Przejdź do treści

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

Aleksytymia - czym jest? / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„Kiedyś aleksytymię nazywano emocjonalnym analfabetyzmem czy ślepotą emocjonalną. Choć określenia te są obraźliwe, mogą wam trochę rozjaśnić, na czym ona polega. A warto to wiedzieć, bo około 10 proc. populacji może doświadczać tej trudności” – pisze psycholożka Milena Wojnarowska na swoim profilu @przystanekmindfulness na Instagramie. Co jeszcze każdy z nas powinien wiedzieć o aleksytymii? 

Syndrom aleksytymii – czym jest?

Syndrom aleksytymii oznacza ograniczony dostęp człowieka do własnych emocji. Według Sifneosa, twórcy terminu, deficyt ten obejmuje niezdolność do identyfikacji uczuć oraz wykorzystania języka do ich opisania, niezdolność do rozróżnienia emocji i doznań z ciała, ubóstwo w zakresie marzeń i fantazji oraz tendencję do rozwlekłego opisu wydarzenia wywołującego emocje. O syndromie tym pisze Milena Wojnarowska.

„Mogłoby się wydawać, że aleksytymia to nie jest jakiś szczególnie duży problem – brak emocji = brak problemów. Nic bardziej mylnego” – pisze w swoim poście psycholożka, dodając, że aleksytymicy mają trudność z ich nazywaniem i identyfikowaniem, nie oznacza, że tych emocji w nich nie ma.

„Zamiast nazywania i identyfikacji jest za to ogrom napięcia, które bardzo trudno jest rozładować […]. Nazywanie emocji pozwala nam je przetworzyć i sobie z nimi poradzić. Osoby z wysokim poziomem aleksytymii tego przywileju nie mają. Takie skumulowane emocje z kolei prowadzą u aleksytymików do zapadania na choroby psychosomatyczne” – tłumaczy psycholożka.

Wojnarowska zdaje sobie sprawę, że wiele osób ma trudność w nazywaniu swoich emocji. „Wiele osób także wypiera swoje emocje i jest to dosyć typowe dla różnych zaburzeń. Nie oznacza to od razu aleksytymi, więc przestrzegam przed autodiagnozą” – dodaje.

„Aleksytymicy mogą przeżywać emocje, choć nie zdają sobie sprawy z tego, jakie to emocje. Czują pobudzenie, ale nie wiedzą, co ono oznacza. Często wyciągają wnioski o emocjach na podstawie doznań z ciała, mogą np. interpretować dreszcze wywołane zimnem jako podekscytowanie” – wyjaśnia psycholożka.

Aleksytymicy często nie miewają snów, nie są zdolni do wyobrażeń i marzenia. Mogą mieć trudność w myśleniu abstrakcyjnym i metaforycznym.

„Mogą też cierpieć na inne zaburzenia. Osoby takie trafiają na terapię, zgłaszając obniżony nastrój. Mają jednak problem ze szczegółową identyfikacją emocji i trudność z odróżnieniem lęku i smutku. Mogą mieć również problem z alkoholem czy spożywaniem nadmiernej ilości jedzenia, anoreksją, ponieważ nie mają innych strategii regulacji swojego napięcia” – tłumaczy Milena Wojnarowska.

I wyjaśnia, że nie do końca jest to widoczne. „Aleksytymicy sprawiają zazwyczaj wrażenie osób opanowanych, bardzo dobrze przystosowanych społecznie. Ich trudności zazwyczaj są najbardziej wyraźne w relacjach romantycznych” – dodaje psycholożka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta

Różnice płciowe w aleksytymii

Okazuje się też, że poziom aleksytymii jest istotnie wyższy u mężczyzn.

„Spekuluje się, że może to być uwarunkowane biologicznie. Z ewolucyjnego punktu widzenia, to kobiety musiały cechować się większą biegłością emocjonalną, aby wychować swoje potomstwo. Inną teorią są czynniki kulturowe, czyli zniechęcanie mężczyzn do pokazywania oraz odczuwania emocji” – wyjaśnia ekspertka.

Przystanek Mindfulness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje ponad 52 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości” /fot. Pexels

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości”. O kontrowersyjnej metodzie pracy z emocjami

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Divorce party może być jak publiczny spektakl mający na celu 'odczarowanie’ sytuacji społecznie uznawanej za porażkę”. O tym, czy rozwód zawsze musi oznaczać traumę, mówi socjolog prof. Mariola Bieńko

Jeśli twój bliski choruje, wydrukuj i zapamiętaj! Rady Moniki Kotlarek dla rodzin i przyjaciół osób z zaburzeniami psychicznymi

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

„Teraz bawią nas memy, ale zaraz może pojawić się potrzeba obśmiania sacrum. I na to nie ma mojej zgody”. Jak językowo oswajamy wojnę, mówi językoznawczyni Małgorzata Majewska

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

„Moje wspomnienia są dlatego tak pozytywnie ukrwione, bo tam była miłość”. Bogdan Frymorgen o życiu z ojcem i jego chorobą afektywną dwubiegunową

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

kobieta w kapeluszu

Szukanie zewnętrznej aprobaty stało się tak naturalne, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, iż to robimy. Ale płacimy za to ogromną cenę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

×