Przejdź do treści

Prawidłowa postawa przy komputerze – jak siedzieć? Pozycja

Kobieta pracuje przed lamptopem
Jaka jest prawidłowa postawa przy komputerze? Zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Prawidłowa postawa przy komputerze to sprawa kluczowa dla zdrowia naszego kręgosłupa – szczególnie jeśli przy biurku spędzamy codziennie kilka godzin, przez lata. Jak siedzieć przy komputerze, żeby nasza pozycja była bezpieczna i ergonomiczna dla układu ruchu? O prawidłowej postawie przy komputerze rozmawialiśmy z fizjoterapeutą, Adamem Bartkiewiczem.

Pozycja przy komputerze a stan układu ruchu

Większość z nas spędza kilka godzin dziennie przed komputerem. Odczuwamy zmęczenie, ból głowy, kłopoty z koncentracją. – Nieprawidłowe ustawienie naszej głowy powoduje nadmierne napięcie m.in. mięśni szyi, mięśnia czworobocznego czy mięśnia dźwigacza łopatki. To z kolei daje poważne dolegliwości bólowe i ograniczenia ruchu – opiniuje Adam Bartkiewicz z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Nieprawidłowa postawa ciała i ułożenie głowy negatywnie wpływa na nasze samopoczucie i wydajność. Przechylona do przodu głowa sprawia, że zaburzamy naturalną równowagę ciała oraz zmuszamy mięśnie szyi do większego wysiłku. Dodatkowo, zmniejszając odległość pomiędzy oczami a ekranem, sprawiamy, że kark i mięśnie pleców męczą się szybciej, dochodzi do zaburzeń koncentracji i bólu głowy. Nieprawidłowe ustawienie głowy powoduje napięcie m.in. mięśni szyi, mięśnia czworobocznego czy mięśnia dźwigacza łopatki.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo, Suplement diety wspomagający odporność na stres, 20 kapsułek
20,99 zł
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł

Pochylenie głowy w kierunku ekranu może wynikać z nieprawidłowego ustawienia monitora. Powinniśmy pamiętać, że górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości naszych oczu, przyjmując odpowiednią pozycję siedzącą.
Nieprawidłowości mogą powodować zmianę ustawienia głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa, co z kolei przyczynia się do napięcia mięśni grzbietu i szyi. Dłuższe nieprawidłowe ustawienie ciała może sprawić dolegliwości bólowe ze strony układu mięśniowo-szkieletowego oraz utrwalenie niekorzystnych zmian.

Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
kobieta na hamaku

Nieprawidłowa postawa przy komputerze – zagrożenia

Na temat zagrożeń wynikających z nieprawidłowej postawy ciała i ułożenia głowy podczas pracy, przeprowadzono badania opublikowane w magazynie „Biofeedback”, w których wzięło udział ponad 200 studentów. Wykazano, że pochylenie głowy do przodu ogranicza jej ruchomość i po upływie 30 sekund wywołuje wrażenie drętwiejącego karku. U niektórych z uczestników zwiększyło się także napięcie mięśnia czworogłowego.

W utrzymaniu prawidłowej postawy ciała pomocne może być korzystanie z piłki rehabilitacyjnej lub poduszki sensomotorycznej, na których możemy siadać. Oprócz właściwego ustawienia stanowiska pracy, istotna jest też odpowiednia aktywność fizyczna. Aby zminimalizować negatywne skutki obciążenia układu ruchu w pozycji siedzącej, powinniśmy robić przerwy w pracy w odstępach około 1h. Nawet 5-10 minut takiej przerwy może dać nam bardzo dobre efekty, pod warunkiem, że zostaną one odpowiednio wykorzystane na ćwiczenia.

Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Jak siedzieć przy komputerze?

Jak siedzieć przy komputerze, żeby nie zaszkodzić swojemu zdrowiu? Prawidłowa postawa przy komputerze to pozycja wyprostowana. Kiedy zaczynamy siedzieć prosto, nasze krzywizny kręgosłupa, zaczynają układać się w sposób fizjologiczny, ale ważnym aspektem jest odpowiednie ustawienie biurka i monitora. Siedząc na krześle musimy pamiętać o wsunięciu się do samego końca, korzystając z odpowiedniego wyprofilowania na wysokości odcinka lędźwiowego. Bezpieczna pozycja przy komputerze wymaga zadbania również o odpowiednie ułożenie nóg.

