Przejdź do treści

„Menstruacja – dlaczego nie mówimy o niej wprost?” Pierwsza polska reklama, w której okres jest okresem a nie brokatowym pyłem między nogami

Instagram @yourkaya
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

„Skoro wszystkie ją mamy, to o rzeczach naturalnych mówmy naturalnie”. Tak polska marka środków do kobiecej higieny intymnej Your KAYA reklamuje swoje produkty, o miesiączce mówiąc wprost. Krew jest czerwona – nie błękitna, a tampon czy kubeczek menstruacyjny nie są dyskretnie chowane.

„Menstruacja to jeden z najbardziej naturalnych elementów kobiecości. To nie scena z horroru, ani brokatowy pył między nogami. A już na pewno nie niebieski „płyn miesiączkowy” (bo przecież nie wypada powiedzieć, że krew), nieskazitelnie białe spodnie i swawolne tańce na kwiecistej polanie” – piszą twórcy kampanii #mensTRUEacja.  W najnowszej reklamie swoich środków menstruacyjnych nawołują, by o miesiączce mówić wprost, a do kieszeni włożyć wstyd a nie tampon.

Rayka Zehtabchi odbiera Oscara

Okres od lat traktowany jest jako coś, co trzeba ukrywać przed światem. Boli cię, krwawisz – udawaj, że nic ci nie jest, aby przypadkiem nikt nie zauważył. Potrzebujesz tampon/podpaskę? Schowaj dyskretnie do kieszeni albo najlepiej weź ze sobą do toalety torebkę czy plecak. Wtedy z pewnością nikt się nie domyśli.

Menstruacja to nie brokatowy pył między nogami

Nie jest ważna wygoda i zdrowie. Najważniejsze, żeby NIKT nie dowiedział się, że masz okres. Tak od lat przedstawiano  menstruację w reklamach, a młode dziewczyny, które właśnie dostawały pierwszej miesiączki wstydziły się często powiedzieć o niej nawet rodzicom. Oczywiście nie chodzi o to, aby mówić wszystkim dookoła, że ma się okres, ale o to, aby się go nie wstydzić. I ta reklama świetnie łamie to społeczne tabu menstruacyjne.

Nad okresem nie trzeba się rozczulać, ani go ukrywać. Po prostu jest i już. Najwyższy czas, by o rzeczach naturalnych zacząć mówić naturalnie

piszą twórcy kampanii #mensTRUEacja

W reklamie wystąpiły trzy dziewczyny, które nie są profesjonalnymi aktorkami. Marta, Agata i Anahita same zgłosiły się do udziału w projekcie. W reklamie nie tańczą, nie unoszą się ponad ziemię, są normalne. Podają sobie tampon, nie ukrywając go.

Miesiączka – wciąż tabu i negatywne komentarze

Choć twórcy projektu tłumaczą, że próbują łamać na każdym kroku tabu, które narosło wokół menstruacji i starają się oswoić społeczeństwo z okresem, to pewne kadry z filmu wciąż niektórych szokują.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Za naszą marką idzie coś więcej niż tylko wysokiej jakości, zdrowe dla kobiecego ciała produkty. Na każdym kroku staramy się łamać tabu wokół menstruacji – krótki film, który przedstawiliśmy Wam wczoraj, to kolejna odsłona naszej kampanii #mensTRUEacja mającej na celu oswojenie społeczeństwa z okresem. Czas na następny ruch z naszej strony – w odpowiedzi na Wasze prośby i nasze własne potrzeby stworzyliśmy w pełni bezpieczną przestrzeń do otwartych rozmów na tematy mniej lub bardziej osobiste, powiązane z okresem mocno, trochę albo wcale, dotyczące różnych obszarów naszego kobiecego życia. Miejsce, w którym będziemy mogły wymieniać się doświadczeniami, radami, bezkarnie zadawać pytania i wspierać się wzajemnie. Tak oto powstała nasza nowa grupa dyskusyjna, do której bardzo Was zapraszamy. Porozmawiajmy bez skrępowania o jednym z najbardziej naturalnych elementów kobiecości – link w bio❤️ Zdjęcia: Krystian Lipiec / Bulletproof Warsaw (@lipiec_lipiec / @bulletproof_warsaw) #mensTRUEacja #yourkayafamily #yourkaya #freeperiods #menstruationisnormal #menstrualcup #kubeczekmenstruacyjny #periodcup #plasticfreeperiods #zerowasteperiod #menstrualcups #periodpower #periodpositive #menstrualcuprevolution #menstrualblood #periodtalk #letstalkaboutperiods #facebookgroup #menstruationmatters #iloveperiods #menstruacja #okres #menstruations #menstruation #okresowehistorie #periodproblems #periodproud #menstruationnation

Post udostępniony przez Your KAYA (@yourkaya)

Pod filmem ukazało się już sporo komentarzy. Niektórzy poczuli się reklamą zniesmaczeni:

Myślałam, że się zrzygam przy scenie z wylewaniem krwi z kubeczka. Okres jest tematem tabu i na cholerę to zmieniać? Na cholerę pokazywać coś tak obrzydliwego? Widzę już drugą obrzydliwą reklamę na temat okresu, żeby walczyć o to aby okres nie był tematem tabu. Pytanie tylko po co”

„Dlaczego jest zniesmaczająca…? Co to za pytanie? Rzygać mi się chce k***a”

Inni jednak dziękują za krok w stronę zmian, doceniając projekt, przedstawiający okres w naturalny sposób:

„Super reklama. Nie raz spotkałam się z zawstydzaniem z powodu okresu i sama czułam się z tego powodu jakoś niezręcznie, a przecież to naturalna rzecz jak jedzenie czy spanie. Dzięki, że poruszacie takie tematy”

„Świetna reklama! Mam dość tego, że okres jest traktowany jako temat tabu, mimo że to zupełnie naturalna sprawa. Duże gratulacje dla Was!”

