Przejdź do treści

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować
Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!
Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Dance aerobik to rodzaj grupowego treningu fitness łączący założenia standardowego aerobiku z choreografiami tanecznymi inspirowanymi różnymi stylami (np. tańcami latynoskimi, na których opiera się popularna zumba). Jak najlepiej ćwiczyć dance aerobik, jeśli jesteś osobą początkującą? Jakie efekty daje regularny udział w tych zajęciach?

Co to jest dance aerobik?

Dance aerobik (aerobik taneczny) jest rodzajem zajęć fitness, w czasie których wykonuje się układy taneczne inspirowane ruchami z tradycyjnego aerobiku. Treningi najczęściej odbywają się w grupach, przy energetycznej muzyce.

Najważniejsze cechy dance aerobiku jako rodzaju treningu to:

  • charakter tlenowy (aerobowy) ćwiczeń – w czasie zajęć przez dłuższy czas zachowywany jest relatywnie stały poziom aktywności o niskiej lub umiarkowanie dużej intensywności, przy której energia do pracy mięśni pochodzi głównie z przemian tlenowych,
  • zaangażowanie całego ciała, przede wszystkim dużych grup mięśniowych.

W zależności od stylu, w jakim utrzymywane są choreografie wykorzystywane podczas zajęć możemy wyróżnić różne rodzaje dance aerobiku. Bardzo dużą popularność latino aerobik, prowadzony przy rytmach samby, salsy i rumby. Do tej grupy zaliczana jest przede wszystkim zumba. Inne typy zajęć dance aerobik czerpią z muzyki i ruchów takich tańców jak hip-hop lub jazz, czy tańców arabskich lub indyjskich.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
twerk

Jak ćwiczyć dance aerobik?

Najbardziej typową formą ćwiczenia dance aerobiku jest uczestnictwo w zajęciach grupowych. W przypadku osób, które nie miały wcześniej doświadczeń z tym rodzajem treningów warto skorzystać z zajęć dance aerobik dla początkujących. Instruktorzy dobierają do nich łatwiejsze technicznie i mniej wymagające kondycyjnie układy taneczne.

Jeśli nie masz możliwości uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych, istnieje opcja ćwiczenia w domu – programy dance aerobiku dostępne są również online.

Największe korzyści przynosi wykonywanie dłuższych sesji treningowych – co najmniej dwudziestominutowych. Typowe zajęcia grupowe w klubach fitness i na siłowniach trwają 55-60 minut. W celu uzyskania szybkich i widocznych efektów treningu warto uczestniczyć w dwóch lub trzech sesjach dance aerobiku w tygodniu.

Efekty dance aerobiku

Nie od dziś wiadomo, że regularna aktywność fizyczna poprawia zdrowie i samopoczucie. Jakich efektów możemy się spodziewać przy regularnym uczestnictwie w zajęciach dance aerobiku?

Dance aerobik pomaga w odchudzaniu

Bez regularnych ćwiczeń fizycznych trudno o uzyskanie trwałego efektu zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej w organizmie i redukcji masy ciała. Wybór rodzaju wysiłku, którego wykonywanie nie będzie dla nas katorgą, a dobrą zabawą znacznie zwiększy szanse na to, że aktywność fizyczna w naszym życiu zacznie pojawiać się częściej.

Treningi dance aerobiku dla wielu osób są zajęciami, na które z radością powracają – nie tylko po to, żeby schudnąć, ale też dlatego, że chcą dobrze spędzić wolny czas. A efekty odchudzania przychodzą jako skutek uboczny (oczywiście o ile stosujemy dietę, w której nie „nadrabiamy” ilości spalonych kilokalorii).

W jednym z badań oceniono efekty udziału prawie sześćdziesięciu kobiet w zajęciach dance aerobiku trzy razy w tygodniu przez dwanaście tygodni. Uczestniczki eksperymentu przez ten czas straciły średnio ponad dwa kilogramy i jeden proc. tkanki tłuszczowej. W składzie ciała nieznacznie zwiększył się natomiast u nich średni udział masy mięśniowej.

Dance aerobik zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych

Regularny udział w zajęciach dance aerobiku (tak jak uprawianie innych sportów o umiarkowanej intensywności) zmniejsza ryzyko powszechnie występujących chorób, w tym:

  • schorzeń układu sercowo-naczyniowego,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • nieprawidłowego stężenia cholesterolu we krwi,
  • udaru mózgu,
  • niektórych rodzajów nowotworów,
  • osteoporozy.
Bachata, tańcząca para

Dance aerobik poprawia nastrój

Połączenie koncentracji na żywiołowych układach tanecznych oraz energetycznej muzyki pozwala zapomnieć o stresujących sytuacjach i cieszyć się tym, co dzieje się w danej chwili. Zajęcia dance aerobiku są idealnym remedium na momenty, w których mamy gorszy nastrój.

 

Bibliografia:

  1. M. F., Rosli A. A. (2015) Effects of Aerobic Dance on Cardiovascular Level and Body Weight among Women, International Journal of Sport and Health Sciences, 9(12): 874-882.
  2. Pantelic S., Sporis G., Milanovic Z. (2013) Effects of a Twelve-Week Aerobic Dance Exercises on Body Composition Parameters in Young Women, International Journal of Morphology, 31(4): 1243-1250.
  3. Stosic D., Velickovic S. (2016) Effects of dance aerobic on body composition, International Scientific Conference. FIS Communications 2015.
  4. Mayo Clinic (2020) Aerobic exercise: Top 10 reasons to get physical.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×