to miejsca, w których uczennice znajdą podpaski, tampony inne środki higieniczne pomocne w czasie menstruacji. Chcesz wspomóc tę inicjatywę? Zajrzyj tu. A poniżej pokazujemy tę „poniżającą kobiety” reklamę. Dajcie znać, co o niej myślicie!
Zobacz także

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce. „Nasi politycy nie podejmują w tym kierunku żadnych działań”

Kubeczek menstruacyjny – jak używać? Aplikacja kubeczka

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?
Spodobał ci się ten artykuł? Poleć go koleżance
Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet
Poznaj WIMINPodoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Powiązane tematy:
Polecamy

04.03.2021
Karol Bączkowski, ratownik medyczny: Zdarza się, że nie ma zmiennika i zostajesz na kolejne 12 godzin dyżuru. Bo przecież „karetka musi jeździć”

03.03.2021
Hello My Hero. Katarzyna Dacyszyn: Zło, które się wydarzyło, zaczyna być przekuwane w dobro dla innych. To jest chyba najlepsza rzecz, jaka w tym ataku mogła się zdarzyć

02.03.2021
Magda Mołek: My, polskie kobiety, jesteśmy wychowywane w kulturze oceny, w kulturze „nie popełniam błędów”, „jestem idealna”

01.03.2021