Dyskusję podjęli także twórcy  projektu, pytając na swoim koncie na Instagramie o odbiór reklamy. – Z naszych obserwacji wynika, że najwięcej sensacji wciąż wzbudza zapełniony kubeczek menstruacyjny i zakrwawiony tampon – jak je odbieracie? – pytają. – W końcu taki widok nie powinien być dla menstruującej kobiety niczym nowym. Co o tym wszystkim myślicie? Zgadzacie się z nami, że okres to wciąż dla wielu osób (szczególnie młodszych, z zaburzonym jeszcze poczuciem własnej wartości) tabu, z którym należy walczyć? A może zwyczajnie przesadziliśmy?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Od premiery kampanii #mensTRUEacja minęły już trzy dni, emocje z nią związane jednak nie stygną! Nam zebrało się na małe podsumowanie reakcji, z jakimi się do tej pory spotkaliśmy (a są one bardzo skrajne!). Dlatego też chcemy Was zapytać o to, co najbardziej spodobało się Wam w naszym wideo, co Was ujęło, czy znalazłyście w nim coś, z czym się utożsamiacie? Czy coś Was wzburzyło i zwyczajnie nie przypadło Wam do gustu? Z naszych obserwacji wynika, że najwięcej sensacji wciąż wzbudza zapełniony kubeczek menstruacyjny i zakrwawiony tampon – jak je odbieracie? W końcu taki widok nie powinien być dla menstruującej kobiety niczym nowym. Co o tym wszystkim myślicie? Zgadzacie się z nami, że okres to wciąż dla wielu osób (szczególnie młodszych, z zaburzonym jeszcze poczuciem własnej wartości) tabu, z którym należy walczyć? A może zwyczajnie przesadziliśmy? Zdjęcia: Krystian Lipiec / Bulletproof Warsaw (@lipiec_lipiec / @bulletproof_warsaw) #mensTRUEacja #yourkaya #yourkayafamily #periodtalk #menstruationmatters #thinkgreen #tampons#tampon #teamtampon #kosmetykiekologiczne #organictampons #bawelnaorganiczna #lazienka #dontpanicitsorganic #organiclife #lesswastepolska #periodsarenormal #periodsarenatural #periodsarecool #okres #menstruacja #periodpositive #higienaintymna #płyndohigienyintymnej #greenfeed #letstalkaboutperiods #womenshealth #menstruationblood

Post udostępniony przez Your KAYA (@yourkaya)

Czas skończyć ze wstydliwą otoczką, jaka wisi nad menstruacją. W końcu ma ją prawie każda z nas. Nie krępujmy się jej, przecież jej regularne występowanie świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu układu rozrodczego. Negatywne komentarze są jedynie dowodem, że takich obrazów powinno być w przestrzeni publicznej więcej, by seksizm miesiączkowy nie miał już w społeczeństwie miejsca.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

wykluczenie menstruacyjne

„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie

miesiączka

Podzielisz się swoją miesiączką?

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce. „Nasi politycy nie podejmują w tym kierunku żadnych działań”

Barbara Jurkowska: Niepełnosprawne dziewczynki są nauczone, że wokół ich ciała różni ludzie robią różne rzeczy. Nie zawsze te rzeczy są zgodne z tym, co one chcą

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Darmowe podpaski w szkołach w Nowej Zelandii. "Młode kobiety nie powinny mieć luk w swojej edukacji z powodu czegoś, co będzie normalną częścią ich dojrzałego życia”

Darmowe podpaski w szkołach w Nowej Zelandii. „Młode kobiety nie powinny mieć luk w edukacji z powodu czegoś, co będzie normalną częścią ich dojrzałego życia”

Ruszyła nowa inicjatywa Akcji Menstruacja - Padsharing. Jak możesz pomóc i sama uzyskać wsparcie?

Ruszyła nowa inicjatywa Akcji Menstruacja – Padsharing. Jak możesz pomóc i sama uzyskać wsparcie?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta podaje drugiej podpaskę

Szkocja pierwszym krajem, w którym środki higieniczne używane podczas okresu będą bezpłatne

Uczennica

„Plakat jest wulgarny i przekracza granice prywatności”. Uczennica LO skrytykowana za normalizowanie menstruacji. Skandaliczna reakcja dyrektorki

Pantone wprowadził nowy kolor pod nazwą „Miesiączka”.

Pantone wprowadza nowy kolor pod nazwą „Miesiączka”. By przełamać tabu menstruacyjne!

Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”

Wkrótce premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”

Menstruacyjne środki higieniczne

Jak kobiety radziły sobie z menstruacją? Historia kobiecych środków higienicznych

Anna Ledwoń

„Narracja w szkołach na temat okresu jest dokładnie taka sama, jak 20 lat temu, kiedy ja byłam uczennicą” – mówi Anna Ledwoń, specjalistka ds. marketingu

miesiączka

„Nikt nie powinien musieć wybierać – posiłek czy podpaska?”. Janina Bąk o projekcie Akcji Menstruacji, wspieranym przez Hello Zdrowie

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić

W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić

Fotografka Angelika Marciszewska pokazuje w filmie okres widziany jej oczami. „To właśnie tak powinien wyglądać, a nie tak, jak to jest u dziewczyn dotkniętych ubóstwem menstruacyjnym”

Krew, brokat i czekolada. Okres widziany oczami fotografki Angeliki Marciszewskiej

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?