Przejdź do treści

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

zimowy spacer
Wychodź sobie zdrowie Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Często lubimy popadać w skrajności. Jak dieta, to od razu oczyszczanie, detoks i cięcie kalorii gdzie popadnie. Jeśli sport, to długodystansowe biegi lub ciężkie treningi na siłowni. Walcząc o zdrowie, zapominamy o zdrowiu… Codzienne miniaktywności także mają znaczenie.

Czy wiecie, że gdy leżymy i nic nie robimy, to także potrzebujemy energii? Nasz organizm nie ma przerwy w działaniu, nie wyłącza się, gdy śpimy lub odpoczywamy. Pracuje non stop, dwadzieścia cztery godziny na dobę. Gdy leżymy i się nie ruszamy, to możemy powiedzieć o podstawowej przemianie materii, czyli najniższym poziomie przemiany materii niezbędnym do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych. Oddychamy, bije nasze serce, musimy utrzymać stałą temperaturę ciała itp. Jak widzicie, organizm ma dużo do zrobienia, nawet gdy my nic nie robimy… Jednak podstawowa przemiana materii jest niewielka. Dla trzydziestoletniej kobiety o wzroście 165 cm i wadze 60 kg wynosi ok. 1400 kcal. Co zrobić, żeby nie zaharowując się na kolejnym treningu, wpłynąć na zwiększenie zapotrzebowania kalorycznego? Odpowiedź nasuwa się sama. Nie leżeć cały dzień, tylko zwiększyć codzienną aktywność fizyczną.

Jak podkręcić całkowitą przemianę materii?

Na całkowitą przemianę materii składa się podstawowa przemiana materii plus aktywność, jaką wykonamy w ciągu dnia. Jednak nie jest to tylko sport, który regularnie uprawiacie. To także energia, jaką musicie włożyć w to, żeby pójść na zakupy, odprowadzić dzieci do szkoły czy poodkurzać w domu. Istotne jest to, czy wszędzie jeździcie samochodem, komunikacją miejską, czy może rowerem. To wszystko ma znaczenie. Zatem: zamiast samochodu rower lub spacer. Nawet ten krótki, do pobliskiego sklepu, będzie mieć znaczenie.

10 000 kroków dziennie – dlaczego to takie ważne?

Nawet jeżeli trenujecie, to najczęściej praca i obowiązki rodzinne pozwalają wam wyskoczyć na siłownię, fitness czy pobiegać maksymalnie trzy razy w tygodniu. Im jesteście starsi, tym więcej potrzebujecie czasu na regenerację, więc codzienny trening (nawet jeżeli możecie sobie na niego czasowo pozwolić) nie jest najlepszym pomysłem. To teraz zastanówmy się: jak wygląda sytuacja w dni, kiedy rezygnujecie ze sportu? Wstajecie rano, wsiadacie do samochodu, jedziecie do pracy.

Fot: Unsplash

W pracy, gdy was nic nie zatrzyma, najczęściej spędzacie osiem godzin. Po pracy wsiadacie do samochodu i jedziecie do domu, w którym czeka was spora dawka kanapowego życia przed telewizorem czy komputerem. Czyli siedzenie w samochodzie, w pracy, w domu… Nie piszę tego po to, żeby was przekonywać, że musicie trenować codziennie jak najintensywniej potraficie. NIE. Chcę tylko zwrócić waszą uwagę na to, że ćwiczenia trzy razy w tygodniu nie zwalniają was z codziennego ruchu! 10 000 kroków dziennie codziennie to ok. 7 km i dodatkowo spalonych ok. 250 kcal (uzależnione to jest od wielu czynników, np. intensywności spaceru). Nie musicie tego przebiec. Wystarczy wychodzić. Uwierzcie mi, że idąc do pracy na piechotę, wysiadając przystanek wcześniej w drodze powrotnej do domu czy zanosząc dokumenty koledze w pracy osobiście, a nie przesyłając maila, jesteście w stanie wyrobić normę 10 000 kroków. Nawet tego nie zauważycie, a kilometry same się zrobią. Powszechnie dostępne są aplikacje na telefon czy specjalne krokomierze, opaski, które pomogą wam osiągnąć codzienny wyznaczony cel. Jest to świetna motywacja, żeby zrobić spacerkiem dodatkowe kółko przed powrotem do domu. Nie zatrzymujcie się – im więcej „wychodzonych” kroków, tym większe korzyści dla zdrowia. Skorzysta na tym wasze serce, wzmocnicie kości, macie szansę obniżyć ciśnienie krwi, poziom glukozy, a także wspomożecie pracę układu odpornościowego. Istnieje także duża szansa, że dłuższym spacerem zredukujecie poziom stresu po całym dniu spędzonym w pracy. Nie mówiąc już o tym, że w ten sposób podkręcicie swój metabolizm. Dla ułatwienia podpowiem wam, że dorosły człowiek średnio robi ok. 100 kroków na minutę.

Tak mały wysiłek, a tak dużo korzyści dla zdrowia. Może skusicie się na zakład? Można w taką zabawę zaangażować całą rodzinę. I dużych, i małych. Kto zrobi większy dystans w ciągu dnia? Wzajemna motywacja czyni cuda!

A gdy wkręcicie się już w liczenie kroków, pamiętajcie także o codziennym liczeniu porcji warzyw i owoców. Aktywność fizyczna i racjonalna dieta wspólnie mogą czynić cuda. Tylko nie zapominajcie – zdrowy rozsądek przede wszystkim.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę