Przejdź do treści

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Siostra Bożenna o mobbingu w pielęgniarstwie: „Pielęgniarki pielęgniarkom urządziły piekło w miejscach pracy”
„Nie mogę uwierzyć, że przegapiłabym wszystkie te doświadczenia życiowe, gdybym nadal ukrywała swoje ciało” – pisze kanadyjska modelka po amputacji nogi
12 proc. z nas używa smartfona pod prysznicem, 9 proc. w czasie seksu. Lek. Michał Domaszewski ostrzega przed uzależnieniem od telefonu
Gorączka Denga czy Gorączka Zachodniego Nilu pojawi się w Polsce? Eksperci alarmują: już niedługo
Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

Dance aerobik to rodzaj grupowego treningu fitness łączący założenia standardowego aerobiku z choreografiami tanecznymi inspirowanymi różnymi stylami (np. tańcami latynoskimi, na których opiera się popularna zumba). Jak najlepiej ćwiczyć dance aerobik, jeśli jesteś osobą początkującą? Jakie efekty daje regularny udział w tych zajęciach?

Co to jest dance aerobik?

Dance aerobik (aerobik taneczny) jest rodzajem zajęć fitness, w czasie których wykonuje się układy taneczne inspirowane ruchami z tradycyjnego aerobiku. Treningi najczęściej odbywają się w grupach, przy energetycznej muzyce.

Najważniejsze cechy dance aerobiku jako rodzaju treningu to:

  • charakter tlenowy (aerobowy) ćwiczeń – w czasie zajęć przez dłuższy czas zachowywany jest relatywnie stały poziom aktywności o niskiej lub umiarkowanie dużej intensywności, przy której energia do pracy mięśni pochodzi głównie z przemian tlenowych,
  • zaangażowanie całego ciała, przede wszystkim dużych grup mięśniowych.

W zależności od stylu, w jakim utrzymywane są choreografie wykorzystywane podczas zajęć możemy wyróżnić różne rodzaje dance aerobiku. Bardzo dużą popularność latino aerobik, prowadzony przy rytmach samby, salsy i rumby. Do tej grupy zaliczana jest przede wszystkim zumba. Inne typy zajęć dance aerobik czerpią z muzyki i ruchów takich tańców jak hip-hop lub jazz, czy tańców arabskich lub indyjskich.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
twerk

Jak ćwiczyć dance aerobik?

Najbardziej typową formą ćwiczenia dance aerobiku jest uczestnictwo w zajęciach grupowych. W przypadku osób, które nie miały wcześniej doświadczeń z tym rodzajem treningów warto skorzystać z zajęć dance aerobik dla początkujących. Instruktorzy dobierają do nich łatwiejsze technicznie i mniej wymagające kondycyjnie układy taneczne.

Jeśli nie masz możliwości uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych, istnieje opcja ćwiczenia w domu – programy dance aerobiku dostępne są również online.

Największe korzyści przynosi wykonywanie dłuższych sesji treningowych – co najmniej dwudziestominutowych. Typowe zajęcia grupowe w klubach fitness i na siłowniach trwają 55-60 minut. W celu uzyskania szybkich i widocznych efektów treningu warto uczestniczyć w dwóch lub trzech sesjach dance aerobiku w tygodniu.

Efekty dance aerobiku

Nie od dziś wiadomo, że regularna aktywność fizyczna poprawia zdrowie i samopoczucie. Jakich efektów możemy się spodziewać przy regularnym uczestnictwie w zajęciach dance aerobiku?

Dance aerobik pomaga w odchudzaniu

Bez regularnych ćwiczeń fizycznych trudno o uzyskanie trwałego efektu zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej w organizmie i redukcji masy ciała. Wybór rodzaju wysiłku, którego wykonywanie nie będzie dla nas katorgą, a dobrą zabawą znacznie zwiększy szanse na to, że aktywność fizyczna w naszym życiu zacznie pojawiać się częściej.

Treningi dance aerobiku dla wielu osób są zajęciami, na które z radością powracają – nie tylko po to, żeby schudnąć, ale też dlatego, że chcą dobrze spędzić wolny czas. A efekty odchudzania przychodzą jako skutek uboczny (oczywiście o ile stosujemy dietę, w której nie „nadrabiamy” ilości spalonych kilokalorii).

W jednym z badań oceniono efekty udziału prawie sześćdziesięciu kobiet w zajęciach dance aerobiku trzy razy w tygodniu przez dwanaście tygodni. Uczestniczki eksperymentu przez ten czas straciły średnio ponad dwa kilogramy i jeden proc. tkanki tłuszczowej. W składzie ciała nieznacznie zwiększył się natomiast u nich średni udział masy mięśniowej.

Dance aerobik zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych

Regularny udział w zajęciach dance aerobiku (tak jak uprawianie innych sportów o umiarkowanej intensywności) zmniejsza ryzyko powszechnie występujących chorób, w tym:

  • schorzeń układu sercowo-naczyniowego,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • nieprawidłowego stężenia cholesterolu we krwi,
  • udaru mózgu,
  • niektórych rodzajów nowotworów,
  • osteoporozy.
Bachata, tańcząca para

Dance aerobik poprawia nastrój

Połączenie koncentracji na żywiołowych układach tanecznych oraz energetycznej muzyki pozwala zapomnieć o stresujących sytuacjach i cieszyć się tym, co dzieje się w danej chwili. Zajęcia dance aerobiku są idealnym remedium na momenty, w których mamy gorszy nastrój.

 

Bibliografia:

  1. M. F., Rosli A. A. (2015) Effects of Aerobic Dance on Cardiovascular Level and Body Weight among Women, International Journal of Sport and Health Sciences, 9(12): 874-882.
  2. Pantelic S., Sporis G., Milanovic Z. (2013) Effects of a Twelve-Week Aerobic Dance Exercises on Body Composition Parameters in Young Women, International Journal of Morphology, 31(4): 1243-1250.
  3. Stosic D., Velickovic S. (2016) Effects of dance aerobic on body composition, International Scientific Conference. FIS Communications 2015.
  4. Mayo Clinic (2020) Aerobic exercise: Top 10 reasons to get physical.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×