Przejdź do treści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o braku samoakceptacji i kompleksach
Dorota Szelągowska szczerze o kompleksach. „W swoich oczach byłam gruba. Ohydne tłuste ramiona, brzuch, uda”
Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!
Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Wygląda jak wykonywana w parach lub grupie gimnastyka akrobatyczna. Na twarzach ćwiczących dostrzec można skupienie oraz zaufanie, że partner treningu jest równie skoncentrowany. Mowa o acro jodze – jednej z najnowszych odmian jogi. Trudno znaleźć formę aktywności, która w większym stopniu wpływałaby na rozwijanie charakteru oraz umiejętności komunikacji i współpracy.

Czym jest acro joga?

Acro joga jest nową odmianą jogi. Stworzyli ją w 2003 r. kalifornijscy akrobaci. Swoją formą przypomina przez to kombinację gimnastyki akrobatycznej i tańca. Jest niezwykle wdzięczna, dzięki płynności i spójności wykonywanych ruchów. Jednoczenie acro joga czerpie mądrość (także w aspekcie celowości wykonywania poszczególnych asan) z klasycznej jogi.

Poszczególne ćwiczenia polegają na wykonywaniu w parach lub grupie ewolucji przestrzennych (także w powietrzu). Stąd praktyka ta wymaga od osób w niej uczestniczących dużej otwartości na nowe doświadczenia i zaufania do partnera acro jogi.

Pierwsze kroki z acro jogą

W acro jodze wyróżnia się trzy podstawowe role: podstawa, latający i asekuracja. Na czym polega każda z nich?

Podstawa (base) to osoba, która przez cały czas wykonywania ćwiczeń ma bezpośrednią styczność z podłożem i unosi swojego partnera do góry. Zwykle leży plecami na ziemi, dzięki czemu ma stabilną pozycję, która zapewnia bezpieczeństwo drugiej ćwiczącej osobie. 

Drugą ważną rolą jest latający (flyer). To osoba, z którą baza ma styczność wyłącznie przez stopy lub dłonie. Musi więc być przez cały czas skupiony, by podczas balansowania w powietrzu nawet na chwilę nie stracić równowagi. Latający musi być ponadto w dobrej kondycji fizycznej oraz wyzbyć się lęków. Wymaga się od niego, by zaufał swoim umiejętnościom, ale również umiejętnościom partnera – podstawy. Tylko w ten sposób będzie w stanie wykonywać poszczególne przejścia i pozycje.

Ostatnią z ważnych ról podczas acro jogi odgrywa asekurujący (spotter), czyli osoba zabezpieczająca. Nawet jeśli podstawa i latający doskonale radzą sobie z akrobacjami – trzecia osoba musi czuwać nad ich bezpieczeństwem. Wystarczy chwila nieuwagi, sekundowe rozproszenie, czy skurcz mięśni, by akrobacja skończyła się upadkiem. To właśnie asekurujący obserwuje, przewiduje potknięcia i podpowiada, jak skorygować pozycje, by były prawidłowo wykonane.

Nie zawsze rola asekurującego jest niezbędna. Acro jogę można bowiem uprawiać także w duecie. Wówczas konieczne jest większe skupienie. Nie ma bowiem osoby, która ostrzeże przed zagrożeniem wynikającym z nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń.

Dlaczego warto uprawiać acro jogę?

Acro joga może wydawać się kolejną mniej lub bardziej skomplikowaną formą aktywności ruchowej.

Jest to jednak coś więcej. Ta odmiana jogi:

  • uczy komunikacji prostej i pełnej szacunku do drugiego człowieka,
  • uczy szacunku dla punktów widzenia innych niż własny,
  • uczy akceptacji dla odmienności,
  • uczy opartego mówienia o swoich potrzebach i oczekiwaniach,
  • buduje odwagę i zaufanie,
  • pozwala wsłuchać się we własne ciało i wysyłane przez nie sygnały,
  • pokazuje, że sukces często zależy od ciężkiej pracy, wysiłku i skupienia wszystkich osób zaangażowanych w wykonywane zadanie,
  • pozwala wspólnie przeżywać sukcesy i porażki,
  • otwiera na nowe relacje,
  • zaspokaja potrzebę przynależności.

Poza wymienionymi korzyściami psychologiczno-społecznymi acro jogę warto uprawiać także ze względów zdrowotnych.  Dzięki niej rozciągniesz mięśnie przykręgosłupowe, zwiększysz ruchliwość stawów, wzmocnisz układ sercowo-naczyniowy i uelastycznisz całe ciało.

Czy acro joga może zmienić życie?

Acro joga jest odmianą jogi, która w sposób znaczący kształtuje codzienność. Uprawiając ją regularnie, zauważysz szereg pozytywnych zmian tak psychicznych, społecznych, jak i fizycznych.

Acro joga już dla początkujących jest dużym wsparciem w budowaniu wytrzymałości, siły i elastyczności ruchów. Wymiar fizyczny zmian to jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej tego, czego możesz się spodziewać. Nawet jeśli dotychczas praca zespołowa nie była twoją mocną stroną, już wkrótce współpracownicy i szefowie zauważą korzystną zmianę –  sprawniej będziesz komunikować swoje potrzeby, rozwiązywać konflikty i obdarzać zaufaniem innych.

Jeśli w twoim życiu prywatnym pojawią się trudności – łatwiej będzie ci je pokonać. Będziesz bowiem koncentrować się wyłącznie na teraźniejszości, zamiast poddawać się zgubnemu wpływowi strachu. Innymi słowy – zachowasz spokój ducha nawet wtedy, gdy inni ulegną panice.

Im dłużej będziesz trenować acro jogę, tym lepiej będą wyglądać twoje relacje z innymi ludźmi. Wszystko to za sprawą umiejętnej komunikacji, empatii i szacunku do odmiennych perspektyw. Nawet jeśli jesteś osobą nieśmiała, po treningu stworzonym przez kalifornijskich akrobatów łatwiej będzie ci nawiązywać i utrzymywać relacje z nowo poznanymi ludźmi. Wszystko to dzięki większej otwartości i pewności siebie.

 

Bibliografia:

  1. K. Bulińska, Joga interpersonalna w ujęciu biopsychospołecznym, Przestrzeń, 2018, nr 10, s. 24–37.
  2. A. Podgórska, Ta odmiana jogi spełni wasze najskrytsze marzenia o lataniu, Nasze Miasto, 2016, nr 23 s. 15.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Dziecko

Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne

Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję

Wentworth Miller

Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić

„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Ciemna strona żarówki Edisona

Mila Ochocka, hortiterapeutka: Potrzebujemy poczuć deszcz na skórze, zobaczyć, jak reagujemy, gdy nie jest nam do końca komfortowo

Monika Tarnowska

Monika Tarnowska: Ekran jest dla dzieci oczywistym wyborem – bywa tam kolorowo, ciekawie, dynamicznie i nie ma pandemii

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio' czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

Kobieta

Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?