Przejdź do treści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej
Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”
„Potrzebujemy więcej zieleni. To nie jest już kwestia estetyki, a najlepszy sposób na ochronę przed katastrofalnymi skutkami upałów” – apeluje ekoaktywistka Paulina Górska

Wygląda jak wykonywana w parach lub grupie gimnastyka akrobatyczna. Na twarzach ćwiczących dostrzec można skupienie oraz zaufanie, że partner treningu jest równie skoncentrowany. Mowa o acro jodze – jednej z najnowszych odmian jogi. Trudno znaleźć formę aktywności, która w większym stopniu wpływałaby na rozwijanie charakteru oraz umiejętności komunikacji i współpracy.

Czym jest acro joga?

Acro joga jest nową odmianą jogi. Stworzyli ją w 2003 r. kalifornijscy akrobaci. Swoją formą przypomina przez to kombinację gimnastyki akrobatycznej i tańca. Jest niezwykle wdzięczna, dzięki płynności i spójności wykonywanych ruchów. Jednoczenie acro joga czerpie mądrość (także w aspekcie celowości wykonywania poszczególnych asan) z klasycznej jogi.

Poszczególne ćwiczenia polegają na wykonywaniu w parach lub grupie ewolucji przestrzennych (także w powietrzu). Stąd praktyka ta wymaga od osób w niej uczestniczących dużej otwartości na nowe doświadczenia i zaufania do partnera acro jogi.

Pierwsze kroki z acro jogą

W acro jodze wyróżnia się trzy podstawowe role: podstawa, latający i asekuracja. Na czym polega każda z nich?

Podstawa (base) to osoba, która przez cały czas wykonywania ćwiczeń ma bezpośrednią styczność z podłożem i unosi swojego partnera do góry. Zwykle leży plecami na ziemi, dzięki czemu ma stabilną pozycję, która zapewnia bezpieczeństwo drugiej ćwiczącej osobie. 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta ćwiczy

Drugą ważną rolą jest latający (flyer). To osoba, z którą baza ma styczność wyłącznie przez stopy lub dłonie. Musi więc być przez cały czas skupiony, by podczas balansowania w powietrzu nawet na chwilę nie stracić równowagi. Latający musi być ponadto w dobrej kondycji fizycznej oraz wyzbyć się lęków. Wymaga się od niego, by zaufał swoim umiejętnościom, ale również umiejętnościom partnera – podstawy. Tylko w ten sposób będzie w stanie wykonywać poszczególne przejścia i pozycje.

Ostatnią z ważnych ról podczas acro jogi odgrywa asekurujący (spotter), czyli osoba zabezpieczająca. Nawet jeśli podstawa i latający doskonale radzą sobie z akrobacjami – trzecia osoba musi czuwać nad ich bezpieczeństwem. Wystarczy chwila nieuwagi, sekundowe rozproszenie, czy skurcz mięśni, by akrobacja skończyła się upadkiem. To właśnie asekurujący obserwuje, przewiduje potknięcia i podpowiada, jak skorygować pozycje, by były prawidłowo wykonane.

Nie zawsze rola asekurującego jest niezbędna. Acro jogę można bowiem uprawiać także w duecie. Wówczas konieczne jest większe skupienie. Nie ma bowiem osoby, która ostrzeże przed zagrożeniem wynikającym z nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń.

Dlaczego warto uprawiać acro jogę?

Acro joga może wydawać się kolejną mniej lub bardziej skomplikowaną formą aktywności ruchowej.

Jest to jednak coś więcej. Ta odmiana jogi:

  • uczy komunikacji prostej i pełnej szacunku do drugiego człowieka,
  • uczy szacunku dla punktów widzenia innych niż własny,
  • uczy akceptacji dla odmienności,
  • uczy opartego mówienia o swoich potrzebach i oczekiwaniach,
  • buduje odwagę i zaufanie,
  • pozwala wsłuchać się we własne ciało i wysyłane przez nie sygnały,
  • pokazuje, że sukces często zależy od ciężkiej pracy, wysiłku i skupienia wszystkich osób zaangażowanych w wykonywane zadanie,
  • pozwala wspólnie przeżywać sukcesy i porażki,
  • otwiera na nowe relacje,
  • zaspokaja potrzebę przynależności.

Poza wymienionymi korzyściami psychologiczno-społecznymi acro jogę warto uprawiać także ze względów zdrowotnych.  Dzięki niej rozciągniesz mięśnie przykręgosłupowe, zwiększysz ruchliwość stawów, wzmocnisz układ sercowo-naczyniowy i uelastycznisz całe ciało.

Czy acro joga może zmienić życie?

Acro joga jest odmianą jogi, która w sposób znaczący kształtuje codzienność. Uprawiając ją regularnie, zauważysz szereg pozytywnych zmian tak psychicznych, społecznych, jak i fizycznych.

Acro joga już dla początkujących jest dużym wsparciem w budowaniu wytrzymałości, siły i elastyczności ruchów. Wymiar fizyczny zmian to jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej tego, czego możesz się spodziewać. Nawet jeśli dotychczas praca zespołowa nie była twoją mocną stroną, już wkrótce współpracownicy i szefowie zauważą korzystną zmianę –  sprawniej będziesz komunikować swoje potrzeby, rozwiązywać konflikty i obdarzać zaufaniem innych.

Jeśli w twoim życiu prywatnym pojawią się trudności – łatwiej będzie ci je pokonać. Będziesz bowiem koncentrować się wyłącznie na teraźniejszości, zamiast poddawać się zgubnemu wpływowi strachu. Innymi słowy – zachowasz spokój ducha nawet wtedy, gdy inni ulegną panice.

Im dłużej będziesz trenować acro jogę, tym lepiej będą wyglądać twoje relacje z innymi ludźmi. Wszystko to za sprawą umiejętnej komunikacji, empatii i szacunku do odmiennych perspektyw. Nawet jeśli jesteś osobą nieśmiała, po treningu stworzonym przez kalifornijskich akrobatów łatwiej będzie ci nawiązywać i utrzymywać relacje z nowo poznanymi ludźmi. Wszystko to dzięki większej otwartości i pewności siebie.

 

Bibliografia:

  1. K. Bulińska, Joga interpersonalna w ujęciu biopsychospołecznym, Przestrzeń, 2018, nr 10, s. 24–37.
  2. A. Podgórska, Ta odmiana jogi spełni wasze najskrytsze marzenia o lataniu, Nasze Miasto, 2016, nr 23 s. 15.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

Szorty - kto powinien je nosić? / pexels

Zastanawiasz się, czy masz odpowiednie nogi do założenia szortów? Psycholożka Agata Głyda wymienia, kto powinien je nosić

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Science Zen / mat. pras.

Czas na realne zmiany. Trudna sytuacja młodych doktorantów w Polsce

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

kobieta w kapeluszu

Szukanie zewnętrznej aprobaty stało się tak naturalne, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, iż to robimy. Ale płacimy za to ogromną cenę

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Malwina Angerman-Kowalska

„Nasze potrzeby wynikają z talentów. Test Gallupa® pomaga je ujawnić i przestać od siebie uciekać” – mówi Malwina Angerman-Kowalska

Ewa Wojdyllo - Osiatynska

„Serce warto zarezerwować do odczuwania. Główna centrala zawiadowcza dotycząca jakości życia znajduje się w głowie” – mówi psycholog Ewa Woydyłło

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Joanna Chmura

„Nie lubię narracji, że lęk trzeba przełamywać. Lęk to nasz przyjaciel, trochę dziwny, ale jednak” – mówi Joanna Chmura

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×