Przejdź do treści

Skarżysz się na ból kręgosłupa? Podejmij wyzwanie #dnimobilności z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Skarżysz się na ból kręgosłupa, mimo że regularnie trenujesz? Po kilkunastogodzinnej pracy za biurkiem czujesz dyskomfort w dolnej części pleców? A może zapominasz o rozciąganiu? To wszystko może powodować ból kręgosłupa, który dotyczy niemalże każdego. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk, na swoim profilu na Instagramie, rzuciła wyzwanie swoim „kolegom fo fachu”, zachęcając do publikowania propozycji ćwiczeń na mobilność kręgosłupa. Zatem, zróbmy #dnimobilności! 

Gosia Włodarczyk, znana w sieci jako Pani Fizjotrener, jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, która chętnie dzieli się wiedzą medyczną w mediach społecznościowych. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie poruszyła teamt związany z bólem kręgosłupa, który jest bardzo częstych schorzeniem. Dotyczy niemalże wszystkich: od osób bardzo aktywnych fizycznie, po te, które czas wolny spędzają za biurkiem lub na kanapie. Fizjoterapeutka ruszyła z wyzwaniem, zachęcając swoich kolegów fizjoterapeutów i trenerów personalnych, aby wspólnie połączyli siły i publikowali propozycje ćwiczeń na mobilność kręgosłupa, a wyzwanie oznaczyć #dnimobilności w swojej 24-godzinnej relacji na Instagramie, zwanej Instastory.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dzisiejszy post jest o bólu kręgosłupa. Ale jest inny niż wszystkie. Nie będzie tu żadnych badań, ale moje własne obserwacje. ☝️Mianowicie: ból kręgosłupa dotyczy prawie wszystkich, co ciekawe, niezależnie czy ktoś jest aktywny fizycznie czy nie, a wszystkie osoby które cierpią na ból pleców łączy jedno: 👉ograniczenie ruchomości w stawach kręgosłupa. 🗽Kręgosłup nie jest prostą kolumną, ma swoje naturalne krzywizny, jest tak zaprojektowany by dobrze znosić obciążenia. Ma również swoje zakresy ruchomości. Najbardziej ruchomy jest odcinek szyjny i lędźwiowy (przynajmniej powinien być!) a najmniej piersiowy i krzyżowy. 💃Zachowanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa jest podstawowym elementem profilaktyki przeciwbólowej oraz przeciw przeciążeniom (np. podczas treningu) i chorobie zwyrodnieniowej w późniejszych latach. Najczęściej widzę u pacjentów zniesienie ruchomości w stawach krzyżowo-biodrowych. Wpływa na to 👉siedzący tryb życia oraz 👉trening siłowy – lata ćwiczeń na siłowni z ciężarem w ustabilizowanej pozycji ciała, a pomijanie ćwiczeń na mobilność i rozciągania. Oczywiście wszystko co tu napiszę, będzie pasować do ograniczenia ruchomości w każdym innym odcinku kręgosłupa, ale te stawy krzyżowo – biodrowe sprawiają Wam najwiecej problemów, no kogo nie bolało nigdy na dole pleców?! Okolica stawów krzyżowo-biodrowych jest miejscem przyczepów silnych więzadeł miednicy, a także licznych mięśni: poprzecznego brzucha, pośladkowego wielkiego, przywodziciela wielkiego, wielodzielnego. Równie istotną strukturą wpływającą na stawy krzyżowo-biodrowe jest powięź piersiowo-lędźwiowa. Zaburzenia w tym rejonie powodują też zaburzenia w prawidłowej pracy mięśni dna miednicy, aby mięśni dna miednicy pracowały prawidłowo musi być zachowana pełna mobilność okolicznych stawów i tkanek! 📍W moim instastory pokaże Wam kilka ćwiczeń na mobilność kręgosłupa, które powinien robić Każdy. Codziennie. 🔺Wśród obserwujących jest tu wielu trenerów i fizjoterapeutów, zróbmy coś dla ludzi razem! Zróbmy #dnimobilnosci! Wrzucajcie w swoim instastory propozycje ćwiczeń na mobilność oznaczając mnie @pani_fizjoterner i #dnimobilnosci. Udostępnię każde instastory u siebie❣️#zdrowykregoslup

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Kręgosłup nie jest prostą kolumną, ma swoje naturalne krzywizny, jest tak zaprojektowany by dobrze znosić obciążenia. Ma również swoje zakresy ruchomości. Najbardziej ruchomy jest odcinek szyjny i lędźwiowy a najmniej piersiowy i krzyżowy. Zachowanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa jest podstawowym elementem profilaktyki przeciwbólowej oraz przeciw przeciążeniom (np. podczas treningu) i chorobie zwyrodnieniowej w późniejszych latach.

#dnimobilności

Inicjatywa fizjoterapeutki Gosi Włodarczyk ruszyła w piątek a na Instagramie można już zobaczyć pierwsze relacje.

