Przejdź do treści

Odstresuj się na święta! Wyjaśniamy, jak to zrobić

Odstresuj się na święta Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Szczerze? Mnie okres przedświąteczny jakoś wyjątkowo nie stresuje. Lubię przedświąteczne zakupy, porządki, wybieranie prezentów i to oczekiwanie… Jednak dla wielu osób to jeden z bardziej stresujących okresów w roku. Dla tych, którzy jeszcze nie znaleźli swojego sposobu na radzenie sobie ze stresem, mam kilka porad.

Ten okropny stres

Z medycznego punktu widzenia święta to bardzo ryzykowny czas. Udowodniono, że dzień po Wigilii jest jednym z najniebezpieczniejszych dni w roku dla osób z problemami krążenia i chorobami serca. Winni: stres i przejedzenie. To zabieramy się do kontrataku!

Jak potwierdzają najnowsze badania skutecznym sposobem na stres może być medytacja (jak medytować?) – zmienia ona aktywność genów i przyspiesza fizyczną regenerację organizmu po stresujących wydarzeniach. Więcej ten temat tego odkrycia znajdziecie w piśmie naukowym „Psychoneuroendocrinology”. W przedświątecznym pośpiechu koniecznie znajdźcie czas na chwilę relaksu. Tym bardziej, że trwa to maksymalnie 20 minut.

Poza tym planujcie, co tylko się da: gotowanie, sprzątanie, zakupy, prezenty. To wszystko może mieć swoje miejsce i czas. Zdaniem specjalistów planowanie daje nam większe poczucie bezpieczeństwa i kontroli, a to skutecznie redukuje stres. Co jeszcze warto zrobić, żeby ukoić nerwy przed świętami?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Ruch, pocałunki i śmiech

Nie bierzcie wszystkiego na siebie. W tym przedświątecznym bałaganie w każdej rodzinie potrzebny jest dowódca, który wydeleguje domowników do wyznaczonych zadań.

Spacer wpiszcie w codzienny plan. Wykazano, że 20-30 minutowy spacer ma mocno uspokajające działanie. Ruch powoduje, że mózg zaczyna wydzielać więcej endorfin – neuroprzekaźników odpowiedzialnych za dobry nastrój.

A skoro już wybierzecie się na spacer, to nie wracajcie bez jemioły. Będzie pretekst do namiętnych pocałunków – to dopiero zastrzyk endorfin! Mało co poprawia humor tak jak pocałunki…

Ćwiczcie przeponę jak najczęściej. Śmiech to najlepsza broń na stres. Krew szybciej buzuje w naszych żyłach, a mózg wydziela więcej hormonów szczęścia.

Jednym z bardziej stresogennych czynników w okresie świąt są niewyjaśnione rodzinne spory. Postarajcie się zatem rozwiązać ten problem, a święta na pewno będą spokojniejsze.

Właściwie to niezależnie od tego, czy święta was stresują, czy nie, pocałunki, śmiech i relaks przydadzą się każdemu!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy jogę

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

Jak radzić sobie ze złością? Reakcje organizmu, choroby, leczenie i psychoterapia

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Kobieta siedzi na plaży

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

„Jeżeli kryzys pojawia się niespodziewanie, to ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego jest duże” – mówi psycholog Monika Wróbel-Harmas

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Kobieta leży na łóżku

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

„Weekend w lesie wzmacnia układ odpornościowy na cały miesiąc. Przychodzisz i jesteś, a las cię wspiera” – mówi Maria Hawranek

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

×