Zobacz także: Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy

Podczas siedzenia nasz dół podkolanowy powinien być w odległości 3-4 cm od krawędzi siedziska, a nogi zgięte w stawach kolanowych pod kątem 90-100 stopni. Należy również pamiętać o odpowiednim ustawieniu monitora: jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości naszych oczu.

powiedział Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Ergonomiczna pozycja przy komputerze

Najważniejsze zasady zachowania prawidłowej pozycji przy komputerze dotyczą kilku elementów związanych z bezpiecznym ułożeniem ciała, takich jak:

  • odpowiednie krzesło,
  • ustawienie monitora,
  • ułożenie rąk,
  • odpowiednie biurko.

Jakie krzesło będzie najlepsze do pracy przy komputerze? Przede wszystkim powinno umożliwiać wygodne siedzenie przed komputerem i swobodne wykonywanie ruchów. Prawidłową postawę przy biurku zapewni krzesło o regulowanej wysokości siedziska (zaleca się, by było ono oddalone 40-50 cm od podłogi). Należy zadbać o to, żeby miało podłokietniki. O odpowiednią pozycję przy komputerze zadbamy wybierając krzesło, w którym można zmieniać również wysokość oparcia i stopień jego nachylenia. Kształt krzesła powinien być dostosowany do naturalnego wygięcia kręgosłupa.

Dla zapewnienia prawidłowej postawy przy komputerze istotne jest, aby górna krawędź monitora znajdowała się na linii oczu lub pod nią. Monitor najlepiej ustawić w odległości 40-75 cm od twarzy.

Odpowiednia pozycja rąk przy komputerze chroni przed problemami z nadgarstkami, częstymi u pracowników biurowych. Najważniejszą zasadą jest tutaj ułożenie dłoni i łokci w czasie siedzenia przy biurku w taki sposób, żeby zachować przynajmniej kąt prosty między ramieniem a przedramieniem.

Wybierając biurko służące do pracy przy komputerze zwróćmy uwagę na to, by jego rozmiar pozwolił na umieszczenie na nim rąk wraz ze wszystkimi elementami wyposażenia zgodnie z zasadami ergonomii opisanymi powyżej.

Pamiętajmy także o tym, aby o zachowywaniu prawidłowej postawy przy biurku przypominać także dzieciom. Ergonomiczna pozycja przy komputerze i przestrzeganie zaleceń ograniczenia ilości czasu spędzanego na korzystaniu z urządzeń elektronicznych do 2 godzin dziennie może uchronić je przed problemami z kręgosłupem w wieku dorosłym.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co single i bezdzietnicy robią w święta? "Są tacy, którzy rok w rok pracują, dyżurują, zastępują rodziców" - podkreśla Edyta Broda

Co single i bezdzietnicy robią w święta? „Są tacy, którzy rok w rok pracują, dyżurują, zastępują rodziców” – podkreśla Edyta Broda

Jak działać i pracować efektywnie, by nie przesadzić i nie stać się więźniem własnych celów, radzi psycholog Monika Romanowska: „Do tego trzeba uruchomić swój wewnętrzny barometr”

"Nie możesz tego nosić. To zbyt odkrywające i rozpraszające" - usłyszała od pracodawcy. Internauci stają w obronie dziewczyny / screen TikTok

„Nie możesz tego nosić. To zbyt odkrywające i rozpraszające” – usłyszała od pracodawcy. Internauci stają w obronie dziewczyny

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

Praca zdalna po pandemii / unsplash

Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej. Zmiany w Kodeksie pracy po pandemii koronawirusa

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Science Zen / mat. pras.

Czas na realne zmiany. Trudna sytuacja młodych doktorantów w Polsce

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna

Adam Lewanowicz

Jak radzić sobie z toksyczną relacją w pracy? „Trzeba stawiać granice od samego początku” [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Ćwiczenia na kark – pokonaj ból szyi

Kobieta przed komputerem

Ból nadgarstka – przyczyny, ćwiczenia, leczenie

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Kobieta pije kawę przed monitorem

Zadbaj o siebie, nawet jeśli pracujesz z domu

ćwiczenia za biurkiem - kobieta w biurze

Ćwiczenia w pracy. Męczy cię ból karku? Sprawdź, jak sobie pomóc

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

×