Przejdź do treści

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images
Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Ćwiczenia jogi to prosty sposób na to, aby zrobić jednocześnie coś dobrego dla ciała i ducha. Duchowy wymiar tej praktyki jest dla wielu osób istotny, ale nie mniej istotne są korzyści płynące dla ciała: sprawność fizyczna oraz zdrowie. Joga w domu to dla ciebie idealny wybór, jeśli chcesz w domowym zaciszu zadbać o siebie i spróbować nowej formy ruchu. Sprawdź, o czym powinnaś pamiętać, jeśli dopiero zaczynasz praktykę.

Joga dla początkujących w domu – jak się przygotować? 

Jak zacząć ćwiczyć jogę? Najlepiej od razu i bez żadnych wymówek. Joga dla początkujących jest niezwykle prosta. Podczas praktyki wykonuje się najłatwiejsze asany (pozycje), których celem jest poznanie swojego ciała, wprowadzenie w nim równowagi i harmonii. 

Do ćwiczenia jogi w domu potrzebujesz wyłącznie maty oraz kawałka miejsca. Instruktorzy polecają, by była to przestrzeń „czysta”, czyli taka, w której nie ma dużo rzeczy. Im ich mniej, tym lepiej, ponieważ nie rozproszą cię i nie skupią na sobie uwagi. Ta powinna być skierowana wyłącznie na twoje ciało, mięśnie i na to, co czujesz. Jeśli chcesz, możesz zapalić wokół siebie świece zapachowe lub kadzidła, które wprowadzą odpowiedni nastrój. Możesz do tego włączyć muzykę relaksacyjną, które nada rytm ruchom. Warto też przygotować sobie koc, ponieważ często zwieńczeniem praktyki jest medytacja. Warto mieć też w pobliżu poduszki lub ręczniki, które posłużą jako pomoc podczas rozciągania. 

Jeśli nie wiesz, jak ćwiczyć jogę w domu samodzielnie, znajdź w Internecie hasło „joga online”. Coraz więcej szkół jogi oferuje zajęcia online. To dobry wybór dla początkujących, którzy boją się ćwiczyć w grupie lub nie mają możliwości uczęszczania na zajęcia w klubie. W Internecie dostępne są także różnego rodzaju filmiki z krótkimi praktykami jogi. Instruktorzy dokładnie opisują każdą pozycję, a ty możesz obserwować ruch na ekranie komputera lub telefonu. 

Medytacje dla początkujących są bardzo proste. Odbywają się najczęściej w savasanie, czyli pozycji trupa. Wystarczy położyć się na podłodze, przykryć się kocem (by zachować ciepło), opuścić ręce luźno wzdłuż tułowia w lekkim rozchyleniu, nogi również należy rozluźnić i skupić się na oddechu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Joga – podstawy, o których należy pamiętać 

  • W jodze bardzo ważny jest oddech. Skupienie się na nim pozwala nie tylko prawidłowo dotlenić organizm, ale przede wszystkim wspiera pracę mięśni w poszczególnych pozycjach. 
  • Cisza i spokój są bardzo pożądane w jodze, dlatego praktykę wykonuj zawsze wtedy, gdy masz pewność, że będziesz w stanie skupić na niej swoją uwagę – szczególnie gdy jesteś początkująca i musisz nauczyć się prawidłowych wzorców ruchowych. 
  • Zawsze słuchaj swojego ciała. Chociaż instruktor każe ci w pozycji psa z głową w dół trzymać wyprostowane kolana, to jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego, daj sobie czas. Obserwuj swoje ciało, szukaj napięć i staraj się je zlikwidować. Z każdą kolejną praktyką mięśnie będą coraz bardziej rozluźnione, a ty w końcu wykonasz pozycję tak, jak należy. 
  • Już 10 minut jogi przynosi korzyści dla twojego organizmu. Możesz zatem zacząć od krótkich sesji, które pozwolą ci rozruszać ciało i zapoznać się z praktyką oraz pokażą, jak ćwiczyć i co daje joga.

Joga – ćwiczenia dla początkujących 

W jodze jest wiele pozycji, do których potrzeba giętkiego i sprawnego ciała. Ale jest też wiele asan, które są odpowiednie dla każdego – bez względu na stopień zaawansowania.

Joga – ćwiczenia podstawowe: 

  • pozycja trupa (savasana),
  • pozycja kota (marjaryasana), 
  • pozycja krowy (bitilasana), 
  • pozycja drzewa (vrksasana), 
  • powitanie słońca (surya namaskar), 
  • siedzący orzeł (garudasana), 
  • pies z głową w dół (adha mukha), 
  • pozycja dziecka (balasana). 

Towarzystwo to dobry pomysł, gdy zaczynasz coś nowego i nie czujesz się w tym pewnie. Dlatego na popularności zyskała joga dla par. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwalają ci na odbycie wspólnej praktyki z partnerem lub przyjaciółką. Dzięki temu czujesz się pewniej i bezpieczniej. Istnieje wiele badań naukowych, które potwierdzają, że wspólne treningi lepiej motywują do regularnych ćwiczeń, a w przypadku jogi zbliżają do siebie. 

Ale joga dla dwóch osób to nie tylko joga dla dorosłych. Joga dla dzieci to mniej wymagająca praktyka, która uczy dzieci wyciszenia, a także zachęca do aktywnego spędzania czasu. Dlatego jeśli nie jesteś w stanie wygospodarować chwili tylko dla siebie, zaproś do praktyki dzieci. Będzie to dla was wartościowy czas, który przyniesie korzyści zdrowotne, a do tego mnóstwo śmiechu.

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga – efekty i korzyści 

Co daje nam joga? Przede wszystkim wprowadza do życia zdrowy nawyk w postaci ruchu. Poza tym pomaga w uregulowaniu oddechu. Na co dzień oddychasz płytko i szybko. Powoduje to niedotlenienie organizmu, a także nie dotleniasz mięśni, które również go potrzebują, aby właściwie pracować.  

Medytacje połączone z ruchem pozwalają wyciszyć umysł i zdystansować się wobec tego, co dzieje się dookoła. Joga pomaga w opanowaniu nerwów, stresu. Sprzyja to uregulowaniu poziomu tętna i prawidłowej pracy układu krążeniowo-oddechowego oraz unormowaniu ciśnienia tętniczego. 

Poza tym joga świetnie rozciąga ciało: likwiduje napięcia, pomaga pozbyć się chronicznego bólu, zwiększa zakres ruchu i sprzyja odchudzaniu. I najważniejsze: pomaga w przekraczaniu granic ciała, o których nawet nie miałaś pojęcia, że istnieją.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Siedź spokojnie! Proste ćwiczenia na ból pośladków, dzięki którym zapomnisz o bólu 

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Odstające łopatki – jak pozbyć się tego problemu u dorosłych i dzieci? 

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

„Weekend w lesie wzmacnia układ odpornościowy na cały miesiąc. Przychodzisz i jesteś, a las cię wspiera” – mówi Maria Hawranek

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać?

Hip dip – 4 ćwiczenia, dzięki którym wypracujesz wcięcie w biodrach

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

Kobieta ćwiczy jogę

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Ćwiczenia kształtujące gibkość – jak je wykonywać, by były skuteczne?

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×