Przejdź do treści

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Trening na świeżym powietrzu
Kiedy powinno się ćwiczyć? Źródło: stocksnap.io Chanan Greenblatt
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
Kobieta
„To nie jest twój obowiązek, by składać życzenia ojcu z okazji Dnia Ojca, który jest nieobecny, przemocowy, toksyczyny” – tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Kiedy trenować? Po posiłku czy na czczo? Rano czy wieczorem? Te pytania wciąż zadaje nam wiele osób. Teorie są różne, tak samo jak różne są wasze style życia, organizmy oraz uprawiane dyscypliny sportowe. Naukowcy jednak mają swoje zdanie na ten temat.

Kiedy trenować – na czczo czy po posiłku?

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Wielkiej Brytanii może pomóc w dostarczeniu odpowiedzi na tytułowe pytania. Według niego więcej tłuszczu spala się podczas ćwiczeń na pusty żołądek. Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy – jedna z nich ćwiczyła po zjedzeniu śniadania, natomiast druga – na pusty żołądek. Wykonywali oni trening na bieżni o średniej intensywności, po którym spożywali napój regeneracyjny, a następnie lunch, którego stałym składnikiem był makaron.

Po obliczeniu energii dostarczanej wraz z pożywieniem oraz tej traconej podczas wysiłku fizycznego, okazało się, że podczas ćwiczeń na pusty żołądek spalano o 20% więcej kalorii. Jednakże, część z uczestników ćwiczących na czczo, doświadczała zawrotów głowy. Żeby temu zapobiec, najlepiej zjeść lekkie śniadanie na godzinę przed treningiem. Spożywanie posiłku tuż przed aktywnością fizyczną jest niewskazane. Po większym posiłku, zanim rozpoczniemy trening, najlepiej jest odczekać około 3-4 godzin.

Jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy, która ma właściwości moczopędne, pamiętaj o wypiciu odpowiednio większej ilości wody. Po treningu nie zapominaj o posiłku bogatym w białko oraz węglowodany, który pomoże w regeneracji mięśni i dostarczy energii, jaką spożytkowałaś na treningu.

Trening rano czy wieczorem?

Zastanawiasz się, o jakiej porze ćwiczyć? Tak naprawdę każda pora na trening jest dobra. Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz zrzucić więcej kilogramów, powinnaś ćwiczyć regularnie, o tej samej porze. To samo dotyczy budowania masy mięśniowej oraz zwiększania wytrzymałości – trening o tych samych godzinach wiąże się z osiąganiem lepszych efektów.

Kiedy najlepiej ćwiczyć?

Jeżeli zastanawiasz się, kiedy trening będzie najlepszy na twoją tkankę tłuszczową, najlepiej zacząć ćwiczyć o poranku. Wynika to, z tego, że z rana zachodzi lepsza przemiana materii, dzięki czemu organizm o tej porze chroni przed magazynowaniem zbędnych kilogramów, a kalorie ulegają szybszemu spalaniu. Pamiętaj jednak, że jeżeli rozpoczynasz pracę bardzo wcześnie i masz problemy z wstawaniem, nie ma sensu ćwiczyć rano – lepiej zaplanować trening po południu lub wieczorem. Przy okazji pozwoli ci on rozładować napięcie oraz odstresować się po dniu pełnym wyzwań.

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5481716/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019516/

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona