Przejdź do treści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać?

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wygląda jak wykonywana w parach lub grupie gimnastyka akrobatyczna. Na twarzach ćwiczących dostrzec można skupienie oraz zaufanie, że partner treningu jest równie skoncentrowany. Mowa o acro jodze – jednej z najnowszych odmian jogi. Trudno znaleźć formę aktywności, która w większym stopniu wpływałaby na rozwijanie charakteru oraz umiejętności komunikacji i współpracy.

Czym jest acro joga?

Acro joga jest nową odmianą jogi. Stworzyli ją w 2003 r. kalifornijscy akrobaci. Swoją formą przypomina przez to kombinację gimnastyki akrobatycznej i tańca. Jest niezwykle wdzięczna, dzięki płynności i spójności wykonywanych ruchów. Jednoczenie acro joga czerpie mądrość (także w aspekcie celowości wykonywania poszczególnych asan) z klasycznej jogi.

Poszczególne ćwiczenia polegają na wykonywaniu w parach lub grupie ewolucji przestrzennych (także w powietrzu). Stąd praktyka ta wymaga od osób w niej uczestniczących dużej otwartości na nowe doświadczenia i zaufania do partnera acro jogi.

Pierwsze kroki z acro jogą

W acro jodze wyróżnia się trzy podstawowe role: podstawa, latający i asekuracja. Na czym polega każda z nich?

Podstawa (base) to osoba, która przez cały czas wykonywania ćwiczeń ma bezpośrednią styczność z podłożem i unosi swojego partnera do góry. Zwykle leży plecami na ziemi, dzięki czemu ma stabilną pozycję, która zapewnia bezpieczeństwo drugiej ćwiczącej osobie. 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta ćwiczy

Drugą ważną rolą jest latający (flyer). To osoba, z którą baza ma styczność wyłącznie przez stopy lub dłonie. Musi więc być przez cały czas skupiony, by podczas balansowania w powietrzu nawet na chwilę nie stracić równowagi. Latający musi być ponadto w dobrej kondycji fizycznej oraz wyzbyć się lęków. Wymaga się od niego, by zaufał swoim umiejętnościom, ale również umiejętnościom partnera – podstawy. Tylko w ten sposób będzie w stanie wykonywać poszczególne przejścia i pozycje.

Ostatnią z ważnych ról podczas acro jogi odgrywa asekurujący (spotter), czyli osoba zabezpieczająca. Nawet jeśli podstawa i latający doskonale radzą sobie z akrobacjami – trzecia osoba musi czuwać nad ich bezpieczeństwem. Wystarczy chwila nieuwagi, sekundowe rozproszenie, czy skurcz mięśni, by akrobacja skończyła się upadkiem. To właśnie asekurujący obserwuje, przewiduje potknięcia i podpowiada, jak skorygować pozycje, by były prawidłowo wykonane.

Nie zawsze rola asekurującego jest niezbędna. Acro jogę można bowiem uprawiać także w duecie. Wówczas konieczne jest większe skupienie. Nie ma bowiem osoby, która ostrzeże przed zagrożeniem wynikającym z nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń.

Dlaczego warto uprawiać acro jogę?

Acro joga może wydawać się kolejną mniej lub bardziej skomplikowaną formą aktywności ruchowej.

Jest to jednak coś więcej. Ta odmiana jogi:

  • uczy komunikacji prostej i pełnej szacunku do drugiego człowieka,
  • uczy szacunku dla punktów widzenia innych niż własny,
  • uczy akceptacji dla odmienności,
  • uczy opartego mówienia o swoich potrzebach i oczekiwaniach,
  • buduje odwagę i zaufanie,
  • pozwala wsłuchać się we własne ciało i wysyłane przez nie sygnały,
  • pokazuje, że sukces często zależy od ciężkiej pracy, wysiłku i skupienia wszystkich osób zaangażowanych w wykonywane zadanie,
  • pozwala wspólnie przeżywać sukcesy i porażki,
  • otwiera na nowe relacje,
  • zaspokaja potrzebę przynależności.

Poza wymienionymi korzyściami psychologiczno-społecznymi acro jogę warto uprawiać także ze względów zdrowotnych.  Dzięki niej rozciągniesz mięśnie przykręgosłupowe, zwiększysz ruchliwość stawów, wzmocnisz układ sercowo-naczyniowy i uelastycznisz całe ciało.

Czy acro joga może zmienić życie?

Acro joga jest odmianą jogi, która w sposób znaczący kształtuje codzienność. Uprawiając ją regularnie, zauważysz szereg pozytywnych zmian tak psychicznych, społecznych, jak i fizycznych.

Acro joga już dla początkujących jest dużym wsparciem w budowaniu wytrzymałości, siły i elastyczności ruchów. Wymiar fizyczny zmian to jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej tego, czego możesz się spodziewać. Nawet jeśli dotychczas praca zespołowa nie była twoją mocną stroną, już wkrótce współpracownicy i szefowie zauważą korzystną zmianę –  sprawniej będziesz komunikować swoje potrzeby, rozwiązywać konflikty i obdarzać zaufaniem innych.

