Przejdź do treści

Masz kiepski nastrój? Podpowiadamy, co możesz zrobić, aby szybko polepszyć samopoczucie

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

W pracy nadmiar obowiązków, w domu kłótnia z partnerem. Każda z nas ma takie dni, w których czuje, że poziom napięcia mocno przekracza bezpieczną granicę. Czujesz złość, irytację, nie potrafisz się skoncentrować. W końcu rzucasz wszystko. Masz godzinę dla siebie – co możesz zrobić, by pomóc swojej głowie?

Żyjemy szybko – w pędzie i hałasie, które nieustająco nas pobudzają. Reaguje też nasze ciało – mięśnie się napinają, pojawiają się bóle głowy. Masz godzinę, żeby zadbać o siebie. Godzinę – tylko czy aż? – Z mojej perspektywy zdecydowanie aż – podczas tych 60 minut możemy wpłynąć na nasz stan psychofizyczny i wcale nie potrzebujemy do tego wielkich rzeczy, niezwykłych miejsc czy umiejętności – wyjaśnia mgr Katarzyna Binkiewicz, psycholożka.

Jak dodaje, często oczekujemy od świata konkretnych recept, narzędzi, gotowych matryc, które możemy nałożyć na swoje życie, żeby było lżej, łatwiej, przyjemniej.  – A przecież pilot do naszych emocji jest w naszych rękach. Kto zna nas lepiej niż my siebie sami? Warto tankować siłę i spokój w siebie. Dopiero wtedy możemy wybrać się w bezpieczną podróż albo podwieźć kogoś bliskiego – tłumaczy.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Co poleca ekspertka, by zwolnić i poprawić sobie nastrój?

Wyłącz telefon

Przychodzisz z pracy, rzucasz torebkę, szybko przygotowujesz sobie jedzenie, które następnie jesz z telefonem w ręce? Przyznaję – to u mnie bardzo częsty scenariusz. Też tak masz?

– To iluzja, że odpoczniemy, wpatrując się w niebieskie światło smartfonów, przeglądając posty znajomych na jednym z portali społecznościowych. Jeśli chcesz się odprężyć – wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne. Odejdź od komputera, zostaw telefon w drugim pokoju. To zjadacze czasu, które dodatkowo zwiększają prawdopodobieństwo zwyrodnienia plamki żółtej – tłumaczy psycholożka.

Co możesz zrobić? Weź do ręki książkę, którą już dawno miałaś skończyć. Zrób sobie zdrowy koktajl. Pomaluj paznokcie. Przez godzinę rób coś, na co zazwyczaj nie masz czasu. Może wrócisz do szycia?

Wyjdź na spacer

Masz przystanek metra, tramwaju bądź autobusu tuż obok domu? Wracając z pracy nie marzysz o niczym innym jak o przebraniu się w wygodne dresy i ucięciu sobie krótkiej drzemki w fotelu? Też tak mam. A możemy warto wysiąść dwa przystanki wcześniej i zrobić sobie spacer?

Badania od lat potwierdzają, że kontakt z naturą, zieleń otaczającej nas przyrody pozytywnie wpływa na nasz stan psychofizyczny. Zielony krajobraz działa uspokajająco, wyzwala pozytywne emocje, sprzyja odprężeniu. Miejski zgiełk pobudza psychikę, natura działa kojąco. Może blisko pracy, szkoły masz jakiś mały park, do którego możesz się udać? Może obok twojego biura jest małe patio z zielonymi roślinami? Nawet kilka minut celebrowania kontaktu z przyrodą może pozytywnie wpłynąć na nasz nastrój. Twoje ciało i twoje oczy na pewno ci podziękują – mówi ekspertka.

Rusz się

Pracujesz w szklanym korpo? Twoje biurko mieści się w brzydkim pomieszczeniu, z zielonkawą wykładziną i brakiem możliwości otwarcia okna? Przerwę spędź na zewnątrz! Gwarantuję, że po krótkim spacerze twoja koncentracja i zdolność myślenia wróci na dobre tory.

Wyjdź z pracy, z domu, z miejsca, w którym właśnie jesteś. Zmień otoczenie. Szybki spacer może zdziałać cuda. Ruch poprawia krążenie, dotlenia organizm. Pamiętaj jednak – środowisko, w którym się ruszasz też ma znaczenie! Spacer w towarzystwie miejskiego betonu może nas dodatkowo pobudzać. Spacer wśród zieleni uspokaja i pobudza kreatywność – mówi mgr Katarzyna Binkiewicz.

Śmiej się

Jesteś w połowie zadania w pracy, ale nic nowego nie przychodzi ci już do głowy? Zapisz projekt i przeskroluj nowe memy na ulubionym fanpage. Wpadki kotów czy śmieszne grafiki nawiązujące do obecnej sytuacji w kraju mogą pomóc!

kobieta w czarnych okularach przeciwsłonecznych

Dodatkowo nasz mózg naprawdę łatwo oszukać – on sam nie jest w stanie odróżnić śmiechu „spontanicznego” od tego „wymuszonego”. A uśmiechanie się, śmiech to dla naszego organizmu mnóstwo korzyści – wyrzut endorfin, pobudzenie układu immunologicznego, redukcja napięć w ciele. Nawet kilka minut śmiechu może pozytywnie i odprężającą wpłynąć na naszą psychikę i ciało – wymienia psycholożka.

Oddychaj

Oddychaj! To bardzo ważne, powiedziałabym nawet, że podstawowe narzędzie „samopomocowe”. Skupienie się na oddechu, praktyka medytacyjna, oddychanie torem przeponowym, treningi relaksacyjne – te wszystkie narzędzia w bardzo szybki sposób są w stanie przynieść nam ulgę i odciąć z ciała nieco ciężaru – dodaje ekspertka.

Syndrom chorego budynku - przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Nigdy nie próbowałaś? Może to dobra chwila. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy. Skup się wyłącznie na oddechu. Wdech i wydech. Zacznij wdychać powietrze, jednocześnie licząc od 1 do 4. Wydychając powietrze, zrób dokładnie tak samo. Powtórz kilkukrotnie. Następnie wydłuż wdech i wydech licząc do 6, 8. Poczujesz jak twoje ciało zwalnia, rozluźnia się. To także dobre ćwiczenie do praktykowania uważności.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Katarzyna Binkiewicz
Katarzyna Binkiewicz
psycholożka

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Marta Frej/ Archiwum prywatne

Marta Frej: Żyjemy w kraju, który oficjalnie nienawidzi kobiet. I nie jest to sytuacja, gdy chce mi się rozśmieszać ludzi

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ciemna strona żarówki Edisona

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Katarzyna Tubylewicz, autorka książki „Samotny jak Szwed”

Katarzyna Tubylewicz: Samotność wybrana to przyjemna osobność, luksus uwolnienia się od międzyludzkich zobowiązań, to oddech i poczucie wolności

kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta

Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

Ekologiczne kosmetyki na dobry nastrój

Jak nie zwariować po wakacjach?

Jak nie zwariować po wakacjach?

Masz swoje comfort food?

Masz swoje comfort food?

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

Majówka w pełni. Czas pomyśleć więcej o… seksie

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch