Przejdź do treści

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

TBC – na czym polegają zajęcia?
TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć? / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Ogólnorozwojowe zajęcia TBC są jedną z popularniejszych form zajęć fitness. Zapewniają trening mięśni całego ciała, pomagają w dotlenieniu organizmu, pozytywnie wpływają na samopoczucie. Jak wygląda trening i dla kogo jest przeznaczony? Przekonajmy się!

 TBC – czym jest?

TBC, czyli Total Body Conditioning, to trening wykonywany do rytmicznej muzyki, łączący w sobie ćwiczenia aerobowe (inaczej tlenowe) ze wzmacniającymi. Jego głównym celem jest wyrzeźbienie dolnych i górnych części ciała, poprawa wydolności organizmu, wytrzymałości, jak również stabilizacji. Ćwiczenia kształtują:

Dodatkowo pomagają spalić kalorie, przyspieszają metabolizm, tak więc dzięki nim możemy pozbyć się dodatkowych kilogramów. Jednak w tym przypadku kluczowe jest stosowanie odpowiedniej diety i prowadzenie zdrowego trybu życia.

Zajęcia TBC cieszą się niesłabnącą popularnością w klubach fitness. Są alternatywą dla osób, które ćwiczenia na siłowni z chęcią zamieniłyby na dynamiczne, rytmiczne i urozmaicone zajęcia grupowe. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, powinny zacząć od treningu w grupie dla początkujących, bowiem ćwiczenia dla zaawansowanych mogłyby okazać się zbyt wyczerpujące.

TBC – jak wygląda trening?

Ćwiczenia TBC zawsze należy rozpocząć od rozgrzewki, mającej na celu przygotowanie mięśni i stawów do intensywnych ćwiczeń. Po rozgrzewce, trwającej zazwyczaj około 10 minut, przechodzimy do prostych ćwiczeń aerobowych, których zadaniem jest zaangażowanie do pracy dolnych i górnych części ciała oraz regulacja oddechu i pulsu. Z kolei w drugiej części treningu dominują ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała lub sprzętu dostępnego na sali, np.

  • hantli,
  • piłek,
  • stepów,
  • obciążników na nogi.

Zajęcia kończą się krótkim stretchingiem, czyli rozciąganiem, które ma za zadanie nas wyciszyć, rozluźnić mięśnie i uspokoić oddech.

TBC to rodzaj zajęć fitness ukierunkowany na wzmacnianie całego ciała. Zasadniczo trening jest wykonywany pod okiem instruktora na sali fitness w klubie. Często w jego trakcie wykorzystywany jest drobny sprzęt treningowy, np. hantle, gumy, step. Bazowe ćwiczenia, takie jak przysiady, wykroki, podpory, pompki, można jednak powtarzać także w domowych warunkach, korzystając jedynie z obciążenia własnego ciała. Jak w przypadku każdego rodzaju treningu, tak i tutaj szczególną uwagę należy zwrócić przede wszystkim na poprawną technikę wykonywania ćwiczeń, a co za tym idzie – angażowanie właściwych partii mięśniowych w danym ruchu mówi trenerka personalna Malwina Dmowska.

Tai chi - czym jest? / istock

TBC – dla kogo?

TBC są ćwiczeniami niemal dla każdego! W zajęciach mogą uczestniczyć zarówno osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę ze sportem, jak i te ćwiczące od wielu lat. Ćwiczenia TBC są idealne dla kobiet walczących z cellulitem, rozstępami czy dodatkowymi centymetrami w tali.

– Teoretycznie trening TBC przeznaczony jest dla każdego, niezależnie od płci czy wieku. Sami bowiem decydujemy o dobieranym obciążeniu (równie dobrze możemy wykonać cały trening jedynie z ciężarem własnego ciała). Z mojej obserwacji wynika, że w praktyce z tego typu zajęć korzystają głównie kobiety w średnim wieku. Szczególnie uważać muszą osoby z dolegliwościami ze strony kręgosłupa. W takich przypadkach lepiej sprawdzi się indywidualna współpraca z trenerem – mówi Malwina Dmowska. Trening TBC kształtuje całe ciało i wzmacnia wszystkie główne partie mięśniowe: nogi, brzuch, plecy, klatkę piersiową, ramiona i obręcz barkową. Często prowadzony jest także w tempie umożliwiającym budowanie bazowej kondycji i pozwalającym spalać znaczne ilości kalorii – dodaje trenerka.

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

TBC w domu

Przyspieszające tętno ćwiczenia aerobowe oraz te poprawiające wytrzymałość mięśni można wykonywać równie dobrze w domu. Warto jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu jest cykliczność i konsekwencja. Ćwiczenia z wykorzystaniem ciężarków wyrzeźbią ramiona. Marzysz o jędrnych udach, pośladkach i brzuchu? Unoszenie nóg w pozycji leżącej czy skręty bioder w podporze bokiem możesz z powodzeniem włączyć do domowego treningu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona