Przejdź do treści

Kampania o możliwościach osób z zespołem Downa „Załóż, że potrafię” podbija internet

Madison Tevlin
Wiralowa kampania pokazuje, że stereotypy dotyczące osób z zespołem Downa są krzywdzące/ fot. print screen wideo Instagram Madison Tevlin
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Założenia na temat tego, do czego zdolne i predystynowane są osoby z zespołem Downa, są otoczone wieloma negatywnymi stereotypami. By je przełamać, z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa powstała globalna kampania „Załóż, że potrafię”. „Dlaczego nie odwrócić naszej perspektyw?” – pytają twórcy wiralowego wideo.

„Załóż, że potrafię”

Choć Światowy Dzień Zespołu Downa przypada 21 marca, to globalna kampania pokazująca, z jakimi stereotypami muszą zmagać się osoby z zespołem trisomii 21, już zdążyła stać się wiralowa. Wideo „Załóż, że potrafię” pokazuje, jak stereotypy, uprzedzenia i niskie oczekiwania wobec osób z zespołem Downa utrudniają im życie. Bohaterką krótkiego (lecz niezwykle ważnego!) filmu została 22-letnia modelka i aktorka z zespołem Downa Madison Tevlin, która w pierwszej scenie zwraca się do kobiety stojącej za barem:

„Hej, barmanko, zakładasz, że nie mogę pić margarity, więc nie podajesz mi margarity” – mówi i dodaje: „Twoje założenie staje się rzeczywistością”.

W kolejnych kadrach widzimy Tevlin wraz z rodzicami. Wspólnie jedzą kolację, razem myją zęby, a nasza bohaterka nie może nawet sama ułożyć się do spania.

„Zakładacie, że nie dam rady żyć sama, więc nie zachęcacie mnie do samodzielnego życia” – mówi Tevlin, zwracając się do rodziców i opiekunów osób z zespołem Downa.

Jak widzimy w dalszej części wideo, pragnienia osób z zespołem trisomii 21 są takie same jak wszystkich innych. Niestety nasza bohaterka jest pomijana nie tylko w barze i domu, lecz także w szkole czy na treningu. Sytuacja zmienia się jednak, kiedy Tevlin nie jest otoczona krzywdzącymi założeniami wobec własnej osoby, a jej potrzeby zostają zauważone.

„Nasze negatywne założenia dotyczące osób z zespołem Downa mogą prowadzić do tego, by te przypuszczenia stały się rzeczywistością. W socjologii nazywa się to 'samospełniającą się przepowiednią’.

Dlaczego nie odwrócić naszej perspektyw? Jeśli będziemy mieć pozytywne założenia na temat osób z zespołem Downa, damy im więcej możliwości w szkołach, miejscach pracy, relacjach i siłowniach. I może te pozytywne założenia staną się rzeczywistością” – czytamy pod filmem udostępnionym m.in. na instagramowym profilu Tevlin.

Mar Galceran

„Chcemy zmienić społeczne postrzeganie zespołu Downa”

Wiralowe wideo zostało wyprodukowane przez CoorDown i Small New York we współpracy z National Down Syndrome Society (NDSS). Jak wynika z komunikatu prasowego NDSS, kampanię częściowo zainspirowała Marta Sodano, Włoszka z zespołem Downa, która przemawiała na konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa.

„Odkryłam, że w psychologii istnieje koncepcja zwana 'samospełniającą się przepowiednią’, zgodnie z którą nauczyciel, który uważa, że ​​uczeń nie jest w stanie zrozumieć, po prostu nie będzie go uczył. I proszę bardzo: proroctwo samo się spełnia” – powiedziała i dodała: „Moim zdaniem nie ma pojęć trudnych ani łatwych, zawsze istnieje prosty sposób wyjaśnienia rzeczy. I kiedy myślę o wszystkich rzeczach, których mi nie wyjaśniono i których mnie nie nauczono, naprawdę się złoszczę”.

Kandi Pickard, prezes i dyrektor generalny NDSS, w rozmowie z „TODAY” podkreślił, że pierwsze efekty kampanii już są widoczne. Jak zaznaczył, nie jest prawdą, że osoby z zespołem Downa nie potrafią same zadbać o siebie czy podjąć decyzję. I dzięki kampanii zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej osób.

„Ten film otwiera zdrową rozmowę, by publiczność mogła zobaczyć nie tylko piękno, lecz także zdolności osób z zespołem Downa” – mówi Pickard. „To właśnie robimy jako organizacja na co dzień. Chcemy zmienić społeczne postrzeganie zespołu Downa” – dodaje.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez SMALL (@smalltheagency)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: