Przejdź do treści

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Trening na świeżym powietrzu
Kiedy powinno się ćwiczyć? Źródło: stocksnap.io Chanan Greenblatt
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Kiedy trenować? Po posiłku czy na czczo? Rano czy wieczorem? Te pytania wciąż zadaje nam wiele osób. Teorie są różne, tak samo jak różne są wasze style życia, organizmy oraz uprawiane dyscypliny sportowe. Naukowcy jednak mają swoje zdanie na ten temat.

Kiedy trenować – na czczo czy po posiłku?

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Wielkiej Brytanii może pomóc w dostarczeniu odpowiedzi na tytułowe pytania. Według niego więcej tłuszczu spala się podczas ćwiczeń na pusty żołądek. Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy – jedna z nich ćwiczyła po zjedzeniu śniadania, natomiast druga – na pusty żołądek. Wykonywali oni trening na bieżni o średniej intensywności, po którym spożywali napój regeneracyjny, a następnie lunch, którego stałym składnikiem był makaron.

Po obliczeniu energii dostarczanej wraz z pożywieniem oraz tej traconej podczas wysiłku fizycznego, okazało się, że podczas ćwiczeń na pusty żołądek spalano o 20% więcej kalorii. Jednakże, część z uczestników ćwiczących na czczo, doświadczała zawrotów głowy. Żeby temu zapobiec, najlepiej zjeść lekkie śniadanie na godzinę przed treningiem. Spożywanie posiłku tuż przed aktywnością fizyczną jest niewskazane. Po większym posiłku, zanim rozpoczniemy trening, najlepiej jest odczekać około 3-4 godzin.

Jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy, która ma właściwości moczopędne, pamiętaj o wypiciu odpowiednio większej ilości wody. Po treningu nie zapominaj o posiłku bogatym w białko oraz węglowodany, który pomoże w regeneracji mięśni i dostarczy energii, jaką spożytkowałaś na treningu.

Trening rano czy wieczorem?

Zastanawiasz się, o jakiej porze ćwiczyć? Tak naprawdę każda pora na trening jest dobra. Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz zrzucić więcej kilogramów, powinnaś ćwiczyć regularnie, o tej samej porze. To samo dotyczy budowania masy mięśniowej oraz zwiększania wytrzymałości – trening o tych samych godzinach wiąże się z osiąganiem lepszych efektów.

Kiedy najlepiej ćwiczyć?

Jeżeli zastanawiasz się, kiedy trening będzie najlepszy na twoją tkankę tłuszczową, najlepiej zacząć ćwiczyć o poranku. Wynika to, z tego, że z rana zachodzi lepsza przemiana materii, dzięki czemu organizm o tej porze chroni przed magazynowaniem zbędnych kilogramów, a kalorie ulegają szybszemu spalaniu. Pamiętaj jednak, że jeżeli rozpoczynasz pracę bardzo wcześnie i masz problemy z wstawaniem, nie ma sensu ćwiczyć rano – lepiej zaplanować trening po południu lub wieczorem. Przy okazji pozwoli ci on rozładować napięcie oraz odstresować się po dniu pełnym wyzwań.

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5481716/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019516/

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem