Przejdź do treści

Nordic walking – jak trenować bezpiecznie? Radzi fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Kobieta uprawia nordic walking
Nordic walking – jak trenować bezpiecznie? Radzi fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Nordic walking to wbrew pozorom aktywność zarezerwowana nie tylko dla osób starszych. Jeśli żyjesz w biegu i dużo pracujesz, taki trening może okazać się prawdziwym zbawieniem dla twoich stawów i kręgosłupa. Jednak warto pamiętać o kilku zasadach, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Zwraca na nie uwagę fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk.

Magdalena Mikołajczyk – kim jest?

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. „Na co dzień pomagam osobom aktywnym fizycznie ćwiczyć świadomie, bez zbędnych kontuzji” – tak opisuje samą siebie.

Jej profil na Instagramie rehab.fizjo obserwuje niemal 1,4 tys. osób. Chętnie dzieli się tam wiedzą zdobytą zarówno na studiach, jak i podczas pracy w zawodzie. W najnowszym poście fizjoterapeutka bierze na tapetę jedną z najpopularniejszych aktywności – nordic walking.

Nordic walking – jak trenować bezpiecznie?

Nordic walking to aktywność, która ma wiele plusów. Poprawia stabilność postawy podczas marszu, aktywuje do 90 proc. mięśni, a także łagodzi lub usuwa sztywność wokół barków i szyi. Regularne treningi zwiększają także ruchomość w stawach i  doskonale wpływają na pracę mięśni pośladkowych. A do tego szybszy marsz z kijkami sprawia, że jesteśmy po nim rozluźnione, mamy lepszą koncentrację i dobrze śpimy.

Magdalena Mikołajczyk podkreśla, ze nordic walking to jedna z bezpieczniejszych form aktywności. Jednak jeśli chcemy go trenować, musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Radzi, żeby zwrócić uwagę na to, jak:

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Nordic walking – jaka pozycja jest najlepsza?

Fizjoterapeutka wyjaśnia, że nieprawidłowa pozycja podczas ćwiczeń może spowodować przeciążenie stawów. Podpowiada, o czym powinnyśmy pamiętać, żeby mu zapobiec:

  • wysokość kija powinna być odpowiednio dobrana
  • dokładnie sprawdź, czy ćwiczysz według odpowiedniej techniki, np. czy masz właściwie ułożone nadgarstki
  • upewnij się, czy nie masz problemów z kolanami i plecami, bo trening może nasilić ból
  • rozciągnij się po ćwiczeniach, a przed nimi – rozgrzej mięśnie

Wszystko jasne? To co? Do marszu – czas start!

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

#nordicwalking ??⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Jedna z bezpieczniejszych form aktywności:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️jednak pamiętaj, zwracaj uwagę jak masz ustawione kije, czy przeciążasz bark lub nadgarstki⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️zaobserwuj jak zachowuje się twoje ciało po kijach. Może masz jakieś objawy w kolanach, dole pleców?!⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Jak zapobiec ewentualnym przeciążeniom? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Wbrew pozorom może się tutaj nieźle uszkodzić.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️wysokości kija musi być odpowiednio dobrana⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️technika chodzenia, do sprawdzenia. Głównie nadgarstki itd.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Nieodpowiednie ćwiczenia mogą je przeciążyć.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️inne problemy. Osłabione kolana, bolące plecy podczas tej aktywności mogą się nasilić! Ba i spięta szyja również.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️pamiętaj, aby po kijach zrobić również jakieś rozciągnie⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ➡️przed spacerem- treningiem rozgrzewka…⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ To jak chodzisz na kijach? Czy raczej biegasz ?‍♀️?? Czekam na komentarz! A i podziel się tym postem z kimś kto trenuje i może mu się to przydać?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #biegaczka #kije #spacer #aktywnazima #fit #odchudzanie #dbamosiebie #dbamozdrowie #profilaktyka #profilaktykazdrowia #ćwiczenia #schudnew2020 #zima #zakopane #fizjoterapeutka #hellozdrowie

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)


⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wiotkość stawów u dzieci i dorosłych

Wiotkość stawów u dzieci i dorosłych – objawy hipermobilności

Gosia Włodarczyk, Pani Fizjotrener

Można „siedzieć na tyłku” i robić dla siebie coś dobrego. Pani Fizjotrener radzi, jak zadbać o kręgosłup i stawy w czasie pandemii

Odkryte kostki zimą - jak szkodzą zdrowiu?

Odsłaniasz kostki zimą? Fizjoterapeuta ostrzega: ten błąd możesz przypłacić zdrowiem

Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie

Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

Orteza stawu skokowego — zastosowanie, zalecenia, koszty

Orteza stawu skokowego – zastosowanie, zalecenia, koszty

Torebka stawowa - jakie kontuzje mogą ją dotknąć?

Torebka stawowa – jakie kontuzje mogą ją dotknąć?

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

kobieta trzyma się za bolące kolano

Ćwiczenia na bolące kolana – jak wzmocnić kolana?

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Jak dbać o stawy? Podpowiada Pozytywna Doktor

mężczyzna stoi tyłem, kobieta przodem bez uśmiechu

„To drażni moją dziewczynę, ale nie potrafię się opanować”. Skąd bierze się potrzeba strzelania karkiem i palcami?

4 rzeczy, których nie znoszą twoje stawy. To nie tylko brak ruchu

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona