Przejdź do treści

Prawidłowa postawa przy komputerze – jak siedzieć? Pozycja

Kobieta pracuje przed lamptopem
Jaka jest prawidłowa postawa przy komputerze? Zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Prawidłowa postawa przy komputerze to sprawa kluczowa dla zdrowia naszego kręgosłupa – szczególnie jeśli przy biurku spędzamy codziennie kilka godzin, przez lata. Jak siedzieć przy komputerze, żeby nasza pozycja była bezpieczna i ergonomiczna dla układu ruchu? O prawidłowej postawie przy komputerze rozmawialiśmy z fizjoterapeutą, Adamem Bartkiewiczem.

Pozycja przy komputerze a stan układu ruchu

Większość z nas spędza kilka godzin dziennie przed komputerem. Odczuwamy zmęczenie, ból głowy, kłopoty z koncentracją. – Nieprawidłowe ustawienie naszej głowy powoduje nadmierne napięcie m.in. mięśni szyi, mięśnia czworobocznego czy mięśnia dźwigacza łopatki. To z kolei daje poważne dolegliwości bólowe i ograniczenia ruchu – opiniuje Adam Bartkiewicz z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Nieprawidłowa postawa ciała i ułożenie głowy negatywnie wpływa na nasze samopoczucie i wydajność. Przechylona do przodu głowa sprawia, że zaburzamy naturalną równowagę ciała oraz zmuszamy mięśnie szyi do większego wysiłku. Dodatkowo, zmniejszając odległość pomiędzy oczami a ekranem, sprawiamy, że kark i mięśnie pleców męczą się szybciej, dochodzi do zaburzeń koncentracji i bólu głowy. Nieprawidłowe ustawienie głowy powoduje napięcie m.in. mięśni szyi, mięśnia czworobocznego czy mięśnia dźwigacza łopatki.

Pochylenie głowy w kierunku ekranu może wynikać z nieprawidłowego ustawienia monitora. Powinniśmy pamiętać, że górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości naszych oczu, przyjmując odpowiednią pozycję siedzącą.
Nieprawidłowości mogą powodować zmianę ustawienia głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa, co z kolei przyczynia się do napięcia mięśni grzbietu i szyi. Dłuższe nieprawidłowe ustawienie ciała może sprawić dolegliwości bólowe ze strony układu mięśniowo-szkieletowego oraz utrwalenie niekorzystnych zmian.

Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
kobieta na hamaku

Nieprawidłowa postawa przy komputerze – zagrożenia

Na temat zagrożeń wynikających z nieprawidłowej postawy ciała i ułożenia głowy podczas pracy, przeprowadzono badania opublikowane w magazynie „Biofeedback”, w których wzięło udział ponad 200 studentów. Wykazano, że pochylenie głowy do przodu ogranicza jej ruchomość i po upływie 30 sekund wywołuje wrażenie drętwiejącego karku. U niektórych z uczestników zwiększyło się także napięcie mięśnia czworogłowego.

W utrzymaniu prawidłowej postawy ciała pomocne może być korzystanie z piłki rehabilitacyjnej lub poduszki sensomotorycznej, na których możemy siadać. Oprócz właściwego ustawienia stanowiska pracy, istotna jest też odpowiednia aktywność fizyczna. Aby zminimalizować negatywne skutki obciążenia układu ruchu w pozycji siedzącej, powinniśmy robić przerwy w pracy w odstępach około 1h. Nawet 5-10 minut takiej przerwy może dać nam bardzo dobre efekty, pod warunkiem, że zostaną one odpowiednio wykorzystane na ćwiczenia.

Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Jak siedzieć przy komputerze?

Jak siedzieć przy komputerze, żeby nie zaszkodzić swojemu zdrowiu? Prawidłowa postawa przy komputerze to pozycja wyprostowana. Kiedy zaczynamy siedzieć prosto, nasze krzywizny kręgosłupa, zaczynają układać się w sposób fizjologiczny, ale ważnym aspektem jest odpowiednie ustawienie biurka i monitora. Siedząc na krześle musimy pamiętać o wsunięciu się do samego końca, korzystając z odpowiedniego wyprofilowania na wysokości odcinka lędźwiowego. Bezpieczna pozycja przy komputerze wymaga zadbania również o odpowiednie ułożenie nóg.

Zobacz także: Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy

Podczas siedzenia nasz dół podkolanowy powinien być w odległości 3-4 cm od krawędzi siedziska, a nogi zgięte w stawach kolanowych pod kątem 90-100 stopni. Należy również pamiętać o odpowiednim ustawieniu monitora: jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości naszych oczu.

powiedział Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Ergonomiczna pozycja przy komputerze

Najważniejsze zasady zachowania prawidłowej pozycji przy komputerze dotyczą kilku elementów związanych z bezpiecznym ułożeniem ciała, takich jak:

  • odpowiednie krzesło,
  • ustawienie monitora,
  • ułożenie rąk,
  • odpowiednie biurko.

Jakie krzesło będzie najlepsze do pracy przy komputerze? Przede wszystkim powinno umożliwiać wygodne siedzenie przed komputerem i swobodne wykonywanie ruchów. Prawidłową postawę przy biurku zapewni krzesło o regulowanej wysokości siedziska (zaleca się, by było ono oddalone 40-50 cm od podłogi). Należy zadbać o to, żeby miało podłokietniki. O odpowiednią pozycję przy komputerze zadbamy wybierając krzesło, w którym można zmieniać również wysokość oparcia i stopień jego nachylenia. Kształt krzesła powinien być dostosowany do naturalnego wygięcia kręgosłupa.

Dla zapewnienia prawidłowej postawy przy komputerze istotne jest, aby górna krawędź monitora znajdowała się na linii oczu lub pod nią. Monitor najlepiej ustawić w odległości 40-75 cm od twarzy.

Odpowiednia pozycja rąk przy komputerze chroni przed problemami z nadgarstkami, częstymi u pracowników biurowych. Najważniejszą zasadą jest tutaj ułożenie dłoni i łokci w czasie siedzenia przy biurku w taki sposób, żeby zachować przynajmniej kąt prosty między ramieniem a przedramieniem.

Wybierając biurko służące do pracy przy komputerze zwróćmy uwagę na to, by jego rozmiar pozwolił na umieszczenie na nim rąk wraz ze wszystkimi elementami wyposażenia zgodnie z zasadami ergonomii opisanymi powyżej.

Pamiętajmy także o tym, aby o zachowywaniu prawidłowej postawy przy biurku przypominać także dzieciom. Ergonomiczna pozycja przy komputerze i przestrzeganie zaleceń ograniczenia ilości czasu spędzanego na korzystaniu z urządzeń elektronicznych do 2 godzin dziennie może uchronić je przed problemami z kręgosłupem w wieku dorosłym.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Wspólnie zadbajmy o zdrowie psychiczne i emocjonalne w środowisku pracy. Hello Zdrowie patronem medialnym kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna

Adam Lewanowicz

Jak radzić sobie z toksyczną relacją w pracy? „Trzeba stawiać granice od samego początku” [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta przed komputerem

Ból nadgarstka – przyczyny, ćwiczenia, leczenie

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Kobieta pije kawę przed monitorem

Zadbaj o siebie, nawet jeśli pracujesz z domu

ćwiczenia za biurkiem - kobieta w biurze

Ćwiczenia w pracy. Męczy cię ból karku? Sprawdź, jak sobie pomóc

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Purl – różowa włóczka dyskryminowana w pracy. Nowa animacja Pixara porusza niezwykle ważny temat

Kobieta stojąca na przystanku autobusowym

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

Biurowiec jako źródło chorób

Praca biurowa niszczy zdrowie

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Kobieta w maseczce ochronnej

Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem