Przejdź do treści

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Niby banalna czynność, a większość osób robi to źle. Jak… siusiać? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować
Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!
Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Oddawanie moczu to zwyczajna czynność fizjologiczna. Jak się jednak okazuje, sikać można źle lub dobrze. Naucz się poprawnej pozycji a mięśnie dna miednicy na pewno ci podziękują. Myślisz, że chodzi o to, by po prostu wygodnie usiąść na toalecie? Nie, a przynajmniej nie tylko…

 

„Waginolożka” i jej nauki o sikaniu

Ciekawe, jak z duchem czasu idzie potrzeba upowszechniania informacji prozdrowotnych. Nawet w przypadku pozornie tak oczywistych kwestii jak siusianie. Na informację, jak robić to prawidłowo, można się natknąć na TikToku. Jeśli myślisz, że to kolejny viralowy żart, jesteś w błędzie. Urolog i ginekolog dr Teresa Irwin, która sama nazywa się „waginolożką”, uznała platformę TikTok za doskonałą przestrzeń do korygowania utartych i błędnych zachowań u kobiet, w trosce o ich zdrowie.

Podczas oglądania nieco ponad 40-sekundowego video, dowiemy się, jak zazwyczaj siadamy, oddając mocz. A także, jak powinnyśmy siadać, by sobie nie szkodzić. Błędna i niepoprawna jest pozycja, gdy nasze plecy są ustawione prostopadle do pozycji ud, a stopy nie są postawione całą powierzchnią na podłodze. Dr Irwin nazywa tę pozycję „sztywną i stosowną”. Gdy się nad tym zastanowimy, mogłoby się wydawać, że taką postawę przybiera ktoś, kto czuje się skrępowany i obserwowany. Uniemożliwia to całkowite opróżnienie pęcherza, a co się z tym wiąże, nawet około 1/3 moczu nie zostaje wydalona. Sytuacja ta może powodować infekcje dróg moczowych i zapalenia pęcherza lub cewki moczowej. Dlatego zdrową i zalecaną alternatywą dla tej „sztywnej” pozycji jest, jak to nazywa dr Irwin pozycja „na kowboja”. Doktor Teresa Irwin prowadzi swoją praktykę w Teksasie, więc dobrze wie, jak to się robi na Dzikim Zachodzie.  Instruując nas przez swój profil na TikToku, zaleca: „Siądź, pochyl się do przodu, oprzyj łokcie na kolanach i siusiaj, ale nie zapomnij o tym, by twoje stopy przylegały całkowicie do podłoża”. Umożliwi to rozluźnienie przepony miednicy, co tym samym sprawi, że będziemy mogły swobodnie opróżnić pęcherz do końca. Same zobaczcie:

@dr.teresa.irwin##healtheducation ##doctorsoftiktok ##fyp ##mom ##women ##bladderproblems ##incontinence ##uti ##texas♬ original sound – dr.teresa.irwin

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

Jak zrobić to dobrze?

Jak wykazują badania, nie są to jedynie populistyczne mrzonki. Naukowcy zajmujący się problemami ginekologicznymi i urologicznymi na Uniwersytecie Jamesa Cooka w Townsville w Australii skoncentrowali się m.in. na poszukiwaniu najlepszej dla zdrowia kobiet pozycji oddawania moczu. Profesor Ajay Rane z American Urogynecology Society potwierdza: „Biorąc pod uwagę konstrukcję naszych ubikacji, najlepszą postawą do siedzenia na toalecie jest taka, w której całe stopy przylegają do podłoża. Pozycja ta sprzyja rozluźnieniu mięśni ud oraz miednicy”. Dodatkowo warto pochylić się nieco do przodu, opierając łokcie na kolanach. W efekcie możemy swobodnie opróżnić zawartość pęcherza oraz ułatwić opróżnianie jelit.

W 2004 roku American Urogynecology Society zorganizowała konferencję dotyczącą m.in. prawidłowej postawy przy oddawaniu moczu. Przyczynkiem do podjęcia tego tematu był fakt oddawania moczu przez kobiety w publicznych toaletach. Zazwyczaj w celach higienicznych, większość z nas „zawisa” nad sedesem, by ograniczyć styczność z powierzchnią toalety. Jednak postawa ta nie jest idealna dla zdrowia naszego pęcherza. ,Prof. Ajay Rane wyjaśnia: „Naukowo wykazaliśmy, że jeśli unosisz się nad toaletą, opróżniasz tylko jedną trzecią pęcherza. Co sprawia, że powstrzymujesz dużo moczu. Nie jest to korzystne dla zdrowia, ponieważ jeśli dopuszczasz do zastojów moczu, zwiększa to ryzyko dysfunkcyjnego opróżnienia pęcherza oraz infekcji”.

Czy pisuary powinny przejść do historii?

W badaniach brano również pod uwagę grupę mężczyzn z problemami z prostatą. Udowodniono korzystny wpływ oddawania moczu w pozycji siedzącej. Prof. Jesse N. Mills z Wydziału Urologii UCLA potwierdza informacje o pozytywnym wpływie na zdrowie mężczyzn oddawania moczu na siedząco – ma to znaczenie zwłaszcza u panów z chorobami urologicznymi.

Pamiętajmy o tych paru prostych zasadach, a pozwoli nam to uchronić się przed zwiększeniem ryzyka niekomfortowych i niechcianych infekcji dróg moczowych.

 

Źródła: Mamamia, Contemporary OB./GYN,  Queensland Health

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×