Przejdź do treści

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

TBC – na czym polegają zajęcia?
TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć? / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Ogólnorozwojowe zajęcia TBC są jedną z popularniejszych form zajęć fitness. Zapewniają trening mięśni całego ciała, pomagają w dotlenieniu organizmu, pozytywnie wpływają na samopoczucie. Jak wygląda trening i dla kogo jest przeznaczony? Przekonajmy się!

 TBC – czym jest?

TBC, czyli Total Body Conditioning, to trening wykonywany do rytmicznej muzyki, łączący w sobie ćwiczenia aerobowe (inaczej tlenowe) ze wzmacniającymi. Jego głównym celem jest wyrzeźbienie dolnych i górnych części ciała, poprawa wydolności organizmu, wytrzymałości, jak również stabilizacji. Ćwiczenia kształtują:

Dodatkowo pomagają spalić kalorie, przyspieszają metabolizm, tak więc dzięki nim możemy pozbyć się dodatkowych kilogramów. Jednak w tym przypadku kluczowe jest stosowanie odpowiedniej diety i prowadzenie zdrowego trybu życia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Zajęcia TBC cieszą się niesłabnącą popularnością w klubach fitness. Są alternatywą dla osób, które ćwiczenia na siłowni z chęcią zamieniłyby na dynamiczne, rytmiczne i urozmaicone zajęcia grupowe. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, powinny zacząć od treningu w grupie dla początkujących, bowiem ćwiczenia dla zaawansowanych mogłyby okazać się zbyt wyczerpujące.

TBC – jak wygląda trening?

Ćwiczenia TBC zawsze należy rozpocząć od rozgrzewki, mającej na celu przygotowanie mięśni i stawów do intensywnych ćwiczeń. Po rozgrzewce, trwającej zazwyczaj około 10 minut, przechodzimy do prostych ćwiczeń aerobowych, których zadaniem jest zaangażowanie do pracy dolnych i górnych części ciała oraz regulacja oddechu i pulsu. Z kolei w drugiej części treningu dominują ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała lub sprzętu dostępnego na sali, np.

  • hantli,
  • piłek,
  • stepów,
  • obciążników na nogi.

Zajęcia kończą się krótkim stretchingiem, czyli rozciąganiem, które ma za zadanie nas wyciszyć, rozluźnić mięśnie i uspokoić oddech.

TBC to rodzaj zajęć fitness ukierunkowany na wzmacnianie całego ciała. Zasadniczo trening jest wykonywany pod okiem instruktora na sali fitness w klubie. Często w jego trakcie wykorzystywany jest drobny sprzęt treningowy, np. hantle, gumy, step. Bazowe ćwiczenia, takie jak przysiady, wykroki, podpory, pompki, można jednak powtarzać także w domowych warunkach, korzystając jedynie z obciążenia własnego ciała. Jak w przypadku każdego rodzaju treningu, tak i tutaj szczególną uwagę należy zwrócić przede wszystkim na poprawną technikę wykonywania ćwiczeń, a co za tym idzie – angażowanie właściwych partii mięśniowych w danym ruchu mówi trenerka personalna Malwina Dmowska.

Tai chi - czym jest? / istock

TBC – dla kogo?

TBC są ćwiczeniami niemal dla każdego! W zajęciach mogą uczestniczyć zarówno osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę ze sportem, jak i te ćwiczące od wielu lat. Ćwiczenia TBC są idealne dla kobiet walczących z cellulitem, rozstępami czy dodatkowymi centymetrami w tali.

– Teoretycznie trening TBC przeznaczony jest dla każdego, niezależnie od płci czy wieku. Sami bowiem decydujemy o dobieranym obciążeniu (równie dobrze możemy wykonać cały trening jedynie z ciężarem własnego ciała). Z mojej obserwacji wynika, że w praktyce z tego typu zajęć korzystają głównie kobiety w średnim wieku. Szczególnie uważać muszą osoby z dolegliwościami ze strony kręgosłupa. W takich przypadkach lepiej sprawdzi się indywidualna współpraca z trenerem – mówi Malwina Dmowska. Trening TBC kształtuje całe ciało i wzmacnia wszystkie główne partie mięśniowe: nogi, brzuch, plecy, klatkę piersiową, ramiona i obręcz barkową. Często prowadzony jest także w tempie umożliwiającym budowanie bazowej kondycji i pozwalającym spalać znaczne ilości kalorii – dodaje trenerka.

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

TBC w domu

Przyspieszające tętno ćwiczenia aerobowe oraz te poprawiające wytrzymałość mięśni można wykonywać równie dobrze w domu. Warto jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu jest cykliczność i konsekwencja. Ćwiczenia z wykorzystaniem ciężarków wyrzeźbią ramiona. Marzysz o jędrnych udach, pośladkach i brzuchu? Unoszenie nóg w pozycji leżącej czy skręty bioder w podporze bokiem możesz z powodzeniem włączyć do domowego treningu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Tańcz i się baw, czyli zumba dla początkujących. Nawet tych, którzy nie lubią tańczyć

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Kobieta leży na macie na siłowni

„Cierpiałam na bezsenność, ale miałam sześciopak na brzuchu niczym J.Lo”. Trenerka personalna mówi stop kulturze „wystarczy się zorganizować”

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Rumba – na czym polega ten taniec? Jak wpływa na sylwetkę?

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

Jak często należy ćwiczyć?

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Siedź spokojnie! Proste ćwiczenia na ból pośladków, dzięki którym zapomnisz o bólu 

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Odstające łopatki – jak pozbyć się tego problemu u dorosłych i dzieci? 

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia z taśmami i jakie gumy wybrać, by wyrzeźbić sylwetkę? 

Hip dip – 4 ćwiczenia, dzięki którym wypracujesz wcięcie w biodrach

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

×