Przejdź do treści

Zakwasy – pomocy!

Zakwasy - pomocy!
Mikrourazy włókien mięśniowych powodują bolesność mięśni po intensywnym treningu. Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej

Boooli! Poświęciłam się dla dobra nauki i trenowałam tak, że następnego dnia nie mogłam ruszyć się z łóżka. Cel misji: znaleźć rozwiązanie na obolałe mięśnie. I znalazłam!

Co to w ogóle są zakwasy? Jeśli myślicie, że odpowiada za nie kwas mlekowy nagromadzony w mięśniach, to czas na weryfikację wiedzy. Ta teoria jest już prawie całkowicie obalona. Zakwasy to ból spowodowany mikrourazami włókien mięśniowych oraz ich późniejszą regeneracją.

W związku z tym, że zakwasy występują 1-2 dni po wysiłku, to żeby sprawdzić popularne metody, musiałabym poświęcić na to zadanie mnóstwo czasu. Wypróbowałam najprzyjemniejszą… ciepłą kąpiel zaraz po treningu, a później masaż.  I pomogło! Dolegliwości następnego dnia były naprawdę dużo mniejsze niż wcześniej, mimo że wysiłek był tym razem większy.

Na kąpiel w lodzie się nie odważyłam. Niektórzy polecają. No właśnie, co zrobić z obolałymi mięśniami: ogrzewać je, czy chłodzić? Odpowiedź znalazłam w publikacji Mayo Clinic: najpierw chłodzić, później ogrzewać. Zimne okłady obkurczą naczynia krwionośne w obolałych miejscach i zmniejszają ilość wysyłanych do mózgu sygnałów o bólu. Taki kompres powinien być zimny, ale nie lodowaty, i należy go trzymać przynajmniej 20 minut. Później czas na terapię ciepłem. Może to być np. ciepła kąpiel albo okłady. Dzięki temu mięśnie się zrelaksują. Na to też trzeba poświęcić przynamniej 20 minut. Myślę: fajnie, ale jeśli wstaję rano obalała, a za 30 minut muszę być poza domem, to nie mam czasu na okłady.

Wtedy najłatwiej wziąć po prostu tabletkę przeciwbólową. Na krótką metę można spróbować. Jednak badania opublikowane w British Journal of Sports Medicine kwestionują skuteczność tego sposobu. Lek stosowany częściej może hamować zdolność mięśni do regeneracji.

Na rynku dostępne są również specjalne rolki piankowe, które masują mięśnie i zmniejszają poczucie zmęczenia. Coraz więcej dowodów potwierdza ich skuteczność.

Jeszcze jedna z propozycji, która – przyznam – najbardziej mi się spodobała i muszę ją wypróbować, to wypicie godzinę przed treningiem dwóch szklanek soku z arbuza. Z pisma Journal of Agricultural and Food Chemistry dowiedziałam się, że ból po ćwiczeniach zredukuje zawarta w arbuzie cytrulina. Ta substancja ma również swoją rolę w wytwarzaniu energii przez mięśnie podczas wysiłku.

Możemy oczywiście testować przeróżne sposoby na zakwasy. Pamiętajmy jednak, że cały ten proces jest rzeczą normalną! Nie powinien nas przerażać. Choć bywa faktycznie nie do zniesienia. A Wy macie sprawdzone sposoby na obolałe po treningu mięśnie?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

dziewczyna w sportowym stroju

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Leczenie ruchem

Hipoalgezja – poznaj ten stan

Hipoalgezja – poznaj ten stan

Roller, czyli masaż dla sportowca

Roller, czyli masaż dla sportowca

Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy

Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy

Sylwia Sikorska: Kubeczek menstruacyjny ma tylko jedną wadę, można zapomnieć, że ma się okres

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Christian Eriksen

 „To co, uratowało Eriksena, to szybka reakcja jego kolegów!”. Lekarka apeluje, by nie bać się udzielać pierwszej pomocy

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?