Jeśli w twoim życiu prywatnym pojawią się trudności – łatwiej będzie ci je pokonać. Będziesz bowiem koncentrować się wyłącznie na teraźniejszości, zamiast poddawać się zgubnemu wpływowi strachu. Innymi słowy – zachowasz spokój ducha nawet wtedy, gdy inni ulegną panice.

Im dłużej będziesz trenować acro jogę, tym lepiej będą wyglądać twoje relacje z innymi ludźmi. Wszystko to za sprawą umiejętnej komunikacji, empatii i szacunku do odmiennych perspektyw. Nawet jeśli jesteś osobą nieśmiała, po treningu stworzonym przez kalifornijskich akrobatów łatwiej będzie ci nawiązywać i utrzymywać relacje z nowo poznanymi ludźmi. Wszystko to dzięki większej otwartości i pewności siebie.

 

Bibliografia:

  1. K. Bulińska, Joga interpersonalna w ujęciu biopsychospołecznym, Przestrzeń, 2018, nr 10, s. 24–37.
  2. A. Podgórska, Ta odmiana jogi spełni wasze najskrytsze marzenia o lataniu, Nasze Miasto, 2016, nr 23 s. 15.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Edyta i Berenika Halickie / fot. Agata Dobrzańska

„Glimmery uczą układ nerwowy, że jest bezpiecznie i że można się rozluźnić”. Poznaj praktykę zauważania mikromomentów zachwytu w życiu

4 proste pozycje jogi, dzięki którym wzmocnisz ramiona. Sprawdź, czy to asany dla Ciebie! 

Największe naukowe odkrycia 2022 roku. Subiektywne zestawienie biotechnologa Dawida Polaka / AdobeStock

Największe naukowe odkrycia 2022 roku. Subiektywne zestawienie biotechnologa Dawida Polaka

„Słowa mogą służyć odcinaniu się. Intymność buduje się w ciszy”. O znaczeniu milczenia i „zanieczyszczaniu” świata hałasem mówi psychoanalityk Tomasz J. Jasiński

Święta przetrwać czy przeżywać? Jak czerpać pozytywną energię z trudnych spotkań

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Rodzina siedzi przy świątecznym stole

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy świątecznym stole. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

Jak reagować na przykre uwagi bez wywoływania kłótni? Psycholożka wyjaśnia / istock

Jak reagować na przykre uwagi bez wywoływania kłótni? Psycholożka wyjaśnia

"Zanim się odezwiesz - pomyśl, ile nie wiesz". Psycholożka Weronika Czyrny wraca z kolejnym viralowym postem / istock

„Zanim się odezwiesz – pomyśl, ile nie wiesz”. Psycholożka Weronika Czyrny wraca z kolejną odsłoną wiralowego cyklu

Powstał projekt pierwszej na świecie sztucznej macicy. Dzięki niej na świat może przychodzić rocznie 30 tys. dzieci

Powstał projekt pierwszej na świecie sztucznej macicy. Dzięki niej na świat może przychodzić rocznie 30 tys. dzieci

Co mogę w te czy inne święta? O rzeczach, o których warto pamiętać, przypomina psycholożka Sara Tylka / istock

Co mogę w te czy inne święta? O kilku rzeczach, o których warto pamiętać, przypomina psycholożka Sara Tylka

Ma 23 lata i pokaźny dorobek naukowy. Poznajcie Wojciecha Nazara, najmłodszego doktora w Polsce!

Ma 23 lata i pokaźny dorobek naukowy. Poznajcie Wojciecha Nazara, najmłodszego doktora w Polsce!

Czasami nie wiesz, co odpowiadać na zadawane ci pytania? Psycholożka ma kilka gotowych odpowiedzi na te, których wolałabyś nie usłyszeć / istock

Czasami nie wiesz, co odpowiadać na zadawane ci pytania? Psycholożka ma kilka gotowych odpowiedzi na te, których wolałabyś nie usłyszeć

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Wkurza cię, jak ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Drażni cię, gdy ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Świeca – wymagające ćwiczenie, które wycisza i stymuluje pracę tarczycy

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

„Poczuć cudzą obecność na odległość i bez zaglądania w telefon”. Wynalazek Brygidy Dzidek sprawia, że możemy poczuć dotyk w wirtualnej rzeczywistości

Kobieta leży na łóżku

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

Dwunastolatek z dyplomem magistra fizyki kwantowej. Chce sprawić, aby ludzie byli nieśmiertelni

Dr Agata Szade / fot. archiwum prywatne

Dr Agata Szade: „Jeśli chodzi o bycie kobietą-naukowcem, to myślę, że w Polsce naprawdę nie jest najgorzej”

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Kompletnie nie przemawia do mnie budowanie autorytetu opartego na strachu. Wolę zbudować relację, w której szacunek będzie czymś naturalnym”

×