Przejdź do treści

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Niby banalna czynność, a większość osób robi to źle. Jak… siusiać? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej
Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”
„Potrzebujemy więcej zieleni. To nie jest już kwestia estetyki, a najlepszy sposób na ochronę przed katastrofalnymi skutkami upałów” – apeluje ekoaktywistka Paulina Górska

Oddawanie moczu to zwyczajna czynność fizjologiczna. Jak się jednak okazuje, sikać można źle lub dobrze. Naucz się poprawnej pozycji a mięśnie dna miednicy na pewno ci podziękują. Myślisz, że chodzi o to, by po prostu wygodnie usiąść na toalecie? Nie, a przynajmniej nie tylko…

 

„Waginolożka” i jej nauki o sikaniu

Ciekawe, jak z duchem czasu idzie potrzeba upowszechniania informacji prozdrowotnych. Nawet w przypadku pozornie tak oczywistych kwestii jak siusianie. Na informację, jak robić to prawidłowo, można się natknąć na TikToku. Jeśli myślisz, że to kolejny viralowy żart, jesteś w błędzie. Urolog i ginekolog dr Teresa Irwin, która sama nazywa się „waginolożką”, uznała platformę TikTok za doskonałą przestrzeń do korygowania utartych i błędnych zachowań u kobiet, w trosce o ich zdrowie.

Podczas oglądania nieco ponad 40-sekundowego video, dowiemy się, jak zazwyczaj siadamy, oddając mocz. A także, jak powinnyśmy siadać, by sobie nie szkodzić. Błędna i niepoprawna jest pozycja, gdy nasze plecy są ustawione prostopadle do pozycji ud, a stopy nie są postawione całą powierzchnią na podłodze. Dr Irwin nazywa tę pozycję „sztywną i stosowną”. Gdy się nad tym zastanowimy, mogłoby się wydawać, że taką postawę przybiera ktoś, kto czuje się skrępowany i obserwowany. Uniemożliwia to całkowite opróżnienie pęcherza, a co się z tym wiąże, nawet około 1/3 moczu nie zostaje wydalona. Sytuacja ta może powodować infekcje dróg moczowych i zapalenia pęcherza lub cewki moczowej. Dlatego zdrową i zalecaną alternatywą dla tej „sztywnej” pozycji jest, jak to nazywa dr Irwin pozycja „na kowboja”. Doktor Teresa Irwin prowadzi swoją praktykę w Teksasie, więc dobrze wie, jak to się robi na Dzikim Zachodzie.  Instruując nas przez swój profil na TikToku, zaleca: „Siądź, pochyl się do przodu, oprzyj łokcie na kolanach i siusiaj, ale nie zapomnij o tym, by twoje stopy przylegały całkowicie do podłoża”. Umożliwi to rozluźnienie przepony miednicy, co tym samym sprawi, że będziemy mogły swobodnie opróżnić pęcherz do końca. Same zobaczcie:

@dr.teresa.irwin##healtheducation ##doctorsoftiktok ##fyp ##mom ##women ##bladderproblems ##incontinence ##uti ##texas♬ original sound – dr.teresa.irwin

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

Jak zrobić to dobrze?

Jak wykazują badania, nie są to jedynie populistyczne mrzonki. Naukowcy zajmujący się problemami ginekologicznymi i urologicznymi na Uniwersytecie Jamesa Cooka w Townsville w Australii skoncentrowali się m.in. na poszukiwaniu najlepszej dla zdrowia kobiet pozycji oddawania moczu. Profesor Ajay Rane z American Urogynecology Society potwierdza: „Biorąc pod uwagę konstrukcję naszych ubikacji, najlepszą postawą do siedzenia na toalecie jest taka, w której całe stopy przylegają do podłoża. Pozycja ta sprzyja rozluźnieniu mięśni ud oraz miednicy”. Dodatkowo warto pochylić się nieco do przodu, opierając łokcie na kolanach. W efekcie możemy swobodnie opróżnić zawartość pęcherza oraz ułatwić opróżnianie jelit.

W 2004 roku American Urogynecology Society zorganizowała konferencję dotyczącą m.in. prawidłowej postawy przy oddawaniu moczu. Przyczynkiem do podjęcia tego tematu był fakt oddawania moczu przez kobiety w publicznych toaletach. Zazwyczaj w celach higienicznych, większość z nas „zawisa” nad sedesem, by ograniczyć styczność z powierzchnią toalety. Jednak postawa ta nie jest idealna dla zdrowia naszego pęcherza. ,Prof. Ajay Rane wyjaśnia: „Naukowo wykazaliśmy, że jeśli unosisz się nad toaletą, opróżniasz tylko jedną trzecią pęcherza. Co sprawia, że powstrzymujesz dużo moczu. Nie jest to korzystne dla zdrowia, ponieważ jeśli dopuszczasz do zastojów moczu, zwiększa to ryzyko dysfunkcyjnego opróżnienia pęcherza oraz infekcji”.

Czy pisuary powinny przejść do historii?

W badaniach brano również pod uwagę grupę mężczyzn z problemami z prostatą. Udowodniono korzystny wpływ oddawania moczu w pozycji siedzącej. Prof. Jesse N. Mills z Wydziału Urologii UCLA potwierdza informacje o pozytywnym wpływie na zdrowie mężczyzn oddawania moczu na siedząco – ma to znaczenie zwłaszcza u panów z chorobami urologicznymi.

Pamiętajmy o tych paru prostych zasadach, a pozwoli nam to uchronić się przed zwiększeniem ryzyka niekomfortowych i niechcianych infekcji dróg moczowych.

 

Źródła: Mamamia, Contemporary OB./GYN,  Queensland Health

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×