 

 

Najczęściej widzę u pacjentów zniesienie ruchomości w stawach krzyżowo-biodrowych. Wpływa na to siedzący tryb życia oraz trening siłowy - lata ćwiczeń na siłowni z ciężarem w ustabilizowanej pozycji ciała, a pomijanie ćwiczeń na mobilność i rozciągania. Oczywiście wszystko co tu napiszę, będzie pasować do ograniczenia ruchomości w każdym innym odcinku kręgosłupa, ale te stawy krzyżowo - biodrowe sprawiają najwięcej problemów. Okolica stawów krzyżowo-biodrowych jest miejscem przyczepów silnych więzadeł miednicy, a także licznych mięśni: poprzecznego brzucha, pośladkowego wielkiego, przywodziciela wielkiego, wielodzielnego. Równie istotną strukturą wpływającą na stawy krzyżowo-biodrowe jest powięź piersiowo-lędźwiowa. Zaburzenia w tym rejonie powodują też zaburzenia w prawidłowej pracy mięśni dna miednicy, aby mięśni dna miednicy pracowały prawidłowo musi być zachowana pełna mobilność okolicznych stawów i tkanek.

 

 

Propozycja ćwiczeń w pracy

Wielogodzinne siedzenie negatywnie wpływa na napięcie poszczególnych grup mięśniowych: osłabia mięśnie pośladków, brzucha, pleców oraz mięśnie dna miednicy a także może spowodować nadmierne napięcie mięśni karku i rąk, co może być przyczyną napięciowych bóli głowy i zespołu cieśni nadgarstka. Nasze ciało sztywnieje, dostosowuje się do danej pozycji, zmniejsza się mobilność, zakresy ruchomości w stawach. Nawet może dojść do osłabienia ścian naczyń krwionośnych i słabszego przepływu krwi. Jednak nie samo siedzenie jest problemem, tylko brak zmiany pozycji. Jako fizjoterapeutka zalecam 3 minuty ruchu na 30 minut pracy. Wpłynie to prozdrowotnie na nasze ciało oraz na umysł, po 3 minutowym spacerze wokół biura będziemy efektywniej pracować a ciało nam za to podziękuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bernie Sanders

Bernie Sanders uzbierał 1,8 mln dolarów dla organizacji charytatywnych. Wszystko dzięki zdjęciu w wełnianych rękawiczkach!

Pani Ania

Pani Ania ma 93 lata i konto, które podbija Instagram. „Chcę pokazać, że wiek nie determinuje tego, że nie można robić w swoim życiu ciekawych rzeczy, ani nie zwalnia nas z obowiązków społecznych i obywatelskich”

#WomenSupportingWomen - akcja / Instagram

Miliony kobiet wrzuciły na Instagrama swoje czarno-białe zdjęcia. O co w tym chodzi?

palce w krwii

Dlaczego warto mówić o miesiączce? Polki podają 12 konkretnych powodów

Maja Herman

Maja Herman walczy o prawdę w mediach społecznościowych. Kobiety dołączają do jej wyzwania #prawdziwaja

„Nie podejmując decyzji o refundacji leku, odbiera Pan mnie i tysiącom Polek, matek, córek, żon, partnerek, szansę na życie!”. Anna Puślecka apeluje do Ministra Zdrowia

5 profili na Instagramie, które odczarowują temat miesiączki

Maja Hyży pokazała dużą bliznę i napisała mądre słowa o miłości do swojego ciała. „Jestem z niego dumna, jakie nie jest, ale jest moje”

„Jestem chuda. Nie znoszę tego słowa, tak jak przez większość życia nie akceptowałam, że taka jestem”. Joanna Osyda szczerze o swojej wadze

Babska solidarność istnieje! Zobacz profile na Instagramie, które przeczą teorii, że kobiety się nie wspierają

Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

Parodiują gwiazdy, modelki i celebrytów. Zobacz najlepszych Instagramerów, których warto obserwować

kobieta z telefonem w ręku

Social media – co, zyskujesz, a co tracisz?

Z nimi nie można nudzić się na szpitalnych korytarzach. Tańczący lekarze podbijają Instagram!

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka o swojej chorobie: Zaczęłam tyć z prędkością światła, dostałam trądziku

Napady złości u dziecka. O tym, jak reagować, pisze psycholog Ewa Sękowska-Molga

Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

„Vogue Portugal” przełamuje bariery. Thando Hopa – afrykańska modelka z albinizmem po raz pierwszy na okładce

Paulina Górska

„Bez plastiku można żyć”. Paulina Górska mówi o tym, jak praktykuje ekologiczny styl życia we własnej rodzinie

Endometrioza jest jak kosmos. Zobacz wyjątkową akcję w mediach społecznościowych pokazującą, jak wygląda ta choroba

Zdrowa Buzia

„O próchnicy mówię, że zaatakowały robaczki, a o wierceniu zęba – odkurzanie szczelin z nich, aby nie atakowały. Gdy pojawia się krew, wyjaśniam, że to ketchup”. Rozmawiamy ze Zdrową Buzią

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność