Przejdź do treści

Skarżysz się na ból kręgosłupa? Podejmij wyzwanie #dnimobilności z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Shay Mitchell zrobiła coming out na TikToku
Carmen Dell’Orefice w półnagiej sesji zdjęciowej. 91-letnia supermodelka zachwyca!
W tym roku literacki Nobel należy do kobiety. Otrzymała go Annie Ernaux, francuska pisarka
Gwiazdy ścięły włosy. To ich gest solidarności z Irankami po śmierci Mashy Amini
Velma ze „Scooby Doo” zakochana w dziewczynie. „Ten gatunek coraz bardziej odzwierciedla różnorodność prawdziwego świata”

Skarżysz się na ból kręgosłupa, mimo że regularnie trenujesz? Po kilkunastogodzinnej pracy za biurkiem czujesz dyskomfort w dolnej części pleców? A może zapominasz o rozciąganiu? To wszystko może powodować ból kręgosłupa, który dotyczy niemalże każdego. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk, na swoim profilu na Instagramie, rzuciła wyzwanie swoim „kolegom fo fachu”, zachęcając do publikowania propozycji ćwiczeń na mobilność kręgosłupa. Zatem, zróbmy #dnimobilności! 

Gosia Włodarczyk, znana w sieci jako Pani Fizjotrener, jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, która chętnie dzieli się wiedzą medyczną w mediach społecznościowych. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie poruszyła teamt związany z bólem kręgosłupa, który jest bardzo częstych schorzeniem. Dotyczy niemalże wszystkich: od osób bardzo aktywnych fizycznie, po te, które czas wolny spędzają za biurkiem lub na kanapie. Fizjoterapeutka ruszyła z wyzwaniem, zachęcając swoich kolegów fizjoterapeutów i trenerów personalnych, aby wspólnie połączyli siły i publikowali propozycje ćwiczeń na mobilność kręgosłupa, a wyzwanie oznaczyć #dnimobilności w swojej 24-godzinnej relacji na Instagramie, zwanej Instastory.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dzisiejszy post jest o bólu kręgosłupa. Ale jest inny niż wszystkie. Nie będzie tu żadnych badań, ale moje własne obserwacje. ☝️Mianowicie: ból kręgosłupa dotyczy prawie wszystkich, co ciekawe, niezależnie czy ktoś jest aktywny fizycznie czy nie, a wszystkie osoby które cierpią na ból pleców łączy jedno: ?ograniczenie ruchomości w stawach kręgosłupa. ?Kręgosłup nie jest prostą kolumną, ma swoje naturalne krzywizny, jest tak zaprojektowany by dobrze znosić obciążenia. Ma również swoje zakresy ruchomości. Najbardziej ruchomy jest odcinek szyjny i lędźwiowy (przynajmniej powinien być!) a najmniej piersiowy i krzyżowy. ?Zachowanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa jest podstawowym elementem profilaktyki przeciwbólowej oraz przeciw przeciążeniom (np. podczas treningu) i chorobie zwyrodnieniowej w późniejszych latach. Najczęściej widzę u pacjentów zniesienie ruchomości w stawach krzyżowo-biodrowych. Wpływa na to ?siedzący tryb życia oraz ?trening siłowy – lata ćwiczeń na siłowni z ciężarem w ustabilizowanej pozycji ciała, a pomijanie ćwiczeń na mobilność i rozciągania. Oczywiście wszystko co tu napiszę, będzie pasować do ograniczenia ruchomości w każdym innym odcinku kręgosłupa, ale te stawy krzyżowo – biodrowe sprawiają Wam najwiecej problemów, no kogo nie bolało nigdy na dole pleców?! Okolica stawów krzyżowo-biodrowych jest miejscem przyczepów silnych więzadeł miednicy, a także licznych mięśni: poprzecznego brzucha, pośladkowego wielkiego, przywodziciela wielkiego, wielodzielnego. Równie istotną strukturą wpływającą na stawy krzyżowo-biodrowe jest powięź piersiowo-lędźwiowa. Zaburzenia w tym rejonie powodują też zaburzenia w prawidłowej pracy mięśni dna miednicy, aby mięśni dna miednicy pracowały prawidłowo musi być zachowana pełna mobilność okolicznych stawów i tkanek! ?W moim instastory pokaże Wam kilka ćwiczeń na mobilność kręgosłupa, które powinien robić Każdy. Codziennie. ?Wśród obserwujących jest tu wielu trenerów i fizjoterapeutów, zróbmy coś dla ludzi razem! Zróbmy #dnimobilnosci! Wrzucajcie w swoim instastory propozycje ćwiczeń na mobilność oznaczając mnie @pani_fizjoterner i #dnimobilnosci. Udostępnię każde instastory u siebie❣️#zdrowykregoslup

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Kręgosłup nie jest prostą kolumną, ma swoje naturalne krzywizny, jest tak zaprojektowany by dobrze znosić obciążenia. Ma również swoje zakresy ruchomości. Najbardziej ruchomy jest odcinek szyjny i lędźwiowy a najmniej piersiowy i krzyżowy. Zachowanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa jest podstawowym elementem profilaktyki przeciwbólowej oraz przeciw przeciążeniom (np. podczas treningu) i chorobie zwyrodnieniowej w późniejszych latach.

#dnimobilności

Inicjatywa fizjoterapeutki Gosi Włodarczyk ruszyła w piątek a na Instagramie można już zobaczyć pierwsze relacje.

 

 

Najczęściej widzę u pacjentów zniesienie ruchomości w stawach krzyżowo-biodrowych. Wpływa na to siedzący tryb życia oraz trening siłowy - lata ćwiczeń na siłowni z ciężarem w ustabilizowanej pozycji ciała, a pomijanie ćwiczeń na mobilność i rozciągania. Oczywiście wszystko co tu napiszę, będzie pasować do ograniczenia ruchomości w każdym innym odcinku kręgosłupa, ale te stawy krzyżowo - biodrowe sprawiają najwięcej problemów. Okolica stawów krzyżowo-biodrowych jest miejscem przyczepów silnych więzadeł miednicy, a także licznych mięśni: poprzecznego brzucha, pośladkowego wielkiego, przywodziciela wielkiego, wielodzielnego. Równie istotną strukturą wpływającą na stawy krzyżowo-biodrowe jest powięź piersiowo-lędźwiowa. Zaburzenia w tym rejonie powodują też zaburzenia w prawidłowej pracy mięśni dna miednicy, aby mięśni dna miednicy pracowały prawidłowo musi być zachowana pełna mobilność okolicznych stawów i tkanek.

 

 

Propozycja ćwiczeń w pracy

Wielogodzinne siedzenie negatywnie wpływa na napięcie poszczególnych grup mięśniowych: osłabia mięśnie pośladków, brzucha, pleców oraz mięśnie dna miednicy a także może spowodować nadmierne napięcie mięśni karku i rąk, co może być przyczyną napięciowych bóli głowy i zespołu cieśni nadgarstka. Nasze ciało sztywnieje, dostosowuje się do danej pozycji, zmniejsza się mobilność, zakresy ruchomości w stawach. Nawet może dojść do osłabienia ścian naczyń krwionośnych i słabszego przepływu krwi. Jednak nie samo siedzenie jest problemem, tylko brak zmiany pozycji. Jako fizjoterapeutka zalecam 3 minuty ruchu na 30 minut pracy. Wpłynie to prozdrowotnie na nasze ciało oraz na umysł, po 3 minutowym spacerze wokół biura będziemy efektywniej pracować a ciało nam za to podziękuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„To Wasze piersi i Wasz stanik. Możecie go po prostu przestać zakładać!”- proponuje Joanna Pachla, blogerka

kobieta z telefonem w ręku

Social media – żeby korzystanie z nich wyszło ci na zdrowie, musisz wiedzieć, kiedy się wylogować

Agata Tomaszewska i Wojciech Sawicki obalają mity związane z niepełnosprawnością

„W postach o akceptacji ciała nie chodzi o to, aby chwalić czyjeś wnętrze” – stanowczo podkreśla Agata z Life On Wheelz

Angelina Jolie

Angelina Jolie założyła konto na Instagramie, by wspierać prawa człowieka. Udostępniła poruszający list młodej Afganki

Bernie Sanders

Bernie Sanders uzbierał 1,8 mln dolarów dla organizacji charytatywnych. Wszystko dzięki zdjęciu w wełnianych rękawiczkach!

Pani Ania

Pani Ania ma 93 lata i konto, które podbija Instagram. „Chcę pokazać, że wiek nie determinuje tego, że nie można robić w swoim życiu ciekawych rzeczy, ani nie zwalnia nas z obowiązków społecznych i obywatelskich”

#WomenSupportingWomen - akcja / Instagram

Miliony kobiet wrzuciły na Instagrama swoje czarno-białe zdjęcia. O co w tym chodzi?

Maja Herman

Maja Herman walczy o prawdę w mediach społecznościowych. Kobiety dołączają do jej wyzwania #prawdziwaja

„Nie podejmując decyzji o refundacji leku, odbiera Pan mnie i tysiącom Polek, matek, córek, żon, partnerek, szansę na życie!”. Anna Puślecka apeluje do Ministra Zdrowia

5 profili na Instagramie, które odczarowują temat miesiączki

Maja Hyży pokazała dużą bliznę i napisała mądre słowa o miłości do swojego ciała. „Jestem z niego dumna, jakie nie jest, ale jest moje”

„Jestem chuda. Nie znoszę tego słowa, tak jak przez większość życia nie akceptowałam, że taka jestem”. Joanna Osyda szczerze o swojej wadze

Babska solidarność istnieje! Zobacz profile na Instagramie, które przeczą teorii, że kobiety się nie wspierają

Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

Parodiują gwiazdy, modelki i celebrytów. Zobacz najlepszych Instagramerów, których warto obserwować

Z nimi nie można nudzić się na szpitalnych korytarzach. Tańczący lekarze podbijają Instagram!

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka o swojej chorobie: Zaczęłam tyć z prędkością światła, dostałam trądziku

Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

„Vogue Portugal” przełamuje bariery. Thando Hopa – afrykańska modelka z albinizmem po raz pierwszy na okładce

Paulina Górska

„Bez plastiku można żyć”. Paulina Górska mówi o tym, jak praktykuje ekologiczny styl życia we własnej rodzinie

Endometrioza jest jak kosmos. Zobacz wyjątkową akcję w mediach społecznościowych pokazującą, jak wygląda ta choroba

Zdrowa Buzia

„O próchnicy mówię, że zaatakowały robaczki, a o wierceniu zęba – odkurzanie szczelin z nich, aby nie atakowały. Gdy pojawia się krew, wyjaśniam, że to ketchup”. Rozmawiamy ze Zdrową Buzią

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×